Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبر شیخ علیشاهی روزشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: باغداران برای افزایش تولید و کیفیت محصول انار با توجه به فرصت یک ماهه به این موضوع مهم توجه کنند و در صورت مشاوره به واحد تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ۱۱ شهرستان استان مراجعه کنند.

به گفته وی برای مبارزه با آفت انار خصوصا کرم گلوگاه تاکنون سم مناسبی در مراکز تحقیقاتی تولید نشد،و تغذیه این گیاه هم با کود حیوانی صورت می گیرد و به همین دلیل، انار یکی از سالمترین میوه در بازارهای جهانی است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول باغبانی جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: این گیاه با شرایط آب و هوایی و اقلیم بیابانی استان سازگاری زیادی دارد و  سالانه بیش از ۱۰۰هزار تن محصول برداشت می شود.

وی یادآور شد: بخشی از محصول به صورت تازه خوری، مقداری هم به بازارهای داخلی و خارجی عرضه و بخشی هم در واحدهای فرآوری به انواع آب میوه، انار دان ، رب و سایر محصول خوراکی تبدیل می شود و برخی ارقام انار به دلیل برخورداری از کیفیت بالا به خارج صادر می شود.

شیخ علیشاهی بابیان اینکه حدود ۶ هزار هکتار باغ های استان به انار اختصاص دارد اضافه کرد: بخش عمده سطح زیرکشت در شهرستان‌های میبد، اردکان ، یزد ، تفت و ابرکوه  قرار دارد.

۱۰ درصد انار ایران در یزد تولید می شود

وی با اشاره به اینکه ۱۱ رقم از ۴۰ رقم انار تولید استان به دلیل مرغوبیت بالا ارزش صادراتی دارد، تصریح کرد: محصول انار مزیت های زیادی برای فروش در داخل کشور و صادرات دارد و حتی از پوست آن در صنایع استفاده می شود.

 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد بیان کرد: این استان در تولید محصول انار رتبه چهارم را در کشور داراست و ۱۰ درصد آن در این استان تولید می شود.

شیخ علیشاهی خاطرنشان کرد: امسال از پنج هزار و ۸۹۰ هکتار درختان بارور،  ۱۰۱ هزار و ۵۴۷ تن محصول برداشت شد که این میزان تولید نسبت به سال زراعی گذشته پنج درصد کاهش داشت که علت آن بروز سرمای زودرس بهاره و کاهش دمای هوا و سرمازدگی محصول در فصل پاییز بود.

به گفته وی سطح زیرکشت درختان انار استان سال زراعی گذشته پنج هزار و ۹۱۳ هکتار بود، امسال به دلیل پایین بودن نرخ خرید از کشاورزان و تغییر کاربری زمین ها سطح زیرکشت کاهش یافت و تغییر الگوی کشت و جایگزینی کاشت محصول کم آبخواه از دیگر عوامل کاهش است.

شیخ علیشاهی با بیان اینکه یزد رتبه پنجم سطح زیرکشت و رتبه چهارم تولید انار را در کشور دارد، اظهارکرد: میانگین تولید در واحد سطح ۱۹ تن و ۱۶۹ کیلوگرم در هر هکتار است که با توجه به اقلیم استان رقم قابل توجهی است .

این مسئول ادامه داد: امسال به دلیل سرمازدگی بهاره و تغییر اقلیم میزان تولید نسبت به سال قبل ۲۰ درصد کاهش داشت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ارقام انار مرغوب را ملس یزدی، شیرین شَهوار، زاغ عقدا، قصرالدشت شیرازی، ملس سریزد و گِل تفت ذکر کرد .

وی یادآور شد: انار ملس، دانه سیاه، زاغ عقدا و حصیبی به عراق و دیگر کشور های حوزه خلیج‌ فارس صادر می‌شود.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد ، ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و  ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱ درصد) به کشت محصول باغی اختصاص دارد.

بخش عمده درآمد کشاورزان یزد مربوط به باغبانی است که از ۷۱ درصد اراضی قابل کشت به محصولات باغی که عمدتا پسته، انار، زردآلو ، زعفران، گیاهان دارویی و دیگر محصولات است، به دست می آید.

