Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@05:15:02 GMT

اثرات ورزش در سنین بالا بر جوان سازی سلول ها

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۲۹۲۳

اثرات ورزش در سنین بالا بر جوان سازی سلول ها

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، یافته‌های جدید نشان می‌دهد ورزش نه تنها باعث می‌شود جوان‌تر به نظر برسید، بلکه در سطح اپی ژنتیکی نیز جوان‌تر به نظر می‌رسید. در حال حاضر، مزایای ورزش به خوبی ثابت شده است، که شامل افزایش قدرت استخوان‌ها و عضلات، بهبود تحرک و استقامت، و کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت و فشار خون بالا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان دانشگاه آرکانزاس مشاهده کردند هنگامی که موش‌های ۲ ساله پس از دو ماه دویدن با چرخ وزنی، علیرغم اینکه هیچ آموزش قبلی نداشتند، مورد مطالعه قرار گرفتند، مشخص شد که سن اپی ژنتیکی موش‌ها هشت هفته کمتر از موش‌های کم‌تحرک همسن بود.

علم پشت این موضوع، اگرچه پیچیده است، اما عمدتاً به یک فرآیند بیولوژیکی به نام متیلاسیون DNA وابسته است. محققان متیلاسیون را به عنوان فرآیندی توصیف می‌کنند که در آن دسته‌هایی از اتم‌ها، به نام گروه‌های متیل، خود را به خارج از ژن‌ها می‌چسبانند و احتمال روشن شدن ژن‌ها را کم و بیش افزایش می‌دهند و پروتئین‌های خاصی تولید می‌کنند.

با افزایش سن بدن، متیلاسیون DNA یا حتی هایپرمتیلاسیون در مکان‌های پروموتر روی ژن‌های ماهیچه افزایش می‌یابد.

«کوین موراک»، سرپرست تیم تحقیق، توضیح داد: «تغییرات متیلاسیون DNA در طول عمر به شکلی سیستماتیک اتفاق می‌افتد، تا جایی که می‌توانید DNA یک فرد را از یک نمونه بافتی مشخص نگاه کنید و با دقت مناسب سن تقویمی آن‌ها را پیش‌بینی کنید.»

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

کد خبر 5408163

منبع: مهر

کلیدواژه: ورزش پیری طول عمر ویروس کرونا کووید 19 سویه اومیکرون کرونا واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آمار کرونا نسخه نویسی الکترونیک شیوع کرونا سازمان نظام پزشکی بارداری سازمان بیمه سلامت واکسن کووید 19 اهدای خون بانوان واکسیناسیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۲۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان نتیجه گرفتند که ایمن سازی از طریق واکسیناسیون بیش از هر پیشرفت پزشکی دیگری به سلامت و بقای نوزادان کمک کرده است.

به گفته محققان، واکسن سرخک بیشترین تأثیر را در کاهش مرگ و میر نوزادان داشته است و ۶۰ درصد (۹۴ میلیون) از زندگی‌های نجات یافته توسط ایمن سازی را تشکیل می‌دهد.

این مطالعه می‌گوید به طور کلی، واکسن‌ها در نیم قرن گذشته در هر دقیقه جان ۶ نفر را نجات داده‌اند.

دکتر «تدروس آدهانوم گبریسوس»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، در بیانیه خبری سازمان گفت: «واکسن‌ها یکی از قدرتمندترین اختراعات تاریخ هستند که بیماری‌هایی را که زمانی قابل ترس بودند قابل پیشگیری کردند.»

گبریسوس گفت: «به لطف واکسن‌ها، آبله ریشه‌کن شده است، فلج اطفال در آستانه ریشه کنی است و با توسعه جدیدتر واکسن‌ها علیه بیماری‌هایی مانند مالاریا و سرطان دهانه رحم، ما مرزهای بیماری را به عقب می‌رانیم. با ادامه تحقیقات، سرمایه گذاری و همکاری، می‌توانیم جان میلیون‌ها نفر را امروز و در ۵۰ سال آینده نجات دهیم.»

محققان دریافتند طی پنج دهه گذشته، واکسیناسیون علیه ۱۴ بیماری به طور مستقیم به کاهش ۴۰ درصدی مرگ و میر نوزادان در سراسر جهان و بیش از ۵۰ درصد در منطقه آفریقا کمک کرده است.

این واکسن‌ها با دیفتری، آنفولانزا، هپاتیت B، آنسفالیت ژاپنی، سرخک، مننژیت A، سیاه سرفه، بیماری ذات الریه مهاجم، فلج اطفال، روتاویروس، سرخجه، کزاز، سل و تب زرد مبارزه می‌کنند.

به گفته محققان، این دستاوردها اهمیت ترویج واکسیناسیون را، به ویژه در میان ۶۷ میلیون کودک تخمین زده شده که در طول سال‌های همه گیری یک یا چند واکسن را از دست داده اند، برجسته می‌کند.

این مطالعه به مناسبت پنجاهمین سالگرد برنامه توسعه یافته ایمن سازی است که در سال ۱۹۷۴ توسط مجمع جهانی بهداشت برای ترویج واکسیناسیون کودکان در سراسر جهان تأسیس شد، انجام شد.

کد خبر 6097579

دیگر خبرها

  • زندگی سالم طول عمر را پنج سال افزایش می‌دهد
  • افزایش طول عمر با سبک زندگی سالم
  • هفته اول مه؛ از آلرژی های مزاحم تا اثرات ورزش بر سلول‌های بدن
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌های مغزی
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌ های مغزی
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • ابداع باتری برپایه آب با چگالی انرژی بالا و چرخه عمر طولانی
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود