Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشیار جامعه‌شناسی توسعه دانشگاه تهران گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کلان سندی است که به امور اجرایی و جزئیات وارد نشده و در سطح سندی بالادستی با پشتوانه‌ها و ملاحظات نظری به ترسیم تدابیر و راهبردهای کلان کشور پرداخته است. سند الگو را می‌توان نسخه پویا و نظام‌مند قانون اساسی خواند.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر موسی عنبری گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سندی بالادستی است که سازگاری جهت‌گیری‌های دینی و ارزشی با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ایران را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این سند، فرایند انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب را مشخص می‌سازد و مفاهیم بنیادینی همچون مبانی، آرمان‌ها، مأموریت، چشم‌انداز و راهبردهای ملی را بیان کرده است.

دانشیار جامعه‌شناسی توسعه دانشگاه تهران گفت: برای تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، چهار مرحله ترسیم جامعه آرمانی اسلامی، آسیب‌شناسی وضع موجود، تحقیق درباره وضع موجود و تعیین سامان پایش و خوداصلاحی طی شد. در مرحله اول یعنی تعیین وضع مطلوب، مفهوم آرمان به جای اهداف آمده است. در مرحله دوم با رویکرد تحلیل داده‌ها و روندهای تاریخی و شاخص‌های کنونی توسعه در کشور، درباره وضع موجود با تأکید بر مسئله‌شناسی و ظرفیت‌شناسی تحقیق شده است.

وی ادامه داد: راهبردهای نیل به وضع مطلوب در سند الگو" تدبیر" نام دارند. تدابیر، سیاست‌ها و راهبردهای کلان الگوی پیشرفت هستند. برای اندازه‌گیری شاخص‌های تحول و کنترل خطاها در عمل، نظامی با ویژگی‌ها و وظایف مختلف تعریف شده است. در تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت‌ با این امید که غنای نظری الگو و کاربست آن در عمل را تضمین کند ملاحظات نظری و روشی رعایت شده است.

عنبری سپس به تشریح پنج ملاحظه نظری - معرفتی سند الگو پرداخت و گفت: این سند با ابتنای بر جهان‌بینی اسلامی، افتراق خود را با الگوهای توسعه سرمایه‌داری، مشخص کرده است. سند الگو تأکید دارد که بر جهان‌بینی‌، هستی‌شناسی‌، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی اسلامی استوار است و بدین طریق از مبانی توسعه غربی فاصله می‌گیرد. علاوه بر این موضوع در نظریات توسعه غربی، تعاریف خاصی از مقولات عدالت اجتماعی‌، آزادی‌، علم، عقلانیت، حقوق بشر، دموکراسی‌، جنسیت‌ و رفاه ارائه شده است. سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت‌ در هر یک از این موضوعات‌، با نگاهی انتقادی‌، تعریف و برداشت فرهنگی اسلامی ایرانی را دنبال کرده است.

مسول برنامه‌ریزی و تقسیم کار ملی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: در سند الگوی پیشرفت تلاش شد شاخص‌های کلان علمی، اخلاقی و اعتقادی، همسو با پیشرفت که در شمار آرمان‌های همیشگی بشر بوده نظیر عدالت، انسانیت، آزادی و معنویت برجسته و بارز شوند. الگو درصدد است از مجموعه بحث‌ها در حوزه فرهنگ‌، اجتماع‌، خانواده‌ و آموزش و پرورش شاخص‌های اصلی سبک زندگی اسلامی ایرانی را استخراج و ترویج کند.

وی ادامه داد: الگوی پیشرفت‌، به دلیل جایگاه فرادستی نسبت به سایر اسناد برنامه‌ای‌، از چهار حیث مبانی، نظریه، جامعه‌گرایی و تدبیرمحوری با اسناد برنامه‌ای کشور تفاوت دارد به عبارت دیگر سند الگوی پیشرفت مبتنی بر مبانی دینی و با اهتمام به فلسفه و سرگذشت تغییر و توسعه در عرصه‌های مختلف جهانی است. از طرفی، مخاطب آن، کل جامعه است. این سند به دلیل اینکه سند کلانی است به امور اجرایی و جزئیات وارد نشده و به ترسیم تدابیر و راهبردهای کلان کشور پرداخته است. سند الگو در ارتباط با اسناد و چشم‌اندازها و راهبردهای کلان کشور همچون قانون اساسی رویکرد هم‌افزایی و تحقق‌بخشی دارد و می‌کوشد با در نظر گرفتن موضوع زمان و تغییرات بهبودآفرین، نسخه‌ای پویا برای تحقق قانون اساسی و سیاست‌های کلان کشور باشد.

به اعتقاد عنبری، اثربخشی و کارکردپذیری، انعطاف‌پذیری، آرمان‌گرایی و واقع‌بینی، و قابلیت اندازه‌گیری، نظارت و ارزیابی نیز از جمله دیگر ملاحظات روشی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت راهبردهای کلان کلان کشور الگوی پیشرفت قانون اساسی وضع موجود سند الگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۳۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم ترین عامل توسعه یك جامعه نظام آموزشی است

ماموستا امجد محمودی در گفتگو با خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب با تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد و خاطره شهید علامه مرتضی مطهری اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در اردیبهشت ماه سال 1358 توسط گروه فرقان، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد.

وی با اشاره به تاکیدات مهم در مورد حفظ شأن و منزلت معلمان افزود: باید تلاش کنیم مقام معلم را حفظ و حرمت آنها را نگه داریم، زیرا یکی از اهداف راهبردی و حیاتی برای انقلاب اسلامی، تربیت نسل متناسب و هماهنگ با آموزه‌های اسلامی است.

این عالم اهل سنت ابراز داشت: مسلماً یکی بارزترین الگوهای جمهوری اسلامی از تعلیم معلم تراز انقلاب، شهید مرتضی مطهری بوده است، لذا معلم باید قدردان و وظیفه شناس علم خود باشد و  ملتزم به دین مبین اسلام باشد.

ماموستا محمودی در ادامه از معلمی به عنوان شغل انبیا و اولیا نام برد که چراغ هدایتگر جوامع بشری از تاریکی به سمت نور و روشنایی است، و بیان کرد: در دنیای پیچیده امروز هیچکس بی نیاز از تعلیم و تربیت نیست، لذا معلم روی اخلاق دانش آموز تأثیر مستقیم و موثری دارد و در خط مقدم پژوهش می باشد.

امام جمعه موقت مریوان در ادامه تاکید کرد: باید جایگاه واقعی معلم در جامعه حفظ شود، زیرا مهم ترین عامل توسعه پرورش ذهنی علمی در یك جامعه نظام آموزشی است؛ بنابراین باید قدردان زحمات همه معلمان باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رفتار زائران ایرانی در حج باید الگو باشد
  • معلم اساسی‌ترین عامل تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت است
  • انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور
  • مهم ترین عامل توسعه یك جامعه نظام آموزشی است
  • شوراهای شهر و روستا نقش اساسی و مهمی در کشور دارند
  • شوراهای شهر و روستا نقشی اساسی و مهمی در کشور دارند
  • اصول اساسی نظام «مردم محوری» است
  • تعیین ۳۵ شعبه دیوان عالت اداری به حوزه کار + تصویر
  • عباسی: تضارب آرا در مجلس، طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است / وحدت در حل مشکلات و اقتدار نظام اولویت اصلی + فیلم
  • عباسی: : تضارب آرا در مجلس امری طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است/ وحدت در حل مشکلات مردم و اقتدار نظام اولویت اصلی مجلس است + فیلم