Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر کشور با تاکید بر اینکه ایران به دنبال دور شدن از فضای بین الملل نیست، گفت: شکست‌های آمریکا، فرصتی برای تقویت سیاست خارجی است.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، احمد وحیدی وزیر کشور صبح امروز (دوشنبه ۴ بهمن) در افتتاحیه «همایش ملی ایران و همسایگان» که در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، با بیان اینکه چنین همایش‌های مقدمه گفتمان‌سازی در سیاست خارجی است، اظهار داشت: باید با برداشت خود و ایده‌های که در نظام داریم، این مفهوم را بازتعریف و ادبیات خاص آن را مدنظر داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه سیاست همسایگی یک طرفه نیست و باید در سطح منطقه و همسایگان مورد توافق باشد، گفت: سیاست همسایگی در منطقه ما دشمنان زیادی دارد. جمهوری اسلامی از بدو تولد دست دوستی را به سوی همسایگان دراز کرد، اما جنگ تحمیلی چاقویی بود که علیه این سیاست پرتاپ شد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در دوره فروپاشی شوروی هم این سیاست در دستور کار ما بوده، افزود: استقلال کشور‌ها و وجود سیاست‌های مشترک، فرصت خوبی بود که در بخشی از حوزه‌های همسایگی می‌توانستیم از آن استفاده کنیم، اما برخی مسائل قفقاز شمالی مانع استفاده از این فرصت شد.

وحیدی افزود: بعد از چند حادثه که این‌ها همه تقریبا در زمان نزدیکی رخ داد، مانند خروج آمریکا از برجام و عدم تعهد اروپایی‌ها و نشان دادن اینکه نگاه به غرب معیوب است و راه به جایی نمی‌برد و دشمنی خود را نشان دادند، این فرصت پیش آمد که متوجه شویم نباید دنبال بسیاری از مسائل در غرب باشیم.

وی اضافه کرد: شکست‌های پی در پی آمریکا، فرصت دیگری است که می‌تواند در حوزه تقویت سیاست خارجی به ما کمک کند، چرا که برخی همسایگان تصور می‌کردند در پناه آمریکا می‌توانند پیشرفت کنند.

* تلاش غربی‌ها و رژیم صهیونیستی برای امنیت‌زدایی از منطقه

وزیر کشور ادامه داد: دولت سیزدهم معتقد است که باید با کشور‌های همسایه تعامل کنیم که این نگاه ارزشمند است، اما در این راه مشکلاتی هم وجود دارد.

وحیدی بیان داشت: سیاست‌های تفرقه آمیز غربی‌ها و تلاش رژیم صهیونیستی را شاهدیم که قصد دارد در سایه عدم یکپارچگی همسایگان، نسبت به امنیت‌زدایی از منطقه اقدام کنند.

وزیر کشور با بیان اینکه ایران دنبال این نیست که از فضای بین الملل دور شود، گفت: جمهوری اسلامی رسالت بین المللی دارد و باید حضور جهانی قوی در این بخش داشته باشد. در چشم‌اندازی که تعریف شده است منطقه غرب آسیا با ۲۵ کشور مورد توجه ماست.

وحیدی ادامه داد: نگاه به منطقه که همسایگان در آن در اولویت هستند، در نگاه رهبر معظم انقلاب در چشم انداز ۲۰ ساله ایران خود را نشان داده است.

وی گفت: در سیاست‌های آمایش هم این موضوع مورد توجه است و بر این اساس آمایش مناطق مرزی با نوع تعامل با کشور‌های همسایه تعریف شده است.

وحیدی بیان داشت: علاوه بر این، در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیوند‌های راهبردی اقتصادی میان ایران و کشور‌های منطقه تعریف می‌شود و از این رو در سیاست‌های کلی نظام توجه به همسایگان موضوع قابل توجهی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وزارت کشور وزیر کشور احمد وحیدی سیاست خارجی وزیر کشور کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۷۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزرای خارجه ایران و سودان در گامبیا

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرعبداللهیان ضمن تبریک انتصاب وزیر امور خارجه جدید سودان، برای وی آرزوی موفقیت کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان و آماده کمک به برقراری بازگشت آرامش و ثبات به سودان هستیم.

امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد: دشمنان سودان جایگاه مهم این کشور را می‌دانند و سال‌ها برای تجزیه سودان تلاش کردند و اکنون آتش جنگ داخلی را به دامن این کشور انداخته‌اند و امیدواریم به زودی شاهد بازگشت آرامش و ثبات به سودان باشیم.

وزیر امور خارجه جدید سودان نیز با ابراز خرسندی از این دیدار و تقدیر از مواضع اصولی ایران در حمایت از سودان، بر سابقه روابط تاریخی و دیرینه دو کشور و اهتمام کشورش به روابطی راسخ و ممتد با ایران تاکید و ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور در بهترین سطح گسترش یابد.

حسین عوض همچنین آخرین تحولات و اوضاع این کشور و بروز ناامنی و بی ثباتی توسط شبه نظامیان با دخالت ک حمایت برخی دولت‌های خارجی و غربی را برای همتای ایرانی خود تشریح کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از صبح امروز با سامح شکری وزیر خارجه مصر، رنتو مارسودی وزیر خارجه اندونزی، فیصل بن فرحان وزیر خارجه پادشاهی عربستان سعودی، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه و محمد حسن محمود وزیر خارجه بنکلادش دیدار کرد.

رایزنی‌های امروز امیرعبداللهیان با همتایان مصری و سعودی بیش از دو ساعت به طول انجامید.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص جزئیات سفر خود به گامبیا و شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی نوشت: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل کشی در غزه جدی‌تر شده است.

کد خبر 6096734

دیگر خبرها

  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • خبر مهم وزیر کشور درباره پذیرش اتباع جدید
  • وزیر کشور: بازگشت ۱.۵ میلیون اتباع خارجی به کشور‌های خود/ اتباع جدید نمی‌پذیریم
  • وزیر امور خارجه: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • دیدار وزرای خارجه ایران و سودان در گامبیا
  • امیرعبداللهیان: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • تاکید وزیر خارجه مصر بر تقویت روابط مردمی و گردشگری با ایران
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