Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، کرونا بار دیگر هم تغییر چهره و لباس داد، چهره ای که پیش تر و در سویه‌های گذشته بسیاری از بیماران را مبتلا و برخی دیگر را روانه دیار باقی کرد؛ اما با این حال عده ای که تعداد آنها هم کم نیست از تزریق واکسن گریزان و نام خود را جامعه واکسن نزده‌ها نامیده‌اند. حالا کرونا علاوه بر آن که به اشکال و سویه‌های دیگری در آمده است می‌تواند بسیار خطرناک تر از دیگر سویه ها باشد و ممکن است در روزها و ماه های آتی کشور را تحت تأثیر آثار مخرب و خطرناک خود قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نام این سویه جدید اومیکرون است و علائم آن بیشتر شبیه به سرماخوردگی است و با آبریزش بینی، سردرد، گلو درد و عطسه آغاز و این ها شایع ترین دلایل ابتلا به اومیکرون در کشور هستند. شاید به همین خاطر باشد که اغلب مبتلایان به این سویه آن را با سرماخوردگی اشتباه گرفته و در نهایت با نسخه های خانگی خود را درمان می‌کنند. این در حالی است که می طلبد در صورت رویت چنین علائمی حتماً به پزشک متخصص و بیماری‌های عفونی مراجعه کنند.

به طور قطع نقش تزریق واکسن کرونا در پیشگیری از ابتلا، بستری و مرگ و میر بیش از هر چیزی حائز اهمیت است و در همین رابطه دولت سیزدهم از زمان روز کار آمدن توانسته گام های مثبتی را در راستای واکسینه کردن مردم در برابر کرونا بردارد.

آمار افراد واکسینه شده در کشور

 براساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت، در کشور با افزایش چشمگیری از روند واکسینه کردن مردم به انواع واکسن ها روبرو هستیم و این آمار نام ایران را در کنار کشورهای واکسینه شده در جهان قرار داده است.براساس آخرین آمار وزارت بهداشت که روز گذشته آن را منتشر کرد، مجموعاً ۶۰ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۶۵۹ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

این آمار همچنان می افزاید: تا امروز ۵۳ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۹۴۱ نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. همچنین ۱۴ میلیون و ۱۳ هزار و ۴۶۵ نفر دوز سوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند. با احتساب این ارقام،مجموع دوزهای واکسن تزریق شده در کشور به شمار ۱۲۷ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۶۵ مورد رسید.

 ورود اومیکرون به کشور 

روزهای پایانی آذرماه بود که که وزارت بهداشت اعلام کرد نخستین مبتلا به ویروس اومیکرون در کشور مشاهده شده است، پس از آن بود که کمال حیدری معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: این فرد مبتلا از امارات وارد ایران شده بود و چندین موارد مشکوک دیگر نیز شناسایی شده است.

در همین رابطه،حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در این باره با تأکید بر مقابله با شیوع اومیکرون در کشور، هشدار داد: اگر قرنطینه اعمال نشود، طی سه تا چهار هفته آینده شاهد پیک بیماری کرونا در ایران خواهیم بود.این هشدار از سوی چندین کارشناسان و اپیدمولوژیست و متخصص بیماری‌های عفونی در کشوز نیز به مردم داده شد اما با این حال رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایین ترین حد قرار دارد.

پیام طبرسی،عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا به خبرنگار فارس گفت:خطر اومیکرون بیخ گوش ماست.

وی ادامه داد: در ایران آمار امیکرون رو به افزایش بوده و با توجه به خصوصیات این ویروس که اگر شروع به بیماری کند به صورت تصاعدی بالا می رود؛ بنابراین در دو سه هفته آینده ممکن است با پیک روبرو شویم.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تأکید کرد: قرار شده فاصله  دز دوم و سوم را کمتر کرده و به یک ماه برسانیم تا افراد زودتر دز سوم را تزریق کنند.

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کرونا تأکید کرد: هنوز تغییری در میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر بر اثر ورود سویه امیکرون نداریم اما از نظر مطالعات اپیدمیولوژیکی اگر یک امیکرون در کشوری شناسایی شود، حداقل هزار بیمار مبتلا به امیکرون وجود دارد  بنابراین ممکن است در کشور ما نیز امیکرون به تعداد زیادی وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: استراتژی ما باید به این صورت باشد که هر اقدام پیشگیرانه ای را با توجه به احتمال غالب شدن سویه امیکرون در کشور در نظر بگیریم ، یعنی ماسک زدن، حاضر نشدن در امکان شلوغ و واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال و زدن دوز سوم باید به طور جدی دنبال شود تا از پیک بعدی جلوگیری شود.

روند خطرناک افزایش مبتلایان به کرونا در کشور/ زنگ پیک ششم کرونا به صدا در آمد!

به رغم افزایش چشمگیر تزریق واکسن کرونا در دولت سیزدهم اما رعایت شیوه نامه های بهداشتی پاشنه آشیل مردم در مواجهه با کروناست، عدم رعایت ۴۸ درصدی پروتکلهای بهداشتی در جامعه می تواند به طور قطع زمینه وقوع پیک ششم را در کشور ایجاد کند.

 به هر حال آمار مبتلایان به کرونا در کشور و کاهش فوتی‌ها خوشبینی جامعه را به سمت و سویی برده که گویا ما دیگر با کرونا مواجهه‌‎ای نداریم، این در حالی است که سویه جدید اومیکرون در کشورهای اروپایی و آفریقایی اوج بسیاری بالایی گرفته و مبتلایان و بستری‌ها را به حد چشمگیری افزایش داده است.

اگر بخواهیم نگاهی به آمار مبتلایان به کرونا در ایران از ۱۸ دی ماه تا به امروز بیاندازیم، رشد فزاینده این آمار را مشاهده خواهیم کرد. آمار مبتلایان به کرونا در هیجدهم دی ماه سال جاری ۷۰۱ نفر بوده که این میزان در روزهای بعدی با افزایش چشمگیری همراه بود. در روزهای ۳۰،۲۹،۲۸به ترتیب آمار مبتلایان به ویروس کرونا ۴۰۶۰،۴۶۵۸ و ۵۲۷۶ نفر بوده است و این رشد صعودی مبتلایان به ویروس کرونا در کشور را نشان خواهد داد.نگاهی دیگر به آمار مبتلایان در روزهای دیگر نیز موید همین اظهارات است و باید رعایت پروتکل‌ها و دستور العمل‌های بیشتر کرونا در دستور کار مردم قرار گیرد.

با این حال نباید فعالیت اومیکرون و رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور را  دست‌کم گرفت و منتظر وقوع پیک جدید باشیم. از طرفی دیگر ستاد ملی کرونا هر چه سریعتر دستورالعملی نسبت به پایین آمدن پروتکل های بهداشتی صادر و برنامه ای برای مقابله با وقوع پیک ششم کرونا تدوین کند.

منبع: الف

کلیدواژه: مبتلایان به کرونا اومیکرون در کشور آمار مبتلایان کمیته علمی پروتکل ها پیک ششم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۴۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت واکسن‌های موسسه رازی در کنترل و پیشگیری بیماری آبله در گوسفند و بز در کشور

به گزارش جام جم آنلاین البرز،محمدحسن ابراهیمی جم در کارگاه علمی با موضوع «بیماری‌های آبله گوسفندی و آبله بزی؛ با تاکید بر روش‌های صحیح نمونه گیری، انتقال نمونه و تشخیص بیماری» که در بیست و یکمین کنگره دامپزشکی کشور برگزار شد، در ابتدا به بیماری، علائم بالینی، اهمیت بیماری و اینکه به چه علت آبله بزی و گوسفندی در زمره بیماری‌های اخطار کردنی سازمان جهانی بهداشت دام است، اشاره کرد.

وی چگونگی نحوه نمونه برداری صحیح، زمان درست نمونه برداری، نحوه انتقال به آزمایشگاه را موضوعاتی مهم عنوان کرد و افزود: زمان، تیپ و حجم نمونه مواردی است که باید به درستی رعایت شود تا نمونه سالم و با حفظ ویروس به آزمایشگاه منتقل و در شرایط صحیح در آنجا نگهداری شود.

رئیس آزمایشگاه رفرانس آبله بزی و آبله گوسفندی موسسه رازی با اشاره به تکنیک‌های تشخیصی، گفت: مدیریت نمونه برداری برای رسیدن به تشخیص درست، موضوعی است که باید توسط آزمایشگاه و تکنسین به آن توجه شود.

وی با تاکید بر اینکه تکنیک‌های تشخیصی در آزمایشگاه‌های رفرانس کاملا تخصصی و متفاوت است، تصریح کرد: در آزمایشگاه‌های رفرانس از روش‌هایی تشخیصی ویژه‌ای استفاده می‌شود که دیگر آزمایشگاه‌ها قادر به انجام آن‌ها نیستند و در همین راستا، این آزمایشگاه موظف به ارائه سیاست کنترل بیماری است.

وی با تاکید بر اینکه موسسه رازی به عنوان دارنده آزمایشگاه مرجع باید در این زمینه ورود پیدا کند گفت: رازی همکار سازمان دامپزشکی به عنوان نماینده WOAH است و می‌تواند در تعیین سیاست‌های کنترل بیماری به سازمان دامپزشکی کشور کمک کند.

عضو هیئت علمی موسسه رازی جهت دهی برای تعیین استراتژی‌ها را از دیگر اهداف این مجموعه عنوان کرد.

وی همچنین به نحوه مدیریت بیماری در گله توسط کلینیسین‌ها اشاره کرد و افزود: واکسن و واکسیناسیون در استراتژی‌های کنترل، نقش بسیار مهمی دارد و واکسن‌های تولید شده در موسسه رازی نشان دهنده موفقیت در این حوزه است چراکه بر اساس مستندات در چهار سال اخیر شاهد هیچ‌گونه مشکلی در زمینه کارآیی واکسن وجود نداشت.

ابراهیمی جم ادامه داد: این نشان دهنده نقش تاثیرگذار و مهم واکسن رازی است، چرا که تنها واکسنی که برای کنترل و پیشگیری از این بیماری در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، واکسن موسسه رازی است و با وجود واکسیناسیون موفق، نیازی به واردات واکسن وجود ندارد.

رئیس آزمایشگاه رفرانس آبله بزی و آبله گوسفندی موسسه رازی با اشاره به ضرورت بررسی موضوع سیاست‌های کنترل بیماری، تصریح کرد: لازم است علاوه بر واکسیناسیون منطقه و گله، از سایر روش‌های جهت پیشگیری و کنترل بیماری استفاده شود.

دیگر خبرها

  • موفقیت واکسن‌های موسسه رازی در کنترل و پیشگیری بیماری آبله در گوسفند و بز در کشور
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • آیا هر کسی می‌تواند نمک کم سدیم بخورد؟
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال