Web Analytics Made Easy - Statcounter

رقابت عادلانه میان صنایع کوچک و بزرگ کشف نرخ شفاف تر در تالار حراج باز پایان ریسک های معاملاتی برای خریداران

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  تسنیم، در این بین یکی از تالارهای نوظهور بورس کالا، تالار حراج باز است که به عقیده کارشناسان از جمله مهم ترین مزایای آن، کشف نرخ بهتر و منصفانه تر، کاهش ریسک های معاملاتی، افزایش قدرت تصمیم گیری خریداران و به دنبال این موارد، ایجاد تعادل در بازار کالاها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین زمینه با چند تن از کارشناسان بازار سرمایه گفت و گو کرده ایم.

رقابت عادلانه میان صنایع کوچک و بزرگ

زارع کارشناس بازار سرمایه گفت: تالار حراج باز بورس کالا سبب می شود خریداران کوچک تر امکان رقابت با خریداران بزرگ تر را پیدا می کنند و یک رقابت برابر در معاملات شکل بگیرد.

وی افزود: امکان رقابت برابر از جمله مزیت های بزرگ این تالار است چراکه در سایر تالارها در دقایق پایانی خریداران بزرگ قیمت هایی را ثبت می کردند که امکان ثبت آن برای بنگاه های کوچک تر نبود و لذا در این تالار قدرت شرکت های کوچک و بزرگ برابر می شود.

زارع در این زمینه پیشنهادی داد و گفت: تیک سایز یا حداقل تغییر قیمت ها در این تالار مانند سایر تالارها است اما به نظر می رسد به دلیل ماهیت این تالار بهتر است با توجه به قیمت پایه محصولات مختلف تیک سایز قیمتی کالاها متفاوت باشد.

کشف نرخ شفاف تر در تالار حراج باز

امیرعلی امیرباقری کارشناس بازار سرمایه نیز در این باره گفت: در برخی مواقع به دلیل فشار رقابت در لحظات پایانی معامله در خصوص کالاهای پرتقاضا، اتفاقات و اشتباهاتی از جانب معامله گران رخ می داد که از جنس تحلیلی و معاملاتی بود لذا نیاز به زمان بیشتر برای خرید در این دست کالاها احساس می شد که تالار حراج باز توانسته تا حدودی زیادی به کشف نرخ بهتر و کاهش ریسک معاملات و اشتباهات معاملاتی و تحلیلی کمک کند.

وی افزود: کشف قیمت شفاف تر و عادلانه تر و پرهیز از اشتباهات معاملاتی و تحلیلی از نتایج تالار حراج باز است که طبیعتا مورد استقبال خریداران و فروشندگان قرار گرفته و توانسته آن فضای تنگنای زمانی را بهبود دهد تا رقابت به قیمتی برسد که خریداران و فروشندگان توافق حداکثری در قیمت داشته باشند و کشف نرخ شفاف تر و بهتری با توجه به شرایط بازار صورت بگیرد.

پایان ریسک های معاملاتی برای خریداران

پیام آرمات کارشناس بازار سرمایه نیز در این باره می گوید: در تالار حراج باز بورس کالا، خریداران با آرامش خاطر و ایجاد یک فرصت مناسب برای خرید کالاها براساس قیمت درج شده بر تابلو، تصمیم می گیرند و به دلیل امکان تمدید زمان رقابت، این شیوه مرهمی در معاملات به خصوص برای کالاهای حساس به شمار می رود.

وی افزود: بزرگترین مزیت حراج باز این است که خریدار به روند معاملات اشراف دارد و براساس روند قیمت و رقابت بازار تصمیم به خرید یا عدم خرید کالا می گیرد، به نوعی می توان گفت اگر خریداری موفق به خرید یک کالا نشود در واقع دانسته و براساس تصمیم خود خرید نمی کند. کما اینکه این موضوع به ریسک های معاملاتی کارگزاران نیز پایان می دهد و این موضوع بزرگترین منفعت تالار حراج باز بورس کالا است.

آرمات تصریح کرد: در این حالت علاوه بر رقابت خریداران و جذابیت این رقابت برای فروشندگان، بازه های سقف و کف قیمت به شدت به هم نزدیک می شود. لذا حراج باز برای معاملاتی که به گره و مشکل می خورد و حساسیت در آن بالاست و یا یک عرضه کننده کالا وجود دارد یک مرهم به حساب می آید و یکی ابزارهای مناسبی است که بورس کالا تعریف و ارائه کرده است تا خریداران با آرامش خاطر برای قیمت مدنظر تصمیم بگیرند.

منبع: تسنیم این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس کالا بورس صنایع اخبار بورس بورس امروز وضعیت بورس امروز وضعیت بورس اوضاع بورس امروز تالار حراج باز بورس کالا ریسک های معاملاتی بازار سرمایه برای خرید شفاف تر کشف نرخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۴۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟

فرارو- حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران ظرف سه ماه گذشته انتقاد‌هایی از سوی فعالان بازار به‌دنبال داشته است. هدر رفتن ذخایر بانک مرکزی یکی از اتهام‌های مطرح شده است و موضوع دوم بی‌تاثیر بودن حراج شمش طلا در روند هفته‌های اخیر بازار عنوان می‌شود.

به گزارش فرارو؛ حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا با این حال ارتباطی به ذخایر بانک مرکزی ندارد و اصطلاحا در راستای رفع تعهدات ارزی خود صادرکنندگان صورت می‌گیرد، اما به‌نظر می‌رسد همچنان هدف اصلی بانک مرکزی از حراج شمش محقق نشده است. طوریکه از زمان آغاز حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، حدود ۳۰ درصد به قیمت طلا ۱۸ عیار در بازار اضافه شده است.

قیمت شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا

قیمت شمش طلا با عیار ۹۹۵ در هزار، ظرف سه ماه گذشته در مرکز مبادله ارز و طلا حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

قیمت شمش طلا درجریان آخرین معاملات مرکز مبادله ارز و طلا که روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت انجام شد، به‌طور متوسط چهار میلیارد و ۶۵۷ میلیون به ثبت رسید، اما این عدد همزمان با برگزاری اولین حراج نزدیک سه میلیارد و ۶۰۳ میلیون تخمین زده می‌شد.

قیمت شمش طلا با عیار ۹۹۵ در هزار، در مرکز مبادله ارز و طلا ظرف حدود سه ماه قریب یک میلیارد و ۵۰ میلیون ارتقا پیدا کرده که این اتفاق را نمی‌توانیم بدون توجه به افزایش نرخ طلا ۱۸ عیار و وقایع هفته‌های اخیر در بازار بررسی کنیم.

قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار

قیمت طلا ۱۸ عیار همزمان با برگزاری ۲۰ مرحله حراج شمش در مرکز مبادله ارز و طلا حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.
هر گرم طلا ۱۸ عیار، روز ۲۷ دی‌ماه پارسال معادل دو میلیون و ۷۰۹ هزار تومان در طلافروشی‌ها معامله می‌شد، اما با برگزاری بیستمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا، این عدد روی تابلو صرافی‌ها به سه میلیون و ۵۶۳ هزار تومان تبدیل شد.

طلا ۱۸ عیار در این مدت و به‌خاطر اتفاقاتی که احتمالا درجریان آن قرار دارید، برای اولین بار تا مرز گرمی سه میلیون و ۸۷۹ هزار تومان جلو رفت و اتفاقا در همان برهه قیمت شمش طلا با عیار ۹۹۵ در هزار در مرکز مبادله ارز و طلا تا عدد چهار میلیارد و ۸۶۶ میلیون بالا رفت.

حراج شمش طلا ذخایر بانک مرکزی را هدر می‌دهد؟

حراج شمش طلا توسط بانک مرکزی در هفته‌های اخیر، انتقاد بخشی از رسانه‌ها و کارشناسان این حوزه را در پی داشته است.

حراج شمش طلا از دید این گروه یکجور هدرفتن ذخایر بانک مرکزی مطرح می‌شود. طوریکه از نگاه آن‌ها چوب حراج به ذخایر طلا کشور کنترل بازار ارز گره‌گشا نبوده. اما واقعا حراج شمش طلا هدر دادن ذخایر بانک مرکزی است.

حراج شمش طلا طبق دستور‌العمل بانک مرکزی ذاتا در راستای رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان انجام می‌شود و اصلا ارتباطی به ذخایر قبلی بانک مرکزی ندارد. تصور کنید صادرکنندگان برای فرار از رفع تعهد ارزی و فروش ارز صادراتی خود در مرکز مبادله، با واردات و اجاره شمش طلا از ایفای تعهدات خود شانه خالی می‌کردند، اما با تصمیم بانک مرکزی واردات شمش طلا حالا مشروط به عرضه در مرکز مبادله است.

عرضه شمش طلا با هدف کنترل بازار، فقط یکی از اهداف مورد انتظار بانک مرکزی است که البته هنوز تاثیر این اتفاق نمایان نشده است، اما از یک طرف دیگر هدف از عرضه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، جلوگیری از قاچاق عنوان می‌شود؛ یعنی حتی اگر خروج طلا ادامه داشته باشد، به صورت صادرات جواهرات و با ارزش افزوده باشد.

دیگر خبرها

  • بررسی معاملات بورس کالا
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید
  • دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند
  • نحوه خرید کشنده فاو در بورس
  • حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟
  • خریداران مسکن این هشدار را جدی بگیرند؛ این‌جا قیمت مسکن کاذب است
  • مجموع تامین ارز برای کالا‌های اساسی به ۳ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار رسید