Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم حجت الاسلام ملّایی یکی از موانع نرم افزاری مهم را جهل به رخداد ظهور و ضرورت ظهور و کارکردهای آن برای جامعه بشری عنوان کرد و توضیح داد: اگر کسی ضرورت ظهور حضرت ولی عصر(عج) و تشکیل حکومت دینی و حکومت عدل جهانی را درک و احساس نکند نمی‌تواند دغدغه زمینه سازی برای ظهور را داشته باشد تا به او یک راهبرد کلان به نام تمدنی که می‌خواهد برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) زمینه سازی کند را پیشنهاد کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام و المسلمین ملّایی در سومین نشست فرهنگی از سلسله نشست های سومین جشنواره ملی مهدویت با موضوع موانع نرم افزاری تمدن زمینه ساز ظهور که به همت جامعه الزهرا(س) و جهاد دانشگاهی قم برگزار شد با بیان اینکه پدیده‌های الهی در صحنه گیتی به مانند معلول‌هایی هستند که باید علت‌های آنها فراهم شود و البته باید اذن و اراده الهی تعلق بگیرد و پدیده ظهور هم از این قاعده مستثنی نیست، گفت: انبوهی از آیات و روایات بر این نکته تصریح می‌کنند که باید برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) آمادگی‌ها و زمینه سازی‌های انسانی صورت بگیرد تا مشیت الهی بر این امر محقق شود و برای اینکه بتوانیم آمادگی‌های فردی، اجتماعی و جهانی را برای ظهور بدست بیاوریم راهکارها و راهبردهایی از سوی اندیشمندان مسلمان پیشنهاد شده است و یکی از راهبردی ترین اموری که به تسریع ظهور کمک می‌کند بحث ساخت تمدنی است که این تمدن انسانی بتواند با جریان یافتن در جوامع بشری و اسلامی زمینه‌های اجتماعی و جهانی ظهور حضرت ولی عصر (عج) را فراهم کند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در اوایل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که برای چهل سال دوم انقلاب انشاء فرمودند هدف کلان از انقلاب اسلامی را به معنای دقیق تشکیل و رسیدن به یک تمدن نوین و آمادگی برای ظهور ولایت معرفی کردند.

حجت الاسلام ملّایی افزود: موانع زیادی را بر سر راه تمدنی که افق و آرمان آن زمینه سازی و آماده سازی‌های فردی و اجتماعی برای ظهور و تشکیل حکومت عدل جهانی مهدوی است پیش رو داریم.

وی با بیان اینکه هر تمدنی یک بخش سخت افزاری و یک نرم افزاری دارد، تصریح کرد: مراد ما از موانع نرم‌افزاری بحث‌های دانشی، بینشی، فکری و فرهنگی است.

حجت الاسلام ملّایی یکی از موانع نرم افزاری مهم را جهل به رخداد ظهور و ضرورت ظهور و کارکردهای آن برای جامعه بشری عنوان کرد و توضیح داد: اگر کسی ضرورت ظهور حضرت ولی عصر(عج) و تشکیل حکومت دینی و حکومت عدل جهانی را درک و احساس نکند نمی‌تواند دغدغه زمینه سازی برای ظهور را داشته باشد تا به او یک راهبرد کلان به نام تمدنی که می‌خواهد برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) زمینه سازی کند را پیشنهاد کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که امروز در میان عموم مردم و به ویژه نخبگان علمی، فرهنگی، سیاسی و کسانی که تأثیرگذار بر جامعه هستند وجود دارد جهل و ندانستن اهمیت و ضرورت ظهور است لذا در مراکز حوزوی و دانشگاهی و فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی کمتر می‌بینیم که به مقوله مهدویت و ضرورت ظهور امام معصوم و حکومت جهانی امام معصوم پی برده باشند و به واسطه این عدم شناخت دغدغه چندانی هم نسبت به مباحث مهدویت و ظهور حضرت و تشکیل حکومت جهانی نیست.

 وی ادامه داد: اگر نگاهی کلی به واحدهای درسی دانشگاهی و دروس حوزوی داشته باشیم کمترین اثر در حوزه دانش مهدویت وجود دارد در حالی که این‌ها باید جریان سازی و گفتمان سازی کنند و وقتی خود این نخبگان در این مسئله تسلط ندارند و ضرورت ظهور را احساس نمی‌کنند و دغدغه چندانی ندارند نمی‌توان نرم افزار تمدنی که زمینه‌ساز ظهور باشد را ایجاد کرد.

