Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز شاهپور علایی مقدم در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران به سه اقدام وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد که می‌تواند مانع برگشت خوردن محصولات کشاورزی در آینده شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: توافق شد که سازمان  غذا و دارو ، گمرک و حفظ نباتات کشور برای صدور گواهی بهداشتی حتماً برگه آنالیز را رویت کنند، دوم؛ از یکم بهمن ماه سامانه سماک راه‌اندازی می‌شود و ۳۵ آزمایشگاه وزارت بهداشت در این سامانه قابل رصد خواهد بود، سوم؛ قرار شد تیمی از روسیه به زودی برای بازدید از گلخانه‌ها و مراکز تولیدی محصولات کشاورزی به ایران بیایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با بیان اینکه رصد سلامت محصولات کشاورزی از محصول محوری به عرصه محوری تبدیل شده است,گفت پیش از این خود محصول را آزمایش و بررسی می‌کردند اما اکنون بستری که محصول کشاورزی در آن تولید می‌شود را رصد می‌کنند.

علایی مقدم با اشاره به اینکه از سال ۹۸ مسئولان روسی به ایران اعلام کرده بودند که ضوابط و کنترل بهداشت گیاهی عوض شده و از محصول محور به عرصه محور عوض شده است،گفت: اقدامی در این زمینه انجام نشده بود.

وی افزود: از سال ۹۸ تا الان بهره‌برداران ما شناسنامه‌دار نبودند و نظم  خاصی نداشتند و این سامانه‌ها راه‌اندازی شده است و امیدواریم که در آینده از مشکلات صادرات بکاهد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به خرد بودن کشاورزی کشور به عنوان مشکل اساسی اشاره کرد و گفت: پراکندگی آنها کنترل را  سخت می‌کند.

 علایی مقدم در ادامه به سرانه پایین سموم کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف در ایران ۴۰۰ گرم اما در دنیا ۴ برابر این میزان است در حتی در چین ۱۷ کیلوگرم و در اروپا ۱۲ کیلوگرم مصرف می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: شفاف بگویم که آموزش و ترویج و مهارت بهره برداران در سال‌های گذشته کاملاً مغفول مانده و کار به جایی رسید که کسی در خدمات کشاورزی فعالیت نمی‌کند.

وی این را هم گفت که ۷۰ درصد تاثیر گذاری سموم به نحوه مصرف آنها بستگی دارد، اما متاسفانه کشاورزان و بهره برداران دانش و سواد کافی برای آن ندارند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: ۸۴۰ کلینیک گیاه پزشکی و ۸۵۰۰ فروشگاه سم در کشور داریم و باید اینها کنترل شوند تا استفاده سموم در بخش کشاورزی با نسخه‌های گیاهپزشکان انجام شود.

علایی مقدم در ادامه گفت: از ابتدای امسال شش میلیون تن صادرات محصولات کشاورزی داشتیم که در هفته‌های اخیر رشد هم داشته است، بنابراین این گونه تبلیغات منفی تاثیری در صادرات ما ندارد.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس سازمان حفظ نباتات سموم کشاورزی محصولات کشاورزی حفظ نباتات کشور علایی مقدم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۸۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار واقعی مبنای مدیریت هوشمند بازار محصولات کشاورزی است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در نخستین گردهمایی آمار و فناوری در دولت سیزدهم، ضمن تاکید بر اهمیت محاسبه آمار و تحلیل داده‌ها در حوزه کشاورزی گفت: پیش‌بینی پذیر شدن بازار عرضه و تقاضا، ارتباط مستقیم با آمار و داده‌های هر محصول در زمان و مکان معین دارد.

وی تفاوت موجود در آمارهای ارائه شده از سوی مراکز متولی را محصول محاسبه داده‌های متفاوت در یک مورد واحد دانست و گفت: البته برای رسیدن به یک چشم‌انداز واقعی و مدیریت واحد، نیازمند به‌کارگیری روش واحد با ضریب خطای کم هستیم؛ این‌گونه خواهیم توانست در میدان عمل از ابزار مطمئن برای مدیریت شرایط موجود بهره گیریم.

وزیر جهاد کشاورزی، آمار غلط را موجب سوگیری نادرست مدیریتی دانست و افزود: اطلاعات و آمار درست در حوزه کشاورزی، کنترل بازار تقاضای داخل و برنامه‌ریزی برای حضور در بازارهای صادراتی را به دنبال خواهد داشت.

نیکبخت با تاکید بر لزوم بازنگری اساسی در خصوص داده‌ها و اطلاعات آماری در وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: باید به سمتی حرکت کنیم تا مرکز آمار وزارت جهاد کشاورزی مسؤول اصلی جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل داده‌ها در حوزه کشاورزی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، وزیر پیشین وزارت جهاد کشاورزی در نخستین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی که در محل سالن سران اجلاس برگزار شد، عنوان کرده بود، وزارت جهاد کشاورزی نابیناست زیرا آمار دقیقی از فعالیت‌های کشاورزی به ویژه در تولید و زمین‌های زیر کشت ندارد در نتیجه نمی‌توان برنامه‌ریزی درست و دقیق داشت.

کد خبر 6099304

دیگر خبرها

  • لبنان خواستار اقدام فوری جامعه جهانی برای جلوگیری از حمله به رفح شد
  • آمار واقعی مبنای مدیریت هوشمند بازار محصولات کشاورزی است
  • ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است
  • مبارزه با سوسک خرما در ۷۰ هکتار از نخلستان‌ها
  • تجهیز زیر ساخت‌های ۹۰ درصد روستا‌های ایران
  • انتفاد از کاهش سهمیه سوخت کشاورزان
  • صدور بیش از ۶ میلیون جلد سند مالکیت روستایی
  • یک واحد تولیدی چهارمحال و بختیاری پس از ۷سال به چرخه تولید برگشت
  • برای جلوگیری به موقع از تغییر کاربری نیاز به کمک مردم داریم + ویدئو
  • قلع و قمع 12 فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل