Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با وجود اینکه برخی از استانهای کشور در شرایط بهاری هستند، ولی اکثر مناطق، دارای هوای بسیار سرد و زمستانی اند. بارش شدید برف و کولاک باعث مشکلات زیادی برای هموطنان شده و البته سفره های ذخیره آب زیرزمینی را هم پر کرده است.

گزارشهای هواشناسی نشان می دهد تنها ۳ استان از ۳۱ استان کشور در هفته ای که گذشت، دچار یخبندان نشده اند و این به معنی گستردگی جبهه پرفشار هواشناسی روی اکثر مناطق ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتیجه این سامانه پرفشار را می توان در استانهای غربی، شمال غرب، جنوب غرب و حتی جنوبی دید. برف و کولاک بسیاری از راههای روستایی در مناطق کوهستانی غرب کشور را بست و حتی اعلام شد جاده های منتهی به شمال هم برای روزهای مشخصی بسته خواهد ماند و پلیس راه و عوامل راهداری نمی توانند تردد ایمن را برای خودروها تضمین کنند.

شدت بارش برف و کولاک در مناطق کوهستانی جنوب البرز به حدی است که راههای ارتباطی دو استان سمنان و مازندران به طور کامل مسدود شد و مسافران مجبور شدند برای تردد به این دو استان، از جاده های استانهای همجوار استفاده کنند.

در تهران هم دمای هوا به پایین ترین حد در سال رسید و سردترین روز تهران ثبت شد. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز ۲۹ دی ماه کمینه دمای پایتخت (ایستگاه مهرآباد) به ۳.۲ - درجه سلسیوس رسید و سردترین روز این شهر از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون را رقم زد. این نخستین دمای زیر صفر تهران و اولین روز یخبندان سال ۱۴۰۰ این شهر نیز محسوب می‌شود.

تمام کشور، درگیر تغییرات جوی

مساله سرمای تهران محدود به کوهستان و جاده و خشکی نبود. بلکه هواشناسی درباره دریاهای جنوب کشور هم پیام هشدار صادر کرد و از صیادان خواست برای صید روزی به دریا نزنند چون موجهایی تا ارتفاع ۵ متر دل خلیج فارس و دریای عمان را آشوب کرده است.

در برخی استانهای خشک و کویری کشور شدت بارش ها و جریان سیلاب هفته گذشته طی ۴۰ سال اخیر بی سابقه قلمداد شد. امین باقری فرماندار ریگان از توابع استان کرمان اعلام کرد: سیلاب، امکان امدادرسانی به روستاهای محاصره شده در سیل را برای ساعاتی نداد و همچنین جاده ترانزیتی ریگان - ایرانشهر – چابهار به علت مسدود شدن سه دهانه پل برای چندمین روز متوالی همچنان مسدود است ولی امدادرسانی به مسافران و اسکان اضطراری آنها انجام شده است.

ارتفاع برف در برخی استانها به ۲ متر رسید و حتی تصاویر خیره کننده از مدفون شدن خودرو هموطنان زیر بار سنگین برف منتشر شد که در عین احساس خوشحالی مردم از بارش پربرکت آسمانی، ترسناک هم بود. برخی حوادث مانند ریختن ناگهانی توده های برف بر سر عوامل راهداری که مشغول بازگشایی جاده‌ها بودند به روشنی نشان می دهد سنگینی برف در برخی استانها از جمله زنجان چقدر است.

همچنین خبر رسید نیروهای امدادی برای اینکه مردم در راه مانده از جمله مادر و فرزندانش را در جاده‌های برفگیر منطقه ثلاث باباجانی را نجات دهند مجبور شدند از نفربرهای ارتش کمک بگیرند تا عوامل اورژانس بتوانند خود را به حادثه دیدگان برسانند.

متاسفانه در سوانح طبیعی اخیر برخی از هموطنان جان خود را از دست دادند. برخی از آنها بر اثر ریزش بهمن در جاده ها جان باختند و عده ای نیز در اثر سیلاب غرق شدند.

زهرا عزیزی، کارشناس تغییرات اقلیمی سازمان محیط‌زیست با رد این موضوع که با توجه به بارش‌های اخیر اصلاً نمی‌توان ظهور تغییرات اقلیمی جدیدی را برای کشور در نظر گرفت، می‌گوید: «ما به خاطر بارش‌های اخیر نمی‌توانیم درباره تغییرات اقلیمی قضاوت کنیم. تمامی بارش‌های قابل‌ملاحظه امسال در فصل خودش بوده و هیچ بارش مهمی در خارج از فصل نداشتیم که آن را به تغییرات آب و هوایی نسبت دهیم.»

عزیزی می‌افزاید: «میزان سرما و بارش‌هایی که ما در حال حاضر داریم، کاملاً طبیعی است.تغییرات آب و هوایی زمانی است که مثلاً در زمستان هیچ بارشی نداشته باشیم یا خارج از زمستان بارش‌های قابل‌توجه داشته باشیم. از نظر سامانه‌های بارشی ما سال‌های پر بارش و سال‌های کم بارش داریم. امسال طبق تمام الگوهای هواشناسی ما پیش‌بینی ترسالی داشتیم. بارش‌ها تا کنون مطابق با همین پیش‌بینی‌ها پیش رفته است. در برخی موارد بالاتر از نرمال بارش داشته‌ایم، ولی همه این موارد پیش‌بینی شده‌بود.»

البته برف و سرمای کشنده برای برخی از هموطنان فرصتی را فراهم کرد تا دست به تجربیات تازه ای مانند شنا در دریاچه یخ زده سد مهاباد یا شیرجه در ارتفاع زیاد توده های برف بزنند.

۴۷۲۳۱

کد خبر 1594791

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: بارش برف باران سازمان هواشناسی محیط زیست بارش ها جاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۸۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاده چالوس و آزادراه تهران-شمال یک طرفه شد/ریزش سنگ در آزادراه تهران-شمال

به گزارش صدای ایران از ایسنا، سرهنگ سیاوش محبی درباره آخرین وضعیت جاده‌های کشور گفت: در حال حاضر در اکثر جاده‌های مواصلاتی کشور تردد جریان دارد فقط در استان کرمان یک محور اصلی راور-دیروک به دلیل بارش شدید باران مسدود شده اند. همچنین ده محور غیرشریانی نیز در سایر استان‌هایی که باران شدیدی را داشتند؛ مسدود است؛ اما همکاران ما و عوامل راهداری در تلاشتند این مسیر‌ها هرچه زودتر بازگشایی شوند.

وی با اشاره به تعطیلی روز‌های اخیر و سفر عده زیادی از مردم به استان‌های زیارتی و سیاحتی مانند شمال کشور، افزود: با توجه به تموم شدن تعطیلات، امروز پیش بینی می‌کنیم ترافیک پرحجمی را در اکثر جاده‌های کشور خواهیم داشت.

جاده چالوس و آزادراه تهران-شمال یک طرفه شد

جانشین پلیس راه کشور ادامه داد: در محور‌های پرتردد مخصوصا استان‌های شمالی کشور، محدودیت‌هایی در نظر گرفته‌ایم که شرایط مدیریت شود. از ساعت ۹:۳۰ امروز در محور جاده چالوس و آزادراه تهران-شمال از مرزن آباد به سمت تهران مسیر یک طرفه خواهد بود تا بار ترافیکی تخلیه شود و این محدودیت‌ها فعلا ادامه خواهد داشت. 

محبی گفت: در محور هراز، با توجه به حجم ترافیک از شمال به جنوب محدودیت یک طرفه شدن اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به هشدار هواشناسی افزود: بر اساس هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی کشور، از امروز تا هجدهم اردیبهشت، اکثر جاده‌های کور شرایط مناسبی برای سفر ندارند و سطح آنها لغزنده است؛ بنابراین از رانندگان درخواست می‌کنیم سرعت مجاز را رعایت کنند.

ریزش سنگ در آزادراه تهران-شمال

جانشین پلیس راه کشور با اشاره به ریزش سنگ در آزادراه تهران-شمال ادامه داد: در آزادراه تهران-شمال شب گذشته از ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه، چند مورد ریزش سنگ داشتیم و تا ساعت ۵ صبح امروز، جنوب به شمال این محور مسدود بود، اما در حال حاضر مسیر باز است. 

محبی گفت: پلیس با آمادگی کامل در محور‌ها حضور دارد؛ اما از رانندگان درخواست می‌کنیم پس از هر دو ساعت رانندگی، حداقل ۱۵ دقیقه استراحت کنند.

وی افزود: هموطنان در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانند با شماره ۱۲۰ پلیس راهور تماس بگیرند. همچنین رانندگان قبل از شروع سفر می‌توانند آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور را از طریق شماره تلفن ۱۴۱ راهداری مطلع شوند.


دیگر خبرها

  • بارش باران در جاده‌های ۱۱ استان
  • هشدار هواشناسی به رانندگان: جاده‌ های ۱۱ استان بارانی است
  • آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور/ بارش باران در جاده‌های ۱۱ استان
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت / بارش باران در محورهای ۱۱ استان
  • بهبود کیفیت محصولات کشاورزی با تلاش متخصصان بومی
  • تغییر نشان فدراسیون بوکس پس از ۳۵ سال
  • دو نشان طلا، حاصل تلاش تیراندازان همدان در مسابقات آزاد کشور
  • جاده چالوس و آزادراه تهران-شمال یک طرفه شد/ریزش سنگ در آزادراه تهران-شمال
  • جاده چالوس یکطرفه شد/بارش باران در جاده‌های ۱۰ استان
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت / بارش و ترافیک سنگین در محورهای شمالی