Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، مهدی رجحانی روز پنجشنبه در کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه که در دادسرای قزوین برگزار شد، با اشاره به رویکرد مدیریت جدید استان در مورد باغستان سنتی، افزود: این پهنه سبز فرصت بزرگ، ویژه و نقطه قوت شهر قزوین است ولی متاسفانه آن را به نقطه ضعف تبدیل کرده ایم که به نوع مواجهه با موضوع بر می گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: متاسفانه سازمان میراث فرهنگی اسم خود را بر روی گنجینه‌ای (باغستان سنتی) می گذارد اما برنامه‌ای برای حفظ آن ارایه نمی دهد.

رجحانی اضافه کرد: این باغستان طی یک فرایند ارگانیک طی هزاران سال حفظ شده و به امروز رسیده ولی چون روی آن اسم یک دستگاه گذاشته شده در حفظ آن موفق نبوده ایم.

وی اضافه کرد: این پهنه، هویت تاریخی، فرهنگی و میراثی دارد و اگر میراث فرهنگی برنامه جامعی برای آن داشته باشد در صیانت از آن موفق خواهیم بود.

رجحانی افزود: این باغستان می تواند یک هویت جهانی داشته باشد و به شاخصه استان در سطح جهان با ارایه برنامه تبدیل شود.

وی اظهار داشت: هر اقدامی در این حوزه باید با حضور باغداران باشد و آنها مخالفتی با ارایه برنامه های موثر برای ارتقا و بهبود وضعیت باغستان نخواهند داشت.

این مسوول گفت: باید تلاش کنیم این جاذبه میراثی و گردشگری به جایگاه خود با حفظ کارکردهای گذشته برسد که در جهان نیز نمونه های مشابه دارد.

وی اضافه کرد:صیانت از این باغستان مصداق موضوع بند یک اقتصاد مقاومتی است که باید با بسیج همه امکانات علمی، فنی و اقتصادی صورت گیرد.

رجحانی افزود: باغستان سنتی می تواند درآمدی معادل همه شهرک های صنعتی استان با برنامه ریزی و حفظ هویت خود داشته باشد و در این زمینه تخصیص پول دولتی و بودجه مشکل باغستان را حل نمی کند چون باغستان می تواند علاوه بر درآمدزایی مضاعف موجب توسعه استان نیز شود.

وی با بیان اینکه باید کاربری مکمل را برای باغستان تعریف کنیم، اضافه کرد: چون این پهنه سبز در مجاورت شهر و مراکز صنعتی قرار گرفته و توسعه شهر را مختل کرده، حاکمیت باید نقش مکمل را برای آن با حفظ تمامی کارکردهای گذشته آن تعریف کند.

رجحانی گفت: مدیریت جدید استان، این پهنه را فرصت توسعه استان با حفظ همه کارکردهای گذشته می داند که می تواند به نقطه قوت و مزیت گردشگری استان تبدیل شود.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر، همه دستگاه ها نسبت به باغستان احساس درد کرده اند و این فرصتی است که با یک برنامه مکمل کاری کنیم که باغستان حفظ شود.

رجحانی خاطر نشان ساخت: باید با تعریف نقش مکمل، زندگی را به باغستان برگردانیم و آن را در زندگی مردم و فعالان این بخش جاری و ساری کنیم.

وی با بیان اینکه تزریق بودجه دولتی برای صیانت از باغستان درست نیست، گفت: دستگاه های دولتی باید نقش رگلاتور و تنظیم کننده را در این حوزه داشته باشند و یک برنامه جامع برای حل مشکل بدون رویکرد سلبی و بلاتکلیفی صاحبان باغستان تدوین کنند.

باغستان سنتی قزوین در گذشته نه چندان دور چهار هزار هکتار بوده که در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از آن باقی مانده است.

به گفته کارشناسان و فعالان محیط زیست، ۵۰ درصد عرصه باقی مانده از باغستان نیز در حال نابودی است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست شهرداری قزوین دادگستری استان قزوین باغستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست شهرداری قزوین دادگستری سازمان حفاظت محیط زیست شهرداری قزوین دادگستری استان قزوین باغستان باغستان سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۲۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ رویداد گردشگری قزوین ثبت ملی شد

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری قزوین گفت: با ثبت سه رویداد دیگر حوزه گردشگری قزوین شامل مراسم آیینی سوم امام( زنان طایفه بنی‌اسد)،سوگواری زنانه در حسینیه آقا سیدجمال و سمنوپزان تا کنون ۶ رویداد در تقویم رویدادهای ملی به‌ثبت رسیده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، نادر محمدی معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری قزوین با اعلام این خبر گفت: با توجه به نقش و تاثیر رویدادها در رونق گردشگری استان، یازده پرونده شامل آیین‌های سمنوپزان، پنجاه‌بدر، تعزیه‌خوانی، سوم امام، سوگواری زنانه حسینیه آقا سیدجمال، آیین تشت‌گذاری الوند، آیین مافی زیاران، جشن فندق، شور زرآباد، جشن سماق منطقه الموت و هفته خوشنویسی قزوین تهیه و اطلاعات آنها در سامانه مربوطه بارگذاری شد.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری قزوین افزود: پیش از این سه رویداد شامل جشن فندق، جشن سماق و مراسم شور زرآباد منطقه الموت در این تقویم به ثبت رسیده بود و سه پرونده دیگر شامل مراسم سوم امام( طایفه بنی‌اسد)، سوگواری زنانه در حسینیه آقا سیدجمال و آیین سمنوپزان قزوین موفق به دریافت گواهی ثبت رویداد شدند و باقی پرونده‌ها نیز دردست بررسی هستند.

محمدی ادامه داد: از دیگر رویدادهای شناسایی شده می‌توان به جشن انگور تاکستان، جشن زیتون و انار منطقه طارم‌سفلی، جشن پسته و گل محمدی بویین‌زهرا، جشن گیلاس و زغال‌اخته منطقه رودبار الموت اشاره کرد که با همکاری دستگاه‌های ذیربط قابل معرفی و ثبت هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکریم پیشکسوت فرهنگی استان قزوین در آستانه روز معلم
  • دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید معلم، رجبعلی قربانی
  • تحقق کامل تعهد اشتغال استان کرمانشاه
  • وحیدی: ۷۰۰ همت برنامه سرمایه‌گذاری در فارس تعریف شده است
  • نزدیک به ۷۰۰ همت برنامه سرمایه‌گذاری در استان فارس تعریف شده است
  • تعریف قریب ۷۰۰ همت برنامه سرمایه‌گذاری در فارس
  • ۳ رویداد گردشگری قزوین ثبت ملی شد
  • نقش کارگران در تولید بی‌بدیل است
  • تمرکز همدان بر توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد