Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@12:17:38 GMT

بازی فکری چیست و چه کمکی به کودکان می کند؟

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۶۰۹۱۸

بازی فکری چیست و چه کمکی به کودکان می کند؟

به زبانی ساده می توان اینگونه گفت که هر نوع فعالیت ذهنی یا جسمی که به صورت گروهی یا فردی انجام شود و منجر به لذت و برآورده شدن نیازهای کودک گردد به عنوان بازی شناخته می شود. کودکان از طریق بازی می‌توانند بسیاری از تمایلات خودشان را از جمله اجتماعی بودن یا منزوی بودن، احساس شادی یا افسردگی و... را نشان بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 انجام بازی برای کودکان فواید بسیار زیادی داشته است و به رشد اجتماعی و فردی آن ها کمک می کند و حتی سبب می شود تا آن ها بتوانند با کارگروهی نیز آشنا شوند و مشارکت و مشورت را نیز یاد بگیرند.

بازی فکری موجب می شود تا کودک در زمان بازی برای رسیدن به نتیجه از قوه خلاقیت و تخیل خود استفاده کند و افزون بر آن سبب رشد و تقویت آن نیز خواهد شد. تا قبل از ۵ سالگی تقویت ذهن کودکان دارای اهمیت بسیاری می باشد و کارشناسان زیادی می گویند که مهارتهای زهنی افراد تا ۵ سالگی صورت می گیرد‌. این دوره بهترین زمان است تا ذهن کودک تقویت شوند و با انجام فعالیت های لذت بخش و ساده بتوان کمک فراوانی به تقویت هوش کودک، افزایش دقت و مهارت،رشد مهارت های جسمی و ذهنی کودک نمود.

تاثیرات بازی فکری و فواید آن بر رشد ذهنی کودک

بازی فکری تاثیرات مثبتی در کودکان و بزرگسالان ایجاد می کند و در هر سنی که انجام بازی فکری صورت بگیرد قطعاً مزیت های خاص خود را خواهد داشت. در بزرگسالان با افزایش قدرت خلاقیت می تواند زمینه ساز بسیاری از اکتشاف های مهم و اختراعات باشد.

برای کودکان در خصوص فواید بازی فکری می توان گفت تقویت قوای ذهنی کودک با ایجاد هماهنگی بین دست و چشم، آموزش ماندگار و عمیق مفاهیم درسی به دانش آموزان، لذت بخش کردن آموزش برای کودکان و افزایش میزان خلاقیت و قدرت تخیل را به همراه می آورد. انجام بازی های فکری ساختنی موجب می شود تا کودک هر چیزی را که در دنیای خیال خود می بینند بتواند به آسانی تبدیل به واقعیت کنند به همین جهت انجام بازی فکری برای کودکان با افزایش خلاقیت آنها همراه خواهد بود.

تاثیرات بازی فکری و اهمیت آن در رشد اجتماعی کودک

کودک با انجام بازی فکری با هم سن و سالان خود می تواند در آینده بهتر در اجتماع حاضر شود و به کار گروهی نیز آشنا خواهد شد و مشارکت را یاد می گیرد. افزایش تعامل با همسن و سالان و کاهش میزان گوشه گیری به عنوان یکی از فواید بازی فکری محسوب می شود.

تقویت مهارت های اجتماعی به واسطه بازی فکری و آموزش اصل همکاری و فعالیت گروهی به عنوان اهمیت بازی فکری در رشد اجتماعی کودک محسوب می شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که انجام بازی فکری به عنوان یکی از بهترین جایگزین ها برای بازی های کامپیوتری می باشد؛ متاسفانه در دنیای امروزه با توجه به بیشتر شدن نقش اینترنت در زندگی و فناوری های دیجیتال بسیاری از کودکان در روز ساعت های طولانی را با تبلت و کامپیوتر سپری می کنند اما برای اینکه در درازمدت این موضوع سبب عدم تمرکز آنها نگردد باید بازی های فکری را متناسب با شرایط کودک انتخاب نمود و آنها را تشویق به انجام بازی های فکری کرد تا بتوانند ساعت های آزاد خود را به انجام بازی فکری اختصاص بدهند.

تاثیرات خانوادگی و روانی بازی های فکری

بازی فکری افزون بر آنچه که گفته شد تاثیرات روانی و خانوادگی را نیز به همراه داشته است. با انجام بازی فکری در کودکان می توان به تقویت اعتماد به نفس و خودباوری آنها کمک کرد و سبب افزایش میزان همبستگی و تعاملات مثبت خانوادگی آنها شد و در نهایت در سنین بالاتر خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون آلزایمر را بسیار کاهش می دهد و به عنوان یک راهکار عالی در خصوص کاهش استرس و نگرانی های روزمره خواهد بود.

مطالعات متعددی انجام شده که نشان میدهد بازی های فکری بر سیستم مغزی تاثیرات مستقیمی دارند و منجر به کاهش استرس میگردند و کمک زیادی به تعادل روانی افراد می نمایند و در نهایت موجب آرامش خواهند شد. برخی اینگونه فکر می کنند که انجام این نمونه بازی ها می توانند موجب شوند تا افکار آزاردهنده از آنها دور شود.

در آخر پیشنهاد می شود که والدین بتوانند برای فرزندان خود از سنین پایین آموزش ها و توانایی های منحصر به فردی را در نظر بگیرند تا آن ها به این شیوه بزرگ شوند و در آینده با تکیه نمودن بر توانایی هایشان و شناخت استعدادهای خود در جامعه به جایگاه بالایی برسد.

استفاده از بازی های آموزشی و بازی فکری از جمله بهترین و موثرترین راهکارهای محسوب می‌شود که به افزایش توانایی کودکان کمک خواهد کرد و برای ابزارهای دیجیتال جایگزین بسیار عالی به شمار می رود؛ اگر تمایل دارید که کودکان را خود را از موبایل و تبلت دور کنید بهتر است ساعت هایی در روز را به انجام بازی های متنوع فکری اختصاص بدهید.

بازی فکری برای اینکه فواید و تاثیرات مثبت خود را بر کودک یا بزرگسال داشته باشد باید حتما متناسب با رده سنی انتخاب گردد.

از کجا می توانیم بازی فکری بخریم؟

اگر از جمله افرادی هستید که علاقه‌مند به انجام بازی فکری می باشید یا از دسته والدینی بوده اید که همیشه نگرانید تا بهترین بازی ها را متناسب با سن کودک خود خریداری نمایید کافیست بدانید با مراجعه به وبسایت مجموعه بازرگانی بازی تحریر می توانید انواع بازی فکری را متناسب با رده سنی های مختلف و بهترین لوازم تحریر و اسباب بازی و همچنین ابزارهای آموزشی و درسی را خریداری کنید.

تمامی محصولاتی که در بازی تحریر برای شما نمایش داده می شوند از بهترین قیمت ها برخوردارند و همچنین از بالاترین کیفیت ها بوده‌اند. شما با خرید از بازی تحریر می توانید از ارسال رایگان برای خرید بالای ۲۵۰ هزار تومان بهره مند شوید و همچنین پشتیبانی به صورت ۲۴ ساعته و پرداخت در محل برای مشتریان عزیز نیز در نظر گرفته شده است و حتی در قیمت شگفت انگیز می توانید از ۳۰ درصد تخفیف نیز بهره مند گردید.

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: انجام بازی فکری انجام بازی بازی های فکری برای کودکان بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۰۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جست‎جو برای یافتن کودک ۴ ساله در کلاله/ نیروهای کمکی اعزام شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۹ اردیبهشت گم‌شدن یک دختر ۴ ساله در زمین‌های کشاورزی روستای یلی بدراق کلاله از سوی بخشداری به هلال‌احمر گزارش شد.

تیم های هلال احمر بلافاصله به منطقه اعزام شدند و با کمک اعضای خانه هلال روستای یلی بدراق و نیروهای مردمی جست‌وجوها آغاز شد اما تاکنون هیچ اثری از این کودک یافت نشده است.

در همین راستا فرهاد شیبک فرماندار کلاله اظهارکرد: طی رایزنی و پیگیری های صورت گرفته تا ساعاتی دیگر نیروهای کمکی از استان و شهرستانهای گنبد، مینودشت و مراوه تپه به همراه سگ های زنده یاب، هلی شات، پاراموتور جهت جستوجوی کودک کلاله ای در منطقه حاضر می شوند.

وی افزود: طی تماس تلفنی با مدیر عامل هلال احمر استان، بالگرد شناسایی سمنان نیز قبل از ظهر جهت گشت زنی به منطقه اعزام می شود.

وی گفت: تلاش ها برای پیدا کردن کودک گمشده با تمام ظرفیت ادامه دارد.

کد خبر 6092970

دیگر خبرها

  • جست‎جو برای یافتن کودک ۴ ساله در کلاله/ نیروهای کمکی اعزام شدند
  • ۷ نکته مهم برای آرام کردن کودکی که عصبانی و پرخاشگر است
  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲٫۵ ساله
  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲/۵ ساله
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک بندرعباسی خارج شد
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان