Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@18:53:34 GMT

کرونا و افزایش خطر پوکی استخوان و راه مقابله با آن

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۱۷۶۹۸

کرونا و افزایش خطر پوکی استخوان و راه مقابله با آن

ایسنا/فارس یک کارشناس تغذیه با تاکید براینکه شیوع همه گیری کروناویروس، منجر به افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان شده است، لزوم توجه به راهکارهای مطرح شده از سوی متخصصان برای مقابله با این بیماری غیرواگیر خطرناک را مورد تاکید قرار داد.

زهرا اسفندیاری دوشنبه ۴ بهمن در یک کارگاه آموزش تغذیه گفت: پوکی استخوان که از آن به عنوان یک بیماری خاموش یاد می شود، یک بیماری غیرواگیر است که در آن استخوان ها پوک، متخلخل، ضعیف و شکننده می شود و تا زمانی که یک استخوان نشکند، علایمی از خود بروز نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسفندیاری خاطرنشان کرد: در همه انسان ها برداشت کلسیم از استخوان ها بعد از ۳۰ سالگی آغاز می شود، اما در افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند یا رژیم غذایی نامناسب دارند که مصرف لبنیات ناکافی و مصرف نمک بالا باشد، برداشت کلسیم از استخوان ها بیشتر است.

او گفت: با ایجاد محدودیت‌ها و قرنطینه خانگی در دوران کرونا، خطر پوکی استخوان شایع تر شده است، علاوه بر این عواملی همچون کم تحرکی، تغذیه نامناسب، افزایش مصرف غذاهای فرآوری شده و حاوی نمک زیاد، مصرف ناکافی لبنیات و کمبود ویتامین D، از عوامل مهم پوکی استخوان در دوران کرونا محسوب می شود.

این کارشناس مرکز بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز تاکید کرد که با به کارگیری توصیه‌های غذایی و ورزشی می‌توان با بیماری پوکی استخوان و عوارض مخاطره آمیز آن مقابله کرد.

اسفندیاری با بیان اینکه همه افراد خصوصا کسانیکه از دهه سوم زندگی عبور کرده‌اند، باید رژیم غذایی متعادل حاوی کلسیم و پروتئین کافی داشته باشیم، مصرف مواد مغذی طبیعی دارای این مواد را توصیه کرد.

او گفت: بهتر است روزانه دست کم دو تا سه سهم لبنیات کم چرب و کم نمک مصرف کنیم؛ هر سهم لبنیات برابر است با یک لیوان شیر یا ماست کم چرب (کمتر از دو و نیم درصد)، یا ۴۵ تا ۶۰ گرم پنیر معمولی، یا یک چهارم لیوان کشک، یا ۲ لیوان دوغ، یا یک و نیم لیوان بستنی پاستوریزه.

این کارشناس تغذیه همچنین با اشاره به اهمیت مصرف انواع حبوبات مانند نخود و لوبیا، عدس و ماش، گفت: ماهی های کوچک مثل ماهی کیلکا که با استخوان خورده می شود؛ سبزی های برگ سبز تیره مانند جعفری، کرفس و برگ چغندر و انواع مغزدانه ها مثل بادام و کنجد نیز توصیه می‌شود.

اسفندیاری با تاکید براینکه همه افراد باید مصرف نمک در رژیم غذایی را به حداقل ممکن برسانند، گفت: توصیه می شود که مصرف نوشابه های گازدار، غذاهای پر نمک، تنقلات شور و غذاهای کنسروی محدود شود.

او با طرح این توصیه که افراد باید حداقل ۱۰ دقیقه در روز و دو تا سه بار در هفته بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعد ازظهر در معرض آفتاب قرار بگیرند، گفت: طبق برنامه مکمل یاری کشوری، مصرف ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D در افراد بزرگسال توصیه می شود.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد که در سالمندان نیز روزانه یک عدد مکمل کلسیم D توصیه می شود که بهترین زمان مصرف آن صبح قبل از پیاده روی است.

اسفندیاری با بیان اینکه مصرف ماهی‌های چرب مثل سالمون و زرده تخم مرغ، جگر، کره، شیر و لبنیات نیز توصیه می شود، گفت: به همه افراد تاکید می‌شود که حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش را در هفته داشته باشند و از نشستن طولانی مدت پرهیز کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی پوكي استخوان کلسیم کرونا در ایران شیوع کرونا ویروس پوکی استخوان توصیه می شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۷۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • برنامه کنترل پوکی استخوان برای بانوان زاهدانی آغاز شد
  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • اجرای طرح کنترل پوکی استخوان برای زنان بالای ۵۰ سال در زاهدان
  • بهره مندی ۳ هزار و ۷۰۰ بیمار صعب العلاج و خاص از تسهیلات درمان در گلستان
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • نگذارید قصه کاظم صدیقی، استخوان لای زخم بماند /حضورش در نماز جمعه و توجیهات طلبکارانه اش، سوءتفاهم ها را افزایش داد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • کشف و ضبط بیش از ۴ تن لبنیات سنتی غیربهداشتی در کرمانشاه
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند!