Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه چین هم‌زمان با تاکید بر سر حل‌وفصل مسالمت آمیز اختلافات در دریای چین جنوبی، عنوان داشت که چین از قدرتش برای "زورگویی" به کشورهای همسایه کوچکتر از جمله فیلیپین استفاده نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین، در یک نشست مجازی برگزار شده توسط سفارت چین در مانیل اظهار کرد: تاکید فقط بر ادعاهای یک طرف و تحمیل اراده خود بر دیگران راه مناسبی برای همسایگان جهت رفتار با یکدیگر نیست و چنین مسئله‌ای با فلسفه شرق مبنی بر اینکه مردم چگونه باید با یکدیگر کنار بیایند، در تناقض است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اظهارات این وزیر خارجه کمتر از دو ماه پس از آن مطرح می‌شود که فیلیپین، ممانعت چین از یک کشتی تدارکاتی نظامی در دریای چین جنوبی را محکوم کرد که هشداری را از سوی آمریکا به دنبال داشت؛ هشداری مبنی بر اینکه حمله به کشتی‌های فیلیپینی به تعهدات دفاعی متقابل این کشور استناد می‌کند.

ادعاهای سرزمینی گسترده چین در دریای چین جنوبی که به گفته این کشور براساس نقشه‌های تاریخی است، این کشور را در مقابل با برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام که ادعاهای رقابتی خود را در این خصوص مطرح کرده‌اند، قرار داده است.

چین از سوی کشورهای غربی به جرم "رفتار تهاجمی و خشونت آمیز" از طریق استقرار صدها گارد ساحلی و کشتی‌های ماهیگیری در مناطق انحصاری تجاری همسایگانش از جمله فیلیپین، متهم شده است.

چین می‌گوید که اقداماتش موجه است زیرا این کشتی‌ها در قلمرو کشورش است و این در حالی‌ است که فیلیپین نسبت به آنچه که او "تهاجم و تاخت‌وتاز " می‌خواند، اعتراض کرده است.

وزیر خارجه چین اظهار کرد که چین امیدوار است که به همراه فیلیپین مسائل موجود را "به درستی" مدیریت و حل‌وفصل کنند.

«فو یینگ»، معاون وزیر امور خارجه چین نیز در این نشست گفت که چین امیدوار است هر کسی که در انتخابات ریاست جمهوری فیلیپین در ماه مه ۲۰۲۲ برنده شود، بتواند "عاقلانه و شجاعانه" سیاست خارجی مستقل فیلیپین را اجرا کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چین فيليپين وزیر خارجه خارجه چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۰۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از آماده افتتاج شدن ۱۳ هزار میلیارد تومان پروژه توسعه دریامحور و مذاکره ساخت کشتی برای کوبایی‌ها خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر صفایی با اشاره به عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه توسعه دریا محور اظهار کرد: سال گذشته 100 هزار میلیارد تومان شامل 50 هزار میلیارد تومان از منابع دولت و 55 هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی برای پروژه‌های عمرانی و زیربنایی در بنادر کشور سرمایه‌گذاری شد.

وی ادامه داد: 13هزار میلیارد تومان از این حجم از سرمایه‌گذاری، آماده افتتاح شده است.

وی با اشاره به تأکید رئیس جمهوری بر توسعه تجارت خارجی با کشورهای همسایه افزود: تعاملات حمل‌ونقل دریایی با کشور ونزوئلا از گذشته تا امروز ادامه دارد و با سایر کشورهای حوزه آمریکای جنوبی به صورت موردی انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: صنعت کشتی‌سازی ایران در سطح جهانی مورد توجه است و به طور مثال ونزوئلا سفارش ساخت سه فروند کشتی 90 هزار تنی داشت که توسط مهندسان توانمند کشورمان انجام و تحویل شد.

صفایی بیان کرد: مذاکراتی در زمینه ساخت کشتی با کشور کوبا نیز انجام شده که امید است از توان داخلی در این حوزه برای ساخت کشتی‌های مورد نیاز کشورهای آمریکای جنوبی به خوبی استفاده کنیم. در زمینه تجارت دریا برد با کشورهای حوزه دریای خزر نیز با دستیابی به رکورد حدود 9 میلیون تن، 30 درصد رشد ثبت شده که عمدتاً با کشورهای روسیه و قزاقستان بوده‌ است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد
  • بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • فیلیپین توافق بر سر آبهای مورد مناقشه با چین را رد کرد
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده
  • امیرعبداللهیان: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ماست
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها و وخامت اوضاع در منطقه است/ موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ما قرار دارد
  • توجه ایران به رهایی خدمه کشتی توقیف شده با پرچم پرتغال
  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و پرتغال درباره کشتی توقیف‌شده اسراییلی
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند