Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس – اردبیل؛ مهران عقلمند: در هر کجای ایران اسلامی که باشید مطمئنا حداقل یک‌بار نام استان اردبیل و زیبایی‌ها و مناطق گردشگری و طبیعی این استان به گوشتان خورده است و شاید سفری هم به این استان داشته و از نزدیک از نعمات پروردگار در این استان زرخیر و خوش آب و هوا استفاده کرده‌اید.

هر نقطه از این استان زرخیز از مغان و مشگین شهر سرافراز گرفته تا خلخال زیبا در جنوب استان با جنگل‌های زیبای خلخال به اسالم دارای زیبایی‌ها و پتانسیل‌های بی‌شمار گردشگری است که در آغوش زیبای سبلان سربلند جای خوش کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما همانطور که می‌دانیم بهره‌مندی و استفاده از تمام این ظرفیت‌ها نیازمند وجود زیرساخت‌های بسیار مناسب به خصوص راه ارتباطی ایمن و به صرفه است. موضوعی که متاسفانه در سال‌های گذشته در استان اردبیل مغفول مانده است.

 

راه‌ها و جاده‌ها همواره از مهم‌ترین مسیرهای مواصلاتی بین شهرها و روستاها بوده و امروزه نیز با پیشرفت تکنولوژی و افزایش جمعیت و نیاز انسان‌ها به مسافرت و تجارت، باعث شده تا امنیت و اهمیت راه‌ها از دغدغه‌های اصلی و مهم باشد، اما متاسفانه برخی از راه‌ها و جاده‌ها، سلامتی و امنیت کافی را برای مسافرانش ایجاد نمی‌کنند.

آمار بالای تصادفات جاده‌ای در استان اردبیل در کنار میانگین بسیار پایین بزرگراه در این استان به یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم تبدیل شده و سالانه شاهد بروز حوادث بسیار ناگوار در جاده‌های استان اردبیل هستیم.

عقب ماندگی ۵۰ درصدی بزرگراه‌های اردبیل نسبت به میانگین کشوری

طبق آخرین آمار به دست آمده از معاونت راه و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل، فقط در حدود ۱۸۵ کیلومتر یعنی ۲۰ درصد از راه‌های مواصلاتی استان اردبیل به صورت بزرگراه بوده و ۶۸۹ کیلومتر از راه‌های مواصلاتی این استان به‌صورت راه اصلی است و از این حیث با عقب ماندگی ۵۰ درصدی بزرگراه‌های استان نسبت به میانگین کشوری مواجه هستیم.

این میزان، نشانگر یک عقب ماندگی تاریخی برای استان اردبیل در خصوص توسعه جاده‌های مواصلاتی و بزرگراهی است که همین امر نیز سالانه سبب بروز حوادث ناگوار برای هموطنان در جاده‌های مواصلاتی استان اردبیل می‌شود.

 

تاکید رئیس جمهور بر اهمیت توسعه راه‌های مواصلاتی استان اردبیل

اهمیت توسعه بزرگراه‌ها و جاده‌های استان اردبیل تا به حدی بوده که آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشور در سفر اخیر خود به استان اردبیل با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل گفت: گردشگری یکی از ظرفیت‌های مهم استان اردبیل بوده و در این خصوص نیز اهمیت توسعه راه‌های مواصلاتی به عنوان یکی از اصلی ترین زیرساخت‌ها بسیار مورد توجه است چرا که بهره‌مندی از جاده‌های ایمن سبب تسهیل در امر گردشگری و ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد استان خواهد شد.

رئیسی ادامه داده بود: از همین رو یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت و مسؤولان استانی توسعه خطوط جاده‌ای و بزرگراهی در این استان بوده و باید پروژه‌های نیمه تمام موجود در استان با تخصیص اعتبارات مورد نیاز به بهره‌برداری رسیده و در اختیار مردم قرار گیرد.

تاکید رئیس جمهور به توسعه راه‌ها و جاده‌های استان اردبیل نشان از اهمیت این موضوع در راستای توسعه گردشگری و اقتصادی این استان داشته و لذا باید برنامه‌ریزی صحیح در این راستا انجام گیرد و از طرفی دیگر راه‌های ایمن سبب حفظ جان تردد کنندگان از جاده خواهد شد.

تاکید رئیس جمهور به توسعه راه‌ها و جاده‌های استان اردبیل نشان از اهمیت این موضوع در راستای توسعه گردشگری و اقتصادی این استان دارد.

 

موضوعی که مورد تاکید کارشناسان و مسؤولان استانی هم بوده و به گفته سرهنگ صفوی رئیس پلیس راه استان اردبیل انحراف و تجاوز به چپ و تخطی از سرعت مطمئنه اصلی‌ترین دلیل تصادفات رانندگی به وقوع پیوسته در محورهای مواصلاتی استان به شمار می‌رود.

 

احداث بزرگراه‌های ایمن راهکاری برای کاهش تلفات جاده‌ای است

وی با اشاره به اهمیت توسعه بزرگراهی در استان برای جلوگیری از وقوع حوادث رانندگی گفت: پایین بودن سرانه بزرگراهی در استان اردبیل نسبت به کشور جای تاسف دارد زیرا وجود بزرگراه در محورهای مواصلاتی تصادفات رانندگی را به حداقل می‌رساند.

طبق گفته رئیس پلیس راه استان اردبیل در صورت ایمن‌سازی جاده‌های استان و افزایش سرانه بزرگراهی شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای خواهیم بود. موضوعی که متاسفانه در طی سال‌های گذشته مغفول مانده است.

این موضوع مورد تاکید صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز بوده و وی در این خصوص اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته احداث و ایجاد ارتباطات روان جاده‌ای در استان اردبیل مورد غفلت واقع شده بود و در اولویت‌های کاری نبود و همین امر سبب کاهش عقب ماندگی استان اردبیل در توسعه شبکه بزرگراهی شده است.

به گفته بدری، عدم وجود ردیف ملی برای توسعه بزرگراه‌های استان اردبیل در لایحه بودجه در سال‌های گذشته سبب عدم توانایی استان برای جذب اعتبارات لازم جهت ایجاد بزرگراه شده بود که البته از سال ۹۷ درصدد رفع این مشکل برآمدیم.

پتانسیل‌های بالای کشاورزی اردبیل و اهمیت توسعه جاده‌ای

اما در کنار بروز حوادث ناگوار رانندگی در استان اردبیل و هم‌چنین لزوم توسعه گردشگری در این استان با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، استان اردبیل یکی از استان‌های مستعد کشاورزی، صنعتی و گردشگری کشور بوده و این استان با وجود موقعیت خاص جغرافیایی علاوه بر همسایگی با استان‌های گیلان، آذربایجان شرقی و زنجان دارای مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان بوده و گمرک بیله‌سوار در شمال این استان محلی برای تردد، صادرات و ترانزیت کالا به کشورهای حوزه قفقاز و بالعکس است.

از این‌رو توسعه شبکه‌های اصلی ارتباطی و بزرگراهی در استان اردبیل که مهم‌ترین و حساس‌ترین فضاهای عمومی یک منطقه را تشکیل می‌دهند در توسعه اقتصادی استان اردبیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

با وجود تمام مسائلی که بیان شد، آمارهای موجود نشان از ضعف جدی استان اردبیل در خصوص وجود راه‌های ارتباطی ایمن و استاندارد دارد. اما گویا در طی سال‌های اخیر اقداماتی در راستای توسعه آن انجام یافته و طبق پیگیری‌های انجام شده و اخبار منتشر شده در طی سال‌های اخیر بارقه‌های امیدی نسبت به توسعه بزرگراهی در راه‌های مواصلاتی استان اردبیل به گوش می‌رسد.

تمام راه‌های مواصلاتی استان اردبیل دارای ردیف ملی است

صدیف بدری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات انجام یافته در طی سال‌های اخیر برای توسعه راه‌های مواصلاتی استان اردبیل بیان کرد: خوشبختانه با توجه به اقدامات انجام یافته در سال ۹۷ تمام جاده‌های استان اردبیل دارای ردیف ملی شدند و در حالی‌که پیش از این اعتبارات جاده‌ای استان از محل منابع استانی تامین می‌شد که توسعه بزرگراهی استان اردبیل را با مشکل جدی مواجه کرده بود.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر تمامی جاده‌های مواصلاتی استان اعم از اردبیل - سرچم، نمین - آستارا، گرمی - بیله‌سوار، نیر - سراب، اردبیل - مشگین‌شهر و حتی قره‌آغاج - انگوت و گرمی به زهرای موران دارای ردیف ملی شده‌اند و با توجه به این اقدامات قدم‌های بزرگی در راستای توسعه بزرگراهی استان اردبیل برداشته شده است.

بدری گفت: خوشبختانه پروژه اردبیل - سرچم در حال انجام بوده و اخیرا نیز ۴۰۰ میلیارد تومان از طریق فاینانس بانک صادرات نیز برای احداث این بزرگراه اختصاص یافته و در کنار آن سایر پروژه‌های جاده‌ای استان نیز هم‌چون اردبیل - مشگین‌شهر که فقط ۱۸ کیلومتر از آن باقی مانده و یا کلور - درام در جنوب استان در حال انجام است و امیدواریم که با توجه به اقدامات انجام یافته در ۵ سال آتی شاهد رشد مناسبی در توسعه جاده‌ای استان اردبیل باشیم.

 

۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل در حال احداث است

علی یوسف زاده، معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل نیز با اشاره به برنامه‌ریزی این اداره کل برای توسعه بزرگراهی استان اردبیل بیان کرد: از سال ۹۶ برنامه‌ریزی از بابت نیاز استان به بزرگراه آغاز شده و همزمان کلیه محورهایی که نیازمند توسعه به بزرگراه هستند به مشاوران واگذار شده است و در حال حاضر حدود ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های مواصلاتی استان دارای پیمانکار هستند و با اتمام حدود ۶۰ درصد از این ۳۰۰ کیلومتر به میانگین کشوری خواهیم رسید.

وی افزود: در حال حاضر احداث هر یک کیلومتر بزرگراه نیازمند اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان است و همین امر سبب افزایش هزینه‌های تمام شده برای احداث بزرگراه شده است و از این رو زمان اتمام این پروژه‌ها وابسته به تامین به موقع اعتبارات است و در صورت تامین اعتبارات لازم برای تکمیل این راه‌ها در طول ۳ سال می توانیم پروژه‌های در دست احداث را به اتمام برسانیم.

یوسف زاده با اشاره به پروژه چهار خطه کردن جاده اردبیل به سرچم تصریح کرد: در خصوص محور اردبیل سرچم به عنوان یکی از مهم ترین و حیاتی‌ترین جاده‌های استان که تنها مسیر متصل به آزادراه شریانی کشور است اقدامات لازم انجام یافته است به طوریکه از مجموع ۱۷۸ کیلومتر طول این جاده به غیر از ۴۳ کیلومتر که در دست مطالعه است و مطالعات مابقی جاده تکمیل شده و در دست پیمانکار است.

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل در خصوص عقب ماندگی میزان بزرگراه‌های استان نسبت به میانگین کشوری عنوان کرد: توسعه بزرگراهی استان اردبیل شاید در گذشته نیاز دیده نمی‌شد و عقب‌ماندگی توسعه راه‌های استان واقعیتی غیر قابل کتمان است اما در طی چند سال گذشته برنامه‌ریزی دقیقی در راستای توسعه بزرگراهی استان اردبیل انجام یافته است.

وی ادامه داد: چنانچه در سال گذشته استان اردبیل با تخصیص ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار به عنوان اولین استانی بود که بالاترین تخصیص اعتبار در حوزه بزرگراهی را داشت و همین امر نشان از تلاش برای توسعه راه‌های استان است.

یوسف زاده تصریح کرد: برنامه ما توسعه بزرگراهی کلیه راه‌های شریانی استان اردبیل است و هر سال می‌توانیم حداقل ۵۰ کیلومتر بزرگراه به طول بزرگراه‌های استان اضافه کنیم و در مجموع طبق برآورد نیازهای استان از کل ۶۸۹ کیلومتر راه اصلی موجود در استان اردبیل حدود ۶۰۰ کیلومتر باید بزرگراه احداث کنیم. انتظار می‌رود با توجه به اقدامات انجام یافته در طی سال جاری نیز حدود ۲۰ الی ۳۰ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل به بهره‌برداری برسد.

با این اوصاف گویا اقدامات مناسبی از سوی مسئولان استانی در راستای توسعه راه‌های مواصلاتی استان اردبیل در حال انجام بوده و همین موضوع نوید روزهای خوش در حوزه توسعه بزرگراهی راه‌های مواصلاتی این استان را می‌دهد.

 

احداث بزرگراه‌های شمال استان از مطالبات جدی مردم

اما یکی از مهم‌ترین جاده‌های استان اردبیل که نیازمند توسعه بزرگراهی بوده و همه ساله شاهد بروز حوادث ناگوار در این جاده‌ها هستیم راه‌های مواصلاتی شمال استان بوده که این موضوع جزو مطالبات اصلی مردم اردبیل و اهالی شمال استان اردبیل بوده است. چنانچه اغلب سوژه‌های مردمی ثبت شده در سامانه فارس من خبرگزاری فارس نیز مربوط به حوزه راه و شهرسازی و انتقاد از جاده‌های نا ایمن استان اردبیل به خصوص شمال استان بوده است.

طول کامل این راه ۲۲۲ کیلومتر است که ۴۷ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و ۷۸ کیلومتر نیز در دست اجرا است و طبق اطلاعات به دست آمده راه و شهرسازی استان اردبیل، اعتبار مورد نیاز برای پروژه احداث باند دوم پارس‌آباد ـ اردبیل، ۳ هزار و ۳۴۷ میلیارد تومان می‌باشد.

رئیس جمهور: تلفات جاده‌ای قابل قبول نیست/ حفظ جان و سلامت مردم بسیار مهم است

حتی آیت الله رئیسی در سفر استانی خود به اردبیل با تاکید بر لزوم حفظ جان مردم در تردد از جاده‌های استان اردبیل گفته بود: گزارشاتی در خصوص حجم تلفات جاده‌ای در استان اردبیل داشته‌ایم که حتی یک نفر از این تلفات نیز مورد قبول نیست. چرا که حفظ امنیت و جان و سلامت مردم بسیار مورد اهمیت است و در این خصوص نیز قرار بر این شد تا طرح‌های جاده‌ای استان به صورت فاز بندی و اولویت‌بندی بر طبق نقاط خطرخیز تکمیل شود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جریان بازدید از پروژه بزرگراه پارس‌آباد ـ اردبیل اظهار کرد: پروژه بزرگراه اردبیل به پارس‌آباد نیازمند اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل و بهره‌برداری بوده و در این راستا باید هر چه سریع‌تر اعتبارات لازم برای احداث این پروژه تامین شده و شاهد بهره‌برداری از این بزرگراه باشیم.

وی افزود: همان‌طور که استاندار اردبیل پیشنهاد اجرا و تکمیل فاز به فاز این پروژه را داد، باید برنامه‌ریزی در راستای این امر از سوی مسؤولان استان و وزارت راه‌وشهرسازی انجام یافته و منابع مالی لازم برای افتتاح این پروژه تامین شود تا پس از ۹ سال شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

رئیس جمهور گفت: تمامی برنامه‌ریزی‌های لازم جهت تامین اعتبارات مورد نیاز انجام و در بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز منابع مالی لازم برای تکمیل پروژه اردبیل به پارس‌آباد در نظر گرفته شود تا گرهی از مشکلات مردم رفع شود.

 

اجرای بدون وقفه پروژه‌های راه‌سازی شمال تا جنوب استان اردبیل

سیدحامد عاملی، استاندار اردبیل نیز از زمان حضور خود در استانداری یکی از اولویت های کاری خود را توسعه خطوط بزرگراهی استان اردبیل معرفی کرده و گفت: پروژه‌های راه‌سازی شمال تا جنوب استان اردبیل بسیار مهم بوده و عملیات اجرایی پروژه‌های راه‌سازی استان بدون وقفه و تعطیلی به سرعت در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه بزرگراه‌های شمال و جنوب برای جذب سرمایه‌گذار و توسعه اقتصادی استان تاثیر فراوانی دارد تصریح کرد: با توسعه راه‌ها در کنار کاهش تراکم ترافیک و تصادفات جاده‌ای شاهد افزایش ترانزیت انتقال محصولات کشاورزی و کالاهای مورد نیاز خواهیم بود از این رو از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عاملی هم چنین در جریان بازدید از پروژه‌های چهار خطه اردبیل ـ پارس آباد اظهار کرد: کارگاه‌های راه‌سازی در همه نقاط استان فعال است و پروژه بزرگراه از پارس آباد تا سربند و از سربند تا بران به جد در حال اجرا بوده و باید اعتبار لازم برای این پروژه‌ها در نظر گرفته شود.

سال آینده شاهد جهش در عملیات اجرایی پروژه‌های راه خواهیم بود

وی با بیان اینکه مسائل و مشکلات مسیر پارس آباد تا بران تا سال آینده حل می شود افزود: در سال آینده شاهد جهش در عملیات اجرایی پروژه‌های راه خواهیم بود و مجموعه‌هایی که معارض و موانع دارد به زودی حل خواهد شد.

استاندار اردبیل گفت: نقاط حادثه خیز در مسیرهای اردبیل - پارس آباد و اردبیل - مشگین شهر با بهره‌برداری پروژه‌های در دست اجرا اصلاح می‌شود و محورهای مذکور در توسعه استان نقش اساسی خواهند داشت.

به زودی شاهد افتتاح ۵۰ کیلومتر بزرگراه در استان خواهیم بود

محبوب حیدری، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل نیز با بیان اینکه بیشترین تصادفات منجر به فوت در ۲۵ کیلومتری شهرها به وقوع می‌پیوندد، تشریح کرد: نیاز به ساخت ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در شریان‌های اصلی استان، بسیار مبرم و حیاتی بود و با همتی که در ساخت این پروژه به خرج داده شده، به زودی شاهد افتتاح ۵۰ کیلومتر از این بزرگراه‌ها در نقاط حساس و پرتصادف استان خواهیم بود.

وی بیان کرد: این بزرگراه‌ها شامل ۱۱ کیلومتر مسیر صحرا- رضی، ۵ کیلومتر ورودی شهر گرمی ، ۱۰ کیلومتر مسیر پارس آباد- مشگین‌شهر، ۱۲کیلومتر مسیر اردبیل- مشگین‌شهر و ۱۲ کیلومتر هم مربوط به مسیر اردبیل- سرچم است.

حیدری با اشاره به پروژه‌های فعال راه‌سازی استان اردبیل، عنوان کرد: این پروژه‌ها در محورهای اردبیل- آستارا، پارس‌آباد-مشگین‌شهر، مشگین‌شهر- اردبیل، مشگین‌شهر- اهر، اردبیل- سراب، اردبیل- سرچم و خلخال- کلور- درام در دست احداث است و در مجموع برای تکمیل این پروژه‌ها ۴۵ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

با این اوصاف گویا مسؤولان استانی پس از گذشت سال‌ها قدم‌های مثبتی برای رفع مشکلات در حوزه راه‌های مواصلاتی استان برداشته‌اند و اقدامات انجام شده را به فال نیک گرفته و در آینده باید منتظر عمل به وعده‌های مسؤولان ماند.

با گذر از اهمیت توسعه خطوط جاده‌ای استان اردبیل از بُعد جذب گردشگران داخلی و خارجی و هم چنین جلوگیری از بروز حوادث ناگوار جاده ای، از آنجایی‌که این استان با داشتن ۷۸۸ هکتار عرصه مستعد کشاورزی و تولید ۵/۴ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی و در بخش کشاورزی دارای مزیت‌های نسبی و پتانسیل‌های بالا بوده و علاوه بر آن به عنوان قطب تولید سیب زمینی کشور محسوب می‌شود.

حمل و نقل راحت و آسان با بهره‌مندی از جاده‌های ایمن در تجارت خارجی و مراودات اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این استان به‌دلیل عدم بهره بردن از جاده‌های ایمن و مناسب علی‌رغم پتانسیل بالای اقتصادی به‌خصوص در حوزه کشاورزی آن چنان که باید در حوزه اقتصادی توسعه نیافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، با توجه به موقعیت استراتژیک استان اردبیل که به عنوان پل ارتباطی بین کشورهای حوزه قفقاز به خصوص روسیه با کشور بوده و هم چنین بهره‌مندی از پتانسیل‌های بی‌نظیر در بخش‌های مختلف گردشگری، کشاورزی و صنعتی به سبب نبود راه‌های ارتباطی مناسب استان اردبیل آن طور که باید و شاید نتوانسته جایگاه مناسبی در بین بازارهای جهانی برای خود ایجاد کند از این رو توسعه جاده‌های مواصلاتی شاه کلید رونق اقتصادی هر منطقه‌ای محسوب می‌شود.

در کنار اهمیت راه‌های ارتباطی در توسعه اقتصادی منطقه یکی از زیرساخت‌های مهم در توسعه گردشگری نیز بهره‌مندی از راه‌های ارتباطی ایمن و استاندارد است که البته طبق گفته مسؤولان استانی با توجه به اقدامات انجام شده در طی چند سال اخیر و جذب اعتبارات مناسب برای توسعه جاده‌های مواصلاتی استان اردبیل شاهد بهبود شرایط در سال‌های آتی خواهیم بود.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی

منبع: فارس

کلیدواژه: بزرگراه بزرگراه اردبیل مشگین شهر استاندار اردبیل سید حامد عاملی توسعه جاده های اردبیل راه های مواصلاتی استان اردبیل توسعه بزرگراهی استان اردبیل راه و شهرسازی استان اردبیل اقدامات انجام یافته توجه به اقدامات انجام توسعه راه های مواصلاتی جاده های استان اردبیل کیلومتر بزرگراه بروز حوادث ناگوار سازی استان اردبیل جاده های مواصلاتی بزرگراه های استان میانگین کشوری تاکید رئیس جمهور استان اردبیل استان اردبیل راه های ارتباطی راستای توسعه راه ها و جاده ها استان اردبیل استان اردبیل یکی از مهم ترین مسؤولان استانی میلیارد تومان مسؤولان استان توسعه بزرگراه توسعه گردشگری راه های استان پروژه های راه سال های گذشته جاده ای استان طی سال پروژه ها راه سازی حال انجام توسعه راه ها بهره مندی اهمیت توسعه بهره برداری برنامه ریزی ۳۰۰ کیلومتر جاده ای برای توسعه شمال استان جنوب استان زیرساخت ها عقب ماندگی بزرگراه ها توسعه جاده مورد نیاز پارس آباد مشگین شهر راه ها ردیف ملی همین امر هم چنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۲۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین سفر استانی رییس جمهور به استان قم انجام می شود

به گزارش خبرنگار مهر، دومین سفر استانی حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور به شهر مقدس قم روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری انجام می‌شود.

رئیس جمهور در دور اول سفرهای استانی و در سیزدهمین سفر استانی دولت سیزدهم ۹ دی ۱۴۰۰ سفر دو روزه‌ای به قم داشت و وزرای جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، راه و شهرسازی و معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این سفر رئیس جمهور را همراهی کردند.

دور اول سفر رئیس جمهور به استان قم ۱۴۷ مصوبه داشته که از این تعداد ۱۹ مصوبه در زمینه موضوعات تسهیلاتی و سرمایه گذاری، ۷۶ مصوبه اعتباری و ۵۲ مصوبه نیز در زمینه مجوزی و تعیین تکلیفی بوده است.

بر اساس آخرین اعلام استاندار قم تاکنون ۶۴ درصد مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور یه استان قم اجرایی شده است.

از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتباراتی که برای پروژه‌ها و مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهور به قم تصویب شده بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تاکنون جذب شده است.

از روزهای گذشته تیم‌های کارشناسی از دولت در استان قم مستقر شده و موضوعات مختلف مرتبط با سفر رئیس جمهور را مورد بررسی قرار داده اند.

جزئیات برنامه‌های حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی به استان قم هنوز اعلام نشده اما به نظر می‌رسد دیدار عمومی با اقشار مختلف مردم شهر کریمه اهل بیت علیم السلام، شرکت در جلسه شورای اداری استان، نشست با اساتید، طلاب و فرهیختگان حوزوی، همچنین دیدار با علما و مراجع عظام تقلید از جمله مهمترین برنامه‌های سفر رئیس جمهور به قم باشد.

آغاز عملیات اجرایی تکمیل مونوریل و فردگاه قم

طی روزهای گذشته نیز معاون اجرایی رئیس جمهور در جلسه جمع بندی سفر رئیس جمهور به قم بر تکمیل مونوریل و فرودگاه قم تاکید کرد و گفته عزم دولت برای تکمیل این دوره پروژه نیمه تمام جدی است و یکی از برنامه‌های سفر دولت به قم آغاز تکمیل این دو پروژه خواهد بود.

استاندار قم هفته گذشته نیز عنوان کرده بود، در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران و تسهیل ارائه خدمات به آنان، مرکز خدمات سرمایه گذاری استان در سفر دور دوم رئیس جمهور به قم افتتاح می‌شود.

آیت الله سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و امام جمعه قم نیز در خطبه‌های هفته پیش نماز جمعه قم اشاره‌ای به سفر رئیس جمهور به قم داشته و گفت: ان‌شاءالله این سفر رئیس‌جمهوری سخت‌کوش، متواضع و انقلابی مانند سفرهای دیگرشان به شهرهای دیگر و سفر اولشان به استان قم برای مردم این استان پر از خیر و برکت باشد.

بررسی مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهور به استان قم نشان می‌دهد، بیشترین مسائلی که مورد توجه بوده؛ موضوعات آموزش و پژوهش، مسکن، اقتصاد، جاده، سلامت، کشاورزی، فرهنگ، آسیب‌های اجتماعی، ورزش، آب و برق، حمل و نقل، طرح عمرانی، محیط زیست، شهرسازی، راه‌آهن و بافت فرسوده است.

گفتنی است جلسه بررسی و جمع بندی طرح‌های پیشنهادی دومین سفر استانی رئیس جمهور به استان قم پیش از ظهر دوشنبه به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

در این جلسه که معاون اجرایی رئیس جمهور، استاندار قم، وزرای راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، معاون عملیات فراجا و معاونین سایر دستگاه‌های مرتبط نیز حضور داشتند، توافقات و تعهدات دستگاه‌ها برای اجرای طرح‌های اولویت دار استان قم مورد بحث و تصمیم گیری قرار گرفت.

تخصیص اعتبار برای احداث، تکمیل و بهسازی راه‌ها و محورهای مواصلاتی و رفع نقاط حادثه خیز استان قم، تکمیل و اجرای طرح‌های ملی و استانی آموزشی قم، بیابان زدایی و توسعه روش‌های نوین آبیاری، تکمیل کتابخانه مرکزی و طرح‌های فرهنگی و هنری استان، تکمیل تجهیز مجتمع‌های توانبخشی و پزشکی ایثارگران و خانواده‌های شهدا و تکمیل طرح‌های نیمه تمام ورزشی از جمله مصوبات این جلسه بود.

کد خبر 6098234

دیگر خبرها

  • اختصاص ۸۲ میلیاردتومان اعتبار برای ساخت پروژه دفاع مقدس در گلستان
  • دومین سفر استانی رییس جمهور به استان قم انجام می شود
  • تکمیل زنجیره‌های تولید، محور توسعه استان اردبیل است
  • پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه آبرسانی تجهیز و تکمیل چاه و خط انتقال آب تم‌تم در شهرستان جوانرود
  • مولدسازی دارایی‌های دولت فرصتی برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام دستگاه‌ها است
  • جذب سرمایه گذاری برای تکمیل وایجاد واحدهای بخش کشاورزی در زنجان
  • پروژه های آب و فاضلاب جنوب استان اردبیل ساماندهی می شود
  • پروژه های آب و فاضلاب جنوب استان اردبیل ساماندهی می شوند
  • اولویت اصلی شهرداری رفسنجان تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است/ ۲۰ پروژه شهری در مراحل پایانی
  • شهردار تهران: اتصال بزرگراه یادگار امام به بروجردی و آزاد راه ساوه