حجت الاسلام ملّایی دومین مانع نرم افزاری تمدن زمینه ساز ظهور را نوعی تحجر نسبت به مقوله مهدویت و تمدن‌سازی برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) معرفی کرد و گفت: تحجر به این معنا که ما فهم عمیقی نسبت به معارف مهدویت، پدیده بی‌نظیر ظهور و حکومت جهانی نداشته باشیم و نگاه‌ها و برداشت‌ها سطحی باشد یعنی اصل ظهور را قبول کنیم اما نگاه‌ها نسبت به این پدیده سطحی باشد و متأسفانه در میان نخبگان ما و عموم مردم این نگاه وجود دارد و تا این نگاه باشد نمی‌توانیم نرم افزار زمینه‌ساز ظهور را فراهم کنیم چون ساخت تمدن زمینه ساز ظهور نیاز به یک حرکت فراگیر اجتماعی توسط آحاد مردم دارد.

وی با تأکید بر اینکه نباید برداشت‌های سطحی نسبت به دانش مهدویت، پدیده ظهور و حکومت عدل جهانی داشته باشیم، متذکر شد: یک برداشت سطحی  این است که خدا خود امام زمان را در پس پرده غیبت برده و هر زمان بخواهد امام ظهور خواهد کرد و نه تنها نیاز به زمینه سازی وجود ندارد بلکه توانایی این کار را هم نداریم و دلیل آن مراجعه ناقص به برخی از احادیث معصومین است.

حجت الاسلام ملّایی در ادامه یادآور شد: در برهه‌های تاریخی ائمه اطهار(ع) به فراخور زمانه خودشان و مخاطبینی که در رده‌های مختلف درک و معرفت حضور داشتند پاسخ‌هایی را در سطوح مختلف بیان کردند لذا مطالعه کتب حدیثی بدون تفسیر درست منجر به برداشت سطحی می‌شود و حتی در میان حوزویان هم ورود افرادی که مباحث مهدویت را مطالعه نکردند و بن مایه‌های علمی و فهم روشمند را بدست نیاوردند به عرصه مهدویت سطحی است لذا باید محتوای عمیقی که برای ساخت تمدن زمینه ساز ظهور نیاز داریم را فراهم کنیم.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از موانع نرم افزاری تمدن زمینه ساز ظهور مشکل یأس و ناامیدی نه عموم مردم بلکه گاهی اوقات برخی از خواص حوزوی و دانشگاهی ما است چرا که مهدویت آرمان بزرگی است و این پدیده فوق العاده به همان اندازه که آرمانی است می‌تواند بازتاب منفی را در صورت عدم مواجهه درست و هوشمندانه با آن داشته باشد و آن یأس و ناامیدی است این در حالی است که ما در احادیث معصومین (ع) بر خلاف این را می‌بینیم و امیرالمؤمنین (ع) فرمود: قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَی قَدْرِ هِمَّتِهِ ارزش انسان به اندازه همت اوست بنابراین نحوه مواجهه با یک آرمان مقدس این نیست که چون در حال حاضر آمادگی کمی داریم آن را کنار بگذاریم و مأیوس شویم.

حجت الاسلام ملّایی بیان کرد: انسان دچار یأس و ناامیدی دیگر فکر نمی‌کند که چگونه تمدنی را طراحی و محتوای علمی آن را تولید کند تا بعد به مقام عمل دربیاید و زمینه ساز ظهور باشد و انسان ناامید نه حرکت بدنی و نه حرکت فکری و علمی دارد و این خود یکی از موانع است.

وی با اشاره به اینکه در طول انقلاب اسلامی هم کسانی بودند که در ابتدا آرمان داشتند امّا به تدریج انقلابی بودن خود را کنار گذاشتند و در حالت خوشبینانه می‌توان گفت این افراد نسبت به آرمان انقلاب اسلامی مأیوس و ناامید شدند، ابراز کرد: افراد مأیوس توجه نمی‌کنند که رسیدن به یک آرمان زمان بر است و به مسیرهای که تا به امروز طی شده نگاه نمی‌کنند و همین یأس و ناامیدی باعث می‌شود به وضعیت موجود قانع شوند و برای رفاه خود حتی گاهی به بیگانگان و دشمنان مهدویت روی بیاورند لذا نخبگانی که خود باید زمینه ساز ظهور باشند مشکل ساز می‌شوند.

حجت الاسلام ملّایی یکی دیگر از موانعی که وجود دارد را شتاب زدگی و عجله دانست و اظهار کرد: به این معنا که طیف زیادی از مردم، نخبگان دانشگاهی و حوزوی داریم که اگر چه معتقد و دلبسته به انقلاب و اهداف آن در جهت تمدن زمینه ساز ظهور هستند اما از نظر رویکردی دچار مشکل هستند و آن هم این است که فکر می‌کنند پس از انقلاب باید تمام آنچه که در مدینه فاضله حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) است را به صورت دفعی محقق کنیم.

