Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@08:56:03 GMT

عفونت کووید ۱۹ بیش از آلزایمر به مغز آسیب می رساند

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۶۹۷۶۳

عفونت کووید ۱۹ بیش از آلزایمر به مغز آسیب می رساند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از دیلی میل، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه نیویورک دریافتند که برخی از بازماندگان مسن کووید ممکن است به بیماری به نام «آنسفالوپاتی متابولیک سمی» (TME) مبتلا شوند.

محققان دریافتند افرادی که در نتیجه عفونت کووید دچار این عارضه شده بودند نسبت به افرادی که آلزایمر داشتند در غربالگری خون ۶۰ درصد علائم شدیدتری از آسیب مغزی را نشان دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مطالعه در طول موج اول پاندمی انجام شد، بنابراین هنوز مشخص نیست که آیا داده‌ها برای سویه های دلتا یا اومیکرون نیز قابل استفاده هستند یا خیر.

محققان دانشگاه نیویورک دریافتند که برخی از بیماران مسن مبتلا به کووید دارای نشانگرهای زیستی هستند که نشان می‌دهد در نتیجه ویروس آسیب مغزی بیشتری نسبت به بیماران معمولی آلزایمر دیده‌اند.

بیماران مبتلا به کووید که علائم آسیب مغزی را نشان می‌دهند اغلب به وضعیتی به نام آنسفالوپاتی متابولیک سمی مبتلا می‌شوند که باعث التهاب مغز می‌شود و بدن را از انجام برخی عملکردهای متابولیک اساسی باز می‌دارد.

«جنیفر فرونترا»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که بیماران کرونایی بستری شده، و به‌ویژه افرادی که علائم عصبی را در طول عفونت حاد خود تجربه می‌کنند، ممکن است دارای سطوح نشانگر آسیب مغزی باشند که به مراتب بیشتر از افراد مبتلا به آلزایمر است.»

این اتفاق زمانی می‌افتد که سلول‌های بدن سمی می‌شوند و از انجام عملکردهای اساسی بدن جلوگیری می‌کنند. این شرایط می‌تواند باعث التهاب شدید مغز شود که نتیجه آن، بروز مشکلات شناختی است.

نتایج نشان داد افرادی که در نهایت بر اثر کووید جان خود را از دست دادند، به طور متوسط ۱۲۴ درصد میزان بالاتری از نشانگرهای خونی داشتند که نشان دهنده آسیب مغزی بود.

محققان نمی‌توانند پیامدهای بلندمدت یافته‌های خود را تعیین کنند. هیچ ارتباطی بین این نشانگرها و ایجاد شرایطی مانند آلزایمر وجود ندارد، اگرچه آنها نگرانند سلامت شناختی بلندمدت این افراد همچنان آسیب ببیند.

کد خبر 5403429

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا کووید 19 مغز ویروس کرونا کووید 19 واکسن کرونا سویه اومیکرون کرونا واکسیناسیون وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آمار کرونا شیوع کرونا ارز دارو سازمان نظام پزشکی تعرفه های پزشکی پروتکل های بهداشتی زنان واکسن آسیب مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۹۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، متخصص جراحی مغز و اعصاب در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی حکیم نیشابور گفت: آقایی ۴۱ ساله با شکایت افت هوشیاری به اورژانس مرکز مراجعه کرد و پس از معاینه اولیه و با توجه به شرح حال اخذ شده و اقدامات تشخیصی صورت گرفته، تشخیص خونریزی مغزی به دنبال آنوریسم مغزی داده شد که بلافاصله بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفت.    دکتر معراج فروغی اصل با اشاره به اینکه این نوع بیماران در گذشته برای معالجه به مشهد اعزام می‌شدند، افزود: انجام عمل جراحی درمان خونریزی جزء عمل‌های پرخطر بوده و آمار مرگ و میر آن بسیار بالاست، اما این عمل جراحی در بیمارستان حکیم به طور موفقیت آمیز انجام و بیمار با وضعیت عمومی مناسب و بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص شد.   وی تصریح کرد: به همت مسئولین بیمارستان امکانات و تجهیزات لازم برای انجام عمل‌های مشابه و مراقبت‌های ویژه از این بیماران در این مرکز مهیا شده است و همشهریان و بیماران نیازمند دیگر نیازی به مراجعه به مشهد و سایر استان‌ها ندارند.

دیگر خبرها

  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم