Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@15:55:49 GMT

زنان در خط مقدم میدان عملیات دانشگاه‌ها هستند

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۱۸۹۰۳

زنان در خط مقدم میدان عملیات دانشگاه‌ها هستند

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام مهدی فاطمی پور در نشستی که به مناسبت گرامیداشت ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و تکریم مقام زن  برگزار شد، افزود: مجموعه روایات منابع و متون دینی ما بر شباهت حضرت زهرا سلام الله علیها به پیامبر تاکید دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع شباهت زمانی اهمیت پیدا می کند که در ویژگی‌های اختیاری انسان صورت بپذیرد. اگر این شباهت در گفتار، رفتار و تصمیم گیری ها ایجاد شد مسئله متفاوت می شود به خصوص اگر شباهت به کامل ترین انسان باشد.

وی ادامه داد: در روایتی از جناب ام سلمه آمده است که حضرت فاطمه سلام الله علیها شبیه ترین مردم به پیامبر است و این نگاه بعضا در کلام کسانی وجود دارد که با حضرت اختلاف داشتند. زمانی نورانیت آن قدر شدید است که قابل انکار نیست و خورشید آنقدر تابنده است که مخالفین هم مجبور به بیان آن هستند.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: روایت دیگری از جناب جابر وجود دارد که در آن آمده است هرگاه فاطمه سلام الله علیها راه می رفت به یاد پیامبر می افتادیم. این شباهت فضیلت بسیار مهمی است که در تعالیم و در نگاه شیعه به پیروی از آن توصیه شده است که همه رفتارهای ما طبق  الگو و این سیره باشد و قدم جای پای آنها بگذاریم و این شباهت و پیروی و قدم جای پای پیامبران و ائمه گذاشتن مقام شیعه بودن است.

حجت الاسلام فاطمی پور اظهار داشت: نکته مهم اینجاست که این شباهت و حرکت در مسیر اهل بیت توصیه ای است که ما را به مقام معیت و همراهی ولی می‌رساند و موضوع بعدی بحث ایمان و کمال حضرت زهرا سلام الله علیها است. روایات متعددی در این باره در منابع دینی وجود دارد. پیامبر در خطابه‌ای به ابوذر می فرمایند ای ابوذر ایمان در قلب زهرا کامل شده است و به خاطر این تکامل ایمان ایشان جزو اولین نفراتی هستند که وارد بهشت می‌شوند.

وی توضیح داد: نکته مهم بعدی محبت حضرت است. ما با یک شخصیت این چنینی مواجه هستیم با کسی که مدافع ولایت و معلم ائمه و اهل بیت علیهم السلام است و رابطه بین ما و حضرت یک اتفاق است که با شور و حرارتی همراه است که در دل های ما نسبت به ایشان صورت گرفته است و پیامبر مزد رسالتش را همین مسئله محبت به اهل بیت شان و در صدر آن حضرت صدیقه سلام الله علیها می‌داند.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها افزود: پیامبر در جایی هم به سلمان می‌فرمایند هرکس دخترم فاطمه را دوست داشته باشد بهشت جایگاه او است و هر کس با او دشمنی داشته باشد جایگاهش آتش است. هر کس دخترم را دوست داشته باشد و دخترم از او راضی باشد من از او راضی هستم و هرکس من از او راضی باشم خداوند از او راضی است.

وی گفت: بانوان در خط مقدم میدان عملیات در دانشگاه‌ها فعالیت دارند و هرچقدر ماموریت و مسئولیت خودمان را با دقت انجام دهیم و فرصت را مغتنم بشماریم در ادامه موفق خواهیم بود.

حجت الاسلام فاطمی پور اظهار داشت: این موضوع قابل اهمیت است که بدانیم فرصت بسیار سریع می گذرد و هرکسی می‌تواند در مسیر تعالی دین اسلام و جامعه نقش ایفا کند و سرمایه هایش را در راه توسعه دین استفاده کند و آن کسی که باید ببیند می‌بیند و خداوند جزای خیر در قبال این فعالیت ها می دهد و بار مسئولیت برای همه با توجه به جایگاه و امانت مسئولیت و امانتی که به ما سپرده شده، سنگین است.

وی گفت: با تأسی به راه شهدا و امام و شهدا و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی می توان در مسیر درستی حرکت کرد. هر کسی که برای خدا کار کند خدا برای او جبران خواهد کرد. این وعده تخلف ناپذیر خداوند است باید رسالت خود را جدی بگیریم و افراد اگر رسالت خودشان را جدی بگیرند کارهای بزرگی می‌توانند انجام دهند.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: در شرایط فعلی با وجود کرونا مأموریت و تکلیف و نوع مکاتبه با دانشگاه‌ها تغییر پیدا کرده و میزان ارتباط گیری متفاوت است. اگر این را درک نکنیم قطعاً با زیست متفاوتی نسبت به قبل مواجه خواهیم بود. اگر به این موضوع فکر نکنیم ممکن است در آینده بخشی از مخاطبان خود را از دست بدهیم. با برنامه‌ریزی باید از ظرفیت پیش آمده در فضای مجازی استفاده کنیم و در این باره با صاحب‌نظران و اساتید مشورت صورت گیرد.

وی درباره اهمیت موضوع نهضت قرآنی در دانشگاه‌ها افزود: در حال حاضر در حال اجرای چند برنامه هستیم که انتظار می رود از سوی دفاتر حمایت شود. موضوع قرآن و مسئولیت شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی به عهده نهاد است و دفاتر به صورت پراکنده در این بخش کارهایی انجام دادند، اما باید به صورت کلان برنامه و ساختاری با کاری ویژه تعریف شود تا در حوزه قرآن انجام شود.

حجت الاسلام فاطمی پور گفت: البته فعالیت های خوبی هم تا به حال صورت گرفته و موضوع نهضت قرآنی یکی از رسالت هایی است که در دفاتر باید آغاز و از ظرفیت‌ها در این عرصه استفاده شود. به عنوان ماموریت‌های مهم نهاد برای قرآن و توسعه اخلاق و معنویت در دانشگاه‌ها باید برنامه‌ریزی صورت پذیرد و قطعاً این موضوع بسیار مهمی است که باید کاری کنیم عطر قرآن در محیط دانشگاه پراکنده شود.

وی یادآور شد: یک نکته مهم این است که با بازگشت دانشجویان به دانشگاه باید لایه دانشجویی را تقویت و از تمامی فرصت‌های به وجود آمده در این بخش استفاده کنیم. یک موضوع مهم مسئله اقامه نماز و نماز جماعت در دانشگاه و این همایش روزانه است که در منبر مساجد دانشگاه‌ها برگزار می‌شود که باید با قدرت و کیفیت بالا صورت گیرد و ظرفیت ائمه جماعات و مخاطبان استفاده و مجددا احیا شود.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها درخصوص بیانات رهبر انقلاب درباره موضوع جهاد تبیین گفت: رهبر انقلاب در صحبت های اخیرشان به موضوع جهاد تبیین اشاره داشتند و می‌فرمایند که باید مراقبت کرد که نظام و انقلاب روایت صحیح خودشان را بیان کند. باید در این باره اقدامات ویژه‌ای انجام دهیم و اگر نشود دشمنان با تصویرسازی شخصی خود چهره دیگری از اسلام و مسلمانان را در شبکه های معاند و در رسانه‌ها انجام می‌دهند. در این زمینه باید روایت بسیار صحیح و با اهمیتی ارائه دهیم تا بتوانیم واقعیت ها را روایت کنیم. در حال تعریف برنامه‌ای برای آن هستیم که با کمک وزارت بهداشت دبیرخانه ای در دانشگاه‌های علوم پزشکی تاسیس کنیم.

وی یادآور شد: موضوع اثرگذاری در فضای مجازی مسئله بسیار مهمی است. باید دفاتر نهاد موضوعات و مسائل را به مخاطبان برسانند و مخاطب را درگیر برنامه ها کنند، لذا مهم است که به این حوزه توجه جدی صورت بگیرد و به آن اهمیت داده شود.

حجت الاسلام فاطمی پور گفت: در مجموعه مدیریت فضای مجازی در این حوزه پلتفرمی را تحت عنوان بینات آغاز کرده‌ایم که همکاران بتوانند از آن استفاده کنند. باید یک شبکه ملی داشته باشیم که در بزنگاه ها از این استفاده کنیم و راه توسعه آن به عهده دفاتر در دانشگاه‌ها است که کار از کف میدان شکل گیرد.

وی اظهار داشت: موضوع بعدی بحث اندیشه تمدن‌ساز است که باید کمک کنیم این طرح با قوت در دانشگاه‌ها انجام شود.تلاش داشته باشیم استادان در سطح کشور این موضوع را انجام دهند و بازخوردهای مثبتی را تا به حال از اجرای این طرح دریافت کرده‌ایم. خوب است که مباحثات با جدیت ادامه پیدا کند و علاوه بر آن رصد و پیگیری درباره اجرا و برگزاری جلسات انجام شود.

برچسب‌ها شیعه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ولادت حضرت فاطمه قرآن دانشگاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شیعه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ولادت حضرت فاطمه شیعه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ولادت حضرت فاطمه قرآن دانشگاه معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها حجت الاسلام فاطمی پور سلام الله علیها او راضی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۸۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات حفاری خط ۱۰ متروی تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین نصر آزادانی مجری خط ۱۰ متروی تهران در جریان بازدید خبرنگاران از ایستگاه متروی دریاچه چیتگر و چند ایستگاه دیگر خط ۱۰ گفت: خط ۱۰ مترو ۳۴ ایستگاه و ۴۷ کیلومتر تونل دارد و از غربی‌ترین نقطه تهران شروع و در انتها در فلکه سوم تهرانپارس تقاطع خط ۴ تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه این خط مناطق یک تا پنج و ۲۱ و ۲۲ را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: مناطقی که از سیستم انبوه‌بر مترو کم‌بهره هستند از این خط بهره‌مند خواهند شد. خط ۱۰ بار جمعیتی زیادی را که در منطقه ۲۲ وجود دارد، پوشش می‌دهد و در کاهش حجم ترافیک بزرگراه‌های نیایش، همت، حکیم و تهران کرج سهم بسزایی دارد.

نصرآزادانی خاطرنشان کرد: خط ۱۰ در ایستگاه تقاطعی این خط با خط پنج «یعنی وردآورد» تا ۵۰ درصد از مسافران کرج را پوشش می‌دهد و تراکم مسافری ایستگاه‌های خط ۴ و ۲ را در ایستگاه صادقیه و ارم سبز بهبود می‌دهد.

مجری خط ۱۰ متروی تهران با بیان اینکه ایستگاه دریاچه، کارگاه مرکزی قطعه غربی خط ۱۰ و محل ورود دو دستگاه تی‌بی‌ام است، عنوان کرد: تی‌بی‌ام یک به سمت شرق حفاری کرده و تی‌بی‌ام شماره ۳ به سمت غرب و وردآورد حرکت خود را آغاز خواهد کرد. بنا بر این است که حفاری تونل‌های خط ۱۰ مترو با ۵ دستگاه تی‌بی‌ام انجام بگیرد.

وی بیان داشت: برنامه‌ریزی شده تا فاز یک خط ۱۰ ظرف چهار سال به شرط تأمین منابع مالی به بهره‌برداری برسد. حدود ۱۶ موقعیت را با کمک شهرداران مناطق ویژه ایستگاه‌های این خط تحویل قرارگاه خاتم دادیم.

نصر آزادانی با اشاره به ایستگاه‌های در حال ساخت این خط گفت: عملیات عمرانی ایستگاه‌های پژوهش، دریاچه چیتگر، اتریش، ساحل، میدان موج المپیک، کوهسار، جنت‌آباد، سردار جنگل، ایرانشهر و میدان کتاب آغاز شده است. مناقصه سایر ایستگاه‌های خط ۱۰ نیز در حال انجام است.

محمد علی پاشا زانوسی، مدیر پروژه پیمانکار شرکت بین الملل عمران سریر نیز در این بازدید گفت: در حال حاضر در کارگاه ایستگاه تبادلی و تقاطعی با خط ۶ مترو به نام Y۱۰-Z۶ هستیم که این ایستگاه ۱۴۲ متر طول دارد.

وی ادامه داد: احجام آن حدود ۹۰ هزار متر مکعب و میزان بتن ریزی آن ۳۴ هزار متر مکعب است. این ایستگاه یک تونل فرعی به طول ۱۹۰ متر دارد که در حال حفاری است.

فرشاد نامی مشاور پروژه کارگاه متروی میدان المپیک نیز گفت: پروژه تجهیز کارگاه میدان دهکده المپیک که در منطقه ۲۲ قرار دارد از سال ۱۴۰۰ شروع شد. در حال حاضر در حال حفاری شمع‌های سازه نگهبان هستیم. بعد از حفاری شمع‌ها با روش تاپ‌داون سازه نگهبان ایستگاه و تراز آن را شروع می‌کنیم.

شاهرخ حیدری مدیر پروژه مهندسین مشاور شرکت بهرو درباره ایستگاه میدان اتریش گفت: در طراحی این ایستگاه که در خط ۱۰ قرار دارد تلاش کردیم که باتوجه به زمین‌های موجود و همکاری شهرداری مناطق عمق خط را کاهش بدهیم. این امر می‌تواند دستاوردهایی اعم از کاهش هزینه و افزایش سرعت اجرا داشته باشد.

وی ادامه داد: عمق ایستگاه میدان اتریش ۲۱ متر و تراز ریل آن ۱۸ متر است. حدود ۵۰ درصد ایستگاه به تراز کف رسیده و سریعاً بتن ریزی شروع می‌شود.

حیدری با تاکید بر اینکه تی بی ام از ایستگاه دریاچه به سمت ایستگاه میدان اتریش در حال حرکت است، اظهار کرد: به زودی ایستگاه به مرحله‌ای می‌رسد که تی بی ام از آن عبور می‌کند. به محض عبور دستگاه سایر فعالیت‌ها می‌تواند انجام شود.

وی در پایان گفت: برنامه بهره برداری ما از ایستگاه حدوداً ۳۰ ماهه است و ایستگاه میدان اتریش که جز ایستگاه‌هایی است که در فاز اول به بهره‌برداری می‌رسد در سال ۱۴۰۴ افتتاح خواهد شد. پیش بینی شده که ورودی‌ها و هواسازهای ایستگاه نیز به موازات کار شود.

کد خبر 6094412

دیگر خبرها

  • امام صادق (ع) شاکله اندیشه دینی را بنا نهاد
  • درس اخلاق | چرا باید صابر باشیم؟
  • شبح جنگ چگونه از ایران دور شد؟
  • عملیات حفاری خط ۱۰ متروی تهران
  • رزم جانانه لرها در عملیات کربلای پنج زبانزد فرماندهان است
  • رزمایش اهدای ۳۱۳ سری جهیزیه در حرم حضرت معصومه (س) برگزار می شود
  • وضعیت حقوق بشر در ایران برای اولین بار به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • اجرای طرح کنترل پوکی استخوان برای زنان بالای ۵۰ سال در زاهدان
  • نماهنگ| «تو را است معجزه درکف... عصا بیفکن!»
  • با دقت در نحوه خوابیدن به خواسته‌های درونی خود پی ببرید