Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بااشگاه خبرنگاران جوان - روز گذشته ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به همراه تیم همراه، به مدت دو روز برای دیدار با همتای روسی خود به مسکو سفر کرد.

این سفر که به عنوان اولین دیدار سیزدهمین رئیس جمهور ایران تلقی می شود. به انعقاد قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری تامین آب شیرین کن های هسته ای، امضای قراردادهمکاری ۲۰ ساله، همکاری های نظامی و منطقه ای و در نهایت همکاری های مشترک برای ساخت پالایشگاه ها و سوئیفت مالی مشترک ختم خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روسیه با ۱۴۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار تجارت با کل دنیاست که ایران با سهم ۰.۳ درصدی تنها ۳ میلیارد دلار تجارت داشته و از این رقم ۸۰۰ میلیون دلار آن صادرات محصولات ایرانی به روسیه است.

نورانی، رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی گفت: فائو اعلام کرده ایران علاوه بر تامین مواد غذایی خود می تواند اقلام مورد نیاز کشورهای حاشیه خلیج فارس را هم تامین کند. این یعنی ما توان تولید و افزایش تجارت تا مرز ۱۰ میلیارد دلار را هم داریم به شرط اینکه ناوگان باری ما به روسیه نوسازی شود.

مقیمی عضو اتاق بازرگانی نیز با تایید این مطلب می گوید: برای حمل صیفی جات کانتینرهای یخچالی بروز دنیا را نیازمندیم، ما محصولات خوبی داریم که به خاطر فرسودگی ناوگان باری امکان به موقع رسیدن به مقاصدی مثل روسیه را ندارند.

خاندوزی وزیر اقتصاد که به همراه رئیس جمهور به این کشور رفته است، در تماسی تلفنی با رسانه ملی می گوید: قرارداد خرید دو هزار لوکوموتیو در سایه خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری را با مدیرعامل راه آهن دو کشور منعقد کرده ایم.

رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه گفت: حجم مبادلات این دو کشور در سال ۲۰۲۱ به میزان ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود، که از این میزان سهم صادرات ایران یک میلیارد دلار بوده است.

سفیر ایران در روسیه گفت: حدود ۲۵۰ میلیارد دلار واردات روسیه است، که ایران در تلاش است، یک چهارم از این میزان را به دست آورد. روسیه به بندر چابهار برای کریدوری خود نیازمند است، که این نیازمندی فرصت چانه زنی اقتصادی ایجاد می‌کند.

جلالی گفت: سفر رئیس جمهور به روسیه رویکرد‌های متفاوتی دارد از جمله این رویکرد‌ها انعقاد قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری برای تامین آب شرین کن‌های هسته‌ای است.

طبق گفته جلالی بیشترین صادرات ما به کشور روسیه در حوزه محصولات کشاورزی و از طریق زمین است که در همین راستا بنا بر گفته وزیر اقتصاد جلساتی برای خرید ۲ هزار لوکوموتیو با خط  راه آهن روسیه برگزار شد.

توافق در حوزه تامین مالی با روسیه 
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران روسیه گفت: یکی از موانعی که تجار ایرانی از آن رنج می‌برند مشکلات بانکی و انتقال پول است.

بر همین مبنا وزیر نفت از توافقاتی در حوزه تامین مالی خبر می‌دهد و می‌گوید در حوزه تامین منابع مالی برنامه‌ای از قبل تهیه و به طرف‌های تجاری روسیه تقدیم کرده ایم.

اوجی گفت: در بحث توسعه میادین گازی و نفتی در حوزه‌های پتروشیمی و پالایشی پروژه‌هایی تعریف کرده ایم که قرار است این پروژه‌ها در قالب کارگروه‌های مشترک به نتیجه برسد. در حوزه‌های انرژی، راه، نیرو، کشاورزی و انتقال تکنولوژی توافقاتی صورت گرفته است.

به گفته اوجی ایران دارای دومین ذخایر گازی جهان است و روسیه در برخی از دخایر گازی اول است، بنابراین دو کشور دارای ظرفیت در حوزه انرژی هستند و همچنین در توافقات اخیر اوپک پلاس، روسیه با ایران هم نظر بوده است.

صادرات LNG  از ایران به روسیه 
وزیر نفت گفت: ایران آمادگی برای تجارت گاز از روسیه به آذربایجان و سپس به ایران را دارد همچنین در رابطه با تبدیل گاز به LNG و بحث صادرات LNG تصمیماتی گرفته شد. در حوزه ساخت تجهیزات، انتقال میادین و حفاری چاه از توان شرکت‌های روسی استفاده خواهیم کرد.