۵۹۰ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۳ هزار تن محصول باغی، ۵۳۳ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن محصول دامی حاصل تلاش ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد و سطح زیرکشت درختان انار آن ۶۵۰ هکتار است.

برچسب‌ها میبد بازار محصولات کشاورزی یزد ابرکوه اراضی کشاورزی تفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میبد بازار محصولات کشاورزی میبد بازار محصولات کشاورزی یزد ابرکوه اراضی کشاورزی تفت هزار تن محصول جهاد کشاورزی کشاورزی یزد شیخ علیشاهی سطح زیرکشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۵۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات

ایسنا/خراسان رضوی مدیر برق مه‌ولات از آغاز طرح نهضت «تولید محصول سبز با برق سبز» در این شهرستان خبر داد.

مهدی مشفق امروز، ۸ اردیبهشت در کمیته راهبری نهضت تولید محصول سبز با برق سبز این شهرستان اظهار کرد: تولید محصول سبز با برق سبز با هدف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و همچنین پیرو ابلاغیه مقام عالی وزارت نیرو در خصوص توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک به منظور تأمین برق چاه‌های کشاورزی در مه‌ولات آغاز شده است.

وی افزود: لزوم مدیریت بار در روزهای اوج بار تابستان سال ۱۴۰۳ و همچنین ضرورت حمایت از تولید پایدار محصولات کشاورزی از دیگر اهداف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین برق چاه‌های کشاورزی در شهرستان است.

مدیر برق شهرستان مه‌ولات بیان کرد: مه‌ولات یکی از شهرستان‌های پیشتاز در حوزه نصب و بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی خانگی بوده و تاکنون ۵۲ نیروگاه خورشیدی انشعابی به ظرفیت ۵۰۰ کیلووات در شهرستان برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با مشارکت بسیج سازندگی نصب شده است.

وی گفت: پس از ابلاغ مصوبه مقام عالی وزارت نیرو و با توجه به اهمیت و فوریت موضوع نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی، بلافاصله جلسه‌ای فوری در محل فرمانداری با حضور فرماندار محترم شهرستان و جهاد کشاورزی تشکیل و مصوبه و روش اجرایی ابلاغی تشریح شد.

 مشفق افزود: لازم است متقاضیان و کشاورزان، به همکاران مدیریت برق شهرستان از صبح روز شنبه مورخه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ مراجعه تا راهنمایی لازم برخوردار و مقدمات انجام فرآیند آغاز شود.

وی اظهار کرد: به این منظور مقرر شده با هدف انسجام‌بخشی و هم‌افزایی فعالیت‌های این نهضت، کمیته راهبری این نهضت با حضور فرماندار، معاون هماهنگی امور عمرانی و هماهنگی امور اقتصادی فرمانداری در شهرستان و با حضور مدیر و کارشناسان اداره جهاد کشاورزی، مدیر و کارشناسان مدیریت برق شهرستان تشکیل و به صورت هفتگی نشست‌های خود را برگزار کرده تا مسیر راهبری طرح تا قبل از آغاز روزهای پیک تابستان ۱۴۰۳ هموار و این طرح اجرایی شود.

مدیر برق شهرستان مه‌ولات در اولویت قرار گرفتن بازدید از ساختگاه‌های درخواستی کشاورزان متقاضی و تهیه فهرست مربوطه و تکمیل فرم بازدید اولیه، برآورد ظرفیت احداث نیروگاه خورشیدی هر کشاورز و راهنمایی لازم به این قشر و نیز انجام تبلیغات محیطی درباره این نهضت و در تمامی ساختمان‌های اداری به‌ویژه مدیریت برق و جهاد کشاورزی شهرستان را ضروری دانست.

وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای نهضت نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی گامی مؤثر در راستای کاهش ناترازی‌های تابستان و تولید پایدار محصولات کشاورزان برداشته تا رضایت این قشر ایثارگر نیز تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد: ۹۱۱ مشترک از کل مشترکین شهرستان مه‌ولات را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد که بیشترین مصرف برق این شهرستان را در سال گذشته معادل ۷۱ درصد از کل مصرف برق مشترکین شهرستان را داشتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی تولید شد
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس