Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز یکشنبه گفت بزرگترین مشکل بین ترکیه و آمریکا، حمایت واشنگتن از گروه شبه‌نظامی «یگان‌های مدافع خلق» (ی.پ.گ) در شمال سوریه است.

آکار ضمن ابراز امیدواری برای حل این مشکل، توضیح داد: «بزرگترین مشکل [ترکیه با] آمریکا، ی‌پ‌گ است. اما مشکلات بین ترکیه و آمریکا را می‌توان از طریق گفتگو حل کرد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته وبگاه روزنامه «حریّت» وی با بیان اینکه گروه ی.پ.گ هیچ تفاوتی با گروهک تروریستی حزب کارگران کُردستان (پ.ک.ک) ندارد، تاکید کرد که این واقعیت توسط واشنگتن نیز شناخته شده است.

وزیر دفاع ترکیه ادامه داد:‌ «آنها باید هر کاری را که برای دوستی و اتحاد لازم است انجام دهند. ما از متحدانمان انتظار داریم هر چه زودتر این موضوع را درک کنند و کمک‌ها و پشتیبانی‌ها به ویژه [ارسال] تسلیحات و مهمات [به ی‌پ‌گ] را قطع کنند».

آکار همچنین افزود: «موضع ما در قبال ی‌پ‌گ و پ‌ک‌ک روشن است. هر کجا تروریست باشد، هدف ماست. و این تا زمانی که آخرین تروریست از پای درنیامده باشد، ادامه خواهد داشت».

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع کنار گذاشته شدن آنکارا از برنامه تولید مشترک جنگنده‌های «اف-۳۵» اشاره کرده و گفت مذاکرات در این‌خصوص به‌زودی انجام خواهد شد.

به نوشته وبگاه حریّت، وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه گفتگوها در مورد درخواست رسمی ترکیه برای خرید ۴۰ جنگنده جدید «اف-۱۶» و ۸۰ کیت نوسازی برای ناوگان فعلی این کشور به شکل مثبتی در حال پیشرفت است، اظهار داشت: «این به [امنیت] ناتو نیز کمک خواهد کرد. اگر ترکیه قوی باشد، ناتو نیز قوی خواهد بود. قدرت ترکیه ارزش افزوده قدرت ناتو است. ما از شرکای خود در ناتو می‌پرسیم اگر از طریق تحریم‌های مستقیم یا غیرمستقیم از قدرت ترکیه جلوگیری کنید، چه اتفاقی خواهد افتاد».

بر اساس این گزارش، آکار خبر داد که مذاکرات در مورد اخراج ترکیه از برنامه اف-۳۵ در مسیر دیگری در حال انجام است و دومین نشست در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه در آمریکا برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: «شش فروند اف-۳۵ تولید شده برای ترکیه در آشیانه‌ها نگهداری می‌شوند. ما همچنین در حال بحث در مورد آنها هستیم».

وزیر دفاع ترکیه همچنین با اشاره به مشکلات پیش‌آمده در روابط آنکارا و آتن درخصوص محدوده دریانوردی و حفاری گاز طبیعی در شرق دریای مدیترانه، گفت کشورش به دنبال تنش با یونان نیست.

به نوشته حریّت، آکار در پاسخ به سوالاتی درباره تیرگی روابط با یونان، توضیح داد که ترکیه امیدوار است همه اختلافات با کشور همجوار را از طریق گفتگو و همکاری حل کند.

وی با یادآوری اینکه یونان اخیراً شش فروند جنگنده رافال را از فرانسه تحویل گرفته است، گفت: «آنها فکر می‌کنند با خرید شش هواپیمای کارکرده چیزی به دست می‌آورند. تسلیحاتی که آنها خریدند برای دفاع عادی بسیار زیاد و برای ترکیه بسیار کم است».

بر این اساس، وزیر دفاع ترکیه همچنین افزود:‌ «ترکیه خواسته‌های حداکثری ندارد و چشم‌داشتی هم به قلمرو هیچ کشوری ندارد، اما برخی از سیاستمداران، دانشگاهیان و دیپلمات ها و سربازان بازنشسته یونان همچنان به تحریک مردم یونان علیه ترکیه ادامه می دهند.

آکار گفت: «اکنون، آنها در مورد [گسترش آب‌های سرزمینی تا] ۱۲ مایلی صحبت می‌کنند. آیا می‌توان آن را پذیرفت؟ پارلمان [ترکیه] در سال ۱۹۹۵ به دولت اجازه داده بود تمام اقدامات از جمله ابزار نظامی را انجام دهد. ما تشدید تنش نمی‌خواهیم بلکه آنچه ما می‌گوییم این است که بیایید از غنای دریا به طور کلی بهره‌مند شویم».

یونان و ترکیه مدت‌هاست که بر سر یک سری اختلافات از جمله حقوق ارضی در دریای اژه و حقوق اکتشاف انرژی در شرق مدیترانه باهم اختلاف دارند. تنش‌ها در تابستان ۲۰۲۰ بر سر حقوق حفاری اکتشافی در مناطقی در مدیترانه که یونان و قبرس مدعی منطقه اقتصادی انحصاری خود هستند، شعله ور شد.

پیش از این، وزیر دفاع ترکیه هشدار داده بود که یونان نباید از صبوری آنکارا سوء استفاده کرده و در دریای اژه اقدامات تحریک آمیز انجام دهد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه تنش های ترکیه و یونان اختلافات ترکیه با آمریکا شبه نظامیان کرد سوری وزیر دفاع ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۷۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت چین از حق مشروع ایران برای پاسخ به اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین،‌ امیر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای در آستانه قزاقستان با وزیر دفاع چین دیدار و گفتگو کرد.

امیر آشتیانی در این دیدار ضمن تشکر از مواضع و دیدگاه‌های دولت چین در قبال تحولات منطقه به ویژه محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران گفت: تنش‌های اخیر در منطقه و شرایط اسفناک غزه نتیجه اقدامات بی ثبات ساز امریکا در منطقه و حمایت از رژیم کودک کش صهیونیستی است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سفر آیت الله رئیسی به کشور چین و امضای برنامه جامع مشارکت همکاری‌های دو طرف افزود: برای حل مسائل امنیتی منطقه‌ای و بین المللی، همکاری و همگرایی بیشتر طرفین ضرورت دارد.

وزیر دفاع چین در این دیدار با اشاره به تحولات منطقه غرب اسیا، حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را محکوم کرد و افزود: این عمل ناقض حقوق بین الملل است و ما از حق مشروع ایران در پاسخ به این اقدام حمایت می‌کنیم.

وزیر دفاع چین ضمن دعوت از وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در کنفرانس امنیتی پکن بر تداوم همکاری‌ها تاکید کرد.

وزیر دفاع چین در این دیدار خواستار آتش بس در نوار غزه و ارسال کمک‌های بشر دوستانه به آن منطقه شد.

وزیر دفاع چین همچنین بر گسترش روابط دفاعی و نظامی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

کد خبر 847231 منبع: مهر برچسب‌ها خبر ویژه ایران و چین حمله ایران به اسرائیل

دیگر خبرها

  • نتیجه حمایت آمریکا از تروریست‌ها، عملیات آنان در ایران و روسیه است
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • اعلام همبستگی دانشجویان ترکیه با دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین
  • حمایت چین از حق مشروع ایران برای پاسخ به اسرائیل
  • برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند (عکس)
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است
  • (تصاویر) اعتراض مردم ترکیه به سفر رئیس جمهور آلمان به آنکارا
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد