Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، سید جلال موسوی مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه غیرمحرمانه شبکه دو با موضوع بررسی مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، درباره اجرایی شدن این مصوبه، اظهار کرد: کمیته راهبری در شورا تشکیل دادیم و این را در دستور کار قرار دادیم و برداشتمان این است که خیلی زمان طولانی برای اجرای آن نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک مشکلاتی در ساختار سازمان سنجش داشتیم که جدیدا تغییراتی در آن اتفاق افتاده است و تیم خیلی همراه‌تر است.  

وی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حل مشکل کنکور کفایت نخواهد کرد، گفت: برخی پرسیدند که چرا تصمیم‌گیری پشت درهای بسته انجام شده است؛ واقعیت این است که قریب به 2 سال کار کارشناسی انجام دادیم و با ذی‌نفعان مختلف جلسه داشتیم. جلسات متعدد با سازمان سنجش، وزارت آموزش و پرورش، معلمان، داوطلبان و دانش‌آموزان داشتیم و سعی کردیم نظرات تمام ذی‌نفعان را جمع‌آوری کنیم و علاوه بر آن، از نظرات کارشناسان و پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت نیز استفاده کردیم.

* هزینه‌های کنکوری خانواده‌ها کمتر می‌شود

موسوی با بیان اینکه دروس عمومی از کنکور حذف می‌شود پس هزینه کنکور کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: کلاس‌های کنکور که برای دروس عمومی گذاشته می‌شود، حذف می‌شود، در نتیجه هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ دیگر کتاب‌های کمک آموزشی دروس عمومی نیاز نیست و آزمون‌های آزمایشی دروس عمومی حذف می‌شود پس هزینه‌ها کمتر می‌شود.

وی اضافه کرد: نظام آموزش و پرورش، کتاب‌های درسی را به نحو تشریحی آموزش می‌دهد، اما امتحان کنکور تستی است و نظام آموزشی که تست را آموزش نداده است. دانش‌آموز مبتنی بر آزمون تشریحی، درس خوانده است و مجبور است هزینه کلاس کنکور و آزمون دهد و اگر دروس عمومی حذف شود، هزینه کمتر خواهد شد.

* 70 درصد دانش‌آموزان مخالف کنکور هستند

مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به استاندارد شدن سؤالات اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهیم دو بار آزمون در سال برگزار کنیم و دو سال اعتبار داشته باشد، اگر قرار است 60 درصد آزمون نهایی و 40 درصد کنکور باشد، لازمه‌اش استانداردسازی است و ما با متخصصان حوزه سنجش جلسه داشتیم.

وی ادامه داد: نمونه‌اش آزمون تافل است که در بازه‌های مختلف برگزار می‌شود و مؤسسه تافل هم اعتقاد دارد که سؤالات استاندارد است و اگر شما دوبار امتحان دهید، نمراتتان فرقی نمی‌کند.

موسوی با بیان اینکه قبل از تصویب مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرسنجی در بستر شاد انجام شد که نشان داد بیش از 70 درصد دانش‌آموزان مخالف آزمون کنکور هستند، افزود: درباره اینکه چرا امتحانات پایه‌های دهم و یازدهم نهایی نشده، به این دلیل است که خیلی از درس‌های پایه دوازدهم منوط به این است که شما دروس پایه دهم و یازدهم را بلد باشید و خیلی درس‌ها پیوسته است.

* تغییر رئیس سازمان سنجش ربطی به سیاست‌های کنکور ندارد

مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: حدودا 79 درصد دانشجویان دانشگاه شریف با رتبه زیر 3 هزار، فقط سه دهک بالای جامعه هستند.

وی با بیان اینکه تغییر رئیس سازمان سنجش ربطی به سیاست‌های کنکور ندارد، افزود: دولت عوض شده، وزیر عوض شده و رئیس سازمان سنجش هم تغییر کرده است؛ رئیس سازمان سنجش، معاون وزیر علوم است. حکمش تمام شده و تغییر پیدا کرده است.    

* 75 درصد داوطلبان کنکور انسانی 1400 در درس ریاضی صفر و کمتر از صفر زدند

موسوی اظهار کرد: در کنکور سال 98، در درس ریاضی رشته ریاضی فیزیک، یک درصد داوطلبان بالای 80 درصد زدند. در کنکور 1400، 56 درصد داوطلبان درس فیزیک را صفر و کمتر از صفر زدند. یعنی بیش از 50 درصد یا نزدند یا منفی زدند.

وی ادامه داد: در کنکور انسانی 1400 نیز 75 درصد داوطلبان در درس ریاضی صفر و کمتر از صفر زدند که خیلی فاجعه است. چرا خانواده هزینه کنکور می‌دهد؟ وقتی والدین می‌بیند که بچه‌اش در کنکور صفر و منفی زده، برایش کلاس کنکور می‌گیرد و کتاب کمک درسی می‌خرد. اما وقتی کودک معدل 19 می‌گیرد، برای بچه‌اش کلاس نمی‌گیرد و می‌گوید بچه‌ام موفق است.

* امکان تقلب در امتحان نهایی هست همانطور که در کنکور هست

مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تقلب در امتحانات و کنکور، گفت: ببینید ماهیت آزمون تستی تقلب آور‌تر است  یا تشریحی؟ فرد با قلم خاص یا عینک دوربین‌دار خاصی یا تلفن همراه تقلب می‌کند اما در آزمون تشریحی باید نصف صفحه جواب دهد و امکان تقلب را کاهش می‌دهد.

وی با طرح این پرسش که «آیا در آزمون نهایی فعلی تقلب می‌شود؟»، ادامه داد: خب امکان تقلب هست همانطور که در کنکور هست. مطرح شده بود که برخی کانال‌ها، سؤالات را گذاشتند؛ در کنکور هم همینطور بوده است. آمارهای رسمی نهادهای امنیتی را داریم که سؤالات کنکور را چند صد میلیون می‌فروختند.

* سؤالات استاندارد نشود، مصوبه کنکور نباید اجرا شود

موسوی تصریح کرد: در جلسات گفتیم اگر در سال 1401 سؤالات استاندارد نشود، نظام تصحیح اصلاح نشود و امنیت آزمون بالا نرود، نباید در سا ، 1402 مصوبه کنکوری را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: جلسات متعددی با اساتید روانشناسی و مشاوره داشتیم که قائل به این بودند که اگر امتحان نهایی را به پایه‌های دهم و یازدهم تسری دهیم، استرس گسترش پیدا می‌کند . مخصوصا در پایه دهم که دانش‌آموز از دوره متوسطه اول به متوسطه دوم آمده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: كنكور دانش آموزان رئیس سازمان سنجش درصد داوطلبان مصوبه کنکور دانش آموزان دروس عمومی کنکور هست درصد دانش هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۳۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند/ داوطلبان کانال‌های تقلب را ترک کنند

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه برخی از افراد به دکتر مراجعه کرده‌اند و ابزارهای جاسوسی برای کنکور را در بدن کار گذاشته‌اند، گفت: حتی قبل از فرآیند آزمون هم اگر داوطلب این ابزارها را داشته باشد متخلف محسوب می‌شود و از آزمون محروم می‌شود.

به گزارش ایسنا، عبدالرسول با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح تمهیدات سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری کنکور اشاره کرد و گفت: در هیچ کدام از حوزه های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی شود، دیگر این موضوع ضرورتی ندارد. در آن سال که اینترنت قطع شد، امکانات فعلی مقابله با تقلب‌ها در اختیار ما نبود ؛اما اکنون با دستگاه‌های تقلب یاب و آشکارساز حفاظت برقرار است.

وی در ادامه تصریح کرد: تعدادی کلاهبردار به صورت ناجوانمردانه سعی می‌کنند از مردم پول بگیرند. از داوطلبان خواهش می‌کنم که به این افراد پول ندهند. پرونده‌هایی داشتیم که این باندهای کلاهبردار از داوطلب و خانواده اش اعتراف گرفته‌اند و با این اعترافات آنها را تهدید کرده‌اند. ۱۹ هزار نفر را رصد کردیم که کانال‌های مدعی تقلب را ترک کردند.

معاون وزیر علوم یادآور شد: به تمام داوطلبان توصیه می‌شود این کانال‌ها را تا زمان برگزاری کنکور ترک کنند؛ زیرا اگر با آشکارسازها متوجه شویم که تجهیزات گرفته‌اند حتی اگر از تجهیزات استفاده نکنند هم متخلف محسوب شوند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه تجهیزات هندزفری و موبایل واره در قالب تبانی خریداری شده و جاسازی شده است، افزود: روز گذشته دو کانال بزرگ با ۵۰ هزار فالور را دستگیر کردند. دلیل اینکه خریداری تجهیزات تخلف محسوب می‌شود، این است که تعداد زیادی از داوطلبان رفتند تجهیزات هندزفری و موبایل واره خریده‌اند. این دستگاه‌ها در قالب تبانی خریداری شده و جاسازی شده است. فرد در ابتدایی که وارد حوزه می‌شود، به محض روشن شدن آن توسط دستگاه‌های ما سیگنال‌ها دریافت می‌شود و صورت جلسه می‌شود.

پورعباس تاکید کرد: برخی از افراد به دکتر مراجعه کرده‌اند و ابزارهای جاسوسی برای کنکور را در بدن کار گذاشته‌اند. حتی قبل از فرآیند آزمون هم اگر داوطلب این ابزارها را داشته باشد متخلف محسوب می‌شود و از آزمون محروم می‌شود. این موبایل واره ها ابزار جاسوسی هستند و اگر خریداری شود؛ یعنی شبکه ای پشت این موضوع است. موبایل ساده ای نیست که بتوان آن را یک تخلف محسوب کرد. بسیاری از این افراد به دکتر مراجعه کرده‌اند و این ابزارها را در بدن کار گذاشته‌اند. 

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه عده‌ای اجیر می‌شوند که به محض توزیع سوال در جلسه آزمون، با ابزارهای جاسوسی از سوال عکس بگیرند، اظهار کرد: با توجه به تمام تمهیداتی که در نظر گرفته شده است امکان ندارد که تا قبل از بازشدن در مخزن هیچ انسانی با سوالات تماس داشته باشد. تا ساعت ۸ صبح که سوالات در قرنطینه است هیچ امکانی برای دسترسی به سوال وجود ندارد. اما ما می‌دانیم که عده‌ای اجیر می‌شوند که به محض توزیع سوال در جلسه آزمون، با این ابزارهای جاسوسی از سوال عکس بگیرند و به بیرون ارسال کنند و در بیرون عده‌ای این سوالات را حل کنند.

به گفته وی، پارسال سه نفر سه صفحه را عکس گرفتند و در عرض چند دقیقه دستگیر شدند. ممکن است عکسی بیرون بیاید؛ اما مطلقاً پاسخی به حوزه نمی‌رود. همه دستگاه‌های مخابراتی را پارسال کشف کردیم و امسال هم با دستگاه‌های آشکارساز تمام حوزه‌ها را پوشش می‌دهیم.

پورعباس یادآور شد: نظام آموزش عالی بر اساس عدالت آموزشی و کارآیی سنجش ورودی دانشگاه‌ها تعریف می‌شود. یک مصوبه‌ای علاوه بر مصوبه سال گذشته در شورای امنیت کشور تصویب شد تا آزمون سراسری به سلامت برگزار شود. داوطلبی که در جلسه آزمون گرفتار شود متخلف محسوب می‌شود. مجرمان با متخلفان متفاوت هستند و پلیس فتا وقتی افراد شبکه‌های متقلب را دستگیر می‌کند آنها با یک تا ۵ سال زندان مواجه خواهند بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سیل آرزوی ۱۲ ساله دانش‌آموزان زیرکوهی را با خود برد/ ارتش به داد کنکوری‌ها رسید +فیلم
  • آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل برگزار می‌شود
  • بازداشت ۴ کنکوری متخلف ؛ جزئیات تخلف این ۴ نفر
  • رئیس سازمان سنجش: کنکور در سلامت کامل برگزار شد
  • باورنکردنی؛ مرز‌های تقلب در کنکور جابجا شد
  • رییس سازمان سنجش آموزش کشور: نمرات سال گذشته کنکوری‌ها همچنان معتبر است/ انتشار کارنامه اولیه در مرداد
  • برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند/ داوطلبان کانال‌های تقلب را ترک کنند
  • ۱۴۰ هزار دانش‌آموز خوزستانی در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند
  • گلایه داوطلبان از عدم فعالسازی گزینه ثبت نام آزمون ترمیم معدل در سایت مای مدیو
  • کنکوری ها گول کانال های سوال‌فروش را نخورید