Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-01@15:42:03 GMT

ایران صادرات گاز به ترکیه را متوقف کرد

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۸۵۱۶۵

ایران صادرات گاز به ترکیه را متوقف کرد

ایران اعلام کرده به خاطر مشکلات فنی به مدت ۱۰ روز صادرات گاز به ترکیه را متوقف می‌کند، از سوی دیگر قیمت برق در ترکیه ظرف یک ماه برای مشترکان پرمصرف ۱۲۵ درصد افزایش یافت.
مقامات ترکیه‌ای امروز اعلام کردند که ایران صادرات گاز به این کشور را به مدت ۱۰ روز و به خاطر مشکلات فنی متوقف کرده‌است. این مسأله باعث شده تا نیروگاه‌های ترکیه‌ای مجبور شوند، مصرف گاز خود را تا ۴۰ درصد کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دولت ترکیه همچنین به شرکت‌های توزیع گاز در این کشور اعلام کرده که باید تامین گاز مشتریان بزرگ گاز در این کشور را ۴۰ درصد کاهش دهند. البته گفته می‌شود، مدارس و بیمارستان‌ها از اجرای این قانون مستثنی شده‌اند.

مقامات ترکیه می‌گویند: ایران به این کشور اطلاع داده که به مدت ۱۰ روز و به خاطر مشکلات فنی صادرات گاز به این کشور متوقف خواهد شد، اما آنکارا گفته در حال مذاکره برای از سرگیری هر چه زودتر دریافت گاز از ایران است.

ترکیه برای تامین گاز خود تقریبا به طور کامل به واردات از ایران، روسیه و آذربایجان متکی است و آمار‌های رسمی نشان می‌دهد، در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۱ ترکیه ۱۶ درصد گاز مورد نیاز خود را از ایران دریافت کرده است.

قیمت حامل‌های انرژی در ترکیه به شدت افزایش یافته که دلیل آن بالا رفتن قیمت گاز در بازار جهانی و کاهش ۴۴ درصدی ارزش پول ملی ترکیه بوده است.

گفته می‌شود؛ فقط این ماه قیمت برق در ترکیه به خاطر تقاضای بالا ۱۲۵ درصد برای مشترکان پرمصرف و ۵۰ درصد برای خانوار‌های کم‌درآمد افزایش داشته است.

این ماه همچنین قیمت گاز در ترکیه برای مصارف خانگی ۲۵ درصد و برای مصارف صنعتی ۵۰ درصد افزایش یافته است. قیمت گاز نیروگاه‌ها در این کشور‌ها نیز ۱۵ درصد بالا رفته است.

منبع: فارس

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: صادرات صادرات نفت صادرات کالا صادرات غیر نفتی صادرات گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۵۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی

یعقوعلی نظری استاندار خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی یکی از مهم‌ترین نماد‌های اقتصاد بدون نفت کشور و بر این اساس بیش از ۹۵ درصد اقتصاد استان در اختیار بخش خصوصی است.

او افزود: در استان رشد بیمه بیکاری نداریم و این در حالیست که سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶ درصد کاهش در این حوزه داشتیم و این در حالی است که میانگین نرخ بیکاری در استان ۶.۲ است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در این نمایشگاه چندین مجموعه ارزشی استان و از جمله زنجیره ارزش «زیارت و گردشگری» و «فولاد» به مخاطبان معرفی می‌گردد.

نظری با اشاره به رویکرد تشکیل زنجیره‌های ارزشی، بیان کرو: یکی از مزیت‌هایی که خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌های کشور دارد، وجود بارگاه منور رضوی است که مزیتی را برای این خطه به شمار می‌رود و این امر مهم را یک ظرفیت مهم و استثنایی می‌دانیم.

او با تاکید بر اینکه موضوع زیارت یک زنجیره ارزش است، تصریح کرد: با استفاده از این ظرفیت، به وسیله موضوع زیارت و تشرف به بارگاه منور رضوی بسیاری از مسائل اجتماعی و اقتصادی ما حل می‌شود.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: مزیت دیگر استان خراسان رضوی معادن آن است و ۳۰ درصد از سنگ آهن فولاد کشور در استان خراسان رضوی و شهر خواف تامین می‌شود.

نظری با بیان اینکه مسئله ترانزیت از دیگر زنجیره‌های ارزش استان خراسان رضوی است، اظهار کرد: کوتاه‌ترین بخش مربوط به کریدور شمال به جنوب در شرق کشور واقع شده که مبدا آن چابهار است؛ لذا این کریدور از شرق کشور امتداد پیدا می‌کند و به کشور روسیه و کشور‌های آسیای مرکزی می‌رسد و ظرفیت ترانزیتی خوبی برای ایران ایجاد می‌کند.

او با بیان اینکه خراسان رضوی یک استان با سابقه در کشاورزی و فراورده‌های آن است افزود: بیشتر صنایع غذایی کشور، در استان خراسان رضوی فعالیت می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید
  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی
  • توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد