Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ اردبیل |سرویس اجتماعی: هشت سال دفاع مقدس، رزمندگان و عاشقان بسیاری از پیر و جوان و حتی نوجوان ۱۳ ساله بسیار به خود دیده که با بصیرت و آگاهی والای خود و لبیک به فرمان امام راحل(ره) قدم در راه دفاع از مملکت و خاک خود گذاشتند.

رزمندگانی که در کنار دفاع از خاک و وطن خود هدفی دیگر که دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی بود داشتند و همین موضوع سبب شده بود تا با انگیزه بالاتر به نبرد با دشمنان اسلام پرداخته و در راه حفظ ارزش‌ها و اعتقادات خود از با ارزش‌ترین دارایی خود بگذرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برپایی نظام جمهوری اسلامی در کشور ایران سبب شد تا تمام شیعیان و عاشقان اهل بیت(ع) نیز ایران اسلامی را جزیی از خود دانسته و دفاع از انقلاب اسلامی را وظیفه شرعی و دینی خود بدانند و از هر جای دنیا که باشند برای دفاع از اسلام بشتابند.

یکی از این افراد، «حجت‌الاسلام عیسی مهدوی شباهت»، از شیعیان کشور ترکیه بوده که پس از شنیدن فرمان امام خمینی(ره) برای دفاع از اسلام و مبارزه با دشمنان با عشقی زایدالوصف به سمت ایران حرکت کرده و به سوی جبهه نبرد با دشمنان در هشت سال جنگ تحمیلی رفته و پاهای خود را در راه دفاع از اسلام از دست داده و به درجه جانبازی نایل گشته است.

داستان حضور این رزمنده و جانباز شیعه اهل ترکیه بسیار جالب بود و به همین دلیل به گفت‌وگو با این رزمنده و جانباز اهل ترکیه پرداختیم تا از خاطرات و انگیزه و هدفش برای حضور در هشت سال دفاع مقدس برایمان بگوید.

فرمان امام راحل به دفاع از اسلام دلیل حضورم در دفاع مقدس بود

فارس: چه زمانی تصمیم به حضور در دفاع مقدس گرفتید و زمان حضور در جبهه چند سال داشتید؟

حجت‌الاسلام عیسی مهدوی شباهت: اولین حضور من در دفاع مقدس به عملیات خیبر در سال ۱۳۶۱ باز می‌گردد و من آن زمان جوان ۱۸ ساله بودم که تصمیم گرفتم به ایران آمده و در جبهه نبرد حق علیه باطل شرکت کنم و وقتی ایثارگری‌های رزمندگان اسلام و شهدا را می‌دیدم هر روز عاشق‌تر می‌شدم که در میان این رزمندگان اسلام حضور داشته باشم.

من در آن زمان مقلد امام خمینی بودم و فتوای امام هم این بود که هر کس می‌تواند برای دفاع از اسلام آمده و به مبارزه با دشمنان اسلام بپردازد و پس از این فرمان امام راحل(ره) تصمیم به حضور در ایران گرفتم و بالاخره پس از چندین مرحله آمد و رفت توانستم مراحل اداری را به اتمام رسانده و وارد ایران شوم و سپس به سوی منطقه جنگی اعزام شده و در جبهه، آموزش‌های نظامی را دیدم و به لطف خدا توانستم در دفاع مقدس شرکت کنم.

محبت اهل بیت سبب اتحاد بین مسلمانان و شیعیان می‌شود/ حضور در دفاع مقدس را وظیفه شرعی خود می‌دانستم

مهدوی ادامه می‌دهد: محبت اهل بیت ما را در زمان جنگ کنار یکدیگر قرار داد و این محبت سبب شد تا من از کشور ترکیه به سمت ایران آمده و در کنار برادران ایرانیم به مبارزه با دشمنان اسلام بپردازم. هر جا ندای اهل بیت(ع) و اسلام است باید بدان جا شتافت و تنها عاملی که سبب اتحاد و همدلی شیعیان جهان می‌شود محبت اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی در ایران می‌گوید: در هشت سال دفاع مقدس که بر حکومت اسلامی ایران تحمیل شد ما به وظیفه خود برای دفاع از انقلاب و حکومتی اسلامی که در ایران با درایت امام راحل برپا شده بود عمل کردیم و حضور در جنگ حق علیه باطل را وظیفه شرعی و دینی خود دانستیم و در این راه قدم گذاشتیم.

