Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از کم‌کاری در معرفی زن اصیل مسلمان ایرانی طی سالیان متمادی انتقاد کرد و گفت: زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود. خبرگزاری میزان - بنا اعلام خانه ملت، در آستانه ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ۳۴ پروژه عمرانی ملی حوزه‌های علمیه خواهران به صورت ویدیو کنفرانس با حضور علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت الله مقتدایی رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران افتتاح و کلنگ زنی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این مراسم علی نیکزاد ثمرین ضمن گرامیداشت ایام فرخنده ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، گفت: پدیده کرونا موجب شد انسان به زمانی فکر کند که هیچ فردی فریادرس اش نخواهد بود و انسان یاد قیامت می‌افتد. در واقع کرونا نشان داد والدین از فرزندان و فرزندان از پدر و مادرشان فاصله می‌گرفتند که در قرآن نیز عنوان شده در روز قیامت هرکسی دنبال اعمال خودش خواهد بود لذا باید از این نکته درس بگیریم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: مسئله توجه به معماری اسلامی ایرانی یکی از موضوعاتی است که در اسناد بالادستی و ... مورد اشاره قرار گرفته است؛ اجرای پروژه‌های عمرانی حوزه‌های علمیه خواهران در این خصوص قابل توجه است و انسان را دچار شعف می‌کند. در واقع گاهی اوقات در کشور مشاهده می‌شود که پروژه‌های عمرانی به صورت پست مدرن اجرا می‌شوند، حتی زمان افتتاح ساختمان نظام مهندسی یکی از مناطق کشور این موضوع را به چشم دیدم در حالی که این مجموعه خودش باید مروج معماری ایرانی اسلامی باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: رهبر انقلاب فرموده اند حوزه‌ها نباید دولتی شود که امری مهم محسوب می‌شود؛ ما نیز به این موضوع اعتقاد داریم و در کنار این امر تاکید می‌شود دولت خصوصا دولت سیزدهم برای رسیدن به تمدن بزرگ ایرانی- اسلامی هرچقدر به حوزه‌های علمیه کمک کند دارای اهمیت است.

نیکزاد با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۱ قرار است صندوق توسعه، پیشرفت و عدالت توسط دولت تشکیل شود، ادامه داد: در این صندوق ۲ هزار میلیارد به عنوان سرمایه هر استان در اختیار استانداران قرار می‌گیرد از این رو پیشنهاد می‌شود مسئولان حوزه‌های خواهران از این ظرفیت استفاده کنند، زیرا دچار کم کاری تاریخی در حوزه خواهران هستیم و این در حالی است که آن‌ها ۵۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند و در خانواده به عنوان مقدس‌ترین نهاد و به عنوان یک نرم افزار در جامعه فعالیت می‌کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما در حوزه زنان دچار یک کم­ کاری تاریخی هستیم. این کم ­کاری از جنس نکاتی که جنبش­‌های فمینیستی و تفکر نئولیبرالیسم مطرح می­ کنند نیست. بلکه عرض بنده درباره معرفی زنِ اصیلِ مسلمانِ ایرانی است که واجد ویژگی­های هویتی افتخارآفرینی است که آنطور که باید و شاید، نه در داخل کشور و نه در خارج کشور معرفی نشده است.

وی افزود: این کم ­کاری نافی اقدامات خارج از شمارشِ نظام، پس از پیروزی انقلاب نیست. اصلا چنین مقایسه ­هایی قیاسِ مَعَ­الفارق و ظلم در حق انقلاب و نظام است، بلکه عرایض بنده ناظر به ظرفیت­های عظیم گفتمانِ اسلام و انقلاب اسلامی در مسئله زن است، که در کلام رهبر حکیم انقلاب اسلامی، تحت عنوان «الگوی سوم زن»؛ که نه زن شرقی است و نه زن غربی، مطرح و معرفی شده است.

نیکزاد با اشاره به نکات مدنظر رهبر انقلاب در خصوص موضوع مذکور، بیان کرد: زن در تعریف غالبا شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی نقش در تاریخ­سازی و در تعریف غالبا غربی به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می ­چربد و ابزاری برای مردان و در خدمت سرمایه ­داری جدید است، معرفی می­ شد. شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم زن، نه شرقی و نه غربی است. زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و در عین حال در مرکز و متن بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: این گفتمان، هم نیازمند تبیین و تفسیرِ پشتوانه­‌های تئوریک، از منابع اصیل دینی است و هم نیازمند شبکه ­ای منسجم از مبلغان و مروِّجان در سطح جامعه است. نقش حوزه ­های علمیه خواهران اینجا پررنگ می­شود و تبدیل به یک نیاز حیاتی برای جامعه است.

وی اظهار کرد: ما وقتی از یارانه پنهان و هدررفت منابع مالی کشور صحبت می­کنیم عموما درباره یارانه انرژی و کالا‌های اساسی و... صحبت می­کنیم. اما یکی از مسائلی که از آن غفلت می­کنیم یارانه­‌های بزرگی است که در سایر حوزه ­ها هزینه می­ کنیم. ۱۲ سال هزینه قابل توجهی صرف تعلیم و تربیت در مدرسه می­کنیم و وقت دانش­آموزان را با برخی محتوای غیرضروری و غیر مفید می­گیریم. در انتها هم غولِ نامبارک کنکور را قرار می­دهیم که روان و فکر نوجوانانمان را در طلایی ­ترین روز‌های زندگی­شان درگیر می­کند. در آموزش عالی هم همین­طور است. برخی از آمار‌هایی که با افتخار عنوان می­کنیم و آن را دستاورد می­دانیم، لزوما موفقیت نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: به عنوان مثال هم اکنون حدود ۶۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی و دارندگان تحصیلات عالی، زنان هستند. نفسِ اینکه دختران عزیز ما ادامه تحصیل بدهند خوب است، اما به هر حال کشور در زمینه تحصیلات عالیه سرمایه گذاری می­ کند تا نیروی کار متخصص تربیت کند. اگر قرار است مهندس برق و مکانیک و عمران تربیت کنیم و برای این فارغ التحصیلان بازار کار نداشته باشیم و یا خودِ فرد بنای اشتغال پس از تحصیلات دانشگاهی نداشته باشد، خُب برای چه در این حوزه سرمایه­ گذاری کردیم؟ الان حدودِ ۴۰ درصد از بیکاران کشور، در گروه فارغ‌التحصیلان آموزش عالی قرار دارند و درصد قابل توجهی از آن‌ها را بانوان تشکیل می­دهند که حدود ۷۰ درصد از این ۴۰ درصد بیکار دانشگاهی هستند.

نایب رئیس قوه مقننه بیان کرد: وقتی این طور است چرا حوزه ­های علمیه خواهران را نباید گسترش بدهیم؟ من درباره دخترانی که واقعا علاقمند به تحصیل در علوم پایه، فنی و پزشکی در دانشگاه و فعالیت در این زمینه هستند، صحبت نمی­کنم، ولی وقتی برخی از دختران ما بیشتر به دنبال تحصیلات عالیه هستند چرا علوم کاربردی­‌تر را که متناسب با نقش­های مادری، همسری و دختری است را ترویج ندهیم؟ این همان چیزی است که در منابع دینی ما تحت عنوان «علم سودمند» معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه ما امروز در جامعه مشاور و روانشناس، نویسنده، رمان نویس، فعال رسانه‌ای و تولیدکننده محتوای فاخر در حوزه زنان کم داریم، افزود: در این میان معلمان و مروّجانِ قرآن کم داریم و گاهی می­بینیم که برخی بدون تحصیلات عمیق و کافی در جلساتِ قرآنِ بانوان به تدریس قرآن می­پردازند و آسیب­‌هایی را هم به دنبال دارد. نیاز به بانوان مجتهده­ای داریم که در مسائل فقهی بانوان با درک و شناخت عمیق­‌تر و وجدانی­‌تر به شناختِ مسئله و استنباطِ دقیقِ احکام بپردازند. ما نیاز به تکثیر بانوان مجتهده­ای همچون «بانو مجتهده امین» و «بانو صفاتی» در سطح حوزه­های علمیه هستیم. ما نیاز به تربیتِ بانوان تحصیلکرده علوم دینی هستیم که بتوانند با استفاده از ابزار رسانه، در برابر سیل عظیم شبهات فکری در حوزه زنان بایستند.

نیکزاد در ادامه این جلسه اظهار کرد: اینکه هم اکنون ۶۰ هزار نفر طلبه و ۷۰ هزار نفر فارغ التحصیل در حوزه­های علمیه خواهران داریم، دستاورد بزرگی است که جای تبریک به شورای سیاست­گذاری و مرکز مدیریت حوزه­های علمیه خواهران دارد. بحمدالله حوزه ­های خواهران یادگار بزرگی است که از رهبر حکیم انقلاب برای حوز­های علمیه و جامعه دینی ما به یادگار ماند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطلب فوق گفت: اولا ۱۳۰ هزار نفر طلبه و فارغ التحصیلِ خواهر برای جامعه حداقل ۴۰ میلیونی زنان در کشور ما کافی نیست. افتتاح ­های امروز هم قدم مبارکی است که باید توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: نکته دوم سازماندهی شبکه ­ای در این جمعیت عظیمِ طلاب و فارغ التحصیلان است. به هر حال قرار نیست فارغ التحصیلان و طلاب حوزه ­های علمیه خواهران هم مثل فارغ التحصیلان دانشگاهی، پس از اتمام تحصیلات بنای فعالیت تبلیغی نداشته باشند و آنچه یادگرفته­ اند را صرفا در زندگی شخصی خود به کار گیرند. بایستی از این افراد، شبکه­ مویرگیِ مبلّغان ایجاد شود و جامعه از خدمات آن‌ها برخوردار باشد. به عنوان مثال باید بانک اطلاعاتی موجود باشد و یک مرکز اعزام مُبلّغ قوی وجود داشته باشد که وقتی یک مدیر مدرسه، یک فعال فرهنگی در مسجد، یک سازمان دولتی و... نیاز به مُبلّغ در یک حوزه تخصصی دارد، متخصص­ترین فرد را در همان شهر به آن‌ها معرفی کند.

نایب رئیس قوه مقننه در ادامه بیان کرد: نکته سوم پیوند بین تحصیلات حوزوی و دانشگاهی ایجاد شود. برخی فارغ التحصیلان به عنوان مثال فارغ التحصیل روانشناسی هم هستند. امروز جامعه ما تشنه روانشناسان مسلط به مبانی دینی و اخلاقی است؛ لذا هم نیاز به تربیت بانوان طلبه در این حوزه هستیم و هم نیازمند شبکه کردن و معرفی آن‌ها به جامعه هستیم تا از خدمات مشاوره­ای شان استفاده کنند.

نیکزاد با اشاره به نکته چهارم در خصوص طلاب خواهران، افزود: بانوان طلبه مادران و همسران و دخترانی هستند که نقش تحکیم کانون خانواده را بر عهده دارند. از این منظر، بزرگترین نقش و رسالت بر عهده آن‌ها است. همسران و مادران کانون خانواده و عامل استمرار و بقا و گرم بودن این کانون هستند؛ لذا کارشان فوق العاده ارزشمند است؛ لذا خواهش می‌کنم این مسئله جدی گرفته شود و متناسب با آن آموزش­ها و فعالیت­هایشان را گسترش یابد.

وی تصریح کرد: فعالیت­های تخصصی مورد نیاز جامعه از دیگر مواردی است که باید به آن‌ها توجه داشت. پس از اینکه بانوان طلبه به مبانی دینی اشراف پیدا کردند، بایستی در تخصص­های مورد نیاز جامعه مثل نویسندگی، تولیدات هنری، توانمندی­های رسانه­ای آموزش ببینند تا بتوانند متناسب با ذائقه مخاطب، فعالیت تبلیغی داشته باشند.

نیکزاد در ادامه صحبت هایش با اشاره به اینکه دولت به سمت دولت اسلامی شدن حرکت می‌کند، گفت: این روز‌ها برخی مطالبی را در مورد مجلس عنوان می‌کنند که مورد قبول نیست در واقع آن‌ها می‌گویند اگر مجلس از دولت حمایت کند، وکیل الدوله می‌شود؛ اصلا دولت غیر اسلامی را قبول نداریم.

وی ادامه داد: دولت قبل که با آن مخالف بودیم و شاید یک ساعت نیز حضورشان را برنمی تابیدیم، اما تکلیفمان بر این بود که تا آن جایی که می‌شود حمایت کنیم و این موضوع تاکید امر ولایت فقیه بود تا دولت جمهوری اسلامی حمایت شود، در واقع ترامپ می‌خواست با اعمال تحریم‌های شدید در این خصوص اقدام کند، اما اکنون ورق برگشته و دولت می‌خواهد عدالت محور شود.    بیشتر بخوانید: نماینده مجلس: باید یارانه کمتری به مشترکان پرمصرف برق اختصاص داده شود   انتهای پیام/ برچسب ها: مجلس علی نیکزاد

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مجلس علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی حوزه های علمیه خواهران فارغ التحصیلان مسلمان ایرانی حوزه ها هم نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۱۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ حوزه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) آبادان، حوزه علمیه کوثر خرمشهر و حوزه علمیه فاطمیه اروندکنار از بین داوطلبان دارای شرایط در سطح ۲ (ویژه داوطلبین با مدرک دیپلم) و ۳ رشته مشاوره خانواده (ویژه طلاب دارای مدرک سطح ۲) طلبه می‌پذیرند.
علاقمندان برای ثبت نام می‌توانند تا ۱۵ تیرماه به سامانه paziresh.whc.ir مراجعه کنند.
همچنین و شماره ۰۹۳۶۷۹۲۴۵۲۴ در دسترس علاقمندان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • بودجه مربوط به زنان و خانواده کافی نیست
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
  • رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟
  • استقبال ‌روس‌ها از کالاهای ایرانی
  • کعبی، نائب رئیس جامعه مدرسین: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب نشینی کند
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران
  • برگزاری خاکریز امنیت ۸ در گیلان
  • برگزاری «خاکریز امنیت ۸» در گیلان