Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: کلیه رودخانه‌ها در معرض تغییر و تحول قرار دارند و کارهای مهندسی رودخانه برای تغییر دبی، مطالعه دبی رسوبی، مسیر رودخانه، عمق آبراهه، پهنه سیل‌گیر و کیفیت آب مورد نیاز است.

داریوش حسن‌نژاد امروز ۲۸ دی‌ماه، اظهار کرد: رودخانه‌ها شریان‌های اصلی حیات کلیه سازه‌های آبی محسوب می‌شوند و حفاظت و بهره‌برداری بهینه از آن‌ها و هم‌چنین حراست از بستر و حریم آن‌ها از مهم‌ترین مسئولیت‌های وزارت نیرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: از جمله مباحث مهم در مهندسی رودخانه شناخت شکل رودخانه (مرفولوژی)، تثبیت، سواحل و بستر رودخانه، کانالیزه کردن و کنترل سیلاب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان خاطرنشان کرد: در این راستا شرکت آب منطقه‌ای لرستان در حوزه مهندسی رودخانه که مشتمل بر انجام مطالعه، طراحی و نظارت بر اجرا بوده فعالیت‌هایی در حال انجام است.

حسن‌نژاد اضافه کرد: احیاء و ساماندهی رودخانه‌ها، تثبیت مسیر رودخانه برای دسترسی و بهره‌برداری مناسب، حفاظت دیواره و کناره رودخانه در برابر فرسایش، کنترل سیل و حفاظت اراضی حاشیه رودخانه در برابر سیل، تعیین حد بستر و حریم رودخانه پهنه‌بندی سیلاب، پتانسیل‌یابی و بهره‌برداری از منابع شن و ماسه رودخانه‌ای و بازطبیعی‌سازی رودخانه‌ها از جمله فعالیت‌ها است.

وی بیان کرد: از اقدامات انجام شده توسط دفتر مهندسی رودخانه شرکت آب منطقه‌ای لرستان تا پایان سال ۱۳۹۹ می‌توان به مطالعات تعیین حد بستر و حریم و مرحله اول ساماندهی رودخانه به طول ۲۲۲۱ کیلومتر، مطالعات تعیین حد بستر و حریم و مرحله اول ساماندهی تالاب‌ها به طول ۵۵ کیلومتر، مطالعات تفصیلی مرحله دوم ساماندهی طرح‌های مهندسی رودخانه‌ها به طول ۳۹۹ کیلومتر در نقاط آسیب‌پذیر جهت حفاظت از مراکز جمعیتی و تأسیسات زیربنایی از خطر سیلاب، عملیات آزادسازی حد بستر حریم به طول ۱۱۱ کیلومتر، عملیات لایروبی به طول ۱۲۲ کیلومتر و عملیات ساماندهی رودخانه‌های استان به طول ۱۹ کیلومتر، اخذ سند تک‌برگ مالکیت بستر رودخانه‌های استان به مساحت ۴۵۶۳ هکتار تاکنون است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان ادامه داد: همچنین با توجه به قراردادهای منعقده برای دو حوضه آبریز کرخه و کارون بزرگ در سال ۱۴۰۰، اخذ سند تک‌برگ مالکیت بستر رودخانه‌های استان به مساحت ۴۳۶۸ هکتار، مطالعات تعیین حد بستر و حریم و مرحله اول ساماندهی رودخانه به طول ۱۴۵۱ کیلومتر، مطالعات حد بستر و حریم موردی به طول ۴۰۰ کیلومتر، مطالعات تفصیلی مرحله دوم ساماندهی طرح‌های مهندسی رودخانه‌ها به طول ۱۶ کیلومتر، عملیات آزادسازی حد بستر، حریم به طول ۱۷۰ هکتار و لایروبی به طول ۱۵ کیلومتر در استان از محل طرح ملی متمرکز آغاز و عملیات ساماندهی و لایروبی رودخانه‌های استان به ترتیب به طول حدود ۱.۷ کیلومتر (در شش نقطه آسیب‌دیده) و ۱۰ کیلومتر در برخی شهرستان‌ها از محل طرح‌های استانی در حال انجام و اتمام است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی وزارت نیرو طرح ملی رودخانه آب منطقه ای لرستان شرکت آب منطقه ای لرستان رودخانه های استان تعیین حد بستر و حریم ساماندهی رودخانه مهندسی رودخانه بستر رودخانه رودخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۴۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایروبی ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های کرمانشاه

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: برای جلوگیری از سیلاب ۳۰ کیلومتر از نقاط حادثه‌خیز رودخانه‌های استان لایروبی انجام شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، رسول فرهادی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که امروز در استانداری برگزار شد با اشاره به لایروبی رودخانه‌های استان اظهار داشت: با توجه به محدودیت زمانی و اعتبارات 30 کیلومتر از نقاط حادثه‌خیز رودخانه‌ها، گلوگاه‌ها و نقاطی که در سیلاب‌های گذشته دچار آسیب شده بودند، شناسایی و لایروبی شد.

وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون مترمکعب خاکبرداری و زباله‌برداری و نخاله‌برداری و بازگشایی مسیر انجام شد عنوان کرد: برنامه جامعی برای لایروبی رودخانه‌های استان تدوین شد و از خروجی این برنامه ساماندهی و لایروبی رودخانه الوند به عنوان یکی از رودخانه‌های آسیب‌پذیر از محل اعتبارات ملی انجام می‌شود.

فرهادی با اشاره به ساماندهی رودخانه‌های استان شامل آبشوران، قره‌سو و تنگه کنشت به طول یک کیلومتر گفت: ترمیم بند کیلانبر از محل اعتبارات توازن منطقه‌ای و اعتبارات داخلی شرکت انجام شد؛ این بند در سال 98 به دلیل سیلاب‌های رخداده آسیب دیده بود و خطر تخریب کامل آن وجود داشت که در این صورت 50 میلیارد تومان هزینه داشت اما با تعمیر به موقع بازسازی شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه 400 حلقه چاه غیرمجاز در استان پر و مسلوب المنفعه شد افزود: 135 حلقه از این چاه‌ها در مجاورت چاه‌های آب شرب در شعاع یک کیلومتری قرار داشتند که تنها برای مجات آب شرب استان این اقدام انجام شد.

وی عنوان کرد: ترمیم خط شرب انتقال سد گاوشان به شهر کرمانشاه در حال انجام است که برای تست و اورهال این خط ضروری است که تنش‌های تابستان با مدیریت و کمترین هزینه پشت سر گذاشته شود و منابع دیگری جایگزین این خط شده زیرا این خط حدود 2300 لیتر آب برای شهر کرمانشاه تأمین می‌کند و تعمیرات آن تا پایان ماه جاری انجام می‌شود.

فرهادی گفت: برای طرح جایگزینی پساب برای مصرف صنایع نیز مشاور توسط مجموعه کنسرسیوم انتخاب شده و بعد از انجام مطالعات تا پایان سال عملیات اجرایی آن انجام می‌شود.

انتهای پیام/  

دیگر خبرها

  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • اسناد مالکیت ۸۷۴ هکتار زمین طرح نهضت ملی مسکن استان بوشهر صادر شد
  • بزرگ‌ترین شهرهای جهان ۲۰۲۴ بر اساس جمعیت و مساحت
  • استمرار اقداماتی در راستای ساماندهی کشف رود
  • لایروبی ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های کرمانشاه
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • رها سازی آب سد وشمگیر از امروز؛ مردم به حریم رودخانه گرگانرود نزدیک نشوند
  • تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر