Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@22:44:09 GMT

ثبت 257 اختراع درحوزه فناوری سلول‌های بنیادی

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۱۶۰۶۷

ثبت 257 اختراع درحوزه فناوری سلول‌های بنیادی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، امروز، خلق ثروت متکی بر فناوری است، به‌طوری‌که پایه‌های اقتصاد کشورهای پیشرفته بر اقتصاد دانش‌بنیان بنا شده است. ایده‌های جدید، روش‌های نو و دانش جدید، ثروت هستند که این دارایی‌ها، تحت عنوان «دارایی‌های فکری» شناخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله اهمیت حقوق مالکیت فکری در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، می‌توان به توسعه اقتصادی، دستیابی به بازارها و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، حفاظت از منابع، ملاحظات انتقال دانش فنی، سلامت عمومی و دستیابی به درمان اشاره کرد.

راه‌اندازی کارگروه ثبت اختراعات

یکی از عواملی که بر توانایی تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌پذیر از سوی شرکت‌های فناور تاثیر می‌گذارد، میزان فعالیت‌های ثبت و انتشار پتنت است. بنابراین ایجاد حقوق مالکیت بر نتایج تحقیقات، با ایجاد انگیزه در شرکت‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، می‌تواند به روند بهره‌برداری از دانش، سرعت بخشیده و از توسعه دانش بدون استفاده، جلوگیری کند.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در فروردین‌ماه 1397 اقدام به راه‌اندازی کارگروه ثبت اختراعات به‌عنوان مرجع ذیصلاح تایید اختراعات قوه ‌قضاییه با استفاده از تیم داوری متخصص و مجرب در حوزه‌های مختلف سلول‌های بنیادی کرده است.

ثبت 365 اختراع در 17 سال

در سال‌های اخیر و هم‌زمان با پیشرفت تحقیقات در زمینه‌های مختلف علمی، پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در حیطه سلول‌های بنیــادی نیــز آغاز شد و به جهت اهمیت حفاظت از حقوق مالکیت فکری ایده‌ها و نوآوری‌های این حیطه و توانایی تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌پذیر، میزان فعالیت‌های ثبت و انتشار پتنت نیز همسو با تحقیق و توسعه و بهره‌برداری از دانش فنی ایجاد شــده، رو به رشــد بوده و تسریع شده است. روند سالیانه ثبت اختراعات در ایران و در حوزه سلول‌های بنیادی، مهندسی بافت، ژن‌درمانی، سلول‌درمانی و پزشکی بازساختی، بر اساس بانک اطلاعاتی سایت اداره ثبت اختراعات طی سال‌های 1382 تا 1390، 108 اختراع و در سال‌های 1391 تا پایان سال گذشته، 257 اختراع بوده است.

این روند با مجموعه حمایت‌هایی که از صاحبان ایده‌های نوآورانه به عمل می‌آید، سبب تداوم این جریان و صعودی ماندن مدار ثبت اختراع در این حوزه می‌شود.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ثبت اختراعات سلول های بنیادی پزشکی بازساختی سلول های بنیادی سرمایه گذاری ثبت اختراعات ثبت اختراع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۶۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی رقیب گوگل و اوپن ای آی در راه است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، مدل جدید هوش مصنوعی که به طور داخلی از آن به عنوان MAI-۱ یاد می شود اخیرا تحت نظارت مصطفی سلیمان، یکی از بنیانگذاران دیپ مایند (زیر مجموعه گوگل) توسعه یافته است.

هدف دقیق از ابداع این مدل هوش مصنوعی هنوز مشخص نشده و به سطح عملکرد آن بستگی دارد. ممکن است مایکروسافت مدل جدید را به زودی و در کنفرانس توسعه دهندگان Build در ماه جاری میلادی معرفی کند.

از سوی دیگر این شرکت فناوری از اظهار درباره هوش مصنوعی جدید خودداری کرده است. طبق گزارش موجود MAI-۱ بسیار بزرگتر از نمونه های کوچک قبلی است که مایکروسافت آموزش داده و این بدان معنا است که گرانقیمت تر خواهد بود.

مایکروسافت ماه گذشته یک مدل هوش مصنوعی کوچکتر به نامPhi-۳ را راه اندازی کرد تا با گزینه های ارزان قیمت تر، مشتریان وسیع تری را جذب کند. این شرکت میلیارد ها دلار در اوپن ای آی سرمایه گذاری کرد و فناوری آن را در محصولات نرم افزراری خود به کار گرفت تا به این ترتیب به یکی از پیشروان هوش مصنوعی مولد تبدیل شود.

براساس گزارش موجود، این شرکت آمریکایی خوشه بزرگی از سرورهای مجهز به واحدهای پردازش گرافیکی را همراه مقدار زیادی داده پردازش کرده تا مدل را ارتقا دهد. MAI-۱ حدود ۵۰۰ میلیارد پارامتر دارد. حال آنکه چت جی پی تی ۴ شرکت اوپن ای آی هزار میلیارد و Phi-۳ مینی ۳.۸ میلیارد پارامتر دارند.

کد خبر 6098956 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • دهقانی: شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان دو بازوی جوامع انسانی هستند
  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • کسب رتبه ۱۳ تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان
  • هوش مصنوعی رقیب گوگل و اوپن ای آی در راه است
  • بوشهر همه ظرفیت‌های آمایشی توسعه و پیشرفت دانش نوپایه را دارد
  • حمل‌ و‌ نقل در ناوگان فناوری
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • اختصاص هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به پروژه‌های تحقیق و توسعه
  • امکان صرف هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به شرکت‌های دانش بنیان
  • رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد