Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که سلول‌های سرطانی پانکراس می‌توانند فعالیت متابولیک سلول‌ها را بدزدند و از آن برای تکثیر خود استفاده کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوز مدیکال نت، سرطان پانکراس، سرطانی نادر و کشنده است که میزان بقای افراد مبتلا به آن پنج سال و میزان نجات آن، ۱۰ درصد از مبتلایان تخمین زده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر سرطان متاستاز کند، این میزان به سه درصد کاهش می‌یابد و گزینه‌های درمانی بسیار محدود خواهد بود.

"روپسا داتا"(Rupsa Datta)، پژوهشگر آزمایشگاه "اسکالا"(Skala Lab) در "موسسه پژوهشی مورگریج"(Morgridge Institute for Research) آمریکا گفت: سرطان پانکراس، یکی از سرطان‌های بسیار ترسناک‌ است زیرا ابتلا به آن هنگامی تشخیص داده می‌شود که اغلب دیر شده است. دلیل تشخیص دیرهنگام این است که هیچ علامتی وجود ندارد.

آزمایشگاه اسکالا، از تصویربرداری نوری پیشرفته برای بررسی فعالیت متابولیکی استفاده می‌کند که به رشد تومور منجر می‌شود؛ به این امید که درک بهتر ریزمحیط تومور بتواند به ارائه درمان‌های جدیدی کمک کند.

داتا و همکارانش توضیح داده‌اند که سلول‌های سرطانی چگونه می‌توانند فعالیت متابولیک برخی از سلول‌های غیر سرطانی پانکراس را بربایند و رشد تومور را تحریک کنند.

هنگامی که سلول‌های سرطانی شروع به تکثیر می‌کنند، بخش جدایی‌ناپذیر ریزمحیط تومور، "ماتریکس خارج سلولی"(ECM) است. ماتریکس خارج سلولی، شبکه‌ای از مولکول‌ها است که به ایجاد ساختار برای سلول‌های سازنده اندامی مانند پانکراس کمک می‌کند.

سلول‌های غیر سرطانی نیز در ماتریکس خارج سلولی وجود دارند؛ از جمله سلول‌های ایمنی، فیبروبلاست‌ها و سلول‌های حمایتی ویژه مانند "سلول‌های ستاره‌ای پانکراس"(PSCs).

داتا گفت: این تعامل بین سلول‌های سرطانی و سلول‌های ستاره‌ای پانکراس است که کلید تکثیر و بقای سرطان به شمار می‌رود. سلول‌های سرطانی می‌توانند سلول‌های غیرسرطانی را وادار سازند که برای آنها کار کنند. گویی که این سلول‌ها، تحت طلسم سلول‌های سرطانی قرار دارند. آنها مواد مغذی و عوامل دیگر را تامین می‌کنند تا سلول سرطانی بتواند زنده بماند.

پژوهشگران، سلول‌های سرطانی و سلول‌های ستاره‌ای پانکراس را در یک اندام‌واره ترکیب کردند. این اندام‌واره، یک محیط سه‌بعدی کشت سلولی در یک ساختار ماتریکس ژل مانند است که بیولوژی یک اندام زنده یا تومور را تقلید می‌کند.

"تصویربرداری متابولیک نوری"(OMI) به پژوهشگران امکان می‌دهد تا تعاملات متابولیک میان سلول‌ها را در لحظه تجسم و اندازه‌گیری کنند. این روش، غیرتهاجمی و بدون برچسب است؛ بدین معنا که به جای افزودن معرف‌های دیگری که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند، از قابلیت فلورسانس ذاتی سلول‌ها استفاده می‌کند.

تغییرات متابولیسم، با فرآیند اکسایش-کاهش اندازه‌گیری می‌شوند که با انتقال الکترون‌ها بین مولکول‌های درون سلول نوسان می‌یابد تا به رشد و تقسیم آنها کمک کند.

داتا گفت: ما متوجه شدیم که در حضور این سلول‌های غیر سرطانی، فرآیند اکسایش-کاهش سلول سرطانی بیشتر به سمت تکثیر حرکت می‌کند. هنگامی که سلول‌های ستاره‌ای پانکراس، سلول‌های سرطانی را لمس کردند، تعداد آنها کاهش یافت.

این تعامل میان سلول‌ها نشان می‌دهد که سلول‌های سرطانی ممکن است به واسطه تعامل مستقیم با سلول‌های ستاره‌ای پانکراس و بهره‌برداری از فرآیند متابولیک برای حمایت از پیشروی سرطان، بر محدودیت‌های اکسایش-کاهش خود در تکثیر سلولی غلبه کنند.

این که تعامل فیزیکی بین سلول‌ها چگونه به تغییر فرآیند اکسایش-کاهش منجر می‌شود، هنوز ناشناخته است اما داتا امیدوار است که درک بیشتر این فعل و انفعالات در نهایت به ارائه درمان‌های هدفمندی بیانجامد که از تکثیر سلول‌های سرطانی و رشد تومور جلوگیری می‌کنند.

این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سرطان پانکراس سرطان پانکراس تومور سلول متاستاز مرگ و میر تصویربرداری سلول های سرطانی فعالیت متابولیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۵۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک فوری برای جراحی این مادر سرطانی

احتراما به استحضار می رساند سرکار خانم منفرد ۳۶ ساله بی سرپرست دارای دو فرزند و مستأجر به حضورتان معرفی می گردد.

خانم منفرد ازچند وقت پیش متوجه شده در سینه راستش یک غده بیرون زده و به خیال غده چربی پیگیر نشده و با بزرگتر شدن غده سونوگرافی داده و مشکوک به سرطان شدند که با ماموگرافی و نمونه برداری تشخیص سرطان دادند و چون پیشرفت کرده بود عمل کردند و توده را برداشتند و درحال حاضر مجددا غده بیرون زده که باید نصف سینه را بردارد و باید بعد از عمل یازده جلسه شيمي درمانی شود و بعداز آن ۳۰ جلسه پرتودرمانی انجام پذیرد

این مادر بدلیل زایمان نارس فرزندش هم هزینه های زیادی داشته که با فروش فرش و یخچال خونه مقداری از بدهی های خود را داده است و الانم شناسنامه و کارت ملی خودش و فرزندانش بخاطر بدهی در چند جا امانت گذاشته است

از آنجا که این مادر هزینه های درمانش بسیار بالاست و برای فرزندش هم شیر خشک باید تهیه کند از شما مردم عزیز ونوعدوست تقاضا داریم مثل همیشه یاری رسان این خانواده باشید که همانا خداوند متعال یاری گر شما باشد

قبلا از همکاری و مساعدتی که دراین باره مبذول خواهید فرمود کمال تشکر و سپاسگزاری را می نماید

شماره کارت خیریه

6104 3377 3357 3958

شماره حساب خیریه

204 218 7340

شماره شبای خیریه

IR930120000000002042187340

برای کمک آنلاین کلیک کنید

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کمک فوری برای جراحی این مادر سرطانی
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد