Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان - خاکستر حاصل از فوران آتشفشانی قدرتمند در نزدیکی تونگا در مجموعه‌ای از تصاویر گرفته شده توسط یک فضانورد در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) به وضوح قابل مشاهده این تصاویر توسط فضانورد ناسا، کایلا بارون، یک روز پس از انفجار گرفته شده است، زمانی که ایستگاه فضایی در حال عبور از روی نیوزلند در ارتفاع حدود ۲۵۰ مایلی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش digitaltrends، این فوران یک جزیره کوچک غیر مسکونی در اقیانوس آرام جنوبی به نام هونگا تونگا-هونگا هاآپای را در حدود ۴۰ مایلی شمال پایتخت تونگا، نوکوآلوفا، ویران کرد. امدادگران همچنان در حال تلاش برای ارزیابی میزان خسارات هستند که شامل سیل ناشی از سونامی ناشی از انفجار و خاکستری است که در جزایر تونگان ایجاد شده است. آمار تلفات هنوز مشخص نیست. ناسا در وب‌سایت خود اعلام کرد: "چند ماهواره رصدگر زمین، داده‌ها را در طول فوران و پس از آن جمع‌آوری کردند. دانشمندان وابسته به برنامه بلایای ناسا اکنون در حال جمع‌آوری تصاویر و داده‌ها هستند و آن‌ها را با همکاران خود در سراسر جهان از جمله آژانس‌های واکنش به بلایا به اشتراک می‌گذارند."

ناسا گفت: "توده عظیمی از مواد چیزی را ایجاد کرد که آتشفشان شناسان آن را ابر چتری می‌نامند که این ابر در حداکثر وسعت خود حدود ۳۰۰ مایل (۵۰۰ کیلومتر) عرض دارد." این انفجار قدرتمند مواد آتشفشانی را به استراتوسفر فرستاد. ناسا گفت که مواد آتشفشانی که به این لایه نسبتاً خشک جو می‌رسد معمولاً برای مدت طولانی تری در هوا باقی می‌ماند و مسافت‌های بیشتری را نسبت به خاکستر در تروپوسفر پایین‌تر و مرطوب‌تر طی می‌کند.

ناسا افزود: "اگر مواد آتشفشانی کافی به استراتوسفر برسد، می‌تواند شروع به حرکت کند و این موضوع می‌تواند تأثیر خنک کنندگی بر دمای جهانی داشته باشد." در حالی که فضانوردان در ایستگاه فضایی معمولاً با مناظر زیبایی خیره‌کننده از زمین برخورد می‌کنند، پدیده‌هایی مانند فوران‌های آتشفشانی و طوفان‌ها نیز وقتی از بالا گرفته می‌شوند، تصاویر خیره‌کننده‌ای ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید

تصاویر منتخب فضایی در سال ۲۰۲۱

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فوران آتشفشان موسسه ناسا آتشفشان فعال عکس طبیعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۲۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب ریزسیارک ها به آزمایشگاه فضایی چین در مدار زمین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، پس از آنکه بخش برق ایستگاه فضایی تیانگونگ چین از بین رفت، این کشور فرایندهای مربوط به اجتناب از زباله های فضایی ها را برای فضانوردانش بیشتر می کند.

فضانوردان ماموریت شنژو۱۷ در زمستان و همچنین یکم مارس ۲ راهپیمایی خارج از ایستگاه تیانگونگ انجام دادند. در آن زمان رسانه های چینی اعلام کردند قطعی موقت برق به دلیل آسیب دیدن پنل های خورشیدی در نتیجه برخورد زباله بوده است. فضانوردان طی دو راهپیمایی فضایی آسیب های وارد شده را ترمیم کردند.

آژانس فضایی سرنشین دار چین اعلام کرد این راهپیمایی ها موفقیت آمیز بودند. همچنین این آژانس تصمیم دارد در آینده اقدامات بیشتری برای محافظت در برابر زباله های فضایی موجود در مدار زمین انجام دهد.

یکی از مقامات این آژانس به خبرگزاری شینهوا گفت: تیان هه که ماژول اصلی ایستگاه فضایی به حساب می آید، به دلیل برخورد زباله های فضایی با کابل های برق پنل های خورشیدی، با قطعی موقت برق روبرو شده است.

البته خبرگزاری شینهوا مشخص نکرده زباله های فضایی مربوط به یک ریزسیارک ها یا فعالیت های انسانی در فضا بوده است. هر دو نوع زباله تهدیدی برای تیانگونگ و ایستگاه فضایی بین المللی به حساب می آیند.

کد خبر 6088223 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • فیلمی از برافراشته شدن بادبـان خورشیدی ناسا در فضا | علم تا کجا پیش می‌رود؟
  • ببینید| برافراشته شدن بادبان خورشیدی ناسا در فضا
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی
  • فناوری ناسا برای غبارزدایی از ماه به قمر زمین می‌رود
  • آسیب ریزسیارک ها به آزمایشگاه فضایی چین در مدار زمین
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد