Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین - عاطفه حسینی؛ دو روز پس از این حادثه سردار سیدکمال هادیانفر رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کشور با اشاره به تصادفات اخیر در جاده‌های کشور، اظهار کرد: در همین حادثه بهبهان که بسیار دلخراش بود، ایربگ هیچ خودروی باز نشد.

وی ادامه داد: چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ چرا استانداردها کنترل نمی‌شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی‌کند؟ حتماً باید خودروسازها در این حادثه به مراجع قضائی معرفی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشته‌اند درست است اما سازمان‌های مربوط چه نقشی داشتند؟

این سوالات فقط برای رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کشور پیش نیامده است بلکه این‌ها سوالاتی هستند که با وقوع هر سانحه به ذهن شهروندان نیز خطور می‌کند، شهروندانی که با افزایش قیمت‌ها چاره‌ای جز تن دادن به خودروهای بی کیفیت داخلی ندارند.

اما تیر آخر را رئیس پلیس راهور تهران زد که در اظهاراتی با بیان اینکه باز نشدن ایربگ خودروها در تهران بسیار زیاد اتفاق افتاده است، گفت: در برخی خودروها اگر کمی تندتر بپیچید؛ ممکن است چرخ  خودرو باز شود؛ ایربگ که جای خود دارد.

همچنین مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران گفت: درصورتی که در گزارش‌های فنی محرز شود خودروسازان برخلاف تعهدات‌شان در خصوص ایربگ‌ها عمل کرده‌اند، به‌طور قطع برخورد قضایی با آنها انجام خواهد شد.

اما با توجه به شمار بالا چنین سانحه‌هایی در جاده‌های کشور، براساس قانون چه نهادی مسئول برخورد با تخلفات صورت‌گرفته در این حوزه است و چرا تاکنون برخورد حقوقی و قانونی متناسبی با خاطیان صورت نگرفته است؟

صالح نقره‌کار دبیر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین در خصوص تضمین حق امنیت زیستی شهروندان گفت: با توجه به اینکه ما با موضوعاتی از جمله حق سلامت، حیات و ایمنی شهروندان در استفاده از خودروهای داخلی مواجه هستیم هرگونه تعدی، تفریط و عدم رعایت نظامات و همچنین هر گونه قصور و تقصیری که منتهی به ایجاد صدمه بدنی غیرعمدی به شهروندان شود که ناشی از فقدان استانداردهای ایمنی خودروها باشد به نوعی تعرض به حقوق شهروندان تلقی می‌شود و مصداقی از تضییع حقوق عامه است. 

وی با اشاره به بند دو اصل 156 قانون اساسی گفت: قوه قضاییه در زمینه احیای حقوق عامه و استیفای حقوق شهروندان مسئول است و در مواردی که این نقض حق محرز ‌شود با رعایت جوانب کارشناسی و با احراز موضوع توسط مرجع مربوطه کارشناسی امکان اینکه دادخواهی از طریق مدعی العموم صورت گیرد وجود دارد. وظیفه کشف جرم و تحقیقات مقدماتی نیز با ملاحظه مسائل فنی و کارشناسی بر عهده دادستان است و بازپرس می‌تواند در این زمینه و با دستور دادستان تحقیقات مقدماتی را با نظر کارشناسی تطبیق و اعلام جرم و تشکیل پرونده دهد.

نقره‌کار ادامه داد: عدم رعایت نظامات فنی در موارد متعددی از جمله بهداشتی، محیط زیستی، مسائل ایمنی مرتبط با ساختمان‌ها و یا گودبرداری‌های غیر قانونی از جمله مواردی هستند که به نوعی با سلامت شهروندان در ارتباط است. این درحالی است که فقدان حق بر ایمنی توسط مراجع مربوطه باعث صدمه به حقوق شهروندان می‌شود. بنابراین دادستان می‌تواند به این مسائل ورود کند و حق بر ایمنی شهروندان را استیفا و اقامه کند.

