Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@06:30:28 GMT

شب ادبیات بلغارستان در تهران برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۱۵۹۵۱

شب ادبیات بلغارستان در تهران برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، کتابفروشی فرهنگان قریب از ساعت ۱۷:۳۰ روز پنجشنبه هفتم بهمن ۱۴۰۰ شب ادبیات بلغارستان را به بهانه صدوبیست‌وپنجمین سال دوستی ایران و بلغارستان برگزار می‌کند. در این نشست فرید قدمی، نویسنده و مترجم ایرانی، نیکولینا کونوا، ایرانشناس و سفیر بلغارستان در تهران، و حجت بداغی، نویسنده و منتقد، به معرفی فرهنگ و ادبیات بلغارستان پرداخته و درباره روابط فرهنگی دیرینه این دو ملت برای مخاطبان صحبت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرغم روابط دیرینه و دوستی صدها ساله میان دو ملت ایران و بلغارستان، ادبیات بلغارستان برای فارسی زبانان بسیار ناشناس بود، تا اینکه در همین سالیان اخیر فرید قدمی با ترجمه کتاب «آوازهای موتوری» از شاعر ملی بلغارستان، نیکلا یانکوف واپتساروف، شروع به معرفی ادبیات غنی این کشور به ایرانیان کرد. قدمی که در سال ۲۰۱۹ نویسنده و مترجم مهمان خانه ادبیات و ترجمه صوفیه بود، تاکنون چندین اثر ادبی را از شاعران و نویسندگان بلغارستان ترجمه و برای نخستین بار آنها را به خوانندگان فارسی معرفی کرده است. از میان این آثار می‌توان به کتاب «پس از کمونیسم» گزیده آثار نویسندگان معاصر بلغار، «مرغ وصله چشم» از ویرجینیا زاخاریه‌وا، «مأموریت لندن» از الک پوپوف و «خانه اشباح» از ولینا مینکوف اشاره کرد. همچنین ترجمه رمان‌هایی از مینکوف و زاخاریه‌وا نیز به زودی با ترجمه او منتشر خواهند شد.

خوانندگان ایرانی که پیش از این قدمی را با ترجمه‌هایش از آثار جیمز جویس، به‌ویژه رمان «اولیس» و ادبیات نسل بیت می‌شناختند، امروز او را به عنوان مهمترین و شاید تنها مرجع شناخت ادبیات و فرهنگ معاصر بلغارستان نیز می‌شناسند. همچنین پنجمین رمان قدمی نیز که با نام «کمون مردگان یا مرثیه‌ای برای پیراهن خونی سوفیا» منتشر شده، رمانی است اتوبیوگرافیک و تاریخی که بخش مهمی از آن به تاریخ بلغارستان و همچنین تجربیات شخصی خود نویسنده در کشور بلغارها اختصاص یافته است. بخش‌هایی از این رمان تا امروز به زبان‌های بلغاری، انگلیسی، رومانیایی و یونانی نیز ترجمه و در مجلات ادبی اروپا منتشر شده‌اند.

نیکولینا کونوا سفیر جمهوری بلغارستان در ایران است که در دانشگاه صوفیه نیز به‌عنوان یکی از مهمترین چهره‌های ایرانشناسی به‌شمار می‌رود. کونوا در سالیان اخیر تلاش بسیاری برای نزدیکی بین دو کشور در تمام زمینه‌ها داشته است. او که به زبان‌های فارسی و انگلیسی نیز مسلط است، در این نشست به زبان فارسی با مخاطبان سخن خواهد گفت.

حجت بداغی نویسنده و منتقد ایرانی است که سلسله نشست‌های ادبی کژیسم را در کتابفروشی فرهنگان قریب برگزار می‌کند. او در این نشست نیز بحثی را درباره اهمیت ترجمه‌های فرید قدمی از ادبیات بلغارستان ارائه خواهد کرد.

حضور برای همه علاقه‌مندان در این نشست آزاد است.

کد خبر 5407433 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: فرید قدمی سفیر بلغارستان در ایران ادبیات جهان دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران معرفی کتاب نمایشگاه مجازی کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نمایشگاه مجازی کتاب تهران نقد کتاب کتاب و کتابخوانی روز زن رونمایی کتاب رایزنی فرهنگی محمد مهدی اسماعیلی تجدید چاپ امیر سعیدزاده انقلاب اسلامی ایران ادبیات بلغارستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۵۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود

در ادامه نشست‌های محفل ادبی قند پارسی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، عصر شعر شیراز در آستانه ۱۵ اردیبهشت‌ماه روز شیراز برگزار می‌شود.

این نشست ادبی به پاسداشت شهر راز با حضور شاعران و اعضای محفل ادبی قند پارسی با اجرای غلامرضا کافی دبیر این محفل و عضو هیئت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز اجرا خواهد شد.

«عصر شعر شیراز» به میزبانی کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی، روز سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۷ برگزار و از طریق پیوند Skyroom.online/ch/researchpl/fars به صورت زنده پخش خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • نشست منتخبان مجلس دوازدهم برگزار شد
  • نشست منتخبان مجلس توسط شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برگزار شد
  • نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • برگزاری نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم
  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم فردا برگزار می‌شود
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود
  • ۲ مدال برنز؛ دستاورد ساواته ایران در بلغارستان
  • زمان برگزاری نشست مشارکت در بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی