Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی باید تلاش کنند که تسهیلاتی را برای زنان، همسران و مادران پزشک و کادر درمان ایجاد کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ محمد رئیس‌زاده در همایش بانوی طبیب، اظهار داشت: طبیب زن و طبیب مادر جایگاه ویژه‌ای دارد که هم باید نقش مادری و همسری را به خوبی ایفا کند و هم به عنوان یک طبیب در خدمت بیمارانش باشد که وظیفه مقدس مضاعفی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نزدیک شاهدیم که هم دوران تحصیل، دوران طرح و ادامه کار در حوزه پزشکی برای خانم‌ها به خصوص اگر متأهل باشند و دارای فرزند، دوران دشواری است. شاید لازم باشد به صورت ویژه‌ای به نقش زنان و مادران طبیب پرداخته شود و دشواری‌ها و زحمات آنها دیده شود. جایگاه این افراد غیرقابل انکار و غیرقابل جایگزینی است. در بسیاری از کشورها به ویژه با حساسیت‌های اخلاقی، فرهنگی و مذهبی که داریم، جای زنان پزشک را به راحتی نمی‌توان پر کرد.

وی به مشکلات نیروهای متخصص طرحی اشاره و تصریح کرد: وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی باید تلاش کنند که تسهیلاتی را برای زنان، همسران و مادران پزشک و کادر درمان ایجاد کنند. شرایط هم دشوار است؛ به عنوان مثال از یک جهت در یک منطقه محروم متخصص زنان و زایمان به شدت نیاز است، اما از سوی دیگر پرداختی‌ها و هزینه‌هایی که باید تامین شود تا یک نفر با فراغ بال و انگیزه به منطقه‌ای رفته و خدمت کند، فراهم نمی‌کنیم. بر این اساس سیستم بهداشتی و درمانی چاره‌ای ندارد جز اینکه باید از نیروی طرحی استفاده کند که نیروی طرحی هم گاهی متأهل است، فرزند دارد، همسرش در جای دیگری مشغول کار است، حال باید او را به طرح در منطقه‌ای دورافتاده یا مرزی  بفرستیم که شاید نتواند همسر و فرزندش را با خود ببر.

رئیس‌زاده ادامه داد: از آنجایی که قیمت و ارزش واقعی خدمات دیده نمی‌شود و سازمان‌های بیمه‌گر ما حق جامعه پزشکی را آنطور که باید و شاید پرداخت نمی‌کنند، فشار این موضوع در برخی رشته‌ها و مناطق بر دوش نیروهای طرحی یا همکارانی است که سال‌هاست آنجا هستند و کسی نیست که جایگزینش شود. حتما باید وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و مجلس شورای اسلامی تلاش کنند تا این مشکلات را حل کنند.

وی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی جزو اولین کسانی هستند که نسبت به کمبود پزشک به خصوص پزشک خانم و به ویژه متخصصین زنان و زایمان، اطفال و کودکان واکنش نشان داده و کمبود آنها را در مناطق حوزه انتخابیه‌شان می‌بینند و انتظار دارند که هم پزشک در دسترس باشد، هم طرح انطباق رعایت شود؛ درحالی که باید قوانینی وضع شود که جوانب و مشکلات یک پزشک به ویژه پزشکان خانم دیده شود. از سوی دیگر هم منابع لازم برای فرستادن افرادی که حاضرند به مناطق دورافتاده روند و مشکلی ندارند، فراهم نمی‌کنیم. بعد به وزارت بهداشت فشار می‌آوریم که باید نیرو تامین کنید و از طرفی هم اعلام می‌کنیم که قانون هم باید اجرا شود که یک پزشک زن، در کنار همسر و فرزندانش باشد، اما از طرفی هم می‌گوییم بودجه نداریم که پزشک دیگری را به فلان منطقه بفرستیم.

رئیس‌زاده گفت: بنابراین معضلاتی در این حوزه وجود دارد که اگر می‌خواهیم کار جدی انجام دهیم، باید به صورت منطقی همه اضلاع اعم از مجلس و نمایندگان مجلس، سازمان‌های بیمه‌گر، سازمان برنامه و بودجه و..‌ کنار هم بنشینند و به صورت جدی، واقعی و منطقی این مشکلات را حل کنند. وگرنه صرف تدوین قانونی که زیرساخت‌ها و الزاماتش دیده نشده است، مشکل را حل نکرده و فشار مضاعفی را به وزارت بهداشت وارد می‌کند. وزارت بهداشت بودجه ندارد که فردی را با حقوق و دریافتی معقول به این مناطق ارسال کند و کسی حاضر نیست برود. از سویی هم مسئولان استان‌ها و شهرها تاکید می‌کنند که در این مناطق کمبود وجود دارد، اما وزارت بهداشت چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

وی تاکید کرد: این مسئله، یک معادله چند مجهولی است که پیشنهاد می‌کنم که همه دستگاه‌های مرتبط به کمک وزارت بهداشت آمده و اگر می‌خواهند مقام همکاران طبیب ما رعایت شود و چارچوب خانواده استحکام یابد، باید بنشینند و مطلب را به صورت ریشه‌ای حل کرده و الزامات آن را ببینند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بهداشت و درمان وزارت بهداشت پزشک بهداشت و درمان وزارت بهداشت پزشک سازمان نظام پزشکی وزارت بهداشت رئیس زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۰۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند

عباس مسجدی در جلسه شورای معاونین سازمان که با حضور دکتر سیدرضا مظهری رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، گفت: امکان دسترسی برخط به پرونده‌های بیمارستانی افرادی که برای تعیین خسارت به مراکز پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند یکی از درخواست‌های جدی سازمان در سال‌های گذشته بود که خوشبختانه با همکاری مناسب وزارت بهداشت به تازگی امکان تبادل الکترونیک پرونده‌های بیماران محقق شده است.

وی افزود: درخواست پرونده‌های بیمارستانی از برخی مراجعین پزشکی قانونی که برای اعلام نظر کارشناسی نیاز به تکمیل پرونده دارند وقت زیادی از مردم تلف می‌کند، اما خوشبختانه با فراهم شدن امکان تبادل الکترونیک این پرونده ها، ضمن عدم نیاز به مراجعه حضوری مراجعین به مراکز درمانی برای دریافت تصاویر پرونده‌های بالینی، از اطاله دادرسی جلوگیری و سرعت در اظهار نظر کارشناسی افزایش می‌یابد.

دکتر مسجدی با اظهار امیدواری در خصوص ادامه دار بودن اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: فراهم شدن این امکان برای کارشناسان سازمان در راستای پاسخدهی سریع­تر به مراجعین و تسهیل ارائه خدمت به آنان بسیار مهم است و مراجعین سازمان نیز که عمدتا افراد متألم و آسیب دیده هستند، از آن منتفع خواهند شد لذا امیدواریم زین پس همکاری‌های بین وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی کشور برای خدمت رسانی هرچه بهتر به مردم تداوم داشته باشد.

پیگیری‌های پزشکی قانونی برای تسهیل امور مراجعین قابل تقدیر است

در ادامه این جلسه دکتر سید رضا مظهری رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیگیری و مطالبه پزشکی قانونی برای راه اندازی و فعال شدن سامانه دسترسی به پرونده‌های بیمارستانی مراجعین به منظور تسهیل امور مردم قابل تقدیر و قدردانی است.

وی افزود: موضوع تبادل اسناد بین وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی یکی از اهداف برنامه رگلاتور-اپراتور وزارت بهداشت در قالب برنامه پنج ساله هفتم است که به صورت پروژه‌ای مشترک با پزشکی قانونی اجرا خواهد شد.

دکتر مظهری اظهار داشت: در حال حاضر تمام زیر ساخت‌های لازم برای برقراری این تبادل فراهم شده است و پیش بینی می‌شود تا پایان ماه جاری (اردیبهشت ۱۴۰۳) امکان این دسترسی در مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور فراهم شود.

به گفته رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب این اقدام و از طریق این سامانه کارشناسان پزشکی قانونی که در خصوص میزان و نوع خسارت و آسیب‌های وارد شده به مراجعین اظهار نظر کارشناسی می‌کنند، می‌توانند به جزئیات پرونده‌های بیمارستانی و مراحل درمان او دسترسی داشته باشند و به این واسطه، پاسخدهی در زمان سریع تری به مردم صورت گیرد.

گفتنی است در این جلسه معاونین و جمعی از مدیران کل سازمان پزشکی قانونی کشور و دکتر حسن واعظی رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز حضور داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • هشدار بیمه مرکزی به خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث
  • وال استریت ژورنال: شمار کشته‌ ها در غزه از دست مقامات در رفته
  • وال استریت ژورنال: شمار کشته‌ها در غزه از دست مقامات در رفته است
  • کارت سوخت این خودروها باطل می‌شود
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند
  • ابطال ۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی فاقد بیمه شخص ثالث
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن