Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-07@03:40:44 GMT

آیا عمل به استخاره برای ازدواج واجب است؟

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۶۲۰۳۹

آیا عمل به استخاره برای ازدواج واجب است؟

مسلمان باید نسبت به احکامی از دین که به آن احتیاج دارد شناخت پیدا کند،یکی از موضوعاتی که در مورد آن پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود مسائل مربوط به استخاره و تفال به قرآن است.

به گزارش قدس آنلاین، یکی از مهمترین واجبات دین مبین اسلام که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، فراگیری احکام دین است. کسی که اسلام را به عنوان دین خود بر می‌گزیند باید برنامه‌های آن را به طور کامل در همه قلمروهای زندگی خود بپذیرد و رفتار و عملکرد خویش را مطابق با احکام دین تنظیم نماید، انجام چنین تکلیفی می‌طلبد فرد مسلمان نسبت به مقدار مورد نیازش از احکام دین که به آن احتیاج دارد و برایش پیش می‌آید، شناخت پیدا کند تا بتواند آن را در زندگی خود اجرا نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌توانید در  اینجا پاسخ به سوالات فقهی که پیش‌تر منتشر شده است را ببینید.

یکی از موضوعاتی که در مورد آن پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود مسائل مربوط به استخاره و تفال به قرآن است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای

پرسش: آیا پرداخت و دریافت پول در قبال نوشتن دعا جایز است؟

پاسخ: دریافت یا پرداخت مبلغی به عنوان اجرت نوشتن دعاهای وارده اشکال ندارد.

پرسش: دعاهایی که نویسندگان آنها ادعا می‌کنند که در کتاب‌های قدیمی دعا نقل شده‏اند، چه حکمی دارند؟ و آیا این ادعیه از نظر شرعی معتبر هستند؟ مراجعه به آنها چه حکمی دارد؟

ج: اگر دعاها از ائمه اطهار (علیهم‌السلام) نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد. همانگونه که تبرّک جستن به دعاهای مشکوک به این امید که از معصوم (علیه‌السلام) باشند، اشکال ندارد.

پرسش: آیا عمل به استخاره واجب است؟

ج: الزام شرعی در عمل به استخاره وجود ندارد ولی بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.

پرسش: بنا بر آنچه گفته می‌شود که در کارهای خیر نیازی به استخاره نیست. آیا در مورد کیفیت انجام آنها و یا در مورد مشکلات پیش بینی نشده‏ای که در خلال انجام آنها ممکن است پیش بیاید، استخاره جایز است؟ و آیا استخاره راهی برای شناخت غیب محسوب می‌شود یا اینکه فقط خدا از آن آگاه است؟

ج: استخاره برای رفع حیرت و تردید در انجام کارهای مباح است، اعم از اینکه تردید در اصل عمل باشد یا در چگونگی انجام آن. بنا بر این در کارهای خیر که در آنها حیرت وجود ندارد، استخاره لازم نیست و همچنین استخاره برای آگاهی از آینده شخص یا عمل نمی‌باشد.

پرسش: آیا در مواردی مثل تقاضای طلاق یا عدم آن استخاره با قرآن صحیح است؟ و در صورتی که شخصی استخاره کند ولی طبق آن عمل نکند، حکم چیست؟

ج: جواز استخاره با قرآن یا تسبیح اختصاص به مورد خاصی ندارد، بلکه در هر امر مباحی که شخص راجع به آن تردید و حیرت داشته باشد به‌طوری که قادر بر اتخاذ تصمیم نباشد، می‌توان استخاره گرفت و از نظر شرعی عمل به استخاره واجب نیست هرچند بهتر است انسان با آن مخالفت نکند.

پرسش: آیا استخاره با تسبیح یا قرآن در مسائل سرنوشت ساز مانند ازدواج جایز است؟

ج: شایسته است انسان در اموری که می‌خواهد راجع به آنها تصمیم بگیرد، ابتدا تأمل و دقت کند و یا با افراد با تجربه و مورد اطمینان مشورت نماید و در صورتی که با این کارها تحیّر او برطرف نشد، می‌تواند استخاره کند.

