علی کمساری: از منظر امام زن همانند قرآن انسان ساز است
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۱۱۹۶۲
مراسم بزرگداشت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و ولادت امام خمینی(ره) در حسینیه جماران، با حضور جمعی از بانوان، کارکنان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و کادر درمان بیمارستان قلب جماران برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در این مراسم حجت الاسلام علی کمساری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در سخنانی با تبریک و بزرگداشت این روز فرخنده گفت: موضوع زن یکی از پردامنه ترین و بعضا پرچالش ترین مباحثی است که درگفتمان جوامع مختلف همواره مطرح بوده و امروزه بیش از پیش به آن پرداخته می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کمساری گفت: این موضوع از زوایای مختلف، هم به لحاظ فردی و هم به لحاظ اجتماعی، یکی از مباحث جدی، پربسامد و پرچالش بوده و محل تضارب آرا و اندیشه ها است؛ آنچه مسلم است این است که موضوع زنان از مباحثی پردامنه و شاید به درازای طول عمرجوامع بشری قدمت دیرینه و پیشینه و سابقه طولانی دارد.
کمساری افزود: دیدگاه ها نسبت به زن ها، همواره در دو نقطه متفاوت و مقابل هم بوده است. یک دیدگاه، جایگاه زن و حقوق فردی و اجتماعی زن را تنزل می دهد و از زن به عنوان یک نگاه ابزاری استفاده می کند. در این دیدگاه، به تعبیر شهید مطهری، نگاه به زن به عنوان یک شی مطرح است؛ شیء گاهی در مفهوم نامحترم و گاهی هم محترم برشمرده می شود.
رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی تصریح کرد: با مطالعه در تاریخ باستان هم با این نگاه مواجه می شویم؛ بعنوان مثال وقتی مردی از دنیا می رفت، زنش را هم با او دفن می کردند! در روم باستان هم نظایر آن وجود داشت. در ایران باستان هم وضع بهتر از این نبود. با اینکه تمدن ایرانی دیرپا و کهن است اما مشاهده می شود که نگاه ابزاری همواره به زن وجود داشته و زن ها از حقوق اولیه خودشان هم محروم بوده و عموما در خدمت مرد بودند.
وی افزود: به بیان دیگر انسان ها به زن و مرد تقسیم نمی شدند؛ بلکه انسان ها، مردانی بودند که ابزارهایی در اختیارشان بوده؛ از جمله زن.
علی کمساری گفت: در قران کریم نیز به این دیدگاه اشاره شده است؛ و می فرماید که در عصرجاهلیت وقتی به والدین خبر می دادند که صاحب فرزند دختر شده اید، صورتشان از خشم سیاه می شد! این یک تراژدی تاریخی است، که در اعراب جاهلیت قبل از بعثت پیامبر نیز مشاهده می شد.
وی افزود: این دیدگاه نادرست، غیرانسانی و غیرالهی به زن (بجز در موارد نادر) در برهه های تاریخی، در تمام تمدن ها، اقوام و ملل وجود داشت.
کمساری با اشاره به اینکه زن امروز از نگاه ابزاری به خود رنج می برد، به تشریح دیدگاه دوم در حوزه زنان در عصر کنونی پرداخت و تصریح کرد: آنچه مسلم است این است که امروزه جوامع توسعه یافته که در خدمت اقتصاد وسرمایه داری و تفکر لیبرالی است، به زن نگاه مدرن دارند؛ که البته این نگاه نیز یک نگاه ابزاری است. این دیدگاه مبتنی بر برده داری مدرن، شیک، فانتزی و مجلسی است؛ و هدف غائی آن نگاه به زن به عنوان یک ابزار محترم همراه با ستایش است. ابزاری که مثل جواهر خوب هم از آن استفاده می شود.
وی افزود: آن آزادی های حقیقی که شایسته مقام انسان است در این نگاه وجود ندارد؛ و یا حداقل مورد نقد هست.
رئیس موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی با اشاره به ظهور دیدگاه سوم، بعد از این دو دیدگاهِ مبتنی بر افراط و تفریط، خاطر نشان کرد: امروز شاهد یک نقطه اعتدال در دنیای معاصر به برکت انقلاب امام خمینی در حوزه مسائل زنان هستیم که می تواند بعنوان بهترین الگو معرفی بشود.
وی افزود: این نگاه نقطه عطفی از منظر دین ایجاد کرد که با رعایت حد تعادل، خط بطلانی بر جریان افراط و تفریط حاکم بر موضوع زنان کشید.
کمساری اظهار کرد: این دیدگاه از سوی یک مرجع تقلید دینی و یک عالم طراز اول دینی مطرح شده و دارای مبانی فکری و فقهی و دینی محکم است؛ و هیچگاه در مباحث و اظهار نظر های سیاسی نمی گنجد.
رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: نکته نخست در باره این دیدگاه این است که اساسا موضوع زن در سیره و اندیشه حضرت امام یک نگاه راهبردی بوده و یکی از طلایی ترین نقاط اندیشه حضرت امام را تشکیل می دهد. این نگاه در کنار گفتمان های طلایی دیگرِ حضرت امام از جمله گفتمان جمهوریت، استقلال، آزادی و ... قابل بررسی و ارزیابی است.
وی گفت: اگر امروز مشاهده می کنیم که در نگرش جامعه ما نسبت به زن، هیچ تفاوتی با مرد وجود ندارد این برداشت محصول یک تفکر و انقلابی است که توسط امام در نگاه ها و دیدگاه ها ایجاد گردیده است. از حمایت اجرای شرط ضمن عقد برای خانم ها گرفته تا حمایت از مشارکت سیاسی آنان، همه از مواهبی است که امام راحل برای زنان به ارمغان آورد.
وی افزود: دفاع امام از حقوق فردی و اجتماعی زنان چه در دستورات حکومتی، چه در سخنرانی ها و چه در پیام ها همه نشانگر عمق نگاه متعالی امام نسبت به زن است.
کمساری تصریح کرد: حضرت امام با این دیدگاه رژیم گذشته نیز مبارزه کرد که معتقد بود زن باید یا متدین و مذهبی باشد و در خانه بماند؛ و یا غیرمتدین بوده و در اجتماع حضور پیدا کند! استراتژی حضرت امام حمایت همه جانبه از حقوق زنان چه در حوزه فردی و چه در حوزه اجتماعی بود و به برکت این نگاه امروز شاهد سربلندی زنان ایران هستیم.
کمساری گفت: بخاطر داریم که در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعی از اعضای شورای نگهبان به امام پیشنهاد دادند که زن ها نباید کاندیدا شوند! اما امام بشدت مخالفت کردند و فرمودند که زن ها نه تنها حق رای دادن دارند بلکه کاندیداها هم می توانند بشوند.
وی افزود: نکته جالب تر اینکه حضرت امام تاکید و تکرار دارند که همانگونه که اسلام می گوید مرد حق دخالت در همه شوون را دارد، زن هم از همین حق برخوردار است. در جای دیگر حضرت امام می فرمایند که نه تنها زن حق دخالت در امور سیاسی را دارد؛ بلکه بر او تکلیف است که در امور سیاسی دخالت هم بکند.
کمساری با اشاره به اینکه دیدگاه امام خمینی در مواجهه با موضوع زنان برگرفته از تعالیم دینی و قرآنی است، تصریح کرد: با ظهور اسلام نگاه غیر الهی به زن نیز تغییر می کند؛ نگاهی که قرآن به زن ارائه می کند، یک نگاه متعالی است. در آیه شریفه سوره الحجرات (آیه ۱۳) می فرماید: یا أَیُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقناکُم مِن ذَکَرٍ وَأُنثیٰ وَجَعَلناکُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا ۚ إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ؛ یعنی ا ی مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهها و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست) گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است.
منظور از این آیه این است که منشا خلقت، مرد و زن است. هیچ تفاوتی در اینکه کدام یک اصل می باشد، وجود ندارد.
کمساری افزود: به تعبیر حضرت امام خمینی نگاهی که اسلام به زن دارد و جایگاهی که اسلام به زن می بخشد؛ به مراتب بالاتر از نگاهی است که به مرد دارد و اهتمام و اهمیتی است که به زن دارد بالاتر از مرد است. به بیان دیگر در نگاه قرانی ضمن جبران مافات، زن را به یک نقطه اعتدال می رساند؛ و زن را شایسته توجه می داند.
وی تصریح کرد: اگر امروز در کشور ما از میزان سهم زنان در مجلس و کابینه صحبت می شود بواسطه دیدگاه متعالی حضرت امام در این زمینه است؛ در نظر داشته باشیم که یک روزی حضور یک زن متدین در عرصه سیاسی و اجتماعی یک علامت سوال و تعجب توامان بود.
کمساری با اشاره به تعبیرهای بی بدیل امام خمینی در باره زنان تصریح کرد: تعابیری ارزشمند دیگری از سوی امام در باره زنان مطرح شده از جمله: سعادت و شقاوت جوامع وابسته به وجود زن است. این کلام هم از منظر فلسفه تعلیم و تربیت و هم از منظر اجتماعی باید مورد توجه بسیار قرار بگیرد؛ در این دیدگاه یعنی زن مبناست؛ این یک نگاه متعالی است؛ زن مبنای سعادت و شقاوت است. یعنی زنان می توانند جامعه ای را سعادتمند یا شقاوتمند بکنند.
وی با اشاره به کلیدی ترین جمله حضرت امام در باره شخصیت زن تصریح کرد: مهمتر از همه این تعابیر، حضرت امام در جای دیگر می فرمایند: که زن ها انسان ساز هستند همانطور که قرآن انسان ساز است. در باره این تعبیر بسیار زیبا، می توان پژوهش های متعددی انجام داد.
کمساری در بخش پایانی سخنان خود گفت: این تعبیر اشاره دارد به اینکه قرآن کریم انسان ساز است و زن ها نیز انسان سازند. قرآن کتاب هدایت، انسان سازی، رهنمون کردن جامعه به سوی رستگاری است؛ این خصوصیات را یک زن هم می تواند داشته باشد. این تعبیر بسیار عمیقی است که امام خمینی بعنوان یک رهبر، فقیه، فیلسوف، عارف و سیاستمدار از زن دارد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: امام خميني ره روز زن موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی رئیس موسسه تنظیم امام خمینی نگاه ابزاری حضرت امام انسان ساز موضوع زن یک نگاه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۱۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هدف از تحمیل بیحجابی به جامعه چیست؟
بدون شک در عصر ما که افراد غرب زده، بیحجابی را جزئی از آزادی زنان میدانند، سخن گفتن از حجاب برای این دسته افراد، ناخوشایند و گاهی افسانهای است متعلق به زمانهای گذشته.
این گروه از افراد که توسط بیگانگان و دشمنان داخلی وخارجی حمایت میشوند، مدام دررسانههای مجازی در اذهان عمومی چنان وانمود میکنند که حجاب، حکم قرآن نیست ودرهیچ جای این کتاب، الزام و اجباری به رعایت حجاب نشده است، اما فلسفه حجاب از کجا آمده و چرا حاکم جامعه اسلامی، حجاب را لازمالاجرا و واجب اطاعت میداند وحتی در بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، نظر قاطع ایشان مبنی بر شرعی و قانونی بودن حجاب است و باید توسط همه افراد، چه کسانی که به شرع معتقدند و چه آنهایی که اعتقادی ندارند، رعایت شود و قابل صرف نظر کردن نیست؟ شیخ مهدی عسکرآبادی، کارشناس معارف و استاد حوزه علمیه و خادم تشکلهای مردمی قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر امام خامنهای به تمام ابهامات ما پاسخ میدهد و میگوید: تمام احکامی که ما در جامعه اسلامی به آن عمل میکنیم بر مبنای قرآن کریم وروایات اهل بیت (ع) است. قرآن، این احکام را تدبیر و ابلاغ کرده وحاکم جامعه اسلامی در هرعصر و زمانی فقط موظف به حفظ و اجرای آن است و هیچ حکمی، مصلحتی عمل نمیشود. اسلام، حکم قطعی برای رعایت حجاب درمحیط اجتماعی صادرکرده و این موارد را باید حاکم جامعه اسلامی الزام و اجرا کند.
حاکم شرع جامعه اسلامی ما نیز در تلاش است که بتواند احکام را بهخوبی اجرا کند و مسئولیت ضمانت اجرایی حجاب که یکی از مسلمات دین مبین اسلام بوده و در مرحله اول برای حفظ حریم زنان و در مرحله دوم برای حفظ جامعهای اجتماعی اعم از زن و مرد است با حکومت اسلامی گذاشته شده است.
آیات حجاب کدامند؟
وی به آیات متعددی که در قرآن کریم به حجاب و مصادیق این پوشش اشاره کرده، میگوید: قرآن کریم در آیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب بهصراحت، جلباب (روسری بلند و چادر) را مطرح میکند و در آیات۳۰و۳۱سوره مبارکه نور به بحث رعایت نگاه، حجاب و مصادیق پوشش در برابر محارم و نامحرمان اشاره میکند. سوره احزاب یکی از پربارترین سورههای قرآن است که در آیه ۵۹ در مورد حجاب سخن میگوید و همه زنان باایمان را به رعایت این دستور اسلامی توصیه میکند. در این آیه آمده است: «ای پیامبر، به همسران، دخترانت و زنان مومنین بگو: جلبابها را بر خویش فرو افکنند. این کار برای این است که شناخته شوند و مورد آزار قرارنگیرند.» این آیه به برخی زنان باپوشش نامناسب هم که در عین داشتن حجاب، آن چنان بیپروا هستند که قسمتهایی از بدنشان نمایان و همین سبب جلب توجه افراد بیمار و نگاههای آلوده میشود نیز اشاره دارد.
سوره مبارکه نور، سوره دیگری است که به پاکدامنی، عفت و مبارزه بانگاههای آلوده اشاره دارد. درآیاتی ازاین سوره، مسأله نهی از چشمچرانی مردان نسبت به زنان و زنان نسبت به مردان و موضوع حجاب زنان مسلمان را پیش کشیده، چراکه تا چشم چرانی و بیحجابی ریشه کن نشود، آلودگیها برطرف نخواهد شد. در آیه ۳۱نور آمده است: به زنان با ایمان بگو، چشمان خود را فروگیرند و دامان خود را حفظ کنند. آنها نباید زینت خود را آشکارسازند، جز آن مقدار که طبیعتا ظاهر است و روسریهای خود را برسینه خود افکنند تا گردن و سینه آنها پوشانده شود و در ادامه این آیه به مصادیق پوشش دربرابر محارم و نامحرمان به تفکیک اشاره میکند و در آخر بیان میکند زنان هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان به گوش مردان بیگانه نرسد و سرانجام با دعوت عمومی همه مومنان به توبه و بازگشت به سوی خدا این آیه را پایان داده است؛ بنابراین با مروری در آیات قرآنی، متوجه لزوم رعایت حجاب میشویم و تمام احکامی که تاکنون در مورد حجاب به آن عمل شده بر مبنای قرآن کریم و سخن خداوند بوده است.
انتظار جامعهای رها شده از زنان بدحجاب
دربرگزیده تفسیر نمونه آیت ا... مکارم شیرازی آمده است بدحجابی طبعا پیامدهایی همچون آرایش، عشوهگری وامثال آن رابه همراه داردکه مردان بهخصوص جوانان رادرحالتی قرارمیدهدکه سبب ایجادالتهابات جنسی وهیجانات بیمارگونه عصبی وگاهی سرچشمه بیماریهای درونی میشود. غریزه جنسی نیرومندترین وریشهدارترین غریزه آدمی است که درطول تاریخ سرچشمه حوادث زیادی بوده است. جامعهای که زن را با اندام برهنه و بیحجاب بخواهد، طبیعی است که روز بهروز تقاضای آرایش بیشتر و خودنمایی افزونتر از اودارند وهنگامی که زن ازطریق جاذبه جنسی اش وسیله تبلیغ کالاها، دکور اتاقهای انتظار، مسبب افزایش دنبالکنندگان صفحات مجازی و عاملی برای جلب توجه جهانگردان، سیاحان ومبلغان رسانهای قرارگیرد درچنین جامعهای شخصیت زن تا سرحد یک عروسک یا یک کالای بیارزش سقوط میکند و ارزشهای والای او به کلی به دست فراموشی سپرده میشود و تنها افتخار او جوانی، زیبایی و خودنمایی اش است و تبدیل به وسیلهای میشود برای اشباع هوسهای سرکش یک گروه آلوده فریبکار و انسان نماهای دیو صفت.
چالش حجاب و نقشه شوم دشمن
به گفته عسکر آبادی، حجاب یک مسأله کاملا دینی است و دین اسلام برای سعادت بانوان، آن را واجب کرده که دشمنان با به چالش کشیدن حجاب بانوان کشور ما و همسویی آن با بهانههای اقتصادی و سیاسی، پاکی و قداست زن مسلمان را نشانه گرفتهاند و از هیچ تلاشی هم فروگذار نیستند. به فرمایش مقام معظم رهبری، حجاب درکشور ما به یک چالش تبدیل شده و دشمنان در حال تحمیل بیحجابی هستند که دخالت ومسألهسازی بیگانگان دراین خصوص آشکار وواضح است. دشمن ازبیرون وداخل درحال هنجارشکنی و تلاش برای برداشتن حجاب بانوان ماست که دراین خصوص زنان وبانوان عاقل وفهیم ما باید آگاه باشند و مسئولان بخشهای مختلف در این زمینه به نحو مطلوبی مسئولیت خود رااجرا کنند.
به گفته رهبری، مهمترین هدف دشمن ازتحمیل بیحجابی و بدپوشی، تغییر تدریجی کشور به وضعیت فضاحتبار دوران طاغوت است. عسکرآبادی میگوید: وظیفه اصلی مسئولان این است که همگام بافرهنگ آفرینی وترویج رسانهای وفرهنگی، رعایت حجاب وعفاف راازطریق ادارهها الزامی وبابیحیایی و بیبندوباری، طبق قانون حکومت اسلامی برخورد کنند. علاوه براین، بانوان محجبه ما ضمن رعایت پوشش اسلامی، دیگران را نیز به این پوشش تشویق کنند و درجاهایی که میبینند جامعه اسلامی مورد توهین واقع میشود، وظیفه دارند با برخوردی محبتآمیز در قالب نهی از منکر انجام وظیفه کنند. آن دسته ازبانوانی هم که متأسفانه گرفتار نقشه شوم دشمنان شدهاند و در حال ترویج بیحجابی در کشور هستند، بدانند و آگاه باشند اولین گروهی که موردتعرض افرادهوس بازقرارگرفته ودچار آسیب ومشکل میشوند خود همین افراد هستند. به امید روزی که تمام بانوان ارزشمند کشورمان بدانند که آزادی یک زن مسلمان در پناه رعایت حجاب و عفاف اسلامی محقق میشود.
منبع: روزنامه جام جم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی