Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروزه کشاورزی شهری در دنیا برای تحقق امنیت غذایی دارای اهمیت فراوان است. در این گزارش به بیان ۱۰ عرصه کشاورزی شهری در جهش تولید بخش کشاورزی می پردازیم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده معجزه آبخیزداری»؛ امروزه کشاورزی شهری در دنیا برای تحقق امنیت غذایی دارای اهمیت فراوان است. مقصود از کشاورزی شهری، کاشت و تولید محصولات خرد غذایی با روش های آسان، ارزان و با حداقل امکانات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید سبزیجات، صیفی جات و برخی میوه های بومی در مناطق مسونی شهری نه تنها محتمل و انجام شدنی است بلکه بنا بر ضرورت های توسعه شهری امری سودمند و ضروری تلقی می شود. عرصه های کشاورزی شهری که می توانند نقش موثری در جهش تولید در بخش کشاورزی و تأمین خودکفایی و امنیت غذایی داشته باشند، عبارت است از:

1- کشت در حیات خلوت یا بالکن

از انواع کشاورزی شهری، کشت در حیات خلوت یا بالکن است؛ در چندین کشور آسیایی و خاورمیانه و شمال آفریقا بسیاری از خانوارها در پشت بام و بالکن های بزرگ خانه های خود برای غنی سازی رژیم های غذایی خانواده با سبزیجات تازه، صرفه جویی در هزینه های غذا و کسب درآمد اضافی، مواد غذایی و گیاهانی را در حیات خلوت و بالکن های خانه پرورش می دهند. محصولات این گلخانه ها در خانواده مصرف می شود و در برخی مواقع به دوستان و همسایگان هدیه داده می شود. در اکثر موارد از وسایل و امکانات ساده برای تولید مانند گلدان های سفالی، سطل، جعبه، قفسه و میزهای پر از خاک، مخلوط خاک و کمپوست برای رشد و پرورش گیاه استفاده می شود.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

«معجزه آبخیزداری»|یک راه تأمین هوای پاک شهرها / نقش کشاورزی شهری در مدیریت سیل چیست؟«معجزه آبخیزداری»| کشاورزی شهری چگونه موجب ارتقای منظر شهرها می شود؟«معجزه آبخیزداری»|توسعه پایدار شهرها با کشاورزی شهری/ 20 مزیت کشاورزی شهری چیست؟کشاورزی شهری، پاسخی برای امنیت غذایی/ دلایل گسترش کشاورزی شهری در کشورهای پیشرفته دنیا چیست؟«معجزه آبخیزداری»| تلاش های جهانی برای توسعه کشاورزی در شهرها/ 12 راهکار ترویج کشاورزی شهری در ایران

2- بوستان در حاشیه خیابان

بعضی خیابان ها به صورتی طراحی می شوند که کاربرد چند گانه داشته باشند یعنی در کنار استفاده معمول کاربرد تفریحی و کشت محصولات کشاورزی نیز دارند. این بوستان های محلی معمولا توسط شهرداری محلی اداره می شود.

3- باغ مشارکتی

منظور باغی است که توسط گروهی از دوستان و همسایگان به منظور پرورش سبزیجات و گل ها و فراهم کردن فرصت هایی برای تعاملات اجتماعی سازنده و تفریح به صورت اشتراکی ساخته می شود. هدف باغ های مشارکتی لزوما رشد گیاهان نیست، بلکه ممکن است با هدف ایجاد فضای مطبوع، تفریح، ایجاد تنوع زیستی یا باغداری درمانی تاسیس شوند. ایجاد این باغ ها چند هدف را دنبال می کند از جمله این اهداف می توان به باز آفرینی فضاهای شهری بلااستفاده، پایداری محیط زیستی، افزایش تنوع زیستی در محیط زیست شهر اشاره نمود. باغ های مشارکتی ابزاری ارزان قیمت اما بسیار کارا در اختیار مدیران شهری است که می تواند با ارایه کارکردهای چندگانه خود نقشی تعیین کننده در افزایش کیفی زندگی شهری و جهش تولید در بخش کشاورزی ایفا کند.

4- باغ های فامیلی

باغ های فامیلی عبارت است از اراضی متمرکز در یک ناحیه ای در شهر یا حاشیه شهر که از چند تا صدها قطعه اراضی کوچک تشکیل شده اند و توسط افراد و یا خانواده ها اداره می شوند. در این باغ های فامیلی قطعات اراضی به صورت جداگانه مورد کشت و زرع و باغبانی قرار می گیرند. این باغ ها کارکرد گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی در ساختار کالبدی شهر و محیط اطراف آن دارند. در این باغ ها علاوه بر فعالیت اقتصادی و تولید کوچک مقیاس کشاورزی و باغداری و ایجاد فضای مناسبی برای گذران اوقات فراغت برای خانواده می باشند.

