انتقاد رییس صداوسیما از نمایش خانگی
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۰۹۸۰۰
در دولت قبل فیلمها و سریالهایی مجوز گرفتهاند که وقتی فیلمنامهشان را میخوانیم، دچار حیرت میشویم ناطقان: پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما در جلسه مشترک مدیران صداوسیما و سازمان سینمایی گفت: از شکل گیری «کارگروه تخصصی سینما و سیما» به شدت استقبال میکنیم.
این جلسه با حضور محمدحسین نیرومند (مشاور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مسعود نقاشزاده (دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر)، وحید جلیلی (قائم مقام رئیس صدا و سیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول رسانه ملی)، حمید شاه آبادی (معاون سیما)، یزدان عشیری (مشاور رئیس سازمان سینمایی و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی)، یاسر شاه پیری (مدیرکل حوزه ریاست و مشاور اجرایی رئیس سازمان)، حبیب ایل بیگی (معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی)، رمضانعلی حیدری خلیلی (معاون توسعه مدیریت و منابع)، محمد رحمتی (معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی)، محمد حمیدی مقدم (مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، سیدمهدی جوادی (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، هاشم میرزاخانی (مدیرعامل موسسه سینما شهر)، مهدی آذرپندار (مدیرعامل انحمن سینمای جوانان ایران) و جواد رمضاننژاد (مدیرعامل سیمافیلم) برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اکثر مردم از وضعیت فرهنگی در کشور راضی نیستند
پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما در این نشست مشترک طی سخنانی ضمن تاکید از لزوم همگرایی و همافزایی دو مجموعه صدا و سیما و سازمان سینمایی گفت: این نگاه مشترکی که بین سینما و تلویزیون شکل گرفته است را باید قدر دانست. سالها منتظر این فرصت بودیم که سینما و تلویزیون از لحاظ اهداف فرهنگی و انقلابی یکسان شود. بیش از دو تا سه دهه است که این همگرایی میسر نشده بود. نگاه ارزشی در دولت و دستگاههای اجرایی سازمان سینمایی و نوع نگاه تحولی در صدا و سیما، باعث شده تا یک اتمام حجتی برای همه ما ایجاد شود.
او با بیان این که اکثر مردم از وضعیت فرهنگی در کشور راضی نیستند و البته که این نظر رهبری نیز است، گفت: این وضعیت نابهسامان فرهنگی دغدغه مشترک بین مردم، رهبری و مسئولین نهادهای فرهنگی خواهد بود. در بخش نمایش خانگی در دولت قبل فیلمها و سریالهایی مجوز گرفتهاند، که وقتی فیلمنامهشان را میخوانیم، دچار حیرت میشویم چه برسد به اینکه این آثار ساخته شوند، در چنین شرایطی مسئولین سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگاه ارزشی و انقلابی مجبورند فیلمهایی را اکران کنند که ذاتاً با آن همسو نیستند.
جبلی با بیان این که سینما با بخش خصوصی در ارتباط است، گفت: استعدادهای جوان پراکندهای در سطح کشور وجود دارند که باید آنها را کشف کنیم، به کمک مجلس و دولت باید بتوانیم این خلاها را جبران کنیم. در جلسهای که با تهیهکنندگان داشتهایم خودشان هم این مسئله را عنوان میکردند از همان نقطه طرح و ایده کاری با کارگردان و سازندگان اثر همراه شویم و ایدههایمان را به آنها بگوییم و تاجایی که ممکن است افقهایمان را بهم نزدیک کنیم و علاوه بر خرید کپی رایت در ساخت اثار مشارکت کنیم.
از تشکیل «کارگروه تخصصی سینما و تلویزیون» استقبال میکنم
رئیس سازمان صدا و سیما ادامه داد: ما از پیشنهاد شما در خصوص شکل گیری «کارگروه تخصصی سینما و سیما» به شدت استقبال میکنیم. در این رابطه تجربه خوبی در حوزه کتاب داریم، به نظرم حتما این مفید خواهد بود و ایدههایی که دوستان مطرح کردند قابلیت اجرا شدن در آن کارگروه را دارد. ما اکنون شهرک سینمایی غزالی را داریم و ما و شما میتوانیم با هم همکاری کنیم. بحث دیتاسنتر (Data Center) میتواند بسیار مهم باشد و صندوق مشترک برای تولید مستند و انیمیشن را به راحتی میتوان انجام داد.
جبلی با بیان این که هزینههای انیمیشن در خارج از کشور بالاست گفت: ما به انجام کار مشترک در انیمیشن اعتقاد داریم. در کار سرمایهگذاری و تامین منابع مشارکت خواهیم کرد و بعد از آن توافق میکنیم که در جشنواره یا بعد از آن در صدا و سیما پخش شود. من از ایده کارگروه به شدت استقبال میکنم. فردی مناسب را برای خرید رایت و کار مشترک و تامین در کارگروه معرفی میکنیم و متناسب با موضوع میتوان کارگروه را گسترش داد.
جبلی گفت: ما آمادهایم هر زمان که گفتید کارگروه را شروع کنیم. موضوعات مشترک زیادی وجود دارد که میتوان طرح کرد. با همکاری سازمان سینمایی این کارگروه به نوعی مرجع سینماشناسی تلویزیون نیز خواهد بود. در حال حاضر در بحث تیزر فیلمهای سینمایی تصمیم گیرنده اداره کل بازرگانی است، البته اصل شورای محتوایی دارند و دوستان نظر میدهند ولی منطقیتر این است که کارگروه مشترک باید مرجع این قضیه باشد. قبلا سیمافیلم هر سال ۷-۸ فیلم سینمایی آماده میکرد و آثار ارزشمندی را در جشنواره ارائه میکردند و استقبال خوبی هم میشد. این موضوع هم میتواند دوباره احیا شود، البته امسال هم فیلم سینمایی مهدی باکری را داریم.
ضرورت همگرایی سینما و تلویزیون در جهت منافع ملی
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در ابتدای این نشست با بیان این که حوزه استحفاظی سینما و رسانهی ملی بسیار به هم نزدیک است، گفت: این دو سازمان ماموریتها و چالشهای مشترکی در عرصه فرهنگ و تصویر دارند و با توجه به چالشها و خلاءهای که در این حوزه هم در رمیه تولید محتوا و هم در عرصه مباحث گفتمانی وجود دارد میتوان به راهبردهای مشترک دست یابیم.
او ادامه داد: یکی دیگر از چالشهای مبتلابه و پیش رو این دو سازمان، چالش مجاری غیررسمی اینترنت و ماهواره است که هر روز گستردهتر و فراگیرتر در اقصا نقاط کشور در لایههای مختلف اجتماعی فرهنگسازی میکنند و این چالش حاکمیت فرهنگی و تصویر را تهدید میکند.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به این که خوشبختانه در این دوره نوگرایی را در دو مجموعه رسانه ملی و سینما حس میکنیم، گفت: با این حال کارهای روی زمین مانده بسیار زیاد است و اگر بیشتر هم افزایی و هم فکری نداشته باشیم موقعیت را به جریانات ضد کشور میبازیم.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: جریان اپوزیسیون داخلی و خارجی تلاش میکند فضای یاسآلودی را برای سیاه نمایی و از بین رفتن منافع ملی بوجود بیاورد. نیاز است برای تعالی کشور طرحها و ایدههای جدید ارائه بدهیم و با هم افزایی تخصصها و ظرفیتها در مسیر منافع ملی گام برداریم. متاسفانه، به نظر میرسد ما همه دچار انحراف فرهنگی از ریل منافع ملی شدهایم.
خزاعی گفت: وادادگی و ناامیدی که در برخی آثار فرهنگی و تصویری ما احساس میشود نشان میدهد که ما بیش از همیشه به برنامه استراتژیک، پژوهش محور و آیندهنگرانه احتیاج داریم- به نوعی همگرایی پایدار و میطلبد طی نشستهای مشترک و در قالب کارگروهها، ماموریتها و اهداف مشترک طراحی و پیگیری شوند.
سیاستهای چندگانه فرهنگی در حوزه تصویر از بین برود
خزاعی با بیان این که سازمانهای صدا و سیما و سینما میتوانند سیاستهای مشترکی به خصوص در بحث تقاضا، عرضه و تولید داشته باشند، تاکید کرد: باید این چندگانگی سیاستهای فرهنگی درعرصه تصویر از بین برود. چرا که باعث میشود با نسلی مواجه شویم که کم کم احساس تعارض فرهنگی و بلاتکلیفی کنند.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه در جایگاه تاثیرگذار کارگروه صدا و سیما و سینما بیان کرد: سینما و رسانه ملی میتوانند خدمات متقابلی داشته باشند.
او در باره خواستههای سینما از صدا و سیما توضیح داد: یکی از این خواستهها حمایت از فیلمسازان کوتاه، مستند و سینمای حرفهای از طریق خرید حقوق فیلمها به قیمت بالاتر و افزایش عادلانه و منطقی با توجه به افزایش هزینههای تولید فیلم، مشارکت در تولیدات و ارائه بسته تسهیلات حمایتی در زمینه تبلیغات فیلمها است. برای اینکه فضای سینما رونق پیدا کند، خانوادهها و مردم با سینما آشتی کنند و اقتصاد سینما دستخوش تغییر و تحول شود لازم است که تلویزیون برای کمک به سینما در کنار آن قرار گیرد و این حمایت ضروری است.
به گفته وی، اگر بتوانیم در این موارد به یک سیاست مشترک برسیم قطعا، به خروجیهای مطلوبتر منجر خواهد شد. سازمان صدا و سیما هم میتواند بستههای تشویقی برای فیلمسازان پیش بینی کند و فیلمهایی که واجد شرایط از لحاظ محتوا و ساختار هستند و با شرایط تلویزیون هم، همخوانی دارند و قابل پخش از این رسانه هستند را مورد حمایت و تشویق جدی قرار دهد.
خزاعی ادامه داد: ما در این دوره، در بنیاد سینمایی فارابی تسهیلات تشویقی برای فیلمهایی که با محورهای مختلف از جمله: خانواده شاد و پرجمعیت، موضوعات اجتماعی و کمدیهای سالم، مضامین انقلابی و اخلاقی و استراتژیک و… باشند قائل میشویم. این مسئله در رسانه ملی هم قابل تعمیم است. اگر شاخصها و بستههای تشویقی پیش بینی شود سوگیری و اتفاقات خوبی عرصه فرهنگ و تصویر رقم میخورد.
وی خاطرنشان ساخت: اگر چه سینما و تلویزیون هر کدام زبان و ظرفیتهای خاص خودشان را دارند و باید کمک کنیم ضمن حفظ وجاهت زبانی و کارکردهای اجتماعی آنها به رونق و پویایی آنها بیفزاییم.
خزاعی گفت: این سالها در اثر غفلت یا تاثیر جریان نفوذ، نوعی قبحزدایی و اباحهگری رونق گرفته است. برخی مسائلی که برای خانوادهها ارزش و اخلاق بوده در آثار کمرنگ شده است. مضامینی وارد سینما شده که خانوادهها را بعضا، نگران میکند. یا در برخی سریالهای خانگی هم دیده میشود. زمانی در تلویزیون این رویه پیدا شده بود. سازمان سینمایی به تنهایی نمیتواند این مسئله را درست کند، اگر تلویزیون کمک کند و سیاستهای فرهنگی مشترکی داشته باشیم، به رویکرد و سازو کارهای مشترکی خواهیم رسید.
او درباره سیاستهای تشویقی صدا و سیما پیشنهاد داد: به عنوان حسن شروع، پیشنهاد میدهم در همین جشنواره ملی فجر سازمان صدا و سیما میتواند با انتخاب برخی فیلمها در روز اختتامیه تعدادی از آنها را مورد حمایت قرار دهد و حق رایت آنها را برای تلویزیون خرداری کنند.
دستگاههای فرهنگی، سینما و صدا و سیما به قرارگاه مشترک نیاز دارند
مسعود نقاشزاده دبیر جشنواره فیلم فجر هم در انتهای این نشست گفت: در سال ۱۴۰۰ و آغاز قرن جدید باید برای همافزایی در بخشهای مختلف فرهنگی کشور برنامهریزی داشته باشیم. همه ما میدانیم که دستگاههای مختلف فرهنگی در کشور تا چه اندازه کارایی دارند؛ فکر میکنم بخش مهمی از آن چیزی که اسمش را فقدان کارآیی مناسب میگذارم و در فرمایشات مقام معظم رهبری هم به کرات عنوان شده است، این است که دستگاهها هر کدام به شیوه خودعمل میکنند؛ فرایند کار فرادستگاهی باید مورد توجه مدیران ارشد قرار گیرد، تا منابع، امکانات و کار نیروهای موثر از بین نروند.
او با اشاره به اینکه دستگاههای فرهنگی، سینما و صدا و سیما اگر یک قرارگاه مشترک نداشته باشند و برنامهریزی و کار استراتژیک نداشته باشند، بخش مهمی از تواناییهای خود را از دست میدهند؛ توضیح داد: در دورهای رسانه ملی از سازمان سینمایی و ارشاد فاصله میگرفت و این فاصلهها یا دلایل مدیریتی داشت یا به دلیل مسائلی بود که در اجرا به وجود میآمد. فکر میکنم که حضور آقای اسماعیلی و خزایی میتواند فرصتی برای این همافزایی در حوزه کلان مدیریتی باشد. البته این را به این جهت نمیگویم که سازمان صدا و سیما باید همواره پشتیبان جدی برای سینما باشد کماینکه بوده و خواهد بود بلکه این را بیشتر به عنوان دغدغه حوزه فرهنگی مطرح کردم.
دبیر جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: امسال سال خاصی برای جشنواره فیلم فجر است. بخش مهمی از آنچه که از تولیدات سینمایی به جشنواره رسیده در دولت قبل با برخی از شیوه نامههای آن زمان تولید شده و ما امسال میخواهیم جشنوارهای برگزار کنیم که با چارچوبهای دولت قبل شکل گرفته است البته منظورم این نیست که دولت قبلی بسیار متفاوت بودند اما بالاخره تفاوتهای موجود در دیدگاهها و رویکردها باعث میشود که تنظیم کردن این جریان دشوار شود.
او با پیشنهاد این که سازمان صدا و سیما هم میتواند از جشنواره فجر بهره ببرد یادآور شد: این فرآیندی است که میتواند به گسترش جریان فرهنگی که تازه به راه افتاده کمک کند. در جشنواره امسال به غیر از بخش رقابتی که معمولا در همه جشنوارههای دنیا بخش اصلی بوده است، بخش بسیار مفصلی تحت عنوان بخش فرهنگی طراحی کردهایم که شامل نشستهای تخصصی با اندیشمندان است و بحثهای مختلفی در رابطه با سینما و گفتمان انقلاب شکل خواهد گرفت.
منبع: عصر ایران برچسب ها: انتقاد ، صداوسیما ، نمایش خانگی ، مجوز ، فیلم
منبع: ناطقان
کلیدواژه: انتقاد صداوسیما نمایش خانگی مجوز فیلم رئیس سازمان سینمایی سازمان صدا و سیما سازمان سینمایی جشنواره فیلم فجر سینما و تلویزیون داشته باشند دستگاه ها منافع ملی هم افزایی رسانه ملی دولت قبل فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۹۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
مصطفی قاسمیان در چارسو فرهنگ نوشت: این روزها که فیلم «سال گربه» به اکران رسیده، اخبار مختلفی از رکوردشکنیهای این اثر به گوش میرسد؛ رکوردهایی مثل بیشترین فروش در روز اول اکران و بیشترین فروش در ۳ روز اول اکران که به افتتاحیه مشهور است. اگر پیگیر اخبار سینمایی باشید، احتمالا متوجه شدید که همین رکوردها را یک ماه پیش فیلم «تمساح خونی» هم شکسته بود و برخی از این رکوردها را در نیمه دوم ۱۴۰۲ آثاری مثل «ویلای ساحلی»، «هاوایی» و «هتل» جابهجا کرده بودند! ماجرای این رکوردها چیست؟ همانطور که میشود حدس زد، نه فیلمهای سینمای ایران طی همین ۷-۶ ماه اخیر، تماشاگرپسندتر و محبوبتر شدهاند و نه سینمای ایران ناگهان با موج جدیدی از تماشاگران روبهرو شده، بلکه باز هم بلیت سینما گران شده است، ولی این بار بدون سروصدا.
- اوایل دیماه ۱۴۰۲ بود که بلیت سینما ناگهان گران شد. این اقدام از دو جهت کمسابقه به شمار میرفت؛ نخست آنکه پس از سالها که افزایش قیمت بلیت سینما محدود به ابتدای اکران نوروزی شده بود، این تصمیم در میانه سال گرفته شد و دوم اینکه به فاصله ۱۰ ماه قبل از آن (اسفند ۱۴۰۱) یک بار دیگر بلیت سینما گران شده بود! یعنی این بار فاصله دو مرتبه افزایش بهای بلیت، نه یک سال، بلکه تنها ۱۰ ماه بود! طبق مصوبهای که در آن زمان از طریق روحالله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر نمایش سازمان سینمایی اعلام شد، این نکته ذکر شد که همزمان با گرانی بهای بلیت، روز دوشنبه نیز (همراه با سهشنبه) بهعنوان روز عرضه بلیت نیمبها تعیین شده تا ضرب خبر این افزایش قیمت، کمی گرفته شود. سهرابی در همان اظهارنظر گفت: «قیمت بلیت سینما در ساعات پیک و سانسهای طلایی روزهای پنجشنبه و جمعه در سینماهای مدرن به صورت شناور تا سقف ۸۰ هزار تومان و در سینماهای ممتاز تا سقف ۶۰ هزار تومان در اختیار مدیر سینما خواهد بود.»
- خبر عجیب آنکه با گذشت تنها دو ماه از این رخداد، یک بار دیگر بلیت سینما گران شده است و این بار بیسروصدا این اتفاق افتاده. بدون اطلاعرسانی رسمی، آن تبصره مهم فروش بلیت ۸۰ هزار تومانی در ساعات طلایی برداشته شده و سالنهای سینما در ۵ روز هفته (چهارشنبه تا یکشنبه) در همه ساعات روز به غیر از دو سانس که صبح است میتوانند بلیت را به قیمت ۸۰ هزار تومان به فروش برسانند. این درحالی است که همواره مصوبات شورای صنفی نمایش و شورای راهبردی اکران بهعنوان دو کمیته تخصصی تعیین آییننامه عرضه در سینمای ایران، به اطلاع عموم میرسید و هرگونه تغییر در بهای بلیت سینما نیز از این قاعده مستثنی نبود. این اتفاقی نادر است که نه سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و نه صنوف سینمایی حاضر در شورا، خود را موظف ندیدهاند تا گران شدن بلیت را به اطلاع علاقهمندان سینما برسانند.
منبع: کافه سینما
tags # سینما سایر اخبار اسرار تکامل آلت جنسی؛ رابطه جنسی انسانهای اولیه مثل گوریلها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غولپیکری که توسط انسانها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