Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، «رمیش کومار» نماینده جامعه هندوها از حزب تحریک انصاف (حزب حاکم فعلی پاکستان) در مقاله‌ای با عنوان ازسرگیری روابط ایران و عربستان که امروز در روزنامه اردو زبان «جنگ» منتشر شد، تحول در تعاملات تهران-ریاض، فعالیت مجدد نمایندگی کشورمان نزد سازمان همکاری اسلامی و آمادگی ایران برای بازگشایی نمایندگی دیپلماتیک عربستان در تهران را برای منطقه به ویژه پاکستان که کشور نزدیک و دوست هر دو ایران و عربستان به شمار می‌رود، امیدبخش عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها با خروج از افغانستان دیگر جایی برای منافع خود در منطقه نمی‌بینند از طرف دیگر جدال غیرمستقیم تهران و ریاض به عنوان دو بازیگر مهم و قدرتمند اسلامی در خاورمیانه نیز حل دیگر مسائل منطقه‌ای را با بن بست روبرو کرده بود لذا آنان قدم خوبی برای تنش زدایی و حرکت در مسیر عادی‌سازی روابط برداشتند.

نماینده مجلس ملی پاکستان گفت: مبنای اصلی سیاست خارجی در عصر حاضر به این ترتیب است که هیچ کشوری دوست یا دشمن دائمی نخواهد داشت بلکه منافع آن دائمی خواهد بود و بر همین اساس دوست و طرف مخالف همواره تغییر پذیر هستند.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی عربستان چنین تصوری از ایران داشت که این کشور حریف اوست و ما امروز شاهد اختلاف نظر شدید هر دو کشور در بسیاری از پرونده‌های منطقه‌ای از جمله سوریه و یمن هستیم با این حال یخ روابط دو کشور در حال آب شدن است و به نظر می‌رسد طرفین تصمیم اصولی برای کاهش تنش‌ها و حرکت در مسیر احیای تعاملات گرفته‌اند.

رمیش کومار نوشت: به اعتقاد ما، دولتمردان ایران و عربستان به این درک مشترک رسیده‌اند که تداوم تنش‌ها و جنگ سرد در خاورمیانه به سود هیچ کدام از طرفین و دیگر کشورهای پیرامون آنان نیست درحالی که سعودی‌ها میلیاردها دلار برای مقابله با منافع جمهوری اسلامی خرج کرده‌اند که البته هیچ سودی ندارد.

وی تاکید کرد که تصمیم تهران و ریاض برای ترمیم روابط بیانگر طولانی نماندن دشمنی و کدورت‌ها است و تاکید می‌کند که تمامی اختلافات باید از طریق صلح و گفت وگو حل و فصل شود.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دوشنبه گذشته در نشست خبری خود درباره آخرین خبرها از روابط ایران و عربستان اظهار کرد: تمرکز بر آغاز فعالیت نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده است و دیپلمات‌های ما ویزا گرفتند که این امکان سنجی انجام شود و همانطور که جناب آقای رئیسی در مصاحبه مطبوعاتی اوایل انتخابشان اشاره کردند، جمهوری اسلامی ایران آمادگی گشایش سفارت خود را در عربستان دارد و بستگی به طرف سعودی دارد که چه اقدامات عملی را انجام دهد. تمام تمهیدات را خواهیم اندیشید که این مسیر به سمت اجرایی شدن برود.

برچسب‌ها پاکستان عربستان سعودی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پاکستان عربستان سعودی ایران پاکستان عربستان سعودی ایران ایران و عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۱۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری

به گزارش قدس آنلاین، وزرای بازرگانی و نفت پاکستان امروز در پایگاه هوایی نورخان در مجاورت شهر اسلام‌آباد از هیات بلندپایه تجاری سعودی استقبال کردند.

هیات سعودی به ریاست معاون وزیر سرمایه‌گذاری این کشور متشکل از ۵۰ نفر از مسوولان ارشد شرکت‌های تجاری، سرمایه‌گذاری مرتبط با حوزه‌های انرژی، کشاورزی، فناوری اطلاعات، پتروشیمی، بندرگاه، پالایشگاه، معاون، مخابرات و راه و ارتباطات است.

سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان درحالی انجام می‌شود که شهباز شریف نخست وزیر پاکستان هشتم اردیبهشت امسال و برای دومین بار به عربستان رفت؛ جایی که وی علاوه بر شرکت در اجلاس ویژه مجمع جهانی اقتصاد با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرد.

علاوه بر این، پاکستان در بیست و هشتم فروردین میزبان فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان و هیات بلندپایه اقتصادی همراه وی بود. در این بازدید، مسوولان عربستانی قول افزایش سرمایه‌گذاری در پاکستان و ترغیب شرکت‌های بزرگ تجاری سعودی برای ورود به بازار پاکستان را دادند. سفر امروز هیات دیگری از عربستان در نتیجه توافق اخیر ۲ کشور برای گسترش تعاملات تجاری و یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری عربستان در پاکستان صورت می‌گیرد.

روابط عمومی وزارت بازرگانی پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هیات سعودی از سوی جام کمال خان وزیر بازرگانی و مصدق ملک وزیر نفت پاکستان مورد استقبال قرار گرفت و قرار است در طول سه روز آینده مسوولان ۳۰ شرکت پاکستانی با طرف‌های سعودی خود پیرامون سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های مشترک مذاکرات کنند.

وزیر بازرگانی پاکستان در این خصوص اعلام کرد که هر ۲ کشور توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متقابل را برای شناسایی راهکارهای سرمایه‌گذاری و اشتغال زایی تبیین خواهند کرد.

ترافیک سفر مقامات پاکستان و عربستان سعودی به کشورهای یکدیگر به ویژه از زمان آغاز به کار دولت شهباز شریف به خوبی نشانگر عمق روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری مابین اسلام‌آباد و ریاض و همچنین میل و اشتیاق پاکستان به توسعه روابط به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری با عربستان دارد.

در نقطه مقابل برخی از منتقدان در پاکستان معتقدند، عربستان چندین بار از سرمایه‌گذاری‌های مختلف در پاکستان صحبت کرده است، ولی تا به حال هیچ نتیجه ملموسی نداشته است. با این حال در آذرماه گذشته عربستان سپرده گذاری ۳ میلیارد دلاری خود در بانک مرکزی پاکستان را با هدف حمایت از بهبود معیشتی این کشور برای یکسال دیگر تمدید کرد.

سال گذشته دولت پاکستان با حمایت ارتش این کشور شورایی موسوم به «شورای ویژه تسهیل سرمایه‌گذاری SIFC» را تشکیل داده که هدف اصلی آن تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در پاکستان به ویژه از جانب کشورهای حوزه خلیج فارس است و نقش ارتش نیز به عنوان تضمین دهنده سرمایه‌گذاری خارجی در پاکستان تعریف شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • پاکستان: دیکته خارجی را درباره پروژه مشترک گازی با ایران نمی‌پذیریم
  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • پس لرزه های ادعای یک نماینده مجلس درباره روابط جنسی در ترکیه /یک ذره انسانیت و شرم داشته باشید /حرمت زنان و نوامیس یک کشور مسلمان را نشکنید
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • پس لرزه ادعای نماینده تندرو مجلس درباره روابط جنسی در ترکیه /روابط با کشور همسایه به مشکل می خورد؟
  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست