Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، هفته گذشته بود که دو کوهنورد به نام‌های حامد شاه حسینی و عباس کلهر برای صعود گُرده آلمان‌ها در علم کوه دچار حادثه شدند و این موضوع به هلال احمر اعلام شد.

برهمین اساس روز پنجشنبه هفته گذشته با هماهنگی فدراسیون کوهنوردی و امداد و نجات هلال احمر سه امدادگر با بالگرد راهی منطقه شدند تا جان این دو کوهنورد را نجات دهند که متاسفانه نتیجه بخش نبود و آنها جان خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

* فقط یک نفر زنده بود

مجتبی قُهیه‌ای یکی از امدادگران در مورد این عملیات اظهار داشت: با ما از طریق فدراسیون تماس گرفتند و خودمان را به سازمان امداد و نجات رساندیم و روز پنجشنبه از آنجا با بالگرد به جانپناه خرسان در 4600 متری علم کوه رفتیم. پس از پیاده شدن از بالگرد خودمان را به گرده آلمان‌ها که مصدومان حضور داشتند، رسیدیم. در همان لحظه حضور فریاد زدم که دیدم یک نفر تکان خورد و جواب داد و فهمیدیم که یک نفر یعنی عباس کلهر زنده است. پس از آن سریعا کارگاهی را ایجاد کردیم که او را بالا بکشیم.

وی ادامه داد: عباس آنقدر وضعیتش بد بود که یکی از دستان خود را به دلیل سرمازدگی از دست داده و مانند چوب خشک شده بود. اصلا حال خوبی نداشت که هارنس خود را بپوشد و می‌گفت 3 روز است که آب و غذا نخورده است. یک لیتر دمنوش گرم به او دادم و یک مقدار شرایطش بهتر شد و حدود 150 متر توانست بالا بیاید که همین 150 متر سه ساعت طول کشید، اما بعد از آن از هوش رفت و هر کاری انجام دادیم که احیا شود، متاسفانه میسر نشد و جانش را از دست داد.

این کوهنورد امدادگر در مورد وضعیت حامد شاه حسینی هم گفت: زمانی که بالای سر او رسیدیم، جانش را از دست داده بود و هیچ علائم حیاتی نداشت. 

 

* دمای منفی 30 درجه با وزش بادهای بسیار شدید

قُهیه‌ای در خصوص شرایط حضور یک هفته ای خودشان در جانپناه خرسان گفت: بعد از این اتفاق ناگوار و فیکس کردن اجساد، خودمان را به جانپناه رساندیم. هوا به شدت سرد و دمای هوا به منفی 30 درجه می‌‌رسید. به خاطر شرایط بد جوی، ما پیش بینی حضور 5 روزه را در منطقه می‌کردیم و به همین دلیل آب و غذا به اندازه کافی برده بودیم و از این بابت مشکلی نداشتیم و تنها مشکل مان سرمای هوا بود.

وی ادامه داد: بادهای شدیدی در منطقه می‌‌وزید، به شکلی احساس می‌کردید هر آن جانپناه را از جا می‌کَند و با خود می‌برد. شب‌ها بیدار می‌شدیم و دست و پای خود را ماساژ می‌دادیم تا خدایی ناکرده دچار سرمازدگی نشویم و جان خود را حفظ کنیم. در روزهای آخر حتی این پیش را کردیم که شاید مدت بیشتری را در منطقه باشیم و به همین دلیل در روزهای آخر تغذیه خود را جیره بندی کردیم. با توجه به بهمن خیز بودن منطقه به هیچ عنوان امکان بازگشت زمینی نبود و خوشبختانه امروز چهارشنبه پنجره هوایی خوب ایجاد شد و به به صورت هوایی به تهران بازگشتیم.

این کوهنورد با تجربه اظهار نظر در مورد علت حادثه را به بعد از بررسی مسائل فنی و شرایط منطقه موکول کرد.

 

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: امدادگران علم کوه علم کوه حادثه علم کوه فدراسیون کوهنوردی کوهنوردی در علم کوه گرده آلمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۴۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزش باد شدید و رگبار باران در تهران

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، اداره کل هواشناسی استان تهران از وقوع رگبار باران و گاهی وزش باد شدید طی روزهای آتی در استان خبر داد.

همچنین از بعد از ظهر پنجشنبه تا جمعه افزایش ابر، گاهی وزش باد شدید و رگبار پراکنده باران و رعد و برق به‌ویژه در ارتفاعات مورد انتظار است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، فرودگاه امام (ره) با بیشینه دمای ۲۹ درجه سانتیگراد گرم‌ترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۱۱ اردیبهشت‌ماه) کمی ابری تا قسمتی ابری و وزش باد، در بعد از ظهر وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۰ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد و طی چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) کمی ابری تا نیمه ابری و وزش باد، گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • هوای گیلان خنک می‌شود
  • تهران آخر هفته بارانی می‌شود
  • هوای زنجان از فردا ناپایدار می‌شود
  • افت دما در آبادان و خرمشهر
  • شهرکرد و بلداجی خنک‌ترین نقاط چهارمحال و بختیاری
  • رگبار و رعد و برق قم را در برمی‌گیرد
  • چرا نمی‌توانیم همه زباله‌های‌مان را داخل آتشفشان‌ها بسوزانیم؟
  • وزش باد شدید و رگبار باران در تهران
  • آتش نشانان ناجی جوان٣٣ساله کوهنورد
  • افزایش چند درجه‌ای دمای هوا در اردبیل پیش‌بینی می‌شود