پرسش: آیا چند بار استخاره برای یک کار صحیح است؟

ج: چون استخاره برای رفع حیرت است، بنا بر این بعد از برطرف شدن حیرت با استخاره اول، تکرار آن معنی ندارد مگر آنکه موضوع تغییر کند.

پرسش: گاهی مشاهده می‌شود نوشته‌هایی که متضمّن معجزات امام رضا (علیه‏السلام) هستند با قرار دادن آنها بین صفحه‌های کتاب‌های زیارت که در زیارتگاه‌ها و مساجد وجود دارند، در بین مردم توزیع می‌شوند و ناشر آنها هم در زیر آنها نوشته است که هر کس آن معجزه‌ها را بخواند واجب است آنها را به تعداد خاص بنویسد و در بین مردم توزیع کند تا به حاجت خود برسد، آیا این مطلب صحیح است؟ و آیا بر کسی که آنها را می‌خواند، واجب است که به درخواست ناشر عمل نماید؟

ج: از نظر شرعی دلیلی بر اعتبار این امور وجود ندارد و کسی هم که آنها را می‌خواند ملزم به عمل به درخواست ناشر مبنی بر نوشتن آنها نیست.

پرسش: آیا استخاره که در برخی سایت‌ها است می‌تواند ملاک قرار گیرد؟

ج) اگر طبق روش‌های معمول است مانعی ندارد.

حضرت آیت الله سیستانی

پرسش: آیا استخاره به طریقی که امروزه در میان ما متداول است، شرعاً وارد و پسندیده است؟

و آیا تکرار آن ضرری دارد؟

آیا مخالفت با استخاره حرام است؟

پاسخ: قدر متیقن از مواردی که استخاره در آن مشروع است موردی است که بعد از مشورت از اهلش نتیجه نگیرید و در تحیر بمانید.و مخالفت با استخاره انجام شده حرام نیست ولی ممکن است موجب پشیمانی گردد مگر اینکه موضوع استخاره را تغییر دهد همانند اینکه قبل از آن کار صدقه داده شود که بلا دفع گردد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

پرسش: انجام غسل قبل از استخاره چه حکمی دارد؟

پاسخ: می‌توان به‌قصد رجاء و ثواب غسل انجام داد.

پاسخ: پرسش: تجدید استخاره چه حکمی دارد؟ در مورد ازدواج چطور؟

پاسخ: در هیچ مورد تجدید استخاره درست نیست مگر این که مدّت قابل ملاحظه‌ای بگذرد یا شرایط مورد استخاره تغییر کند.

پرسش: آیا استخاره‌های اینترنتی صحیح است؟

پاسخ: در صورتی که یک فرد حقیقی استخاره را انجام دهد و نتیجه اعلام شود یا نرم افزار طوری تنظیم شده باشد که آیات آغاز یکی از صفحات قرآن را بدون اطلاع قبلی منعکس کند، مانعی ندارد.

پرسش: در هنگام تحویل سال، همسرم قرآن را به نیت چگونگی احوال ما در سال جدید باز کرد و آیه «کل نفس ذائقة الموت» که در وسط صفحه بود به چشمش خورد، بعد خودم هم چند بار تفأل زدم و هر بار آیاتی با همین مضمون می‌آمد؛ از آن روز به بعد به کلی به هم ریخته ام و خیلی نگران همسرم هستم؛ نظر حضرتعالی در این مورد چه می‌باشد؟

پاسخ: فال گرفتن با قرآن اعتباری ندارد و حتی در بعضی موارد اشکال شرعی دارد؛ تنها می‌توان با قرآن استخاره کرد. در فرض سوال، صدقه‌ای بپردازید و نگران نباشید.

پرسش: فردی که عمل استخاره را انجام می‌دهد چه شرایطی باید داشته باشد؟

پاسخ: استخاره کننده شرایط خاصی ندارد.

پرسش: آیا در صورت انجام استخاره، عمل به آن واجب است؟

پاسخ: عمل به استخاره واجب نیست ولی حتّی الامکان مخالفت نشود مگر این که مدّت قابل ملاحظه‌ای تأخیر بیندازد و بعد اقدام کند.

پرسش: استخاره گرفتن از روی عادت در تمامی امور ریز و درشت زندگی، به طوری که فرد از علم و عقل خود و دیگران بهره‌ای نبرد چه حکمی دارد؟

پاسخ: باید توجه داشت استخاره مربوط به جایی است که انسان نه با علم و عقل خود بتواند راه را تشخیص دهد و نه از طریق مشاوره، به طوری که حیران و سرگردان شود؛ در غیر این موارد استخاره صحیح نیست.

پرسش: آیا برای پاسخ دادن به خواستگار دختر، استخاره کردن مورد دارد؟

پاسخ: هرگاه بعد از مشورت و تحقیقات لازم، مشکل حل نشود می‌توان از استخاره استفاده کرد. در غیر این صورت استخاره معنا ندارد.

پرسش: آیا نماز استخاره را باید به قصد رجاء خواند یا ورود؟

پاسخ: به قصد قربت مطلقه بخوانند.

پرسش: آیا در ازدواج معلق صیغه عقد خوانده می‌شود و به خاطر شرط‌های معلقش، فقها آن را باطل می‌دانند یا اینکه اصلاً در ازدواج معلق صیغه عقده خوانده نمی‌شود و به همین خاطر فقها آن را باطل می‌دانند؟ اگر در ازدواج معلق صیغه عقد خوانده می‌شود وبه خاطر شرط‌هایش هست که این ازدواج صحیح نمی‌باشد آیا این شرط‌های معلق باید همانند شرط‌های ضمن عقد در دفتر ثبت شوند یا نه؟ اگر جواب نه هست پس این شرط‌ها باید چگونه باشند؟

پاسخ: صیغه خوانده می‌شود اما توأم با تعلیق، تعلیق در انشا مانند این است که گفته شود تو را به عقد خود در می آورم اگر پدرم اجازه دهد و یا اگر جواب استخاره خوب آمد و این ارتباطی با شرط ضمن عقد ندارد.

پرسش: استفاده از نرم افزارهای استخاره صحیح و جایز است؟

پاسخ: اگر برای تبلیغ دین اسلام بوده و از مفاسدی که در چنین فضاهای مجازی وجود دارد ایمن باشند اشکالی ندارد.

پرسش: در ساعات استخاره، نهار تا ظهر داریم، منظور از نهار تا ظهر چه ساعت شرعی از روز است؟

پاسخ: منظور از نهار یکی دو ساعت بعد از بالا آمدن آفتاب می‌باشد.

منبع: مهر

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ازدواج استخاره عمل به استخاره چه حکمی آیا استخاره شرط ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۲۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاوت طلاق رجعی و بائن چیست؟

ازدواج همیشه یک پیوند دائمی نیست و گاهی اوقات زوجین تصمیم می گیرند از یکدیگر جدا شوند تا مشکلاتی که دارند به پایان برسند. البته طلاق به سادگی که فکر می کنید نیست و انواع مختلفی نیز دارد و قوانین و ماده های قانونی مختلفی برای آن تعریف شده است.

 

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران: ازدواج همیشه یک پیوند دائمی نیست و گاهی اوقات زوجین تصمیم می گیرند از یکدیگر جدا شوند تا مشکلاتی که دارند به پایان برسند. البته طلاق به سادگی که فکر می کنید نیست و انواع مختلفی نیز دارد و قوانین و ماده های قانونی مختلفی برای آن تعریف شده است. طلاق رجعی و بائن دو نوع مختلف از طلاق هستند که باید در رابطه با آن ها و شرایطی که دارند اطلاعات کاملی داشته باشید. در ادامه همراه ما باشید تا هرآنچه باید درباره طلاق بائن و تفاوت آن با طلاق رجعی بدانید در اختیارتان قرار گیرد.

منظور از طلاق رجعی چیست؟

کلمه رجعی به معنای بازگشت است و طبق ماده 1148 قانون مدنی، مرد می تواند در مدت زمانی که زن عده را نگه داشته است، به سمت زوجه برگردد و اعلام کند که از طلاق منصرف شده است و دوباره زندگی خود را شروع کنند.

لازم است بدانید، عده به مدت زمانی گفته می شود که زن باید بعد از ازدواج آن را نگه دارد و منظور از چنین حرفی، این است که در این بازه زمانی، زن نمی تواند با مرد دیگری ازدواج کند. مدت زمان عده، برای خانمی که عادت ماهانه می شود، 3 دوره عادت ماهانه، برای خانمی که عادت ماهانه ندارد، 3 ماه و برای زنی که باردار می باشد، تا زمان وضع حمل تعیین شده است.

نکته دیگری که باید در رابطه با طلاق رجعی به آن اشاره کنیم، این است که اگر زن و شوهر در زمان طلاق اعلام نکنند که جدایی از نوع رجعی است، می توانند بدون خواندن مجدد صیغه به یکدیگر برگردند. اما اگر آن ها دست به ثبت طلاق رجعی بزنند، باید بعد از برگشت به یکدیگر، نسبت به ثبت رجوع طلاق نیز اقدام کنند.

قوانینی که در مدت عده وجود دارد، این است که اگر طلاق رجعی باشد، در مدت زمان عده، پرداخت نفقه زوجه برعهده مرد خواهد بود. همچنین اگر هر یک از زوجین در مدت زمان عده فوت کنند، طرف مقابل جزوی از وراث فرد محسوب خواهد شد و به او ارث می رسد.

منظور از طلاق بائن چیست؟

تا به اینجا در رابطه با طلاق رجعی صحبت کردیم؛ اما باید بدانید که نوع دیگری از طلاق نیز وجود دارد که دقیقا در مقابل طلاق رجعی وجود دارد. طلاق بائن نوع دیگری از طلاق است که اگر به ثبت برسد، مرد دیگر حق برگشت به زوجه را ندارد؛ اما در همین زمان نیز زن موظف است مدت زمان عده که به آن اشاره شد را نگه دارد؛ دلیل این موضوع نیز احترام به همسر و جلوگیری از قاطی شدن نسل می باشد.

بنابراین در یک تعریف کلی می توانیم بگوییم که تفاوت طلاق بائن و رجعی در رابطه با امکان بازگشت زن و شوهر به یکدیگرس، نه مدت زمان عده؛ چراکه در هر نوع از طلاق، زوجه باید عده را نگه دارد. برای طلاق بائن نیز قوانینی وجود دارد؛ به طوری که باید گفت در طلاق بائن، مرد وظیفه ای برای پرداخت نفقه زن ندارد و اگر هریک از زوجین فوت کند، ارثی به طرف دیگر نخواهد رسید؛ چراکه جدایی به صورت کامل اتفاق افتاده است.

انواع طلاق بائن

نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم، این است که طلاق بائن انواع و حالت های مختلفی دارد؛ به طوری که در صورت وقوع هریک از آن ها، طلاق بائن رخ می دهد. این موارد که منجر به طلاق بائن می شوند، عبارتند از:

طلاق قبل از نزدیکی:

اگر زن و مرد، هیچ رابطه جنسی با یکدیگر برقرار نکرده باشند و تصمیم به جدایی بگیرند، دیگر مدت زمانی برای عده وجود ندارد؛ در نتیجه دیگر شانسی برای بازگشت شوهر نیست و طلاق از نوع بائن خواهد بود. اگر زن و مرد بعد از جدایی پشیمان شوند، باید مجدد ازدواج کنند.

طلاق هنگام یائسگی:

زمانی که زوجین تصمیم به طلاق می گیرند، اگر خانم یائسه شده باشد و دیگر قدرت باروری نداشته باشد، نیازی به صبر در مدت زمان عده نیست و نوع جدایی، از نوع بائن خواهد بود.

طلاق بعد از سه بار رجوع:

سه طلاقه کردن زوجه از دیگر مواردی است که منجر به طلاق بائن می شود. منظور از سه طلاقه، این است که مرد همسر خود را سه بار طلاق دهد و بعد از هربار به یکدیگر رجوع کنند. بعد از سه بار، دیگر امکان رجوع برای زن و مرد وجود ندارد، بنابراین طلاق از نوع بائن خواهد بود. نکته ای که در این باره باید بگوییم، این است که در صورت سه طلاقه شدن زن، امکان نکاح مجدد نیز وجود ندارد. در این  حالت، زن باید با مرد دیگری ازدواج کند و طلاق بگیرد تا شرایط ازدواج با شوهر قبلی برای او فراهم شود.

طلاق با دختر کمتر از 9 سال:

اگر مرد با دختری که هنوز 9 سال ندارد، ازدواج کند و طلاق بگیرد، طلاق از نوع بائن می باشد و مرد نمی تواند دیگر با دختر کوچک ازدواج کند.

بررسی جامع تفاوت های طلاق رجعی و بائن

در طول مقاله، اطلاعات کلی از طلاق رجعی و بائن را در اختیار شما قرار دادیم؛ حال در این بخش یک جمع بندی در رابطه با تفاوت های طلاق رجعی و بائن انجام می دهیم که عبارتند از:

در طلاق بائن، اگر زوجین قصد برگشت به یکدیگر را کنند، باید مجدد خطبه عقد جاری شود، درصورتی که در طلاق رجعی، تا سه بار برگشت نیازی به عقد مجدد ندارد. در طلاقی که از نوع رجعی است، اگر یکی از زوجین فوت کند، فرد دیگر ارث می برد، در صورتی که در طلاق بائن، ارثی به هیچ یک از طرفین نمی رسد. اگر طلاق از نوع رجعی باشد، مرد موظف است نفقه همسرش را بدهد؛ در صورتی که در طلاق بائن نیازی به پرداخت نفقه نیست. در طلاق رجعی، زن و شوهر می تواند در مدت زمان عده کنار یکدیگر و در یک خانه زندگی کنند.

کلام آخر

طلاق یک تصمیم مهم در زندگی زوجین است و در آینده خودشان و فرزندی که دارند، تاثیر خواهد داشت. از همین رو زوجین باید با انواع طلاق که شامل رجعی و بائن می شود آشنا شوند و تفاوت آن ها را بررسی کنند. از همین رو در این مقاله اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دادیم تا بهترین تصمیم گیری را داشته باشید.

 

برچسب ها: طلاق ، طلاق رجعی ، طلاق بائن ، طلاق قبل از نزدیکی ، طلاق هنگام یائسگی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000TA9

دیگر خبرها

  • ببینید | سوال باورنکردنی یک دانشجو از هاشمی رفسنجانی؛ دور از انتظارترین پرسش تاریخ!
  • مصرف این خوراکی‌ها برای تقویت استخوان واجب است
  • ببینید | چند پرسش و پاسخ مهم برای دختران جوان و زنان!
  • جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی برگزار شد
  • حضور ناشران پخته‌خوار در نمایشگاه کتاب محدود می‌شود
  • آیا وضو یا تیمم با وجود آرایش و لاک ناخن صحیح است؟
  • تفاوت طلاق رجعی و بائن چیست؟
  • پاسخگویی به پرسش‎های مشترکین در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
  • انتظار طولانی برای یک سفر واجب + ویدئو
  • پاسخ به مهم‌ترین پرسش هواداران استقلال؛ مدیرعامل آینده آبی‌ها کیست؟