دبیر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به سوالی در خصوص ورود دادستانی به چنین معضلاتی بیان کرد: برای مثال شکایت در خصوص آلودگی هوای تهران منجر به صدور پیش نویس کیفرخواست شد. همچنین بحث ارتقای سامانه سوخت رسانی خودروهای مدل 83 و 84  ایران خودرو که منجر به کشته شدن و زخمی شدن تعدادی شد، گزارش تدوین و به دادستان کل کشور ارائه شد که در نتیجه آن دستور تحقیقات مقدماتی به پلیس راهور و دادسرای فرودگاه که ایران خودرو در آن محل مستقر بود داده شد. مواردی مانند آلودگی تالاب انزلی، احداث تله کابین در جنگل ناهارخوران و جاده سازی در جاده ابر در استان گلستان نیز از جمله مواردی هستند که دادستان به عنوان مدعی العموم به این موضوعات ورود کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ورود دادستانی به چنین معضلاتی یک رویه قضایی و سنت جاری حقوقی است افزود: موارد زیادی را می‌توانیم مثال بزنیم که در دادستانی کل کشور و همچنین در دادسراهای کل کشور وقوع جرم مطرح شده است. بر مبنای ماده 66  قانون آیین دادرسی کیفری نیز بسیاری از کنشگران حوزه حقوق بشر و شهروندی می‌توانند اعلام وقوع جرم کنند و پس از تحویل گزارش وقوع جرم این تکلیف دادستان به عنوان مدعی العموم است که نسبت به این موارد رسیدگی کند. بنابراین لازم است که دادستان نه به عنوان قاضی نشسته بلکه به عنوان قاضی ایستاده رصدگر و پایش‌کننده حقوق عامه باشد و بر مبنای فصل ده قانون آیین دادرسی کیفری و ماده 290 این قانون مبادرت به اعلان جرم و دستور تحقیق به مرجع تعقیب و تحقیق و بازپرسی بدهد.

دبیر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز درباره پیگیری بازماندگان حادثه محور بهبهان – رامهرمز که منجر به کشته شدن ۵ نفر و مصدویت ۴۱ تن شده است گفت: این افراد می‌توانند شکایت خود مبنی بر وقوع قتل غیر عمد را به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع دهند تا با تقاضای اخذ نظر از کارشناس رسمی دادگستری در امور سوانح و ایمنی، سهم هر یک از عواملی که منتهی به وقوع این حادثه شده مورد برسی قرار گیرد و در صورتی که کوتاهی تولید کننده خودرو در رعایت استاندارهای ایمنی ثابت شود، در صورت قتل، غیرعمد و یا شبه عمد که از جمله مواردی است که باید توسط مرج قضایی تشخیص داده شود قابلیب تعقیب و محاکمه وجود خواهد داشت. 

نقره‌کار در پایان درخواست کرد: ما باید از حوزه عمومی غیر دولتی و افکار عمومی تقاضا کنیم این موضوعات را رها نکنند و مسئولان کشور بصورت پاسخگومندانه و مسئولیت پذیرانه مبادرت به استماع تظلم‌خواهی شهروندان در راستای ارتقاء حق بر ایمنی داشته باشند.

این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آتش سوزی خودرو قتل کارشناسی بهبهان قتل غیر عمد تصادف زنجیره ای پلیس راهور حقوق بشر وقوع جرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۱۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۶۵ درصدی شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند/ تأثیر افزایش حقوق پاکبانان در نظافت پایتخت

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با تأکید بر اینکه تهران از پاریس حتما تمیزتر است، گفت: شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند ۶۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، رضا محمدی در حاشیه مراسم تکریم از ۸۰۰ نفر از پاکبانان پایتخت به مناسبت روز جهانی کارگر در جمع خبرنگاران، گفت: براساس آمار و ارقام وضعیت تهران به لحاظ نظافت از پاریس بهتر است.

وی با اشاره به نظرسنجی از شهروندان درباره نظافت پایتخت، تأکید کرد: سامانه ای تحت عنوان ۱۳۷ وجود دارد که شهروندان می‌توانند موارد را به این سامانه اطلاع بدهند که شکایت ها در حوزه پسماند ۶۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، یکی از مشکلات شهرداری در حوزه جمع آوری پسماند مدل ماشین آلات جمع آوری پسماند در شهر بود، بطوریکه معدل مدل ماشین آلات پسماند از مدل ۹۱ تا پایان اردیبهشت سال جاری به مدل سال ۱۴۰۰ می‌رسد.

وی اظهار کرد: همچنین کف حقوق پاکبانان از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۲ میلیون تومان رسیده است که قطعا این موضوعات اثر خود را در کف خیابان و نظافت شهر خواهد گذاشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اختلاف حساب منجر به قتل یک جوان خویی شد
  • گزارشی از چند روز مراجعه به پلیس امنیت؛ توقیف‌های پولساز
  • مدیرعامل سازمان پسماند: شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند ۶۵ درصد کاهش یافت/ تهران از پاریس تمیزتر است
  • کاهش ۶۵ درصدی شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند/ تأثیر افزایش حقوق پاکبانان در نظافت پایتخت
  • بازیگر سرشناس به اتهام تعرض جنسی بازداشت شد
  • ۱۰ برابر کشور‌های پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم
  • پرونده کثیرالشاکی موسوم گروه "ش" به دادگاه ارسال شد
  • دارندگان کارت سوخت بخوانند/ این هشدار وزارت نفت را جدی بگیرید؛ وگرنه زیان سنگین می‌بینید
  • کلاهبرداری از کارت سوخت شخصی/ مراقب تراشه های کارت سوخت باشید
  • دستور دادستان بشرویه جهت ایمن سازی فوری استخر‌های کشاورزی