Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بارندگی‌هایی که از روز شنبه در استان کرمان آغاز شده طی ساعتهای اخیر تشدید شده است و بیشترین میزان بارندگی‌ها در ارتفاعات جبالبارز و رودبار روی داده و روستاهای اطراف باتلاق جازموریان و شهرستان ریگان در شرق استان در محاصره سیل قرار گرفته‌اند.

طبق گزارش‌های دریافتی طی سه ساعت اخیر بارندگی بسیار شدیدی در ارتفاعات روی داده و رودخانه‌ها با حجم دوبرابر رود گذشته طغیان کرده و آب به پایین دست در شهرستان رودبار و شهرستان ریگان سرازیر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلاش آتش نشانان برای تخلیه بخشهایی از شهر رودبار

راه ارتباطی ریگان به ایرانشهر و ارزوئیه به بندرعباس، فاریاب - رودان، جیرفت - بلوک مسدود شده است و بسیاری از راههای فرعی در جنوب استان نیز مسدود شده‌اند.

طبق گزارشهای دریافتی طی سه ساعت اخیر بارندگی بسیار شدیدی در ارتفاعات روی داده و رودخانه‌ها با حجم دوبرابر رود گذشته طغیان کرده و آب به پایین دست در شهرستان رودبار و شهرستان ریگان سرازیر شده است

راه ارتباطی ۱۳۰ روستا نیز در استان بسته شده است که شامل ۱۰ شهرستان می‌شود که شامل همه شهرستان‌های جنوبی استان و شهرستان ارزوئیه، بم و ریگان می‌باشد.

وضعیت اما در رودبار جنوب و ریگان طی ساعت‌های گذشته و با تشدید بارندگی‌ها که در ارتفاعات جبالبارز به ۲۸۰ میلیمتر رسیده بحرانی شده است و دستور تخلیه برخی از روستاها و حتی بخشی از شهر رودبار صادر شده است و هم اکنون گروه‌های امدادی و جهادی و آتش نشانان در حال توجیه مردم برای تخلیه این مناطق و احداث سیل بند برای جلوگیری از ورود آب به این مناطق هستند. تخلیه محله‌های اطراف پل آموزش و پرورش در رودبار ضروری عنوان شده اما متأسفانه برخی از مردم همچنان اصرار به حضور در منطقه دارند.

تاکنون ۸۰۰ خانواده اسکان اضطراری داده شده‌اند و ۷۵ روستا در ریگان، ۵۳ روستا در بم و ۴۰ روستا در رودبار درگیری بالایی با سیل دارند و در برخی از این روستاها مردم برای فرار از سیلاب به ارتفاعات رفته‌اند.

حجم آب دو برابر روز گذشته به سمت رودبار سرازیر شده است

فرماندار رودبار در گفتگو با مهر متأسفانه سیلی که دیروز اتفاق افتاد خسارات زیادی به جای گذاشت وقتی در بالا دست بارندگی شدید شود شهرستان رودبار درگیر سیل می‌شود متأسفانه مجدداً رودخانه‌ها طغیان کرده و به سمت شهرستان سرازیر شده است.

علی پرورش افزود: با اقداماتی که انجام شد جلوی بسیاری از خسارات گرفته شده است اما متأسفانه در برخی از روستاها به خصوص کروچان در بخش جازموریان خانه‌های مردم داخل آب رفت و یکی از روستاهای بخش مرکزی و روستاهای حاشیه باتلاق جازموریان با مشکلات زیادی مواجه شده است.

وی گفت: وضعیت این روستاها کاملاً باتلاقی شده است و در برخی از موارد امکان امدادرسانی وجود ندارد و باید آب فروکش کند.

فرماندار رودبار افزود: نیروهای امدادی در مناطق حضور دارند مردم اسکان اضطراری داده شده‌اند و امکانات لازم در اختیار مردم قرار گرفته است و غذای گرم بین مردم به زودی توزیع می‌شود.

وی با اشاره به خطر بروز موج جدید سیلاب گفت: همه در حال تلاش برای احداث سیل بند هستند بارندگی بسیار شدید است و طبق اطلاعات دو برابر روز قبل رودخانه‌ها طغیان کرده و به سمت شهر رودبار در حال سرازیر شدن است.

همه در حال تلاش برای احداث سیل بند هستند بارندگی بسیار شدید است و طبق اطلاعات دو برابر روز قبل رودخانه‌ها طغیان کرده و به سمت شهر رودبار در حال سرازیر شدن است

وی گفت: در محله‌های اطراف رودخانه رودبار با کمک نیروهای آتش نشانی مردم را قانع می‌کنیم که خانه‌ها را ترک کنند ضمن اینکه برخی از روستاها نیز تخلیه شده است.

استاندار کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: از مردم می‌خواهیم نهایت همکاری را انجام دهند و زمینه بروز حوادث تلخ را از بین ببرند.

علی زینی وند افزود: همه نیروهای استان پای کار هستند و امداد رسانی در حال انجام است که در اسرع وقت راه‌های مسدود شده بازگشایی شود و برق روستاها نیز وصل شود.

وی از مردم رودبار خواست با مسئولان جهت تخلیه مناطق در معرض خطر همکاری کنند.

ساعات بحرانی پیش روی استان

وی با اشاره به اینکه پیش بینی ما سرازیر شدن سیلاب شدید به شهرستان رودبار است گفت: طی ساعت‌های آینده لحظات مهمی پشت سر می‌گذاریم و اگر مردم همکاری کنند و سیل بندها فوری استحکام بخشی شوند خسارات کاهش می‌یابد و سیل بندهای جدید به سرعت در حال احداث است ضمن اینکه سیل بندهای کنونی نیز در حال تقویت می‌باشد.

امکان امداد هوایی وجود ندارد

استاندار کرمان با اشاره به بارندگی شدید در جنوب کرمان گفت: امکان امداد هوایی در شرایط کنونی وجود ندارد با این حال سعی داریم با خودروهای سنگین به خصوص در مناطق باتلاقی به مردم این مناطق برسیم و آنها را از خطر سیل دور کنیم.

۲ پل مهم در جاده ترانزیتی شکسته و امکان تردد در این منطقه وجود ندارد و خودروهایی که از ایرانشهر به سمت کرمان در حال تردد بوده‌اند حجم ترافیکی زیادی ایجاد کرده‌اند

فرماندار ریگان نیز در گفتگو با مهر ضمن اشاره به پیدا شدن پیکر بی جان دومین کودک مفقود شده در این شهرستان بیان کرد: شدت سیلاب در رودخانه‌های شهرستان بسیار زیاد و بی سابقه شده است.

آماده باش مجدد برای مقابله با موج جدید سیلاب

امین باقری افزود: دو پل مهم در جاده ترانزیتی شکسته و امکان تردد در این منطقه وجود ندارد و خودروهایی که از ایرانشهر به سمت کرمان در حال تردد بوده‌اند حجم ترافیکی زیادی ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: سیل خسارات زیادی به دام‌ها و مزارع مردم وارد کرده است و دو نفر نیز جان باخته‌اند و نگران ورود سیل به روستاها هستیم.

وی گفت: از مردم می‌خواهیم به رودخانه‌های گزبهمن، پاسرخ و ریگان نزدیک نشوند.

هم اکنون گروه‌های امدادی در حال تلاش برای مهار سیلاب شدیدی هستند که به سمت جنوب و شرق کرمان در حال حرکت است می‌باشند و سعی دارند با ایجاد موانع متعدد از ورود سیل به شهر رودبار و روستاهای این شهر و شهر ریگان جلوگیری کنند.

کد خبر 5403062

منبع: مهر

کلیدواژه: سیل کرمان سیل استانداری کرمان فرمانداری رودبار جنوب ریگان بارش برف بوشهر برف و کولاک ویروس کرونا کرمانشاه تعطیلی مدارس سیلاب بارش باران برف روبی خطبه های نماز جمعه ایلام آمار کرونا اردبیل بارندگی بسیار شدید شهرستان رودبار سرازیر شده طغیان کرده وجود ندارد شهر رودبار رودخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۶۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بر آورد اولیه خسارت ۲۰ هزار میلیارد ریالی سیل

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا عباس زاده امروز یکشنبه در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران استان خراسان جنوبی که برای بررسی خسارت‌های سیل زیرکوه برگزار شد به خبرنگاران گفت: بیشترین خسارت سیل به بخش راه‌ها، کشاورزی و واحدهای مسکونی شهرستان زیرکوه بوده است.

به گفته وی از روز اول سیل امدادرسانی و ارسال ماشین‌آلات انجام شد و خدمت‌رسانی و رفع مشکلات موجود در دستور کلر قرار گرفت.

وی ادامه داد: اگرچه در همه شهرستان‌های استان بارندگی داشتیم اما در زیرکوه به خاطر وضعیت بحرانی خساراتی وارد شد و در بقیه شهرستان‌ها مشکل خاصی وجود نداشت.

عباس زاده تاکید کرد: شرایط اضطراری و بحرانی زیرکوه تا ۲۶ اردیبهشت ماه تمدید شد و همه دستگاه‌ها تا این تاریخ باید حضورشان در مناطق سیل زده تقویت کنند.

وی خاطر نشان کرد: بیشتر خسارت‌ها از لحاظ حجم و وسعت به بخش کشاورزی شهرستان زیرکوه وارد شده اما از نظر عملیاتی راه‌های شهرستان دچار صدمات جدی شده‌اند و تلاش می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ایمنی اولیه تأمین شود.

معاون استاندار افزود: راه‌ها که از بین رفته باید، بازسازی شوند و حدود ۴۴ واحد مسکونی خسارت دیده‌اند که ۱۱ واحد آن باید مجدد احداث شود.

عباس زاده تصریح کرد: بعضی از بندهای خاکی پر آب شده‌اند و در بارش اول در پنجم اردیبهشت چند بند خاکی شکست که به دلیل هشدار قبل از سیل و این که روستای نوده زیرکوه به موقع تخلیه شد، خسارت جانی بر اثر سیل نداشتیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم بعضی از بندهای خاکی سرریز شده و احتمال شکسته شدن آنها وجود دارد که باید تمهیدات لازم برای پیشگیری از شرایط بحرانی در این خصوص انجام شود.

عباس زاده با بیان این که ۱۳۷ دانش‌آموز زیرکوه از کنکور جا ماندند گفت: پیگیری‌های استاندار منجر به قول مساعد سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری آزمون مجدد شد که تاکنون بی سابقه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه تمرکز امدادرسانی در زیرکوه تا زمان پایداری شرایط باید ادامه داشته باشد، ادامه داد: حضور ماشین‌آلات با بهره‌گیری از نیروی انسانی کافی باید به خوبی مدیریت شود تا بتوانیم راه‌ها را ترمیم و مشکلات اولیه آنها را رفع کنیم.

به گفته وی شش دستگاه کمپرسی و دو کفی برای تسریع عملیات ترمیم راه‌ها بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بحران باید در اختیار اداره کل راهداری استان قرار گیرد و باید تیم ویژه‌ای برای ترمیم خسارت به خصوص در بخش قنوات تشکیل شود

کد خبر 6091381

دیگر خبرها

  • پیگیری مستقل شدن دو بخش لواسانات و رودبار قصران
  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود
  • رد رشوه از سوی مامور وظیفه شناس فراجا در ریگان
  • جنوب کرمان ظرفیت افتخارآفرینی بیشتر در زمینه ورزش دارد
  • انهدام باند سارقین تاسیسات مخابرات رودبار جنوب
  • باند سارقین تاسیسات مخابرات رودبار جنوب منهدم شد
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها
  • بر آورد اولیه خسارت ۲۰ هزار میلیارد ریالی سیل
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!