هر کسی عشق و محبت اهل بیت در وجودش بود به دفاع از انقلاب اسلامی پرداخت

در زمان جنگ ایران با عراق، جوانانی از کشور ترکیه نیز به یاری ایران اسلامی آمده و در جنگ تحمیلی حاضر شدند و حتی دو تن از شهدای اهل ترکیه نیز در بهشت‌زهرا به خاک سپرده شده‌اند. هر کسی که عشق و محبت اهل بیت و خون امام حسین(ع) و حضرت علی و اهل بیت در رگ‌هایش بود نمی‌توانست بایستد و فقط ناظر باشد.

 

فارس: شما با اینکه زمان حضور در جنگ جوان ۱۸ ساله بودید و در کشور دیگری زندگی می‌کردید اما با بصیرت و آگاهی بالا به سمت ایران و دفاع از اسلام آمدید. چه چیزی سبب شده بود تا به این حد از آگاهی برسید؟

مهدوی: بله درست است. من در زمان حضورم در دفاع مقدس بسیار جوان بودم. اما واقعیت این است زمانیکه به منطقه جنگی آمدم فضای بسیار متفاوتی را دیدم. عشق و ارادت خالص به خدا و اهل بیت(ع) را می‌توانستیم در جبهه و بین بسیجیان ببینیم. وقتی در منطقه جنگی حضور یافتم بسیجی‌های جوان و نوجوان کوچکتر از خود را دیدم که آنچنان آگاهی و بصیرت بالایی داشتند که در مقابلشان شرمنده می‌شدم. جوانانی که هر وقت به عبادت و راز و نیاز با پروردگار می‌پرداختند فضای معنوی خاصی به‌وجود می‌آمد و آدمی از عبادت آنها فیض می‌برد. گویی هر یک از آن‌ها عارفانی بودند که سال‌های سال خالصانه به عبادت و راز و نیاز با معبود خویش می‌پرداختند.

این حد از عشق به اهل بیت و درستی و ایمان به خدا فقط در دفاع مقدس قابل مشاهده بود و وقتی وارد منطقه شدم دیدم که فرمانده در کنار بسیجی است و در اینجا گویی درجه‌ی افراد فرقی ندارد. از هر قشری که باشی و در هر لباس و درجه‌ای فقط به یک چیز فکر می‌کنی و آن هم دفاع از اسلام و عشق به اهل بیت (ع) و همین مساله نشان از حقانیت ما داشت و تنها عشق به اهل بیت توانسته بود ما را در کنار یکدیگر جمع کند.

برای این‌که عشق به اهل بیت در بین جوانان، بسیجیان و رزمندگان اسلام در دفاع مقدس را برایتان بهتر بگویم یک خاطره‌ای از دوران حضورم در دفاع مقدس برایتان می‌گویم: در آخرین مرحله از عملیات خیبر، آقا مهدی باکری آمد و گفت که نیروهای دشمن درصدد عملیاتی هستند و ما باید به دو گردان تقسیم شده و به مقابله با آن‌ها بپردازیم و آرایش نظامی دشمن را به هم بزنیم.

ما نیز همانند دستور شهید باکری آماده مبارزه با دشمن شدیم و به دو گردان تقسیم شده و به محل عملیات اعزام شدیم. شهید باکری به ما گفت که این عملیات را باید هر چه سریع‌تر انجام دهیم و تا صبح نشده بازگردیم که اگر بازنگردیم یا شهید می‌شویم و یا اسیر دشمن خواهیم شد.

بالاخره زمان عملیات فرا رسید و به سمت دشمن حرکت کردیم و آنچنان ضرباتی به دشمن وارد ساختیم که ترس، جان دشمن را به لرزه در آورده بود. عملیات را که به پایان رساندیم بازگشتیم و یکی از همرزمان ما که همراه ما بود پس از طی مسیری گم شد و هر چه گشتیم نتوانستیم او را پیدا کنیم و با خود گفتیم که یا شهید و یا اسیر شده است.

