Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@07:31:05 GMT

نکاتی که باید در مورد چمن مصنوعی ورزشی بدانید

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۶۲۷۵۰

نکاتی که باید در مورد چمن مصنوعی ورزشی بدانید

چمن مصنوعی از اوایل پیداش خود، مسیر طولانی را طی کرده است. در ابتدا مشتریان چمن مصنوعی مدیران مدارس و صاحبان باشگاههای ورزشی بودند که از تخریب و بازسازی دائمی چمن‌های زمین بازی و هزینه گزاف آنها به سطوح آمده بودند.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام ماناچمن، ابتدا چمن‌های مصنوعی در مصارف ورزشی محدودی استفاده میشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور مثال اولین ورزشگاه‌های رسمی‌ای که خواستار استفاده از چمن‌های مصنوعی شدند، ورزشگاه‌هایی بودند که در آنها ورزش راگبی یا همان فوتبال آمریکایی بازی می‌شد. بازی های خشن فوتبال آمریکایی باعث تخریب چمن طبیعی می شد و فاصله زمانی میان بازی های لیگ سراسری، برای بازسازی و رشد چمن کافی نبود.

بعدها با توجه به ارتقای صنعت پتروشیمی و همچنین دستگاههای ساخت چمن مصنوعی و بالطبع ارتقای کیفیت آنها، چمن مصنوعی ورزشی راه خود را به زمین ورزش‌های دیگر نیز باز کرد. فوتبال، تنیس، گلف و هاکی برخی دیگر از رشته های ورزشی هستند که به طور گسترده از چمن مصنوعی در زمین های بازی خود بهره می برند. در کشور ما بیشترین مورد استفاده چمن مصنوعی ورزشی در زمین‌های فوتبال است.

مزایای استفاده از چمن مصنوعی ورزشی

   از مزایای چمن مصنوعی ورزشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

● نگهداری آسان و ارزان

● دوام و طول عمر بالا

● افزایش زمان تمرین و بازی ورزشکاران

● امنیت بالا برای ورزشکاران

   چمن مصنوعی به مانند نمونه طبیعی خود، نیازی به آبیاری و مراقبت ندارد. همچنین در برابر سرما و گرمای هوا مقاومت بیشتری دارد و نگهداری آن به مراتب نسبت به نمونه طبیعی خود هزینه کمتری دارد. همچنین چمن مصنوعی ورزشی به گونه‌ای نصب می‌شود که امنیت ورزشکاران را به طور کامل حفظ می‌کند. لایه‌های محافظی که در نصب این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرند سطح تماس ورزشکاران را با لایه‌های بتنی کاهش می‌دهند و همین امر سبب می‌شود که در صورت زمین خوردن آسیب کمتری به آنها وارد شود.

   همچنین از آنجایی که الیاف چمن مصنوعی در اشکال مختلفی قابل ساخت هستند، می‌توان از انواع مقاوم‌تر آنها در زمین های ورزشی استفاده کرد. به این دلیل، ورزشکاران تعداد ساعات بیشتری را می‌توانند روی آنها تمرین کنند.

   قبل از خرید چمن مصنوعی برای یک زمین ورزشی، می‌بایست به نکاتی همچون شکل و نوع الیاف، تراکم چمن و ارتفاع الیاف توجه کرد.

چمن مصنوعی فوتبال

   چمن‌ مصنوعی فوتبال با ارتفاعی به اندازه ۴۰ تا ۶۰ میلی‌متر، غالباً تراکم کم‌تری نسبت به چمن‌های مصنوعی تزئینی دارد. برای جلوگیری از فشرده شدن، کاهش حجم و شکستگی الیاف، مقدار مشخصی شن سیلیس در سطح چمن پخش می‌شود.

   برای افزایش نرمی و جذب ضربات سهمگین بازیکنان نیز از مواد منعطفی همچون گرانول لاستیک استفاده می شود. این مواد به شکل دانه های ریز در میان الیاف به شکل مساوی پخش شده و بافتی شبیه چمن طبیعی به آن می‌دهد.

   همچنین الیاف چمن مصنوعی در شکلهای مختلفی ساخته میشوند و قبل از خرید، میبایست نوع مناسب برای کابرد خود را انتخاب کنید. در زمین فوتبال، چمن تحت فشار زیادی قرار خواهد گرفت، لذا می‌بایست که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار باشد. الیاف وی و دابلیو، از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند و طول عمر بیشتری دارند. چمن‌هایی با این الیاف، بهترین نوع چمن مصنوعی برای زمین‌های فوتبال می‌باشند.

چمن مصنوعی گلف و تنیس

   در ورزش‌های دیگر مانند تنیس و گلف از چمن‌های مصنوعی موکتی یا پاتینگ استفاده می‌شود که ارتفاع الیاف کم و تراکم بافت بسیار بالایی دارند. ارتفاع الیاف چمن مصنوعی تنیس معمولاً بین ۱۰ تا ۲۰ میلی متر و ارتفاع چمن گلف معمولا ۱۰ میلی متر است.

   به خصوص در ورزش گلف، بسیار مهم است که چمن مصنوعی باعث کند شدن حرکت توپ نشود. به همین دلیل است که الیاف این چمن ارتفاع کم و تراکم بالایی دارند، تا کوچکترین تاثیری بر حرکت توپ نداشته باشند.

نگهداری چمن مصنوعی ورزشی

   چمنهای مصنوعی ورزشی، به خصوص چمن مصنوعی زمین فوتبال، به صورت دوره ای نیاز به بازدید و ترمیم دارند. در این بازدیدهای دوره ای می‌باسیت مواردی همچون تراکم الیاف، وضعیت سلامتی الیاف از نظر میزان فرسایش و شکستگی، مقدار مواد پر کننده، مقدار آلودگی و آشغال های موجود در چمن، وضعیت استحکام درزهای اتصال و... توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد.  

همان طور که می دانید، الیاف چمن مصنوعی به طور مداوم در زیر پای بازیکنان لگدمال می شود. فشاری که وزن افراد به الیاف چمن وارد می کند باعث کوبیده و خم شدن آنها می گردد. خمیدگی و تغییر شکل الیاف در کوتاه مدت، تا حدودی قابل برگشت است ولی در صورت استمرار و تداوم استفاده از زمین چمن و همچنین تاثیر پرتوی فرابنفش خورشید، الیاف جوری شکسته و در هم فشرده می شود که حجم چمن کاهش یافته و ظاهری تخت پیدا می کند.

   برای بر طرف کردن این مساله، چمن مصنوعی را توسط ماشین آلات ویژه ای فرچه زنی می کنند. ماشین آلات مخصوصی برای این کار ساخته شده اند که در جلو و یا پشت خود به شانه یا بُرس هایی مجهز هستند. این شانه ها با حرکت چرخشی در راستای عمودی یا افقی، باعث حرکت الیاف شده و آنها را به حالت ایستا و عمودی در می آورد؛ همچنین مواد پرکننده را به طور یکنواخت و برابر در همه جای چمن پخش می کند تا سطحی هموار و یک دست ایجاد شود.

حرف آخر خرید چمن مصنوعی!

اگر قصد خرید چمن مصنوعی به قیمت کارخانه را دارید، بهتر است در ابتدا از خدمات مشاوره رایگان شرکت‌های تولیدکننده چمن مصنوعی مانند شرکت ماناچمن به نشانی اینترنتی https://www.manachaman.com بهره ببرید. بی شک، داشتن اطلاعات کافی در حوزه چمن مصنوعی، سبب رضایت خاطر بیشتر شما در هنگام خرید خواهد شد.

  انتهای رپرتاژ آگهی 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چمن مصنوعی ورزشی چمن مصنوعی مدارس چمن مصنوعی باشگاه های ورزشی چمن مصنوعی ورزشی الیاف چمن مصنوعی چمن های مصنوعی چمن مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۲۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی دایی در خانه خبرنگار ورزشی و مادر ۸۹ساله‌اش!

علی دایی مرد کارهای نادر و عجیب و غریب است. اگر تا امروز تردیدی بود، دیگر به یقین تبدیل شد که او را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

کسی تا حالا سراغ ندارد که یک اسطوره ورزشی آنهم در رشته فوتبال که حالا دلیل محبوبیت‌اش در جامعه ایران فقط گل ها و رشادت‌هایش نیست، اینطور برای تبریک تولد و ملاقات خانواده یک خبرنگار ورزشی، به خانه‌اش رفته باشد و اینگونه از او بابت زحماتش تجلیل و تقدیر کند.

چنین کاری فقط از یک ستاره پیش‌بینی‌ناپذیر بر می‌آید که متوجه همه رویدادها و آدم‌های اطرافش هست و به جزیی‌ترین مسائل دقت می‌کند.

صالح محمدرحیمی خبرنگار و عکاس ورزشی با گرایش حوزه پرسپولیس دو دهه است که کار رسانه‌ای می‌کند و کسی در خانواده بزرگ فوتبال نیست که از علاقه فوق‌العاده او به شهریار فوتبال آگاه نباشد.

او سال‌هاست با علی دایی همراه و همگام است و فراز و نشیب روزگار برای آقای گل پیشین بازی‌های ملی فیفا، باعث کاهش این علاقه و دوستی نشده است. حتما اگر مخاطب تابناک بوده اید، تا حالا چندین گفت‌وگوی اختصاصی و جذاب و پرتیتر صالح محمدرحیمی با دایی را خوانده‌اید.

صالح به نوعی عکاس اختصاصی علی آقا هم هست و خبرنگار معتمد او محسوب می‌شود. تابناک هم طی سالیان اخیر رسانه معتمد علی دایی بوده و او حرف‌های مهمش را در تابناک به گوش مردم رسانده است و در لحظات سخت و حساس دو سه سال اخیر هم این ارتباط محکم و ناگسستنی ماند.

ظهر امروز اهالی شهرک اکباتان در حال زندگی روزمره و معمولی خود بودند که ناگهان مقابل ورودی بلوک خود، با قد افراشته و لب خندان و برخورد صمیمی علی دایی مواجه شدند.

برخی یادشان رفت نوشابه و خریدهای شان را کنار بگذارند و همانطور کنار دایی ایستادند و عکس یادگاری شان را گرفتند. بچه‌ها از مدرسه برمی‌گشتند که دیداری تاریخی برای‌شان رقم خورد. دایی همه سلام‌ها را جواب داد و با حوصله درخواست عکس از همه را در محله یک خبرنگار حرفه ای ورزش قبول کرد.

اما بخش جذاب این ملاقات، داخل منزل صالح رحیمی و در دیدار مادر ۸۹ساله او با علی دایی رقم خورد. انگار مادر و فرزندی پس از سالها همدیگر را می‌بینند. دایی، سر این مادر که مدتها کسالت و ناخوشی سخت را پشت‌سر گذاشت، بوسید و دل یک خانواده را شاد کرد و البته احترام متقابلش را به جامعه خبرنگاران و عکاسان ورزشی که طی دهه‌ها همراه او در پیروزی و شکست بودند، ثابت کرد.

صالح رحیمی فردا در یادداشتی جداگانه حس خود از این دیدار را به رشته تحریر در خواهد آورد.

 

دیگر خبرها

  • موافقت با خواهرخواندگی بندرعباس با پنج شهر آسیایی
  • احداث نخستین زمین چمن مصنوعی در ایلام
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۱۱ اردیبهشت
  • عالیشاه به بازی مقابل سپاهان رسید
  • معرفی کامل دبی لند و هر آنچه که باید بدانید!
  • آنچه که باید در مورد ویژگی‌های جدید واتس‌اپ بدانید
  • جنوب کرمان ظرفیت افتخارآفرینی بیشتر در زمینه ورزش دارد
  • علی دایی در خانه خبرنگار ورزشی و مادر ۸۹ساله‌اش!
  • آیا پاسپورت برای آیلتس لازم است؟ نکاتی که باید بدانید!
  • انواع اتصالات لوله داربستی و نکاتی که باید بدانید