Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@11:02:31 GMT

رشد 52 درصدي صادرات به اکو طي 9 ماه

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۶۲۷۲۳

خبرگزاری آریا-سخنگوی گمرک گفت: تجارت ایران با 9 کشور عضو اکو در 9 ماهه امسال از 23 میلیون تن کالا و 11 میلیارد و 700 میلیون دلار عبور کرد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد در وزن و 42 درصد در ارزش رشد داشته است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از گمرک؛ آقای سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک افزود: از ابتدای سال تا اول دی ماه، 23 میلیون و 240 هزار و 38 تن کالا به ارزش 11 میلیارد و 754 میلیون و 147 هزار و 716 دلار بین ایران و 9 کشور عضو سازمان "اکو" تبادل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد در وزن و 42 درصد در ارزش رشد داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: سهم صادرات ایران به این کشور‌ها در این مدت 19 میلیون و 856 هزار و 531 تن کالا به ارزش هفت میلیارد و 640 میلیون و 488 هزار و 517 دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش 41 درصدی در وزن و 52 درصدی در ارزش داشته است.
لطیفی در خصوص میزان صادرات به کشور‌های عضو" اکو" گفت: ترکیه با خرید چهار میلیارد و 131 میلیون دلار، مقصد اول کالا‌های صادراتی ایران در بین اعضای "اکو" بود و پس از آن افغانستان با یک میلیارد و 412 میلیون دلار، پاکستان با 911 میلیون دلار، آذربایجان با 388 میلیون دلار، ازبکستان با 310 میلیون دلار، ترکمنستان با 240 میلیون دلار، قزاقستان با 133 میلیون دلار، قرقیزستان با 62 میلیون دلار و تاجیکستان با 54 میلیون دلار در رتبه‌های بعدی صادرات کالا‌های ایرانی قرار دارند.
سخنگوی گمرک در خصوص واردات از اعضای" اکو" افزود: در 9 ماه امسال، سه میلیون و 383 هزار و 507 تن کالا به ارزش چهار میلیارد و 113 میلیون و 659 هزار و 199 دلار از 9 کشور عضو اکو، وارد کشورمان شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 12 درصد در وزن کاهش و 27 درصد در ارزش افزایش داشته است.
وی ادامه داد: ترکیه با فروش سه میلیارد و 697 میلیون دلار، پاکستان با 194 میلیون دلار، ازبکستان با 97 میلیون دلار، قزاقستان با 38 میلیون دلار، آذربایجان با 32 میلیون دلار، ترکمنستان با 25 میلیون دلار، تاجیکستان با 15 میلیون دلار، افغانستان با 13 میلیون دلار و قرقیزستان با بیش از دو میلیون دلار به ترتیب کشور‌های طرف معامله با ایران در تامین نیاز‌های کشور در بین اعضای سازمان "اکو" بودند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل میلیون دلار تن کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۲۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ارز واردات کالا‌های اساسی از ۴.۲ میلیارد دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی طرزعلی در گفتگو با خبر ۱۴ گفت: برای کالا‌های اساسی به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان یک میلیارد و ۲۶ میلیون دلار، برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ ۴۱ هزار تومان مبلغ ۲ میلیارد و ۳۸۳ میلیون دلار و برای خدمات ۱۱۷ میلیون و برای واردات در مقابل صادرات به نرخ توافقی ۶۸۹ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۹۳۰ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۹۶ میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و ۲۶ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۴۶۲ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۲۲۳ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۱۶۷ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۱۳۸ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۱۹۴ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب ۱۹۷، ۲۹، ۱۷۴، ۱۰۳ و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز هفتم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده اند. علاوه بر این گروه ها، یک میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱۸۳ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

طرزعلی در پایان افزود: تاکنون بیست مرحله حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران انجام شده است و در مجموع ۲۷۱۶ کیلوگرم طلا عرضه و فروخته شده است.

دیگر خبرها

  • تامین ارز واردات کالا‌های اساسی از ۴.۲ میلیارد دلار گذشت
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین