Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@02:42:59 GMT

یک وکیل دیوان عدالت اداری متخصص چه ویژگی هایی دارد؟

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۱۶۰۶۴

یک وکیل دیوان عدالت اداری متخصص چه ویژگی هایی دارد؟

اگر می خواهید در این باره بیشتر بدانید با ما همراه باشید چرا که راجع به وکیل دیوان عدالت اداری متخصص صحبت خواهیم کرد.

وکیل دیوان عدالت اداری متخصص به چه کسی گفته می شود؟

پیش از این که بخواهیم راجع به ویژگی های یک وکیل عدالت اداری متخصص بپردازیم بهتر است ابتدا توضیحی راجع به این نوع از وکلا داشته باشیم تا آن دسته از کسانی که در این باره اطلاعات کافی ندارند به خوبی با آن آشنا شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وکیل دیوان عدالت اداری اقداماتی شبیه به سایر وکلا انجام می دهد با این تفاوت که به دعاوی مربوط به سازمان ها، نهادهایی مثل شهرداری، کمیسیون های مختلف و... می پردازد. گاهی اوقات افراد با این سازمان ها به مشکل برمی خوردند از همین رو به سراغ وکیل دیوان عدالت اداری می روند، او با آگاهی و دانشی که از سازمان ها و قوانین مرتبط با آن ها دارد به راحتی می تواند به مراجعین و موکلین  کمک کند.

لازم به ذکر است که وکیل دیوان عدالت اداری می تواند در دعاوی ملکی نیز وکالت کند.

وکیل دیوان عدالت اداری متخصص از چه ویژگی هایی برخوردار است؟

همانند سایر وکلا که بر اساس تخصصی خود از یکسری ویژگی ها برخوردارند وکیل دیوان عدالت اداری متخصص نیز ویژگی های مختص به خود را دارد که به شرح زیر هستند:

از صلاحیت بررسی اسناد و تحقیق راجع به آن ها برخوردار است

شخصی که به عنوان وکیل دیوان عدالت اداری شناخته می شود می تواند از راه های مختلفی به دفاع از حقوق موکل خود بپردازد و اسناد موجود را مورد بررسی قرار دهد. همانطور که می دانید بررسی اسناد از اهمیت ویژه ای برخوردار است از همین رو وکیل مذکور برای بررسی مواردی مثل مندرجات سند، مرجع صادر کننده، امضای سند، اثر انگشت، مهر و... از کارشناسان مربوطه که صلاحیت دارند کمک می گیرد

توانایی تشخیص نقش هر یک از اسناد رسمی یا عادی را در دعاوی ملکی دارد

در تمامی مراجع اسناد را به دو دسته ی رسمی و عادی تقسیم می کنند، مطمئنا اسناد رسمی از اعتبار بیشتری برخوردار است از همین رو آن ها را در مراجع دولتی از جمله اداره ثبت، دفاتر اسناد رسمی، دفاتر اسناد ازدواج و طلاق و... تنظیم می کنند، در حالی که اسناد عادی را می توان بدون مراجعه به این مراجع بین اشخاص هنگام مبادلات یا معاملات تنظیم کرد. وکیل دیوان عدالت اداری تشخیص می دهد که کدام یک از این اسناد می تواند در دعاوی محکمه پسندتر باشد، توجه داشته باشید که تنها وکلای دیوان عدالت اداری قادر به تمییز دادن اسناد هستند.

قدرت تشخیص لازم الاجرا بودن سند رسمی را دارد

منظور از لازم الاجرا بودن سند این است که وکیل دیوان عدالت اداری متخصص می تواند تشخیص دهد که کدام یک از اسناد می توانند بدون در نظر گرفتن مفاد آن یا مراجعه به دادگاه و صدور حکم مرتبط با اسناد، اجرا شوند. سندهای رسمی عموما از این امتیاز برخوردارند، البته این موضوع برای تمامی آن ها صدق نمی کند، در یک کلام این که کدام یک از سندهای رسمی لازم الاجرا هستند توسط قانون انتخاب و دسته بندی شده است.

از توانایی تشخیص اسناد اجباری برای ثبت برخوردار است

شاید بسیاری از شما کاربران به علت عدم آگاهی تصور کنید که تمامی اسناد برای این که مورد تایید باشند بایستی در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسند در حالی که چنین نیست و این یک باور غلط است، برخی از اسناد نیازی به ثبت شدن ندارند، این موضوع را وکیل دیوان عدالت اداری متخصص می تواند تشخیص دهد، یعنی می داند که یک سند حتی اگر به ثبت نرسیده باشد می تواند در دعاوی ملکی اثر قانونی داشته باشد یا خیر، حتی میزان موثر بودن و مدت زمان این اثر را نیز می داند.

می تواند مشاور حقوقی فنی باشد

از دیگر ویژگی های وکیل دیوان عدالت اداری متخصص مشاور حقوقی فنی بودن است، این دسته از وکلا به خوبی می توانند به مراجعین و موکلین خود در خصوص دعاوی ملکی ثبتی مشاوره دهند. علاوه بر آن قادر به اعتراض نسبت به آراء کمیسیون ها و طرح مرتبط به آن در دیوان عدالت اداری هستند.

وکیل دیوان عدالت اداری چه وظایفی دارد؟

اگر تا به این قسمت از مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید می دانید که یک وکیل دیوان عدالت اداری اقدامات مختلفی انجام می دهد و صلاحیت های خاصی نیز دارد از جمله آن ها می توان به ثبت دادخواست بدوی و تجدید نظرعلیه سازمان ها و ادارات دولتی، شهرداری ها، سازمان تامین اجتماعی، سازمان تعزیرات، آرای هیات های رسیدگی به تخلفات اداری، آرای هیات های حل اختلاف اداره کار و... اشاره کرد اما در این میان وظایفی نیز به عهده دارد، از جمله این وظایف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پرونده های مرتبط با شکایت را پیگیری و درخواست ابطال مصوبات در هیات عمومی دیوان عدالت اداری را ثبت می کند.
درخواست دستور موقت را ثبت و موضوع مربوط به شکایت را پیگیری می کند.
از دیگر وظایف آن ثبت دادخواست اعاده دادرسی و پیگیری پرونده مربوطه است.
ثبت درخواست اعمال ماده 79 نیز از دیگر وظایف وکلای دیوان عدالت اداری است.
مشاوره حقوقی و قبول وکالت مرتبط با دیوان عدالت اداری نیز جز وظایف اوست.

کمک گرفتن از یک وکیل دیوان عدالت اداری چه مزیت هایی به همراه دارد

مسلما وکلای دیوان عدالت اداری به جهت آگاهی و دانشی که در این زمینه کسب کرده اند می دانند که در هر زمان باید چه کاری انجام دهند و هنگام به وجود آمدن هر مشکل از چه راهی باید پیش بروند پس کمک گرفتن از آن ها مزیت های زیادی می تواند به همراه داشته باشد، از جمله این مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

وکیل دیوان عدالت اداری متخصص در زمینه نگارش از تجربه و مهارت بالایی برخوردار است از همین رو نگارش لایحه و دادخواست شکایت به دیوان عدالت اداری را می تواند در مدت زمان کوتاهی انجام دهد.
وکلای دیوان عدالت اداری در خصوص توضیحات دادخواست به ندرت دچار خطا و اشتباه می شوند این در حالیست که افراد عادی به وفور دچار اشتباه خواهند شد.
اگر تا به حال به شکایت و اقدامات مربوط به آن برخورده باشید می دانید که افراد معمولا مسیری طولانی را باید در این راه طی کنند در حالی که اگر از یک وکیل دیوان عدالت اداری کمک بگیرند او با تنظیم صحیح دادخواست این راه را بسیاری کوتاه می کند پس موکلین سریع تر به خواسته ی خود می رسند.
از دیگر مزیت های کمک گرفتن از یک وکیل دیوان عدالت اداری متخصص این است که در دفاتر استانی دیوان عدالت اداری نیز می توان از خدمات آن استفاده کرد.

 

ویژگی های رفتاری یک وکیل دیوان عدالت اداری متخصص باید به چه صورت باشد؟

از سری ویژگی های رفتاری که نه تنها وکیل دیوان عدالت اداری بلکه تمام وکلا باید از آن برخوردار باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یک وکیل باید امین و امانت دار موکل خود باشد یعنی رازهای او را به هیچ عنوان فاش نکند.
بایستی با احترام با موکل، طرف دیگر پرونده و قاضی برخورد کند.
از دیگر ویژگی های رفتاری وکیل این است که از بیان موضوعات و توانایی کاذب یا غیر قانونی پرهیز کند.
صداقت داشتن در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است که وکیل باید از آن برخوردار باشد.
باید از قلم قوی و فن بیان بالایی برخوردار باشد تا بتواند بیشتر و بهتر در مراجع قضایی پرونده را پیش ببرد.
یک وکیل باید از یک یا چند تخصص برخوردار باشد، وکلایی که تخصص بیشتری دارند تجربه ی بیشتری کسب کرده اند.
وکیل دیوان عدالت اداری متخصص باید در ابتدای کار پس از آن که یک جلسه مشاوره با مراجعه کننده داشت، حق الزحمه خود را مشخص کند.

 

همراهی همیشگی شما کاربران عزیز موجب خرسندی ماست، هدف ما از ارائه مطالب امروز آشنایی هر چه بیشتر شما با موضوع مربوطه بود امیدواریم که رضایت کافی را داشته باشید و مفید واقع شده باشد.

 

منبع : وب سایت رسمی گروه وکلای دیوان

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز وکلای دیوان عدالت اداری اسناد رسمی دعاوی ملکی همین رو سازمان ها ویژگی ها مزیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۶۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل سه پرونده برای بررسی امکان ابطال مصوبه حقوق و دستمزد کارگری ۱۴۰۳ / تبدیل حکم اعدام بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین سخنگوی جدید قوه قضائیه در اولین نشست خبری خود با ذاصحاب رسانه با اساره به ابلاغ سند جدید تحول قضایی به تشریح برخی از ویژگی‌ها و تفاوت‌ها و اصلاحات صورت گرفته در این سند پرداخت و گفت: این سند که در دوره جدید و با تغییرات و اصلاحات صورت گرفته می‌تواند حل کنده بسیاری از مشکلات باشد  و برای نیل به این هدف یک رویکرد مسئله محور دارد و تلاش کرده از روش‌هایی استفاده کند که با شناسایی راهکارهای تحولی به اهداف برنامه برسد.

اصغر جهانگیر با اشاره به اینکه برای این منظور ۱۰ عنوان پیشران در این سند پیش بینی شده که قرار است با کمک سایر دستگاه ها و مردم اتفاق های خوبی برای هوشمند سازی، قضا زدایی، نظارت بر ظابطین، ارتقای شفافیت و رفع موارد فساد زا، رخ دهد، افزود: ما چالشهایی هم داریم مثل فراوانی مصادیق حقوق عامه، زیادی و تراکم ورودی پرونده‌ها محدود شدن برخی آزادی های مردم با روش‌هایی که مبتنی بر قانون نیست، ناکافی بودن برخی اقدامات در امور حسبی یا تضییع حقوق ایرانیان در امور بین‌المللی که سند تحول جدید برای آنها راهکارهایی پیش بینی کرده است.

وی اضافه کرد: در راستای پیشگیری از وقوع جرم و ورودی دعاوی چالش‌هایی داریم از جمله تزلزل در روابط حقوقی اشخاص که ناشی از نا آشنایی مردم با امور حقوقی است که سبب می‌شود گاه افرادی که با حسن نیت وارد قرارداری می شوند با مشکلات حقوقی مواجه شوند.

سخنگوی عدلیه گفت: موضوع دیگر ناکافی بودن برخی تبعات جرم با مسایلی که زمینه شکل گیری جرایم را ایجاد می‌کند و دست به دست هم داده و تراکم ورودی پرونده ها را سبب می‌شود که در این سند جدید با تمرکز بر موضوع هوشمند سازی شروط قراردادها و کیفی سازی خدمات دفاتر رسمی و استاندارد شدن بسیاری از قراردادهایی که مردم با مدل‌های ان‌ها آشنا نیستند و همین موضوع زمینه کلاهبرداری را فراهم کرده تلاش شده از این تبعات کاسته شود.

وی تصریح کرد: در این سند همچنین به موضوع مقابله با فسار و کارآمدی هم توجه زیادی شده زیرا آنچه مد نظر بنیانگذار نظام بوده که تحقق یک جامعه مبتنی بر عدالت علوی و مبانی اسلام است و به همین دلیل جنس جمهوری اسلامی فساد ستیز و فساد ناپذیر است و در این سند ماموریت های لازم دیده شه که پیامد نهایی اجرای سند عدالت مورد نظر و رضایت مندی مردم باشد.

اصغر جهانگیر خاطرنشان کرد: تلاش ما اینست که با این سند صیانت آز آزادی های مشورع تامین حقوق متهمین و توسعه صلح و سازش و استفاده از نهادهای ارفاقی و کمک به رفع موانع تولید و مشارکت مردم را محقق کنیم.

وی گفت: در حوزه رسانه هم سند کار کرده که یکی از آنهابرگزاری سالانه جشنواره عدالت و رسانه است. معتقدیم  رسانه ها نقش رابط مردم و حاکمیت را دارند و این رابطه می‌تواند یک تامل سازنده را ایجاد کند و نقد ارزیابی عملکرد ما می‌تواند کمک کند ما از نقص ها و کاستی هایمان مطلع شویم و هم مردم بدانند قوه قضائیه خدمتگذار آنها است.

تشکیل سه پرونده برای مصوبه حقوق و دستمزد ۱۴۰۳

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به وسال دیگری درم ورد اینکه دیوان دالت به موضوع درخواست جامعه کارگی برای ابطال مصوبه حقوق و دستمزد ۱۴۳ که به امضای نمایندگان کارگری نرسیده با اشاره به اینکه قوه و دیوان عدالت به منزله ملجا و مرج رسیدگی به دعاوی در محیط اداری و کارگری است، گفت:  اگر کسی معتقد است حق از او ضایع شده باید برای احقاق حق طرح شکایت کند و صرف اینکه اعتقاد داشته باشیم تضییع حقی شده مستقلا دیوان وارد نمی شود.

وی افزود: در این مورد اما تا کنون سه فقره شکایت برای ابطال این بخشنامه به دیوان رسیده که در مرحله تبادل لوایح است و پس از تکمیل تحقیقات پرونده و اخذ نظرات هیئت‌های تخصصی بیمه و (وزارت)کار و تأمین اجتماعی رسیدگی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

این خبر تکمیل می‌شود ...

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • اهمیت کادرسازی و تربیت نیروهای متخصص در آموزش و پرورش
  • رسیدگی به پرونده‌های قضایی باحضور رئیس دیوان عدالت اداری کشور
  • نکات حقوقی و قوانین مربوط به دیه
  • شکایت از جرایم اداری به کمک وکیل کیفری
  • پای دیوان عدالت اداری به مصوبه دستمزد باز شد
  • احتمال تغییر رقم دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ تقویت شد؛ آیا مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • تشکیل سه پرونده برای بررسی امکان ابطال مصوبه حقوق و دستمزد کارگری ۱۴۰۳ / تبدیل حکم اعدام بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس
  • احتمال تغییر رقم دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ تقویت شد/ آیا مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