Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-آمار تلفات مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در نه ماه امسال با وجود سردتر شدن هوا در ماه‌های اخیر و استفاده بیشتر از وسایل گرمایشی- در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 13 درصد کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در نه ماهه امسال 415 نفر به دلیل مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند، در حالی که تعداد تلفات گازگرفتگی در مدت مشابه سال قبل 477 نفر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس این گزارش از کل تلفات گازگرفتگی در نه ماهه امسال 310 نفر مرد و 105 نفر زن بودند.
در این مدت استان‌های تهران با 89، اصفهان با 36 و البرز و خراسان رضوی هر کدام با 31 فوتی بیشترین تعداد مرگ بر اثر مسمومیت با گاز را داشته اند. همچنین تعداد تلفات گازگرفتگی طی نه ماهه سال جاری در بیش از نیمی از استان‌ها کمتر از 10 نفر و در استان هرمزگان نیز صفر گزارش شده است.
مرگ 107 نفر در آذر ماه
هر چند یکی از ماه‌های پرتلفات در موضوع مسمومیت با گاز منوکسید کربن، ماه آذر است و در نه ماهه سال جاری نیز بیشتر تعداد کشته‌های گازگرفتگی در این ماه رقم خورده است، اما این آمار (107 نفر) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (122 نفر) کاهش 12.3 درصدی را نشان می‌دهد.
ثبت بیش از نیمی از تلفات در پاییز
برغم کاهش آمار مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نه ماهه و آذر سال جاری، بیش از نیمی از تلفات نه ماهه امسال در پاییز به ثبت رسیده است (232 نفر)؛ بنابراین به دلیل تعداد بالای تلفات در نیمه دوم سال و با توجه به ادامه سرمای هوا و تشدید آن در روز‌های آتی، به هموطنان عزیز توصیه می‌شود که همچنان نکات و هشدار‌های ایمنی را در به کارگیری وسایل گرمازا مورد توجه قرار دهند تا شاهد ادامه روند کاهش تلفات در فصل پایانی سال نیز باشیم.
بخاری‌های فاقد دودکش و غیر استاندارد عمده دلیل مرگ با منوکسیدکربن است
دکتر مریم اخگری رییس گروه کنترل و تضمین کیفیت دفتر امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور در زمینه مسمومیت با گاز منوکسیدکربن با تاکید بر اینکه استفاده از بخاری‌های فاقد دودکش در فضای دربسته یا استفاده از بخاری‌های غیر استاندارد از عمده دلایل مرگ با این گاز است، به هموطنان توصیه کرد ضمن استفاده از وسایل استاندارد، حتما پیش از به کارگیری سیستم‌های گرمایشی، خروجی بخاری را کنترل کنند و از سلامت آن مطمئن شوند. همچنین برای منازل و سایر محیط‌ها تهویه مناسب در نظر گرفته شود تا مانع تجمع گاز منوکسیدکربن در محیط شود.
وی با استناد به موارد ارجاعی به پزشکی قانونی، بخاری‌های فاقد دودکش را از دیگر عوامل خطرزا در بروز گازگرفتگی بیان و تصریح کرد: بخاری‌های بدون دودکش تنها برای مغازه و کارگاه‌ها که تردد به آن‌ها زیاد است و تهویه هوا انجام می‌شود، مناسب است و نباید در خانه از آن استفاده کنیم مگر آنکه پنجره‌ای را همیشه باز نگه داریم تا هوا تهویه شود در غیر اینصورت اگر حسگر تعبیه شده در بخاری‌های بدون دودکش عمل نکند، گاز منوکسیدکربن در فضا پراکنده و مرگ افراد را به دنبال خواهد داشت.
دکتر اخگری با تأکید بر اینکه منوکسیدکربن گازی بی رنگ و بی بو است، گفت: متاسفانه بسیاری از موارد مرگ بر اثر این گاز در ساعاتی اتفاق می‌افتد که افراد در خواب هستند و هیچ ترددی هم به منظور تهویه هوا صورت نمی‌گیرد؛ همچنین از آنجا که این نوع مسمومیت تنها در فرد برخی علائم عمومی مانند حالت خواب آلودگی و رخوت ایجاد می‌کند و علامت مشخصه دیگری ندارد، فرد متوجه نشت گاز در خانه نخواهد شد.
این کارشناس حوزه آزمایشگاه با تأکید دوباره بر لزوم کنترل وسایل گرمایشی و اطمینان از سلامت آن ها، خاطرنشان کرد: اگر غلظت گاز منوکسیدکربن در محیط زیاد باشد در مدت زمان خیلی کوتاهی موجب مسمومیت و مرگ افراد خواهد شد، بنابراین از هموطنان درخواست می‌کنیم که به توصیه‌ها توجه کافی داشته باشند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: گاز منوکسیدکربن گاز منوکسیدکربن مسمومیت با گاز نه ماهه نه ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۹۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، از برخورد قضایی با قریب به ۱۵۰ کارفرمای متخلف در سال گذشته خبر داد و گفت: کارگاه‌های پر خطر بیشترین سهم را در برخورد‌ها داشتند که قطعا بر کاهش حوادث ناشی از کار موثر بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، سیاوش آقاجانی امروز، ۷ اردیبهشت ماه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر رشت، با اشاره به اهمیت موضوع کار و کارگر در نگاه دین مبین اسلام و نظام جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم، اظهار کرد: طبق بیانات رهبر انقلاب، نگاه نظام و دولت به کار و کارگر یک نگاه ارزش مدار است.

وی کار و کارگر را دارای ارزش ذاتی دانست و افزود: نظام جمهوری اسلامی بر خلاف دیگر نظام‌ها که نگاه ابزاری برای جذب سرمایه به کارگر دارند، از اصل کار و کارگر حمایت می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه کار و تلاش و کسب‌روزی حلال در روایات اسلامی در ردیف مجاهدت در راه خداست، تصریح کرد: امروز در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و این کارگران هستند که با تولید خود به پیروزی نظام اسلامی در حوزه اقتصاد کمک و دشمنان را مایوس می‌کنند.

آقاجانی با اشاره به نامگذاری سال‌های اخیر حول محور جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی و جهش تولید و حمایت از تولید ملی و... از سوی رهبر انقلاب، عنوان کرد: رهبر انقلاب همواره اهمیت موضوع کار و تولید را متذکر می‌شوند.

وی با بیان اینکه جامعه کارگری کشور در دوران هشت سال جنگ تحمیلی ۱۴ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است، گفت: استان گیلان ۴۱۸ شهید کارگر دارد که سند سربازی کارگران در سنگر دفاع از کیان کشور و نظام است.

مدیرکل تعاون گیلان یکی از مهمترین تکالیف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را صیانت از نیروی کار دانست و ادامه داد: صیانت از نیروی کار جنبه‌های متعدد دارد و در ابعاد مختلف تعریف می‌شود و دستگاه‌های زیادی در آن نقش آفرین هستند.

آقاجانی با اشاره به فعالیت ۹ دستگاه ذیل وزارت تعاون، اضافه کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل تامین اجتماعی، مدیریت درمان تامین اجتماعی، اداره کل بهزیستی، اداره کل فنی و حرفه‌ای، صندوق بیمه عشایر و روستاییان، صندوق بازنشستگی کشوری و بانک‌های رفاه کارگران و توسعه تعاون ذیل وزارت تعاون در حوزه جامعه کارگری فعالیت‌هایی دارند که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس شورای هماهنگی این دستگاه‌ها، محوری‌ترین نقش را در این حوزه ایفا می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم تنظیم روابط کارگر و کارفرما به عنوان یکی از مهمترین ماموریت‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، یادآور شد: رفع اختلاف کارگران و کارفرایان، تجدیدنظر خواهی، پیگیری مطالبات کارگران، بازرسی و نظارت بر کارگاه‌ها جهت رعایت حقوق کارگر و پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی با هدف کمک به صیانت از نیروی کار از طریق برقراری روابط رسمی، ضابطه‌مند و مسالمت آمیز بین کارگر و کارفرما به جد در دستور کار است.

مدیرکل تعاون گیلان با بیان اینکه سالانه حدود ۱۳ هزار دادخواست داریم که منجر به صدور حدود ۱۰ هزار دادنامه توسط ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان می‌شود، گفت: سالانه ۱۲ هزار مورد بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار توسط بازرسان کار استان انجام می‌شود تا ایمنی کارگران و رعایت حق و حقوق آن‌ها و وضعیت مشاغل سخت و زیان آور و پیشگیری از حوادث ناشی از کار مورد بررسی قرار گیرد؛ البته در کنار نظارت و بازرسی، آموزش و فرهنگ‌سازی و استفاده از ضمانت‌های اجرایی و در نهایت برخورد‌های قضایی جهت تکمیل فرایند صیانت از نیروی کار دنبال می‌شود.

وی از برخورد قضایی با قریب به ۱۵۰ کارفرمای متخلف در سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: کارگاه‌های پر خطر بیشترین سهم را در برخورد‌ها داشتند که قطعا بر کاهش حوادث ناشی از کار موثر بوده است.

آقاجانی استان گیلان را دارای ۴۷ شورای اسلامی کار، ۱۰۷ انجمن کارفرمایی، ۶۰ انجمن کارگری، ۹۱ نماینده کارگران، یک کانون شورای اسلامی کار، ۱۷ کانون شهرستانی بازنشستگان و یک کانون استانی بازنشستگان دانست و افزود: این کانون‌ها و شورا‌ها و انجمن‌ها پیگیر حقوق صنفی کارگران و کارفرمایان و بازنشستگان هستند.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته مجموعا ۱۶ طرح طبقه بندی مشاغل جدید را با حمایت کارفرمایان در کارگاه‌ها اجرا کردیم، تصریح کرد: از ظرفیت‌های قانونی برای احیای حق و حقوق کارگران استفاده می‌کنیم؛ همچنین سال گذشته قریب به ۴۰ هزار نفر/ساعت آموزش ایمنی را ارائه کردیم.

مدیرکل تعاون گیلان، اشتغال را یکی از مهمترین شعار‌های دولت سیزدهم دانست و متذکر شد: ایجاد سالانه یک میلیون شغل در دستور کار دولت قرار گرفت که برش استانی آن با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی و تعاونی‌ها محقق شد و در سال ۱۴۰۱ موفق به ایجاد ۳۶ هزار شغل شدیم و در سال ۱۴۰۲ توانستیم ۳۵ هزار شغل ایجاد کنیم.

وی با اشاره به حمایت دولت از تسهیل در صدور مجوزها، بخش زیادی از مشاغل ایجاد شده را در بخش صنفی دانست و بیان کرد: مشاغل زیادی نیز با کمک تسهیلات ارزان قیمت دولتی در بخش صنایع و بنگاه‌های تولیدی کشاورزی و خدماتی و مشاغل خانگی و دانش بنیان و از طریق احیای نگاه‌های راکد و تعطیل و... ایجاد شده است.

آقاجانی از کاهش سه درصدی نرخ بیکاری استان نسبت به سه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: این شاخص براساس آمار‌های مرکز آمار اعلام شده است؛ همچنین آمار‌های سامانه‌های رصد اشتغال وزارت تعاون که تحت نظارت‌های میدانی و تلفنی و پیامکی بوده و مشاهدات عینی در بازار کار، موید کاهش نرخ بیکاری در استان می‌باشند.

وی رویکرد دولت را ایجاد اشتغال واقعی دانست و تاکید کرد: به دنبال ایجاد تعادل در بازار کار هستیم و دولت سیزدهم به امنیت شغلی کارگران کمک می‌کند؛ در واقع تداوم تولید در کارخانه و کارگاه به امنیت شغلی کارگران کمک می‌کند؛ از طرف دیگر، تقاضای زیاد و عرضه کم در بازار کار برای کارگر احساس نا امنی ایجاد می‌کند، اما اکنون بسیاری از کارخانجات باید برای حفظ نیروی کار فعلی خودشان امتیازات فراتر از قانون بدهند که این فرصت، مرهون بهبود شاخص‌های فضای کسب و کار بوده و به امنیت شغلی کارگران کمک کرده است.

دیگر خبرها

  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • کاهش ۲.۹۳ درصدی طرح شکایت در دیوان عدالت اداری
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است
  • کاهش قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار
  • کاهش ۳۰ درصدی پرونده‌های معوق قضایی استان
  • قیمت طلا و سکه امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اهتمام علوم پزشکی تبریز در کاهش حوادث ترافیکی از مسیرهای علمی
  • قیمت طلا و سکه امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کاهش ۰.۰۲ درصدی قیمت جهانی نفت