سطح تبادلات تجاری فعلی ایران با روسیه حدود سه و نیم میلیارد دلار است و طبق آمار گمرک ارزش صادرات کالا‌های ایرانی به روسیه طی ۹ ماه امسال با رشد ۵۸ درصدی به رقم یک میلیارد دلار رسیده است.

روسیه علاوه بر موافقت با عضویت اخیر ایران در پیمان شانگ‌های با توافق تجارت آزاد ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، نیز موافقت کرد و بعد از بحران کریمه روسیه مشتاق به همکاری با ایران شد. 
در شش ماه گذشته تفاهم‌نامه‌های تجاری بین ایران و روسیه منعقد شده است. این تفاهم‌نامه‌ها در حوزه‌هایی مانند زیرساخت‌ها، حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، شیلات، ساخت نیروگاه‌های برق آبی، نفت و گاز و بوده است.

میزان قرارداد‌های تجاری بین ایران و روسیه که به مرحله امضا رسیده است به بیش از ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد، روسیه ۸۰۰ میلیارد تجارت با دنیا دارد و ایران با حجم سه میلیارد تجارت سهم ۰.۳ درصدی را به خود اختصاص داده است، اما به گفته مسئولان امکان رسیدن تجارت ایران با روسیه به میزان ۱۰ میلیارد دلار وجود دارد.

منبع: الف

کلیدواژه: میلیارد دلاری میلیارد دلار رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۲۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید روح اله لطیفی سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران ، همزمان با دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا اظهار داشت : قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور ، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است و ایران می تواند به واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی ، تکنولوژی و مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی ، سرمایه گذاری و طراحی و ساخت امور زیر بنایی از جمله معدن ، سد ، راه سازی و پروژه های عمرانی ، اورهال کردن پالایشگاه ها ، استخراج گاز ، بازار مصرف مناسب مواد غذایی ، و محصولات صنعتی ، تجاری و مصرفی و نیاز ما به کشت فراسرزمینی همراه با توانمندی کشورمان در صادرات خدمات فنی و مهندسی در این قاره فرصت ها ضمن حفظ شئونات انسانی و حفظ منافع توامان کشورمان و کشورهای آفریقایی حضور پیدا کند .
وی افزود در سال ۱۴۰۲ پراکنش صادراتی کشور به این قاره از نکات قابل توجه بود و صادرات در شرق ، غرب ، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرد و ۳۹ کشور از این قاره ، مقصد صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم  بودند .
وی افزود:  با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال های گذشته ، شاهد افزایش صادرات به کشورهای الجزایر ، مصر ، لیبی، تونس، جیبوتی  و مراکش در سال ۱۴۰۲ با وجود بحران حمل و نقل در دریای سرخ بودیم .

لطیفی در خصوص هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا گفت: در سال ۱۴۰۲ ، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار ، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار ، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار ، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار هفت مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم به این قاره بودند .
وی افزود : ۵۱ درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی ،  شامل کود اوره ، قیر ، گاز مایع و انواع روغن های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات کشورمان را  محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است ، مواد غذایی ، مصالح ساختمانی ، انواع فرش و کف پوش ، شوینده ها و لوازم بهداشتی ، لوازم خانگی ، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی ، قطعات خودرو ، لاستیک ، مواد معدنی ، لوازم الکتریکی، لوستر ، مبلمان  و اسباب بازی از دیگر کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند‌.


سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص واردات از قاره سیاه گفت: ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران در سال ۱۴۰۲ بودند که  آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار ، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار ، غنا ۱۲ میلیون دلار ، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار ، کنیا ۹.۵ میلیون دلار ، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار ، هفت کشور نخست فروش کالا در بین کشورهای قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.
وی افزود : ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی  مانند چای، ذرت، قهوه، توتون ، حبوبات ، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز ، سنگ و خاک روی ، کنسانتره گروم ، و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتا روغن صنعتی و گریس ، انواع تسمه ، ماشین آلات ، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بودند .
لطیفی در خصوص موانع توسعه روابط اقتصادی با قاره آفریقا گفت: عدم شناخت ظرفیت ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی ، نبود یا کمبود  حمل نقل ارزان ، مستمر و فراگیر و موانع جابجایی مستقیم ارز و پول ، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است که رفع این موانع با اراده دولت ها و پیگیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲
  • پالیتیکو: آمریکا آماده امضای قرارداد ۶ میلیارد دلاری تسلیحاتی برای اوکراین است
  • قرارداد ۶میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین
  • سهم۱۹درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • تجارت ۵ میلیارد دلاری گمرکات کردستان در سال گذشته