Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@22:48:21 GMT

واشنگتن: تنش‌ها حول اوکراین قابل اجتناب است

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۱۵۴۹۱

واشنگتن: تنش‌ها حول اوکراین قابل اجتناب است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از عقب‌نشینی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا از اعمال تحریم‌های فوری بر روسیه از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور، یک دیپلمات دیگر آمریکایی نیز از قابل اجتناب بودن تنش‌ها درخصوص اوکراین خبر داد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا شامگاه یکشنبه در گفتگویی تلفنی با خبرنگاران اعلام کرد که علی‌رغم خروج قریب‌الوقوع برخی دیپلمات‌های آمریکایی از کی‌یف برای حمایت از اوکراین در بحبوحه بحران جاری با روسیه، سفارت واشنگتن در این کشور اما به طور معمول به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته وبگاه «ریانووستی» این دیپلمات آمریکایی که نامش فاش نشد، توضیح داد: «ما همچنان بر تعهد خود به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید می‌کنیم. می‌توانم بگویم که سفارت آمریکا در کی‌یف بدون وقفه به کار خود برای حمایت از اوکراین در این لحظه حساس ادامه خواهد داد».

وی با ادعای اینکه آمریکا احتمال می‌دهد که روسیه بهانه‌ای برای تشدید اوضاع درخصوص اوکراین ایجاد کند، اظهار داشت:‌«این مهم است که مردم تصور کنند روسیه ممکن است برای چه چیزهایی آماده باشد. ما فکر می‌کنیم که آنها می‌توانند بهانه‌ای برای ورود به اوکراین ایجاد کنند».

بر اساس این گزارش، این مقام وزارت خارجه آمریکا ضمن معرفی ادعاهای انگلیس به‌عنوان دلیل نگرانی واشنگتن از این مسئله، تصریح کرد:‌ «من در مورد جزئیات گزارش‌های اطلاعاتی اظهار نظر نمی‌کنم، اما این تاکتیک‌ها هستند که ما را نگران می‌کنند».

پیش از این، وزارت خارجه انگلیس بدون ارائه مدرکی، سرویس‌های ویژه روسیه را متهم کرد که قصد دارند یک شخص حامی مسکو را در کی‌یف بر سر قدرت بیاورند. (جزئیات بیشتر)

به نوشته ریانووستی، دیپلمات ارشد آمریکایی در ادامه با درخواست از روسیه برای تنش‌زدایی حول اوکراین، گفت واشنگتن بار دیگر از مسکو می‌خواهد تا اقداماتی را برای کاهش تنش‌ها بر سر اوکراین انجام دهد تا روابط بین آمریکا-روسیه به مسیر خصومت یا درگیری تبدیل نشود.

وی در این‌باره توضیح داد:‌ «در حالی که ما به تلاش برای صلح ادامه می‌دهیم، باید روشن باشیم که اگر روسیه تصمیم به تشدید تنش بگیرد، عواقب عظیمی در پی خواهد داشت. ما از رئیس‌جمهور پوتین می‌خواهیم که برای کاهش این بحران اقداماتی انجام دهد تا روسیه و ایالات متحده آمریکا بتوانند روابطی را توسعه دهند که مبتنی بر خصومت یا درگیری نباشد».

بر این اساس، مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه تنش‌ها بر سر اوکراین قابل اجتناب است، اظهار داشت که واشنگتن تشدید تنش در اطراف اوکراین را قریب‌الوقوع نمی‌داند اما تصمیم برای خروج برخی از دیپلمات‌ها از سفارت آمریکا در کی‌یف به عنوان یک اقدام پیشگیرانه اتخاذ شده است.

ریانووستی در خبر دیگری به نقل از این دیپلمات آمریکایی نوشت: «ما در حال انجام اقداماتی هستیم زیرا روسیه یکصد هزار نیرو در مرز اوکراین مستقر کرده است. ما نمی‌دانیم که پوتین تصمیم نهایی برای حمله را گرفته است یا خیر، اما او ابزارهای لازم را برای انجام این کار فراهم کرده است».

به گفته او، خروج دیپلمات‌های آمریکایی از کی‌یف «به دلایل احتیاطی و حفظ امنیت» صورت می‌گیرد اما سفارت واشنگتن نباید در موقعیتی قرار گیرد که در شرایط تشدید به تخلیه نیاز باشد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا البته در ادامه بار دیگر به لحن تهدیدآمیز علیه روسیه بازگشت و گفت: «اگر روسیه تصمیم به تشدید بیشتر تنش‌ها بگیرد، عواقب آن غیرقابل پیش بینی خواهد بود. در صورت حمله به اوکراین، از کنترل صادرات گسترده علیه صنایع کلیدی روسیه استفاده خواهد شد».

بر اساس این گزارش، دیپلمات ارشد آمریکایی با ادعای اینکه روسیه می‌تواند هر لحظه اقدامات نظامی را علیه اوکراین آغاز کند، گفت به همین دلیل بود که واشنگتن از شهروندان آمریکایی در اوکراین خواسته که این کشور را ترک کنند.

به نوشته ریانووستی، وی همچنین افزود: «برای روشن شدن این مسئله، رئیس‌جمهور [جو] بایدن گفت که روسیه می‌تواند هر لحظه شروع به خصومت کند. اگر چنین تحولی رخ دهد، دولت ایالات متحده نمی‌تواند در آن زمان شهروندان آمریکایی را تخلیه کند. پس آنها باید از هم‌اکنون خودشان این کشور را ترک کنند».

از ماه گذشته رسانه‌های آمریکایی جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه قویا چنین ادعاهایی را رد کرده اما تأکید کرده تداوم حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی علیه مناطق خودمختار روس زبان این کشور واکنش مسکو را در پی خواهد داشت.

مسکو همچنین به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرد. هفته گذشته نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو جلسه‌ای برگزار کردند تا این پیشنهادات را بررسی کنند اما در نهایت طرف غربی این پیشنهادات را رد کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: تنش اوکراین روسیه تقابل آمریکا با روسیه ادعای حمله روسیه به اوکراین اوکراین آمریکا وزارت خارجه آمریکا تنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۵۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهارنظری به ایزوستیا گفت: نیرو‌های آمریکایی مستقر در خاک اوکراین، هماهنگی اجرای حملات تروریستی توسط اوکراینی‌ها را بر عهده دارند.

او در مورد سخنان پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، اظهار داشت که نیرو‌های مسلح ایالات متحده درگیر آموزش ارتش نیرو‌های مسلح اوکراین (AFU) نیستند، بلکه فقط در لجستیک کمک می‌کنند و بر تامین تسلیحات نظارت می‌کنند.

زاخارووا افزود: بجای آن ارتش آمریکایی در اوکراین، فعالیت‌های دیگری از جمله، اجرای حملات تروریستی را هماهنگ می‌کند.

پیش از این نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه گفته بود که نیرو‌های مسلح اوکراین و ناتو نمی‌توانند کاری در میدان نبرد انجام دهند، بنابراین اوکراین به طور فزاینده‌ای به روش‌های تروریستی متوسل می‌شود.

زاخارووا در بخش دیگری از اظهاراتش به سخنان نانسی پلوسی، قانونگذار پیشین آمریکایی از حزب دموکرات که پوتین را پشت اقدامات معترضان جنگ غزه در آمریکا معرفی کرده بود، واکنش نشان داد و گفت: نانسی پلوسی گفته پوتین پشت معترضان فلسطینی در ایالات متحده است. این را نمی‌توان جز توهین به آمریکایی‌ها و نگرش تحقیر آمیز نسبت به دموکراسی تفسیر کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • واکنش ماسک به وعده «پیروزی» اوکراین
  • اوکراین تانکهای پیشرفته آمریکایی را از جبهه عقب می برد
  • زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند
  •  دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
  • روسیه واشنگتن را به کاهش سطح روابط تهدید کرد
  • پنتاگون مخفیانه موشک‌های ATACMS به اوکراین داد
  • استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه
  • اکثر آمریکایی‌ها معتقدند حمایت بیش از حد واشنگتن از تل‌آویو هدر دادن دلارهایشان است