Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - میرجلیلی گفت: خراسان جنوبی، جز معدود استان‌هایی است که دو موج بارشی سنگین اخیر، خوشبختانه هیچ تلفات جانی نداشته است.

به گفته او خسارت سیلاب نسبت به پارسال ۴۲ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی معتقد است آمادگی‌ حوزه‌های متولی و تأمین زیرساخت‌ها این کاهش را رقم زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرجلیلی گفت:  براین مبنا تا ۱۵ آذرماه اکثر نقاط سیل خیز، سیل بندها، دیوار‌های حفاظتی، کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی، ابنیه فنی محور‌های مواصلاتی، دهنه پل‌ها، آب نماها، خاک‌ریز‌های حفاظتی راه‌ها و … به طور کامل کنترل شد.

به گفته او حجم بارش‌هایی که در دی ماه اتفاق افتاد، ۵۵ میلی متر گزارش شده و از بارندگی‌های کل سال زراعی ۹۹-۱۴۰۰ که ۳۰ میلی متر بوده، بیشتر است.

بیشتر بخوانید

دست و دلبازی آسمان برای لب‌های خشکیده کویر

در این دو بارندگی، هیچ موردی از تخریب واحد مسکونی در اثر سیلاب، نصب چادر، اسکان اضطراری و تلفات جانی گزارش نشد و خسارت مالی هم به نسبت موارد مشابه کمتر است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گفت: با اقدامات صورت گرفته، خوشبختانه سیلاب در خارج شهر‌ها و روستا‌ها توسط سیل بند‌ها مهار شد.

 با توجه به گزارش هواشناسی حجم بارندگی‌ها در مناطقی از استان مانند نهبندان و سرایان، به اندازه ۲-۳ سال بوده و از ۱۲۰ میلی متر هم گذشته است.

میرجلیلی گفت: بخش عمده‌ای از خسارت‌های ناشی از این بارندگی‌ها به شریان‌های حیاتی و شبکه‌های توزیع برق، آب، گاز و مخابرات، مستحدثات راه‌ها و در برخی حوزه‌ها هم به مزارع، باغات و واحد‌های دامی وارد شد.

او با اشاره به وجود بیش از هزار آب نما در سطح محور‌های مواصلاتی استان، گفت: بخشی از خسارت‌های وارده به محور‌های مواصلاتی مربوط به آب نما‌ها بوده که باید با احداث پل اصلاح شوند.

برای مدیریت این بحران ۹۴ تیم امدادی آماده باش بودند و طی این بازه زمانی به ۸۲۴ نفر خدمات ارائه شده که از این تعداد ۲۸ نفر، از مرگ حتمی نجات پیدا کرده‌اند.

همچنین  ۲۲ خودروی گرفتار در سیل هم رهاسازی شده و ۸۳ نفر از افرادی که علیرغم همه هشدار‌ها به جاده زده بودند هم امداد رسانی شده و در مکان‌های از پیش تعیین شده اسکان داده شدند.

 هشدار‌ها را از مهمترین عوامل مؤثر در کاهش اتفاقات است و  طی این مدت ۱۲ اخطاریه شامل هفت هشدار سطح نارنجی، سه هشدار سطح زرد و دو هشدار سطح قرمز صادر شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: در شرایط مشابه سنوات گذشته، تخریب ۵۰۰ رشته قنات در سطح استان گزارش می‌شد، اما در بارندگی‌های اخیر حدود ۱۵ رشته قنات سیل خورده و حجم خسارت‌های وارده به این قنوات ۱۰ تا ۳۰ درصد است.

انتهایی پیام / ط ا

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سامانه بارشی سیلاب و آبگرفتگی خراسان جنوبی بارندگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۷۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش و پشتیبانی ۶ شعبه هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به هشدار هواشناسی مبنی بر وقوع سیل در شهرستان‌های بیرجند و خوسف، گفت: ۶ شهرستان خراسان‌جنوبی برای امدادرسانی به این دو شهرستان آماده باش هستند. 

محمدعلی کاووسی امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت اظهارکرد: هواشناسی برای امروز شدت بارندگی‌ها در شهرستان‌های بیرجند و خوسف را گزارش کرده است. 

 وی افزود: علاوه بر تیم‌های عملیاتی شهرستان بیرجند و خوسف، تیم‌های سیلاب شهرستان‌های قاینات، سربیشه سرایان و نهبندان نیز در حالت آماده باش هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گفت: تیم‌های عملیاتی قاینات و سربیشه پشتیبان شهرستان بیرجند و تیم‌های عملیاتی سرایان و نهبندان، پشتیبان شهرستان خوسف هستند.  در حال حاضر ۴ نفر در جاده خوسف_ معدن قلعه‌زری، در سیلاب گیر افتاده‌اند و یک تیم از شهرستان خوسف به محل اعزام شده و در حال امدادرسانی هستند. 

وی ضمن توصیه به مردم در برابر خطرات سیل و روان‌آب‌ها گفت: راه‌های دسترسی شهرستان خوسف به روستاها مختل شده و از مردم درخواست داریم تا از سفرهای غیرضرور و تردد در مسیر رودخانه‌های محلی پرهیز کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • هشدار نارنجی ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی
  • آماده‌باش هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف
  • آماده‌باش و پشتیبانی ۶ شعبه هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف
  • تخلیه روستاهای بحرانی زیرکوه‌
  • آماده‌باش و پشتیبانی ۶ شعبه هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور
  • تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند
  • خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی