Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  روز سه شنبه روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی استان البرز، یداله مالمیر  در آئین تجلیل از برگزیدگان دومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر با اشاره به گذشت سال ها از طرح شعار تعامل صنعت و دانشگاه گفت: یکی از دلایل وجود انبوه فارغ التحصیلان بیکار از کم توجهی دانشگاه ها به مولفه مهم و کارآمد مهارت آموزی سرچشمه گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:  با نیم نگاهی به کشورهای توسعه یافته و پیشرفته دنیا می بینیم که یکی از عوامل مهم موفقیت کشورها ارتباط نزدیک میان صنعت و دانشگاه است.

وی ادامه داد: در اتاق بازرگانی البرز طی سالیان گذشته موضوع تعامل میان صنعت و دانشگاه پیگیری شده است، اما برای اینکه اقدامات بیشتری برای تعامل میان این دو حوزه صورت گیرد در سال گذشته موضوع برگزاری جشنواره‌ها در دستور کار قرار گرفت و دور نخست جشنواره ملی امیرکبیر را داشتیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: امروز یک فرد تحصیل کرده و دانشگاهی زمانی که برای گذراندن دوره کارورزی یا کارآموزی وارد یک واحد صنعتی می شود، متاسفانه اطلاعات چندانی از کار عملی در چرخه تولیدی مربوطه ندارد.

  وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی به عنوان حلقه واسط میان صنعت و دانشگاه ارتباطی اثرگذار میان دو بخش برقرار می کند و  با این  هدف اتاق بازرگانی  از سال گذشته  برگزاری  جشنواره ملی امیرکبیر  پایه ریزی شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۰۰ پایان نامه و رساله دانشجویی مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد به دبیرخانه جشنواره ملی امیرکبیر ارسال شد، گفت: امسال این آمار به بیش از ۲۶۰ مورد رسیده و نشان از آن دارد که عوامل برگزاری این جشنواره در جهاد دانشگاهی، بنیاد نخبگان و اتاق بازرگانی البرز با تلاش بسیار به بهترین نحو آن را اجرایی کرده اند.

نایب رییس اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه در این مجموعه به عنوان پارلمان بخش خصوصی در کنار دانشگاهیان و صنعتگران برای برقراری تعامل بیشتر میان این دو حوزه تلاش خواهیم کرد، افزود: نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر بخش دولتی باشیم،اگر قرار بود که انتظارات در این زمینه توسط دولتی ها انجام شود که تاکنون باید عملیاتی می شد.

وی با اشاره به اینکه در قبال هر یک ساعت تحصیل در دانشگاه، فرد دانشجو باید دو ساعت کار عملی در صنعت را تجربه کند، گفت: با این اقدام در کنار تنظیم موقعیت شغلی برای دانشجویان، هزینه ای که صنعت بابت آموزش به آن پرداخت کرده است مجدد به دل صنعت باز می گردد.

مالمیر با انتقاد از اینکه نباید امروز شاهد حضور نیروی های تحصیل کرده بیکار با تحصیلات عالیه در جامعه باشیم،عنوان کرد: ۸۰درصد ضعف ها در این مورد به عدم آموزش عملی و تخصصی کافی از سوی دانشگاه ها به دانشجویان باز می گردد.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی در راستای اقدامات تعاملی میان صنعت و دانشگاه به دنبال بسترسازی برای استفاده از رساله ها و پایان نامه های کابردی در بخش های تولیدی و صنعتی استان است.

نایب رییس اتاق بازرگانی البرز اظهار امیدواری کرد که سال آینده سومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر با مشارکت بیشتر دانشگاه ها و مراکز علمی برگزار شود و با فعالیت استان های دیگر در راستای حمایت از این جشنواره ملی شاهد تعامل سازنده تر میان صنعت و دانشگاه باشیم.

جشنواره امیرکبیر گامی برای تعامل بیشتر صنعت و دانشگاه

 در ادامه این نشست احمدرضا فیروزی رییس جهاد دانشگاهی البرز گفت: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که بقای بنگاه‌های اقتصادی از طریق خلاقیت و نوآوری تضمین می‌شود و بنگاهی که این ویژگی‌ها را سرلوحه برنامه‌های خود قرار ندهد، در بازار دوام نمی‌آورد.

وی   ادامه داد: این جشنواره با هدف پر کردن فاصله بین دانشگاه، صنعت و جامعه به مرحله اجرا رسیده است.

فیروزی  تصریح کرد: هر چند طی سال‌های اخیر در دانشگاه‌ها دفاتر ارتباط با صنعت، دفاتر کارآفرینی و برخی شبکه‌هایی که منجر به اتصال صنعت و دانشگاه می‌شوند، فعال شده‌اند ولی فعالیت آنها چندان پررنگ نبوده است.

وی  بیان داشت: از دلایلی که ارتباط صنعت، دانشگاه و جامعه در کشور ما قوی نیست می‌توان به دولتی بودن اقتصاد و دانشگاه‌ها اشاره کرد و همین باعث شده بخش خصوصی دوام لازم برای مدیریت این حوزه را در سطح کلان نداشته باشد.

فیروزی اضافه کرد: باید بپذیریم که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که بقای بنگاه‌های اقتصادی از طریق خلاقیت و نوآوری تضمین می‌شود و بنگاهی که این ویژگی‌ها را سرلوحه برنامه‌های خود قرار ندهد، در بازار دوام نمی‌آورد.

وی ادامه داد: در این شرایط هم دانشگاه‌های ما باید به سمت ارتباط با صنایع حرکت کنند و هم بنگاه‌های اقتصادی از ظرفیت‌های نوآورانه و علمی دانشگاه‌ها بهره بگیرند.

رییس جهاد دانشگاهی البرز افزود: در نهایت تلاش این دو بخش باید منجر به حل مشکلی از جامعه شود تا ماموریت پیش بینی شده محقق شود.

وی گفت: بدون شک جشنواره ملی امیرکبیر گامی در راستای افزایش تعامل صنعت، دانشگاه و جامعه محسوب می‌شود و امیدواریم این رویداد در سال‌های آتی با شور بیشتری برگزار شود.

فیروزی در ادامه با اشاره به اینکه مجموعه جهاد دانشگاهی در طول چند دهه فعالیت خود سعی داشته در فعالیت‌های خود بین صنعت، دانشگاه و جامعه ارتباط برقرار کند، گفت: شکل گیری پژوهشگاه رویان، ایسنا، ایسپا، تولید دکل‌های حفاری نفت و صدها فعالیت دیگر نمونه‌ای از تلاش این مجموعه برای تحقق هدف مذکور بوده است.

 دومین جشنواره ملی امیرکبیر از سوی جهاد دانشگاهی البرز با همکاری اتاق بازرگانی، بنیاد نخبگان، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و صنعتی  در محل اتاق بازرگانی البرز برگزار شد.

در پایان دومین جشنواره ملی امیرکبیر، سونیا محمدنیا، عباس اکبری، غزاله محبی تفرشی، مهسا حبیبی، علیرضا کربلایی، محسن عباس‌نژاد، مهران رضایی، زینب موسی‌نیا، هدیه میرزاخانی و سجاد دوستداری خسروانی به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.

در اولین دوره جشنواره امیرکبیر که سال گذشته برگزار شد حدود ۱۰۰ پایان‌نامه و رساله مورد بررسی و داوری قرار گرفت و در این دوره تعداد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ارسالی ۲.۵ برابر شده بود. این رساله و پایان نامه‌ها از ۷۵ دانشگاه و مرکز علمی به دبیرخانه ارسال شدند و داورانی از ۴۵ دانشگاه، مرکز کارآفرینی و علمی وظیفه داوری آنها را به عهده داشتند.

برچسب‌ها البرز توسعه اقتصادی مهارت اموزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: البرز توسعه اقتصادی مهارت اموزی البرز توسعه اقتصادی مهارت اموزی جشنواره ملی امیرکبیر اتاق بازرگانی البرز میان صنعت و دانشگاه جهاد دانشگاهی پایان نامه دانشگاه ها سال گذشته نامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۲۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت

نخستین نشست هم‌اندیشی و بررسی چالش‌های پیش‌رو در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان امروز (۶ اردیبهشت‌ماه) با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نمایشگاه دستاوردهای وقف برگزار شد.

به گزارش ایسنا، سجده -مدیرعامل بنیاد توسعه عمران موقوفات- در ابتدای این نشست با بیان اینکه در کتب دینی آمده که حضرت علی(ع) نخلستان ایجاد کرده و وقف می کردند، گفت: تقریبا ۵ سال است که توسعه تولید با حضور مردم در سازمان اوقاف اتفاق افتاده است. 

وی ادامه داد: بنیاد توسعه عمران موقوفات در شناسایی زمین‌ها تلاش می‌کند و سعی داریم در حوزه کشت و صنعت با مشارکت مردم در تحقق شعار سال گام برداریم. 

در ادامه این نشست بیگدلی -معاون بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه- با اشاره به چشم‌انداز این معاونت در حوزه اجتماعی و ارتباط سازمان با شرکتهای دانش‌بنیان گفت: اولین اقدام وقف این است که بتواند کسب منفعت از عین وقف داشته باشد، مرحله بعد این منافع داخل کاسه‌ای ریخته می شود که حفظ می‌شود و سرریز آن اجرای نیت است. باید بیشترین کسب منفعت از موقوفات داشته باشیم.

وی اظهار کرد: برای اینکه علم در خدمت کسب منفعت قرار گیرد اکوسیستمی برای حمایت از دانش بنیان‌ها با رعایت قوانین وقف طراحی شده است که این شرکت‌ها اکثرا به سوددهی رسیده‌اند.. 

در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی -رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه- ضمن تقدیر از دانشمندان که در نمایشگاه شرکت کرده‌اند، گفت: سازمان وقف از نظر سرمایه‌ای دارای بودجه دولتی نیست و ما در دوره فعلی می‌خواهیم وقف را حرکت دهیم. به عنوان مثال ما دارای میلیون‌ها رقبه هستیم که این رقبات‌ به صورت عرصه و اعیان است و ما باید شکل مدیریت‌مان در خصوص این موقوفات علمی باشد.

وی ابراز کرد: اگر پول داریم اداره سرمایه انباشته باید علمی باشد. در واقع سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود زیرا تنوع در وقف به نیات واقفان و اعیان اعطایی ربط دارد. 

خاموشی با تاکید بر اینکه دانش‌بنیان‌ها باید در خدمت ارزان‌سازی و رفاه مردم باشند، افزود: ما موظف به رعایت قانون وقف هستیم. اوقاف از دانش بنیان‌های نوپا حمایت می کند و ما مفتخریم که تاکنون از ۳۹ شرکت حمایت کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: باید در حوزه اقتصاد تاثیرگذار و در تولید ملی بدون نفت موفق باشیم. در حوزه صنعت ورود کرده‌ایم که ۳۰ درصد درآمد نفتی را پوشش می‌دهد، در حوزه مسکن نیز رقبات‌ زیاد داریم که از این رو به مسکن نخبگانی توجه ویژه داریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: در تمام رقبات‌ زراعی بحث زنجیره زراعی مدنظر است. بحث معادن به عنوان ظرفیت مغفول اوقاف بوده است، همچنین مساله دیگر توجه به حوزه صنایع تبدیلی است. در حوزه فناوری هم زیرساخت‌های سخت افزاری و هم نرم افزاری مدنظر است که کارهای خوبی در حال انجام است، نباید فراموش کنیم که حوزه فناوری تاثیر شگرف در اقتصاد کشور خواهد داشت.

در بخش دیگری از این نشست در حوزه ارائه طرح سیمان ژئوپلیمری بر پایه خاکستر باگاس، بحث وقف ماندگار در راستای توسعه پایدار مورد بررسی قرار گرفت. این شرکت به فناوری تولید برق و سیمان با وجود تحریم‌ها و موانع داخلی دست پیدا کرده است. 

بر اساس آنچه در این نشست عنوان شد، درصد قابل توجهی از شرکت‌های دانش بنیان در سطح کشور هیچ گردش مالی ندارند. صرفا ایده‌ای است که در مرحله آزمایشگاهی ارائه شده است.

این شرکت‌ها معتقدند اگر قرار است کاری و حمایتی در حد اوقاف انجام شود باید متفاوت از کارهایی باشد که توسط دیگران انجام می شود. شرکت‌های دانش بنیان از ایده تا تجاری‌سازی در کشورهای پیشرفته حمایت می‌شوند.

موضوع دیگر که مورد بحث قرار گرفت، این بود که در مناطق محروم خیلی از محصولات دانش بنیان کارایی ندارد، همچنین موضوع عمران در مناطق محروم بررسی شد و به گفته کارشناسان در زمینه تکنولوژی بتن باید تعریف دیگری در مناطق محروم داشته باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای طرح‌های اقتصادی باید از مسیر دانشگاه بگذرد
  • مهارت آموزی معلمان در دستور کار آموزش و پرورش باشد
  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش تحقق پیدا کرده است
  • عبدالحسین خسروپناه: عدالت آزمونی در سازمان سنجش تحقق پیدا کرده است
  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • همت والای کارگران زمینه ساز تحقق شعار سال خواهد شد
  • آغاز ثبت‌نام دوره‌های مهارت آموزی نومعلمان در دانشگاه فرهنگیان
  • تلاش برای تحقق شعار سال و شکوفایی اقتصاد خوزستان
  • نقش برجسته صنعت نفت در تحقق رشد اقتصادی ۱۴۰۲