نزدیک‌های صبح بود که دیدیم فردی به سمت ما می‌آید و کمی که نزدیکتر شد دیدیم بله، همان دوستمان است که فکر می‌کردیم شهید شده. پس از خوش و بشی که با هم کردیم از او پرسیدیم که در این مدت کجا بودی؟

وی گفت: من در طی مسیر از شما جدا شده بودم و راه را گم کرده بودم و هر چه تلاش کردم نتوانستم مسیر را پیدا کنم.

کمی خوابیده و نزدیک‌های صبح مجدد شروع به حرکت کردم تا راه را پیدا کنم و همین طور به دور خود می‌گشتم و هر چه تلاش کردم راه را نیافتم و با خود گفتم که یا به دست دشمن اسیر می‌شوم و یا اینکه شهید خواهم شد. در همین بین یاد دخترم افتادم که در زمان اعزام به جبهه به او قول داده بودم که به خانه باز خواهم گشت.

به اطرافم که نگاهی کردم. آتش‌هایی برپا شده بود و فضای عجیبی بود و لحظه‌ای این فضا را شبیه به مدینه دیدم و یاد حضرت فاطمه الزهرا(س) افتادم که در میان آتش درهای سوخته خانه بود و با گریه و زاری گفتم یا حضرت فاطمه الزهرا به تو توسل می‌کنم. من در مانده‌ام و راهی برای بازگشت ندارم، راه را برای من نشان بده و در همین اثنا که حال و احوال خوشی نداشته و به گریه و زاری و راز و نیاز می‌پرداختم، گویی کسی راه را برای من نشان می‌داد و به من می‌گفت که از کدام سمت حرکت کنم و من حرکت می‌کردم تا اینکه پس از طی مسیری دیدم که به سمت شما حرکت می‌کنم و این چنین توسل به اهل بیت(ع) مرا نجات داد.

مهدوی شباهت، پس از تعریف این خاطره از زمان جنگ در حالی که اشک در چشمانش جمع شده بود گفت: جوانان و رزمندگان اسلام در دفاع مقدس این چنین عشق و ارادتی به اهل بیت(ع) داشتند و توسل به آنان سبب موفقیت و پیروزی رزمندگان اسلام در جنگ حق علیه باطل شد.

این رزمنده و جانباز دفاع مقدس ادامه می‌دهد: امام راحل فرمود که انقلاب ما انفجار نور بود و این نوری که از ایران متجلی شده بود متصل به اهل بیت(ع) بود. کفار و دشمنان اسلام بسیار تلاش کردند تا این نور را خاموش کنند اما کورخوانده‌اند چرا که این نور، نور الهی است و به هیچ وجه خاموش نمی‌شود و وظیفه کنونی ما نیز این است که در برابر این کفار ایستادگی کرده و به دفاع از انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان اسلام بپردازیم.

 

دفاع از ولایت فقیه و عمل به رهنمودهای ایشان وظیفه همگانی است

فارس: وظیفه کنونی جوانان در برابر خون شهدا و حفظ اسلام چیست؟

مهدوی: هر کس در هر زمان و تاریخی وظیفه‌ای دارد و در این زمان وظیفه داریم که از ولایت فقیه دفاع کنیم. دفاع از جمهوری اسلامی در تمام وصیت نامه‌های شهدا نیز موجود است و دفاع از آن دفاع از اسلام است. پس خیانت به جمهوری اسلامی خیانت به اسلام بوده و از همین رو حمایت از ولایت فقیه برای تمامی ما واجب است.

سعادت دنیوی و اخروی جوانان در گروه پیروی از ولایت فقیه است

جوانان هم اگر می‌خواهند مسیر خود را گم نکنند، باید در کنار و پیرو ولی فقیه باشند و چنانچه در طول تاریخ دیده‌ایم هر کسی از ولی فقیه جدا شده، رسوا شده است.

جوانان و نسل حاضر اگر بخواهند به سعادت دنیوی و اخروی برسند و در مقابل خون شهدا شرمنده نباشند باید از ولی فقیه اطاعت کنند و پیرو آن باشند، چرا که ولی فقیه به ما عزت و شرف می‌دهد و عزت کنونی ما به‌دلیل وجود پربرکت ولی فقیه است.

من افتخار می‌کنم که در راه اسلام جانباز شده‌ام و امیدوارم که همچنان در راه خدمت به اسلام قدم بردارم و همان‌گونه که امام راحل فرموده بودند دفاع مقدس همانند دانشگاهی بود که لحظه به لحظه برای زندگی انسان درسی ماندگار بود و به همین دلیل حتما جوانان می توانند با ادامه دادن راه شهدا و رزمندگان اسلام به عاقبت به خیری برسند.

انتهای پیام/۳۴۶۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: رزمنده دفاع مقدس دفاع مقدس مبارزه با دشمنان دشمنان اسلام رزمنده و جانباز رزمندگان اسلام دفاع از انقلاب مبارزه با دشمن عشق به اهل بیت جمهوری اسلامی انقلاب اسلامی ولایت فقیه دفاع از اسلام دفاع مقدس محبت اهل بیت برای دفاع فرمان امام اهل ترکیه امام راحل اهل بیت ع ولی فقیه هشت سال سبب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۸۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت امت اسلام

پیشوایان فقهی برادران اهل سنت، خود را با واسطه یا بی واسطه از شاگردان امام صادق (ع) می‌دانند که از محضر فیض آن امام دانشمند بهره برده‌اند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سیره و سبک زندگی ائمه اطهار علیهم السلام از زمان امام علی (ع) بر تقویت بنیان‌های اسلامی بود و همین موضوع در زمان امام صادق (ع) نیز ادامه پیدا کرد. طبق اذعان علمای اسلامی، اگر رفتار دلسوزانه و بزرگ‌منشانه امام صادق (ع) با شاگردان خود نبود و جاذبه اخلاقی آن حضرت موجب حضور علمای اهل سنت در کلاس درس ایشان نمی‌شد، معارف اسلامی تا این حد در جهان نشر پیدا نمی‌کرد.

خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به تحلیل نقش صادق آل محمد (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت در امت اسلام و لزوم الگوگیری از آن حضرت در دوران حاضر پرداخته است.

پیشوایان فقهی اهل سنت در کلاس درس امام صادق (ع)

می‌دانیم که جمعیت زیادی از شاگردان امام صادق علیه‌السلام را برادران اهل سنت تشکیل می‌دادند و در عین حال آن امام بزرگوار را به عنوان بنیان‌گذار مکتب بر حق شیعه جعفری می‌شناسیم. علمای اهل سنت چگونه و بر چه اساسی در محضر علمی آن حضرت حاضر می‌شدند و از دریای دانش گسترده ایشان بهره می‌بردند؟

همان طور که اشاره کردید امام صادق علیه‌السلام به عنوان چهره علمی شناخته شده، بنیان‌گذار معارف حقه اسلامی و توسعه‌دهنده علوم اسلامی، نقش مؤثر و شاخصی در سطح جهان اسلام داشته‌اند. به طوری که پیشوایان فقهی برادران اهل سنت، خود را با واسطه یا بی واسطه از شاگردان امام صادق علیه‌السلام می‌دانند که از محضر فیض آن امام دانشمند بهره برده‌اند.

البته دوران امامت امام صادق علیه‌السلام، مرزبندی مذهبی به صورت امروزی وجود نداشت و مباحث کلامی و فقهی در فضایی برای همه اهل علم و جویای دانش قابل دسترسی بود. هرچند که مضیقه حضور و مانع‌تراشی‌های خلافی عباسی کار را سخت می‌کرد.

 

شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن

 

تحلیل حضور چهار هزار نفر در مکتب صادق آل محمد (ع)

یادآوری این نکته هم ضروری است که حضور چهار هزار نفر در مکتب امام صادق علیه‌السلام به معنای تجمع این عده در یک زمان و یک مکان نیست. بلکه این افراد در زمان‌های مختلف در رشته‌های گوناگون از محضر آن امام بهره بردند.

در این میان، اهل سنتی که از این مجلس فراخ علمی استفاده می‌کردند، اثرشان از نظر کلامی و مبانی اعتقادی موضوع ولایت اهل بیت علیهم‌السلام و خلافت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام را قبول نداشتند، با این وجود برای دریافت منبع فیض وجود مبارک امام صادق علیه‌السلام مانعی نداشتند. به این ترتیب دانشمندان اهل سنت نیز آن حضرت را به عنوان چهره‌ای مؤثر و شناخته به عظمت می‌شناخته و از علم و دانش گسترده ایشان بهره برده‌اند.

تلاش امام صادق (ع) در تحقق وحدت امت اسلام

علم‌آموزی بزرگان اهل سنت در محضر امام صادق علیه‌السلام در حالی انجام می‌شد که آن‌ها مبانی فکری و اعتقادی مختص به خود را داشتند که با آموزه‌های شیعی در تعارض بوده. چنین امری چطور تحقق پیدا می‌کرد؟

درست است که اهل سنت از نظر مبانی اندیشه اعتقادی دیدگاه مختص به خود را داشتند، اما امام صادق علیه‌السلام برای نشر معارف اسلامی ضمن توجه به ایجاد وحدت میان امت اسلام، مباحثی را مطرح می‌کردند که بر اساس آموزه‌های مشترک مانند تعالیم قرآن کریم و سنت پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله اخذ می‌شد. این وجوه مشترک که میان مطالب مختلف علمی و کلامی وجود دارد، همان بخش‌هایی است که در اسلام مورد قبول همه مسلمانان از مذاهب گوناگون است.

به این ترتیب علمای اهل سنت زمانی که از محضر امام صادق علیه‌السلام به شهر و سرزمین خود برمی‌گشتند، ضمن اینکه اعتقادات فکری بر مبنای آموزه‌های مذهب خود را داشتند، اما نظرات امام صادق علیه‌السلام را نیز به عنوان مطالب مطرح شده از سوی ایشان نیز نقل می‌کردند.

 

چهره فقاهت و قرآنی رهبر انقلاب به جهان معرفی می‌شود

 

هدایت نهضت ترجمه در جهت خدمت به اسلام

اتفاق دیگری که در دوران امامت امام صادق علیه‌السلام پا گرفت و آغاز شد، رواج نهضت ترجمه بود که علومی از سایر کشورها ترجمه می‌شد. امام صادق علیه‌السلام به عنوان پیشوای امت اسلام نهضت ترجمه را چگونه هدایت کردند که نه تنها به مبانی اسلامی مسلمانان ضربه وارد نکرد، بلکه در خدمت اسلام قرار گرفت؟

امام معصوم علیه‌السلام با برخوردی از علم الهی در تبیین مباحث اسلامی، خلاء فکری جامعه را تأمین می‌کند. با بررسی تاریخ و سیره زندگی ائمه اطهار علیهم‌السلام مشخص می‌شود که آن بزرگان در هر زمانی متناسب با خلاءهای موجود در زندگی مردم، نقش خود را در تبیین اسلام ناب و جامع ایفا کرده‌اند.

دوران زندگی امام صادق علیه‌السلام نیز از آنجایی که همزمان با آغاز حکومت بنی‌عباس و دوره ترجمه بود، نقش مهمی در تأمین علمی و جهت‌دهی به افکار مردم داشته است. هرچند که نهضت ترجمه تا زمان امام موسی کاظم علیه‌السلام نیز ادامه پیدا کرده و در دوران امامت امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام به اوج خود رسید.

دوران امام صادق علیه‌السلام نیز شاید ناظر به نقد نبوده اما محتوای علمی و فکری مورد نیاز جامعه را فراهم می‌کردند و شاگردان خود را متناسب با علاقه و استعداد هر یک، به پیگیری علوم و معارف گوناگون تشویق می‌کردند. از جمله اینکه استعداد عده‌ای را در آموزه‌ها و مباحث فقهی شناخته و آن‌ها را به سمت علوم فقهی تشویق می‌کردند، عده‌ای را بنا بر استعداد و ظرفیت ذاتی خودشان به پیگیری مباحث کلامی می‌گماشتند و یا گروهی را نیز که توانایی مناظره و بحث‌های علمی داشتند، به مناظره تشویق می‌کردند.

چنانکه در کتاب اصول کافی روایاتی نوشته شده که مدیریت امام صادق علیه‌السلام را در تشخیص توانمندی شاگردان نشان می‌دهد. به این صورت بود که آن حضرت شاگردان خود را بر طبق توانایی‌های علمی و فکری به مناطق گوناگون می‌فرستادند تا معارف اصیل اسلامی را نشر دهند.

آثار جاذبه اخلاقی امام صادق (ع) در ترویج معارف شیعی

روایت شده که امام صادق علیه‌السلام در نماز جماعت اهل سنت نیز شرکت می‌کردند. فلسفه این اقدام چه بود و ما امروزه چه درسی از آن می‌گیریم؟

سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام از زمان حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام بر همین مسئله بوده که امام صادق علیه‌السلام نیز به آن امر می‌کردند؛ یعنی توصیه به برخورد برادرانه با همه مسلمانان، دستگیری از آن‌ها فارغ از اینکه چه مذهب و اعتقادی دارند، عیادت از بیماران اهل سنت و خدمت‌رسانی به همه آن‌ها. اساساً اگر امام صادق علیه‌السلام با شاگردان خود رابطه عاطفی و برادرانه برقرار نمی‌کردند جاذبه اخلاقی ایشان برقرار نمی‌شد، شوق شرکت در جلسات علمی آن امام وجود نداشت.

امام صادق علیه‌السلام ضمن توصیه به ارتباط برادرانه مسلمان با یکدیگر، در ابتدا خود عامل به برقراری ارتباط دوستانه با آن‌ها بودند که حضور ایشان در مراسم نماز جماعت اهل سنت، شاهدی بر این مطلب است.

امروز نیز فتاوای مراجع عظام تقلید در جهت استحکام پیوند میان امت اسلام و با رویکرد وحدت مسلمانان، برقراری ارتباط عاطفی و پرهیز از مجادلات بی‌ثمر در مباحث اعتقادی است که همه این‌ها برگرفته از سیره اهل بیت علیهم‌السلام است.

امام صادق (ع)؛ الگوی جهانی وحدت امت اسلامی

با این توضیحات و با توجه به تفاوت دیدگاه‌های دو مذهب شیعه و سنی، امروزه چگونه بحث اتحاد امت اسلامی بر اساس آموزه‌های امام صادق علیه‌السلام تحقق پیدا می‌کند؟

امروز، خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به عنوان علمدار ایجاد اتحاد میان امت اسلام در جامعه جهانی فعالیت می‌کند و مردم ایران در این امر پیش‌قدم هستند. همان طور که در مراودات کلان، مسئله دفاع از مظلوم برای همه مردم جهان روشن و مبرهن است، باید همچنان موضوع اتحاد را در سطح جهان دنبال کنیم.

به هر حال مسلمانان فارغ از گرایش‌های اعتقادی و مذهبی خود، اشتراکات زیادی دارند که یک جهت‌گیری واحد به عنوان امت پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله شناخته می‌شوند. ما می‌توانیم در رفتار برادرانه، محبت‌آمیز و تؤام با کمک به مظلومین مسلمان ارتباطات دوستانه‌ای ایجاد کنیم.

به این ترتیب مسائل علمی، کلامی و فقهی نیز در فضایی خالی از تعصب مطرح شده و روز به روز به تقریب مبانی مذاهب از چشم‌انداز مثبتی نزدیک‌تر می‌شویم. این موضوع، همان جهت‌گیری است که مرحوم آیت‌الله بروجردی و امام خمینی (ره) بر آن تأکید داشتند و امروز نیز مقام معظم رهبری پرچم‌دار آن هستند و مراجع عظام تقلید پیگیری می‌کنند. در مقابل، جهت‌گیری دشمنان اسلام آن است که می‌خواهند به هر نحوی آتش تفرقه و فتنه میان امت اسلام گسترش پیدا کند، اما حکمت اسلامی و تکلیف دینی ایجاب می‌کند که در برابر توطئه دشمن هشیار باشیم.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • دستگاه های اجرایی تنگستان در برگزاری مراسم سوم خرداد همکاری کنند
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • ادامه جنجال توسل‌جویی علم‌الهدی به شاهنامه | نمی‌دانستید منیژه، زن باده‌نوش و دختر دشمن ایران بود | این ابیات را هم بخوانید!
  • مراسم تشییع جانباز سرافراز، سردار ایاف در مشهد برگزار شد
  • تشییع و خاکسپاری جانباز سرافراز سردار ایافت در مشهد
  • مراسم تشییع جانباز سرافراز سردار ایافت در مشهد برگزار شد
  • مراسم تشییع جانباز سرافراز؛ سردار ایاف در مشهد برگزار شد
  • روحانیت در دفاع از دین جان و مال را فدا می‌کند
  • روایت اسارت؛ از پیروزی اسرای ایرانی بر فرماندهان عراقی تا جرزنی بعثی‌ها
  • اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت امت اسلام