وی در این خصوص ادامه داد: در حالی که در گفتمان انقلاب اسلامی تحول بنیادین در لایه‌های اجتماعی به صورت تدریجی است و به همین دلیل است که در گام‌های بعدی انقلاب هستیم و نگاه تاریخی به انقلاب را قبول نداریم ولی متأسفانه و به تعبیر قرآن کریم کَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا ما با عجله و شتاب زدگی می‌خواهیم به سمت ظهور حرکت کنیم و به دستاوردهای گوناگونی که انقلاب در این چهل سال در مسیر ظهور داشته توجه نمی‌کنیم.

حجت الاسلام ملّایی تصریح کرد: در روایات مهدوی معصومین شتاب زدگی یک از آسیب‌ها و موانع شمرده شده است کسانی که برای رسیدن به ظهور شتاب زده‌اند و زمانه و توانایی‌های خود و موانع را در نظر نمی‌گیرند و می‌خواهند به صورت دفعی ظهور اتفاق بی‌افتد لذا عبارت هلک المستعجلون را در روایات مهدوی معصومین(ع) زیاد می‌بینیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی جشنواره ملی مهدویت جامعه الزهرا س جهاد دانشگاهی منطقه قم برای ظهور حضرت ولی عصر عج موانع نرم افزاری حکومت عدل جهانی انقلاب اسلامی یأس و ناامیدی تشکیل حکومت ضرورت ظهور حکومت جهانی زمینه سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۲۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی با سرعت ۶ کیلومتربرساعت است

مرکز نوآوری ربات انسان‌نمای پکن، Tiangong را معرفی کرد؛ ربات انسان‌نمایی که می‌تواند مانند انسان راه برود و با سرعت ۶ کیلومتربرساعت بدود. تیانگونگ اولین ربات انسان‌نمای کاملاً الکتریکی است که به چنین قابلیتی دست پیدا می‌کند.

ربات تیانگونگ با قد ۱۶۳ سانتی‌متر و وزن ۴۳ کیلوگرم به‌گونه‌ای طراحی شده که توانایی دویدن پایدار را دارد. این ربات از چند دوربین و یک واحد اندازه‌گیری اینرسی با دقت بالا (IMU) و حسگرهای سه‌بعدی استفاده می‌کند که امکان درک محیط و مسیریابی دقیق را برای آن فراهم می‌کند.

ربات به حسگرهای نیروی بسیار دقیق برای بازخوردگیری از نیروهای واردشده از جهات مختلف مجهز شده است.

تیانگونگ از روش جدید یادگیری حرکت به‌ نام «یادگیری تقویتی تقلیدی پیش‌بینی‌کننده‌» استفاده می‌کند که نقشی حیاتی در دستیابی به قابلیت دویدن طبیعی ربات ایفا کرده است.

توسعه‌دهندگان بر اهمیت سازگاری تیانگونگ با محیط‌های مختلف تأکید کرده‌اند و گفته‌اند که امکان ارتباط باز و ارتقای سطح عملکرد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ربات میسر است. تطبیق‌پذیری ربات موجب می‌شود که برای کاربردهای مختلفی کاربردی باشد.

تیانگونگ حتی بدون استفاده از «بینایی» خود می‌تواند از روی سطح شیب‌دار و پله‌ها حرکت کند که نشان‌دهنده‌ی قابلیت آن برای سازگاری با محیط‌های متغیر است. علاوه‌بر‌این در برخورد با موانع یا زمین‌های ناهموار، حالت گام‌های خود را تنظیم می‌کند.

معرفی تیانگونگ پیشرفت فراوانی را در توسعه‌ی ربات‌های انسان‌نما نشان می‌دهد. قابلیت این ربات برای دویدن طبیعی، نشان‌دهنده‌ی کاربردهای بالقوه‌ی آن در زمینه‌های مختلف از‌جمله عملیات جست‌وجو و نجات و واکنش سریع و صنعت تولید است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • ضرورت اقناع سازی مخاطبین در خصوص فرزندآوری توسط رسانه‌ها
  • ۷ سیلو به صورت شبانه روزی گندم کشاورزان دهلران را خریداری می کنند
  • مهم‌ترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است
  • این اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی با سرعت ۶ کیلومتربرساعت است
  • برخی جو سازی‌ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد
  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود
  • دوومیدانی جوانان قهرمانی آسیا| تاریخ سازی نازنین عیدیان/ طلای ۴٠٠ متر با مانع برای عیدیان
  • کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور