Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:13:27 GMT

خزعلی: ۱۲ درصد از سرپرستان خانوار، زنان هستند

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۰۸۰۷۵

خزعلی: ۱۲ درصد از سرپرستان خانوار، زنان هستند

به گزارش خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، انسیه خزعلی امروز یکشنبه در مراسم بزرگداشت روز زن که در سالن اجلاس سران و با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، با تاکید بر اینکه معاونت امور زنان ریاست جمهوری در موقعیت های مختلف به صورت خاص بر محرومیت زدایی و عدالت متمرکز است، خاطرنشان کرد: در همین راستا اقدام هایی در راس بین الملل، در بحث های حقوقی، در حمایت از محرومیت زدایی و همه تلاش هایی که فرزندان ما در بخش های ورزشی، دانش آموزی،  فرهیختگان، کارگران و همه اقشار جامعه صورت گرفته که این حمایت و پشتیبانی به فرموده ریاست جمهوری ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: محرومیت زدایی از قشر ضعیف بخصوص زنان سرپرست خانور در اولویت قرار دارد زیرا در حال حاضر بالغ بر سه و نیم میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که ۱۲ درصد سرپرستان خانوار را شامل می شوند.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه ۵۰ درصد این زنان سرپرست خانوار بالای ۶۰ سال سن دارند که شرایط مساعد برای کار ندارند، خاطرنشان کرد: ۶۸ درصد زنان سرپرست خانوار به خاطر فوت همسر، ۱۲ درصد به دلیل طلاق، ۱۴ درصد هم با داشتن همسر به دلیل شرایط محرومیت، مهاجرت یا اعتیاد همسر سرپرست خانوار و با مشکل مواجه هستند.

خزعلی افزود: امروز با افرادی روبه رو هستیم که عائله حکومت هستند و حکومت وظیفه دارد مایحتاج آنان را تامین کند اما این تامین باید عزتمندانه باشد. بخشی از این زنان تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند که از حقوق ناچیزی برخوردار هستند و ما وظیفه داریم مایحتاج این افراد و فرزندان آنان را تامین کنیم تا با عزت زندگی کنند.

وی با تاکید بر اینکه با مشکلات متعددی از جمله مشکلات اقتصادی، مسکن، فرهنگی، عاطفی و روانی، احساس طرد اجتماعی و افزایش خانواده های تک نفره در حیطه این مساله روبه رو هستیم، تصریح کرد: این ها مسایلی است که وظیفه معاونت امور زنان را سنگین و دوچندان می کند ضمن اینکه دغدغه معیشت، دغدغه نخست زنان سرپرست خانوار است. این در حالی است که افزایش طلاق و کم شدن ازدواج بر تعداد زنان سرپرست خانوار می افزاید.

خزعلی با بیان اینکه وظیفه داریم از زیاد شدن زن سرپرست و خود سرپرست جلوگیری کنیم، تشریح کرد: بر همین مبنا برنامه کسب و کارهای خانواده محور را اجرایی کردیم تا بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا این زنان و فرزندان آنان در شرایط عزتمندانه در این مشاغل خانگی یا کارگاه هایی که تحت نظر کارآفرینان واسط دایر می شود مشغول به کار باشند.

وی ادامه داد: فعالیت و پایداری این کارگاه ها به صورت دایم و به مدت چهارسال رصد می شود و از طریق حلقه های واسط که نظارت بر کارگاه ها دارند، برنامه های تولیدی اعلام و با حمایت دولت ادامه خواهد داشت.

معاون رئیس جمهوری، آسیب های اجتماعی را از دیگر مسایلی عنوان کرد که به شدت زنان را تحت تاثیر قرار می دهد و یادآور شد: بیشترین آسیب ها که در حاشیه نشینی نمود می کند اعتیاد، طلاق، خودکشی و مفاسد اجتماعی و اخلاقی است که تلاش کردیم بر روی برخی از آن ها که در سال های گذشته نرخ تصاعدی داشته است متمرکز شویم.

وی افزود: برنامه مشاوره قبل از ازدواج در آموزش و پرورش و دانشگاه ها که می تواند نوجوانان و جوانان را تحت پوشش قرار بدهد انجام خواهد شد. اما حین ازدواج و چهار سال پس از ازدواج هم آموزش ها و مشاوره هایی از طریق مشاور خانواده از قبیل پزشک خانواده  ارایه می شود تا قبل از اینکه اختلافات به مراحلی برسد که نیاز به مشاوره های دادگاهی باشد مشکل حل شود.

خزعلی با بیان اینکه علل مختلفی برای آسیب طلاق ذکر شده است، تصریح کرد:  نقص دانش و مهارت و عملکرد مطلوب یکی از علل مهم است که اقداماتی برای کاهش این مساله در دوره های مختلف شاهد خواهیم بود با توجه به اینکه ازدواج های بادوام کمتر از یک سال ۳۹ درصد و کمتر از ۵ سال ۳۷ درصد اعلام شده است طبیعتا سرمایه گذاری در این چهار سال و فرهنگ سازی و داشتن مشاوره های استاندارد می تواند از این معضل جلوگیری کند.

معاون رئیس جمهوری یادآور شد: برنامه های دیگر مانند برقراری عدالت فراگیر را در اولویت داریم و حتما شاخص های عدالت جنسیتی را تحلیل و شاخص های دیگر به آن اضافه خواهد شد. زیرا به دنبال عدالت فراگیر هستیم که فقط بر جنسیت تاکید ندارد بلکه کودکان، نوجوانان و همه خانواده را در بر خواهد گرفت.

خزعلی با تاکید بر اینکه در نگاه بین المللی هم روابط خوبی را با زنان کشورهای اسلامی و سایر کشورهای جهان آغاز کردیم و امروز هم شاهد حضور زنانی از کشورهای لبنان، هند، سوریه و عراق هستیم، گفت: عنوان «بانوی خردمند» که امروز بر این نشست نهاده شده است برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری است که در توصیف حرکت قهرمانانه حضرت زینب (س) فرمودند حرکتی مدبرانه و خردمندانه بود که توانست مسیر تاریخ را عوض کند و نهضت و جهاد را به راه اندازد و امروز به شدت نیاز به این نهضت تحلیل گر هستیم.

برچسب‌ها انسیه خزعلی طلاق مقام معظم رهبری کمیته امداد امام خمینی دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انسیه خزعلی طلاق مقام معظم رهبری انسیه خزعلی طلاق مقام معظم رهبری کمیته امداد امام خمینی دولت سیزدهم زنان سرپرست خانوار رئیس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۸۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۸ درصد از مراجعه کنندگان به مرکز مشاوره شهرداری خمین زنان هستند

حمید احمدی گفت: پارسال ۴۴۳ نفر برای دریافت خدمات مشاوره ای به دفتر مشاوره شهرداری خمین مراجعه کردند.

وی ادامه داد: یکی از راه کارهای کاهش آسیبهای اجتماعی ارائه خدمات تخصصی و مشاوره ای رایگان و در دسترس است که در ارتقای سلامت افراد جامعه موثر است.

شهردار خمین بیان کرد: در این راستا کارگاههای تخصصی مهارتهای زندگی در مساجد ، مدارس ، ادارات و نهادها برگزار شد.

احمدی گفت: مشکلات خانوادگی بیشترین درصد علت متاهلین مراجعه کننده به دفتر مشاوره شهرداری خمین است.

وی اضافه کرد: در زمینه اجتماعی فقدان مهارت های اجتماعی و ارتباط موثر، مهمترین علت مراجعه کنندگان است.

شهردار خمین عدم اعتماد به نفس، ضعف در خودآگاهی و خود شناسی، فقدان کنترل خشم بارز را مسائل فردی بیان کرد.

احمدی، عدم مسئولیت پذیری زوجین بیشترین علت اختلافات زناشویی عنوان کرد و گفت: مشکلات خانواده‌ها در ارتباط با فرزندان فاصله‌های عاطفی ، اختلافات در نحوه تربیت فرزندان پ نبود تعادل بین زندگی است.

شهردار خمین تاکید کرد: پایه و اساس تشکیل مرکز مشاوره رایگان در سطح شهر ارتقاء سلامت شهروندان، ارائه تخصصی و مشاوره ای رایگان و ایجاد تعاملات صحیح و تمرین رفتارهای صحیح در جامعه است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • انسیه خزعلی سمت جنجالی را نپذیرفت: وقت ندارم!
  • انسیه خزعلی حکم رئیس دانشگاه تهران را نپذیرفت
  • زمینه فعالیت مشاغل خانگی را در اصفهان تقویت می‌کنیم
  • گلایه‌های بازیکنان از سرپرست جدید باشگاه استقلال
  • پرداخت حق بیمه بیش از ۲ هزار زن سرپرست خانوار هرمزگانی
  • انجام بیش از ۹۰ درصد زایمان‌ها توسط ماماها
  • شانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیر گذار
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیرگذار
  • ۵۸ درصد از مراجعه کنندگان به مرکز مشاوره شهرداری خمین زنان هستند