5- گلخانه ها

گلخانه به فضای محدودی اطلاق می شود که قابلیت کنترل شرایط محیطی مناسب را برای رشد گیاهان از نواحی مختلف در سراسر سال داشته باشند. طبق این تعریف از جمله عملکرد گلخانه، فراهم کردن شرایط محیطی لازم و مورد نیاز محصولی معین است. گلخانه ها بر حسب اینکه چه نوع مصالح ساختمانی در آنها بکار برده شده است به نوع ثابت و متحرک تقسیسم بندی می شوند. گلخانه های ثابت، به گلخانه هایی گفته می شود که مصالح ساختمانی بکار رفته در آنها از جنس پایدار و بادوام باشد.

6- بام سبز

بام های سبز نوع خاصی از کشاورزی شهری هستند که بخشی از مدیریت و کنترل سیلاب های شهری نیز محسوب و باعث کاهش رواناب های سطحی از طریق بهبود نسب نفوذ به رواناب می شوند. بام های سبز به عنوان موثرترین راه حل مبارزه با رواناب های شهری ناشی از سطوح غیرقابل نفوذ مطرح می باشد. مطالعه ای نشان داده است که در صورتی که تنها 6 درصد بام های تورنتو سبز شوند و تنها 10 درصد از این بام ها مواد غذایی پرورش دهند، در حدود 4.7 میلیون کیلوگرم محصول در سال تولید می شود.

7- دیوارهای سبز

دیوار سبز دیوار آزاد یا ایستاده ای که به طور نسبی یا به طور کامل با پوشش گیاهی پوشیده شده است. از فضای دیوارهای داخلی و خارجی برای رشد گیاهان تزیینی و مواد خوراکی استفاده می شود. این روش به محیط شهری و خانگی زیبایی خاصی می بخشد. دیوارهای سبز بسیار باشکوه هستند؛ کاربرد آنها در بام های سبز نمای دلنشینی را ایجاد می کند که صرفنظر از مزایای زیست محیطی اش، همگان می توانند از آن لذت ببرند.

8- کشاورزی عمومی

کشاورزی عمودی به عنوان بخشی از کشاورزی شهری به روش کاشت گیاهان در گلخانه (آسمان خراش ها) یا فضاهایی که به طور عمودی در آنها تعبیه شده است اطلاق می شود. ایده مدرن کشاورزی عمودی از تکنیکی مشابه گلخانه های شیشه ای بهره می برد که در آنها می توان با نور طبیعی خورشید میزان نور مصنوعی را افزایش داد مزارع عمودی قصد دارند تا از بروز مشکلات طبیعی در تولید محصولات غذایی در صدها کیلومتر از مراکز جمعیت مناطق مستعد خشکسالی و بیماری ها که مصرف خواهند شد جلوگیری کنند.

9- پرورش احشام در مقیاس کوچک

یکی دیگر از عرصه های کشاورزی شهری، پرورش احشام در مقیاس کوچک است؛ به دلیل افزایش جمعیت و نیاز مردم به گوشت و فرآورده های دامی و همچنین تغییر سبک زندگی از روستا به شهرنشینی برخی از مردم برای ایجاد اشتغال و همچنین تامین نیاز سایرین پرورش دام و طیور را در اطراف شهرها در مقایس های کوچک و بزرگ راه اندازی کرده اند.

10- آکواپونیک

آکواپونیک عبارت است از هر نوع فعالیت کشاورزی که پرورش هر گونه حیوان اعم از دام و آبزی را در محیط های محدود و مختلف فراهم می کند. روش آکواپونیک صرفه جویی مصرف آب را به دنبال دارد چرا که از یک منبع آب برای دو محصول (مثلا گیاهان زینتی و ماهی) استفاده می شود.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معجزه آبخیزداری کشاورزی شهری امنیت غذایی بخش کشاورزی باغ ها جهش تولید گلخانه ها بام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۴۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند

امروزه با افزایش تقاضا برای داروهای سرکوب‌کننده اشتها، مردم به دنبال مواد طبیعی هستند که اثرات مشابهی داشته باشند. اخیراً چالشی در شبکه های اجتماعی وایرال شده که در آن کاربران برای کاهش وزن خود ترکیبی از جو، آب و آب لیمو را می نوشند.

در حالی که این ترکیب مضر نیست، کارشناسان در مورد این ادعا که مصرف این نوشیدنی می تواند اثرات چربی‌سوزی را تقلید کند، تردید دارند.

اما نیازی به متوسل شدن به معجون های مشکوک نیست، چراکه برخی از غذاها می توانند مانند داروهای دیابت و چاقی باعث ترشح هورمون «سیری» شوند.

داروی اوزمپیک که ماده فعال آن سماگلوتید است، برای درمان دیابت نوع ۲ تجویز شده و مزیت دیگری دارد که باعث کاهش وزن مصرف‌کنندگان می شود.

Novo Nordisk، شرکت سازنده اوزمپیک، دارویی با دوز بالاتری از سماگلوتید را با نام تجاری Wegovy برای درمان چاقی به بازار عرضه کرده است.

دسته ای از داروها که آگونیست گیرنده پپتید شبه‌گلوکاگون ۱ (GLP-1 RA) نامیده می شوند، با تقلید از هورمون GLP-1 که به طور طبیعی توسط روده شما هنگام خوردن غذا ترشح می شود، عمل می کنند که به مغز سیگنال می دهد که سیر شده اید و از پرخوری جلوگیری می کند.

به گزارش روزیاتو، مواد غذایی نمی‌توانند دقیقاً همان تأثیرات و نتایجی که با مصرف داروهای مرتبط با کنترل دیابت یا کاهش وزن به دست می‌آیند را به وجود بیاورند.

اما طبق تحقیقات، مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند میزان ترشح هورمون‌های GLP-1 را افزایش داده و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد.

۱. جو دوسر

در حالی که داروی اوزمپیک مطمئناً نمی تواند منجر به کاهش وزن چشمگیری شود، «جو» که عنصر اصلی آن است، مطمئناً می تواند به شما کمک کند که احساس سیری کنید.

جو دوسر حاوی کربوهیدرات‌هایی است که به آهستگی آزاد می‌شوند. بنابراین می‌تواند به کنترل اشتها کمک کند.

جو دوسر سرشار از فیبر بوده و در روده متورم می شود و به ما کمک می کند که بعد از غذا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنیم.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۶ روی غلات پرفیبر مانند جو و گندم کامل نیز نشان داده که مصرف این غلات ممکن است GLP-1 را افزایش دهد.

فیبر موجود در جو هضم را کند کرده و منجر به آزاد شدن تدریجی گلوکز در جریان خون و ترشح GLP-1 می شود.

۲. آووکادو

آووکادو حاوی چربی‌های مفیدی است که می‌تواند به بهبود سلامت قلبی و عروقی کمک کند و در چارچوب یک رژیم غذایی مناسب، برای صبحانه یا میان‌وعده مورد استفاده قرار گیرد.

این گیاه سبز خامه‌ای، سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و فیبر است و در پژوهشی در سال ۲۰۱۶ مشخص شد که آووکادو می‌تواند سطح GLP-1 را افزایش دهد.

همچنین یک مطالعه که در سال ۲۰۱۹ توسط مرکز تحقیقات تغذیه در موسسه فناوری ایلینوی انجام شد، نشان داد که افزودن آووکادو به وعده غذایی باعث افزایش سطح GLP-1 و همچنین هورمون تنظیم‌کننده اشتها به نام پپتید YY می شود و در عین حال سطح انسولین را کاهش می دهد.

۳. تخم مرغ

بر اساس یک پژوهش در سال ۲۰۱۶، تخم مرغ منبع غنی از پروتئین و چربی های تک غیراشباع است که می تواند میزان ترشح GLP-1 را افزایش دهد.

تحقیقات دیگری در سال ۲۰۲۰ نشان داد که سفیده تخم مرغ به ویژه برای آزادسازی GLP-1 مفید است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که خوردن سه عدد تخم ‌مرغ برای صبحانه به کاهش سطح قند خون بعد از غذا، کاهش احساس گرسنگی و کاهش میزان مصرف غذا در ۲۴ ساعت آینده کمک می‌کند.

۴. آجیل

نتایج تحقیقات نشان داده اند که مصرف بادام، پسته و بادام زمینی می تواند سطح GLP-1 را به دلیل وجود پروتئین، فیبر و چربی سالم افزایش دهد.

بنابراین اگر به دنبال یک میان‌وعده سالم هستید که شما را برای بقیه روز سیر نگه دارد، مصرف یک مشت آجیل گزینه خوبی به نظر می رسد.

۵. سبزیجات

یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ نشان داد که مصرف سبزیجات پیش از غذا باعث تنظیم سطح قند خون و افزایش سطح GLP-1، به خصوص ۶۰ دقیقه پس از خوردن غذا می شود.

سبزیجاتی مانند کلم غنچه‌ای، کلم بروکلی و هویج سرشار از فیبر و ویتامین هستند که می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کرده و به طور بالقوه بر سطح GLP-1 تأثیر بگذارند.

درشت مغذی‌ها باعث ترشح GLP-1 می‌شوند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد با انتخاب غذاهای سرشار از این مواد مغذی، می‌توان سطح GLP-1 را افزایش داد.

این بدان معناست که یک رژیم غذایی سالم، سرشار از مواد مغذی محرک GLP-1 می تواند سطح GLP-1 را افزایش دهد.

رژیم‌های غذایی با مقدار بالای چربی مفید، فیبر و پروتئین می‌توانند به شما کمک کنند که برای مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. این مواد مغذی معمولاً باعث تأخیر در هضم غذا و کنترل سطح اشتها می‌شوند.

همچنین غذاهای سرشار از فیبرهای قابل تخمیر، مانند سبزیجات و غلات کامل، باکتری‌های روده را تغذیه می‌کنند و سپس باعث تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر می شوند که می‌توانند ترشح GLP-1 را تحریک کنند.

به همین دلیل است که داشتن رژیم‌های غذایی با چربی مفید، فیبر و پروتئین بالا می‌توانند به شما کمک کند که برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرها، محدوده هدف بازآفرینی شهری است
  • اگر می‌خواهید لاغر شوید این ۵ صبحانه کم کالری معجزه می‌کند
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • جهش تولید در بخش کشاورزی با دانش بنیانی محقق می شود
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است