Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان، گلوکوم یا آب سیاه یکی از بیماری‌های رایج چشم است که برای توصیف گروهی از اختلالات چشمی که چشم و عصب بینایی را درگیر می‌کنند، استفاده می‌شود. این بیماری می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی به چشم و نابینایی فرد شود. این بیماری، دومین عامل نابینایی در جهان محسوب می‌شود.

در کنار توصیه‌های مختلف متخصصان برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، تغذیه سالم یکی از موارد بسیار ابتدایی است که می‌تواند به فرد در این زمینه کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی مواد غذایی به دلیل دارا بودن مواد مغذی می‌توانند باعث تقویت سلامت چشم شوند.

میوه‌ها و سبزیجات منابع غنی از ویتامین‌های A و C هستند. آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زکسانتین به وفور در این مواد غذایی یافت می‌شود. این مواد مانع از افزایش فشار در چشم می‌شوند که دلیل اصلی از بین رفتن عصب بینایی در بیماری گلوکوم است.

یک مطالعه بر روی ۵۸۴ زن آفریقایی تبار نشان داد مصرف روزانه بیش از ۳ وعده میوه ۷۹ درصد خطر ابتلا به گلوکوم را کاهش می‌دهد.

سبزیجات دارای برگ‌های سبز یکی از مناسب‌ترین منابع غذایی برای پیشگیری از گلوگوم محسوب می‌شوند. یافته‌های محققان از ارتباط مستقیم میان مصرف اسفناج و کلم پیچ در کاهش ابتلا به آب سیاه حکایت دارد.

مصرف سبزیجات نه تنها باعث کاهش خطرات ابتلا به بیماری‌های چشمی می‌شود؛ بلکه خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها نظیر سرطان، بیماری‌های قلبی و التهاب را کاهش می‌دهد. آجیل‌ها و دانه‌ها (مانند تخم آفتاب گردان و ...) به دلیل آن که غنی از ویتامین E هستند، می‌توانند باعث حفظ سلامتی سلول‌های چشم در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد شوند.

ماهی‌های چرب مانند سالمون، تن، ساردین و هالیبوت به دلیل آن که غنی از اسید چرب امگا ۳ هستند، می‌توانند باعث کاهش فشار داخل چشم ناشی از بیماری گلوکوم شوند. مواد غذایی همچون شکلات تلخ، موز، آووکادو، تخم کدو و لوبیا سیاه نیز در این زمینه مفید هستند.

متخصصان توصیه می‌کنند افرادی که به گلوکوم مبتلا شده اند از مصرف مواد غذایی که منجر به سندرم متابولیک، چاقی، مشکلات فشار خون بالا و دیابت می‌شوند، اجتناب کنند. به طور معمول داشتن یک رژیم غذایی سالم که باعث حفظ فشار خون عادی و سطح قند خون طبیعی شود، می‌تواند خطر ابتلا به گلوکوم را کاهش دهد.

منبع: وب ام دی

بیشتر بخوانید

سندرمی بدبو که موجب خودکشی می‌شود! خواص درمانی گل قاصدک

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آب سیاه گلوکوم مواد غذایی بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۷۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟

تعیین زمان مناسب برای مصرف منیزیم به عوامل مختلفی از جمله سلامت فردی، سبک زندگی و عادت‌های غذایی بستگی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که به طور طبیعی در بعضی از مواد غذایی وجود دارد و به منظور جلوگیری از بروز عوارض ناشی از کمبود منیزیم باید روزانه به مقدار لازم از آن استفاده کنید، مردها روزانه به ۴۲۰ میلی‌گرم منیزیم و زن‌ها به ۳۲۰ میلی‌گرم از آن نیاز دارند؛ تعیین زمان مناسب برای مصرف منیزیم به عوامل مختلفی از جمله سلامت فردی، سبک زندگی و عادت‌های غذایی بستگی دارد.

مصرف منیزیم هنگام صبح

مصرف منیزیم هنگام صبح می‌تواند انرژی را افزایش دهد و به بهبود خلق‌وخو کمک کند؛ منیزیم نقش مهمی در متابولیسم انرژی ایفا می‌کند، باعث بهبود فرایند تبدیل غذا به انرژی می‌‏شود و از عملکرد آنزیم‌های دخیل در تولید انرژی اولیه بدن پشتیبانی می‌کند؛ مصرف منیزیم در ابتدای روز به افزایش هوشیاری و تمرکز در طول روز کمک می‌کند.

مصرف منیزیم قبل از ورزش

مصرف منیزیم قبل از ورزش می‌تواند به بهبود عملکرد عضلات کمک کند، این ماده معدنی نقش مهمی در انقباض و آرامش عضلات برعهده دارد و برای حفظ عملکرد مناسب ماهیچه‌ها در طول ورزش ضروری است؛ علاوه بر این، منیزیم به تنظیم تعادل الکترولیت‌ها کمک می‌کند که برای هیدراتاسیون و عملکرد ماهیچه‌ها بسیار مهم است؛ مصرف منیزیم قبل از ورزش، از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها، ممکن است به جلوگیری از گرفتگی عضلات و کاهش خستگی کمک کند.

مصرف منیزیم همراه با وعده‌های غذایی

مصرف منیزیم همراه با وعده‌های غذایی می‌تواند جذب و استفاده از آن توسط بدن را افزایش دهد، جذب منیزیم در روده کوچک اتفاق می‌افتد؛ مصرف مواد غذایی یا مکمل‌های غنی از منیزیم همراه با وعده‌های غذایی، به ویژه غذاهای حاوی پروتئین و چربی‌های سالم، ممکن است به بهبود جذب آن کمک کند؛ بنابراین توصیه شده است بعضی از مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند سبزیجات برگ‌دار، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مصرف منیزیم هنگام خواب

مصرف منیزیم قبل از خواب ممکن است باعث آرامش و بهبود کیفیت خواب شود، نتایج بررسی‌های انجام شده نیز نشان می‌دهد که منیزیم از چرخه طبیعی خواب و بیدار بدن پشتیبانی می‌کند؛ علاوه بر این، منیزیم به آرامش عضلات کمک می‌کند و با کاهش تنش عضلانی به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند، بنابراین می‌توان با مصرف منیزیم قبل از خواب به بهبود آرامش بدن و ذهن کمک کرد که منجر به افزایش کیفیت خواب می‌شود.

چه زمانی باید مصرف مکمل منیزیم را شروع کرد؟

مصرف منیزیم را بر اساس نیازهای بدن خود تنظیم کنید، در صورتی که علائمی مانند گرفتگی عضلات، خستگی یا دیگر علائم مربوط به کمبود منیزیم را تجربه کردید، مصرف منیزیم از طریق منابع غذایی یا مکمل‌ها را افزایش دهید؛ علاوه بر این، عواملی مانند استرس، فعالیت بدنی شدید و شرایط پزشکی ممکن است نیاز بدن به منیزیم را افزایش دهد.

کدام مواد غذایی حاوی منیزیم است؟

مواد غذایی سرشار از منیزیم برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله عملکرد عضلانی و عصبی، تنظیم قند خون و سلامت استخوان ضروری است؛ سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج و کلم پیچ، آجیل و دانه‌هایی مانند بادام، بادام هندی و تخمه کدو تنبل، غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و کینوا، حبوبات مانند لوبیا و عدس، ماهی‌های چرب مانند سالمون و شکلات تلخ سرشار از منیزیم هستند و مصرف آن‌ها به بهبود سلامت عمومی افراد کمک می‌کند.

کد خبر 748594

دیگر خبرها

  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز
  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید