Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@20:32:14 GMT

عرضه مسکن به کمترین میزان چند سال اخیر رسیده است

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۱۵۰۶۲

عرضه مسکن به کمترین میزان چند سال اخیر رسیده است

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه در سال جاری عرضه مسکن در کشور به کمتر از ۴۰۰ هزار واحد رسیده است، گفت: در زمان اوج ساخت و ساز مسکن در کشور حدود یک میلیون مسکن در سال هم تولید شده و میزان تولید مسکن در سال گذشته یکی از کمترین مقادیری است که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم.

مهدی سلطان محمدی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: قیمت نتیجه برخورد منحنی‌های عرضه و تقاضا است، هر چه میزان عرضه در بازار افزایش یابد به تعادل قیمت‌ها کمک می‌کند، هر چه قدر عرضه مسکن کاهش یابد فشار بیشتری در بازار ایجاد شده و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در یک سال گذشته میزان عرضه مسکن در کشور به کمتر از ۴۰۰ هزار واحد رسیده و این در حالی است که در اوج ساخت و ساز مسکن در کشور حدود یک میلیون مسکن در سال هم تولید شده و میزان تولید مسکن در سال گذشته یکی از کمترین مقادیری است که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم و این موضوع پس از افزایش قیمت شدیدی که در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم، نگران کننده است.

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: پیش از این پیش بینی می‌شد عرضه مسکن در سال جاری افزایش قابل توجهی داشته و سرمایه گذاری در این بخش افزایش یابد اما این اتفاق نیفتاد، وضعیت تورمی و رشد شدید قیمت مسکن و مصالح ساختمانی منجر شده میزان سرمایه در گردش لازم برای احداث هر یک متر مربع بنا افزایش یافته و قیمت تمام شده مسکن در چند سال گذشته چند برابر شده است. بنابراین سرمایه لازم برای احداث مسکن اکنون وجود ندارد.

روند افزایشی قیمت مسکن با آهنگی کمتر از تورم ادامه می‌یابد

سلطان محمدی اضافه کرد: پروژه‌های مسکن زود بازده نبوده و از زمانی که برنامه‌ریزی آن انجام می‌شود تا حداقل یک سال و یا بیشتر زمان نیاز دارد تا به نتیجه برسد بنابراین هنوز نمی‌توان عملکرد دولت سیزدهم در بخش مسکن را ارزیابی کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت فعلی بازار مسکن و روند آن در سه سال گذشته، انتظار می‌رود روند افزایشی قیمت مسکن با آهنگی کمتر از تورم ادامه یابد. به نظر می‌رسد در سال آتی رشد قیمت مسکن به پای تورم نرسد.

بنیادی‌ترین راه حل مشکل مسکن افزایش درآمد مردم است

این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: بنیادی‌ترین راه حل مشکل مسکن افزایش درآمد مردم است، مسکن در همه جای دنیا کالای گرانی است و لازمه تهیه مسکن این است که فرد حدود یک سوم درآمد کل عمر خود را تجمیع کند تا بتواند مسکن تهیه کند، بنابراین زمانی که درآمد خانوار کاهش می‌یابد امکان پس‌انداز برای تهیه مسکن وجود نخواهد داشت، در این شرایط دولت دست به اقداماتی برای افزایش توان خرید مردم انجام می‌دهد.

کد خبر 549313

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مسکن ساخت مسکن تاثیر نرخ ارز در قیمت مسکن بازار مسکن قیمت مسکن تاثیر نرخ ارز در بازار مسکن ثبت نام مجدد در مسکن ملی ساماندهی بازار مسکن وضعیت بازار مسکن شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مسکن در کشور مسکن در سال عرضه مسکن قیمت مسکن سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۵۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات بودجه شهرداری تهران در این دو سال | اعتبارات نسبت به دو سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است

همشهری آنلاین- سیدمحمد فخار: در پی ارائه لایحه بودجه از سوی شهرداری تهران، شورای شهر نقش بی‌بدیلی در تصویب بودجه‌های سالانه دارد. تطابق منابع و درآمدها با مصارف و هزینه‌ها مهم‌ترین نقشه راهی است که شورای شهر ششم برای آن تلاش کرده و در ۳لایحه بودجه سالانه به آن پرداخته است.

بودجه سال ۱۴۰۱

رقم مصوب

۵۰ هزار میلیارد تومان

میزان رشد نسبت به ۱۴۰۰

۴ درصد

میزان تحقق

۶۵ درصد

سهم حمل و نقل ۳۶درصد

۱۸.۳ میلیارد تومان

سهم حوزه فرهنگی ۸درصد

۴.۳ میلیارد تومان

----------

بودجه سال ۱۴۰۲

رقم مصوب

۷۵.۹ میلیارد تومان

میزان رشد نسبت به ۱۴۰۱

۳۵ درصد

سهم حمل و نقل ۴۵درصد

۳۴ هزار میلیارد تومان

میزان رشد نسبت به ۱۴۰۱

۴۷ درصد

سهم حوزه فرهنگی ۱۰درصد

۷.۵ میلیارد تومان

میزان رشد نسبت به ۱۴۰۱

۴۳ درصد

میزان تحقق

۱۴۰ درصد

----------------

بودجه سال ۱۴۰۳

رقم مصوب

۱۵۰ هزار میلیارد تومان

میزان رشد نسبت به ۱۴۰۲

۵۰ درصد

سهم حمل و نقل ۴۸درصد

۷۲ هزار میلیارد تومان

میزان رشد نسبت به ۱۴۰۲

۵۳ درصد

سهم حوزه فرهنگی ۹درصد

۱۴ هزار میلیارد تومان

میزان رشد نسبت به ۱۴۰۲

۴۷ درصد

کد خبر 848308 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها شهردارى تهران تهران بودجه 1403

دیگر خبرها

  • لاپید: اگر کابینه نتانیاهو برکنار نشود قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • شاملا رکورد فروش را جابجا کرد
  • کاهش پرشدگی مهمترین منبع آبی دامغان
  • افزایش ۳۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالا‌های غیرنفتی در بنادر استان بوشهر
  • نزول بیت‌کوین و اتریوم / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • تغییرات بودجه شهرداری تهران در این دو سال | اعتبارات نسبت به دو سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو