Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@09:05:34 GMT

تیغ بازار گل در دست مشتری

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۰۵۱۶۲

تیغ بازار گل در دست مشتری

ایسنا/بوشهر هدیه دادن و گرفتن یکی از اتفاقات خوشایندی است که صمیمیت بین افراد را دوچندان می‌کند، "گل" در میان هدایا به ویژه برای خانم‌ها یکی از بهترین‌ها است.

با فرا رسیدن روز زن و مادر بازار گل‌فروش‌ها بیش از هر مناسبت دیگری داغ است. دیشب سری به گل‌فروشی‌های شهر بوشهر زدیم تا تا نحوه فعالیت و چگونگی رعایت حقوق مصرف‌کننده از سوی این صنف را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، در خیابان مطهری(سنگی) و طالقانی (باغ زهرا) بوشهر گل فروشی‌های متعددی وجود دارد که با ورود به یکی از آنها، اولین چیزی که در آن جلب توجه کرد، چند گلدان بونسای و شاخه‌های گیاه بامبو بود که بنا به اعلام مسئولان اتحادیه گل وگیاه، چند سالی است جنس قاچاق می‌شود و از چهار سال پیش معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرده بود: «به دلیل آلوده بودن برخی گیاهان تزیینی مانند بونسای و لاکی بامبو که از چین و تایلند وارد کشور می‌شوند، همه آن‌ها با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان تعزیرات حکومتی از بازار جمع‌آوری می‌شود»،

البته نه در آن سال‌ها و نه اکنون هیچوقت بساط این گل‌ها به دلیل استقبال مردم جمع نشد و به‌شکل قاچاق و غیرقانونی دیده و فروخته می‌شونــد.

دومین نکته‌ای که در گل فروشی‌ها رعایت نشده بود "برچسب قیمت" بود؛ گلدان گل‌هایی شاخه‌ای قیمت درج شده‌ای نداشتند که این مورد نه تنها در گل فروشی یک تخلف که در تمامی اصناف، دست را برای گران فروشی و قیمت‌گذاری سلیقه‌ای باز می‌گذارد.

قیمت متفاوت گل در محله‌های مختلف بوشهر

نکته مهم آنکه بنا به گفته مشتریان قیمت گل در مناطق مختلف شهر متفاوت است؛ یکی از مشتریان می‌گفت از خیابان بهمنی بوشهر گل رز را شاخه‌ای ۳۰ هزار تومان خریده است اما اکنون باید همان را در نقطه ای دیگر از شهر ۴۵ هزارتومان بخرد.

دیگری می‌گفت: یک دسته گل نرگس را از دست فروش سر خیابان ۲۰ هزارتومان خریده و اکنون در مغازه ۳۵ هزارتومان قیمت دارد.

به سراغ قیمت گل‌ها رفتیم رز به عنوان پرفروش‌ترین گل هر شاخه‌ای تا ۵۰ هزارتومان هم به فروش می‌رسید، رزهایی که تا چند روز پیش ۲۰ هزارتومان قیمت داشتند. نرگس که این روزها فصل برداشت‌اش است نیز تا کیلویی ۲۵۰ هزار تومان، آلسترومریا ۲۵هزار تومان، داودی ۴۰ هزار تومان، مریم ۲۵هزار تومان، و آنتوریوم ۴۰ هزار تومان قیمت داشتند.

دلالان و تولیدکنندگان عامل گرانی گل هستند

علت این افزایش قیمت عجیب و غریب را از یکی از گل فروشان جویا شدیم. وی در پاسخ گفت: یک هفته‌ای است که قیمت گل به شدت افزایش داشته است، به‌ویژه رز را که پرطرفدارترین گلِ بازار است، بازار گل در سال‌های اخیر تحت تاثیر دلالان است و آنها در مناسبت‌های مختلف قیمت‌ها را افزایش می‌دهند گاهی نیز تولید کنندگان گل، به صورت سلیقه‌ای و هماهنگ، قیمت‌ها را بالا می‌برند و هیچ نظارتی بر این موضوع نیست. 

این گل‌فروش در پاسخ چرایی نبود پرجسب قیمت بر روی گل‌ها  بیان می‌کند: وقتی قیمت گل لحظه‌ای بالا می‌رود و ما هم به ناچار قیمت هر شاخه گل را بالا می‌بریم نمی‌توانیم که هر لحظه قیمت جدید بنویسیم. مطابق فاکتور ما جازه داریم تا ۳۵درصد اضافه بر قیمت خرید گل بفروشیم که ما هم همینکار را می‌کنیم.

قیمت بالا گل، فروش را کم کرده است

وی تاکید می‌کند: بیش از ۱۸ سال است که گل فروش هستم، افزایش قیمت بازار ما را کساد کرده است مردم در این شرایط اقتصادی توان خرید پایینی دارند و اقبال بسیار کاهش یافته است.

لزوم نظارت بر بازار گل برای مناسبت‌های دیگر 

درست است که دوری و دسترسی به بازار پخش گل یکی از مهمترین مشکلات گل فروشی‌های بوشهر است اما نظارت‌ها تا حد زیادی می‌تواند در تنظیم همه بازارها که گل نیز از آن مستثنی نیست تاثیرگذار باشد. روز مادر که گذشت اما مناسبت‌های متعدد دیگری همچون "روز عشق"، "نوروز" و ... را در پیش داریم که باید برای آنها فکری کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گل گل فروشی ها هزار تومان بازار گل گل فروش قیمت گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۵۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره یک شایعه

 با توجه به مطالب غیر واقع منتشر شده درباره بلیت فروشی بازی پرسپولیس و سپاهان از هفته بیست و پنجم لیگ برتر خلیج فارس، اطلاعیه‌ای از سوی باشگاه پرسپولیس منتشر شد. در این اطلاعیه آمده است:

به اطلاع هواداران عزیز می‌رساند؛ باشگاه پرسپولیس طبق روال همیشگی با انجام تکالیف خود، مقدمات آغاز بلیت‌فروشی بازی پیش‌رو را انجام داده است. به این ترتیب، به زودی بخش خرید بلیت این بازی در وبسایت اختصاصی فروش بلیت به نشانی footballeticket.ir برای هواداران فعال می‌شود.

همچنین مطلب منتشر شده در صفحه منتسب به وبسایت بلیت‌فروشی به هیچ‌ عنوان صحت ندارد. دست اندرکاران سامانه فروش بلیت نیز منتظر اخذ مجوزهای لازم از نهادهای ذیصلاح برای شروع بلیت‌فروشی هستند.

منبع:خبرورزشی 

 

دیگر خبرها

  • قیمت خودرو امروز ۱۰ اردیبهشت + جدول
  • بلیط فروشی بازی استقلال و تراکتور آغاز شد + لینک سایت خرید بلیط ticket.tractor-club.com
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به یک شایعه
  • اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره یک شایعه
  • اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره بلیت فروشی
  • دلار آزاد به دامنه ۵۰ هزار تومان سقوط کرد
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو جانبازی؛ 12 میلیارد ناقابل!
  • حواله خودروی جانبازان هم‌قیمت خانه در نیاوران