Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@12:02:48 GMT

جایگاه زن در درام و در اجتماع

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۳۴۹۹

جایگاه زن در درام و در اجتماع

معصومه بیات نویسنده سینما و تلویزیون اظهار داشت که نبود جایگاه واقعی زنان در آثار نمایشی فقط مربوط به قصه و فیلمنامه نیست و عوامل دیگر هم در این موضوع دخیل هستند.

معصومه بیات نویسنده سینما و تلویزیون که در آثار ارزشمندی چون "رگ خواب"، "قاتل و وحشی سریال "حوالی پاییز" و... به عنوان طراح ایده و نویسنده حضور داشته است درباره اینکه تا امروز چقدر نگاه جدی به مسائل زنان در آثار نمایشی صورت گرفته و چقدر می توان به این موضوع پرداخت به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: اینکه هرسال در روز زن، چنین پرسشی از کسانی پرسیده شود ، و برود تا سال بعد و روز زن دیگر ، خود نمایانگر میزان اهمیتی است که جامعه  به جایگاه زن می دهد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس بهتر است در ابتدا بیان کنم که تا چه اندازه در مورد موضوع جایگاه زنان در سینما و تلویزیون و شبکه خانگی ناامید هستم. البته این اشکالی نیست که فقط به قصه و فیلمنامه مربوط باشد ، کما اینکه در مورد مشکلات دیگر این آثار نیز باید بیش از فیلمنامه به کارگردانی و بازیگری و صاحبان قدرت و  سرمایه در این محیط توجه کرد .

او ادامه داد: تبعیض جنسیتی چیزی نیست که گمان کنیم در همه ارکان جامعه وجود دارد و بعد ناگهان در سینما غیب شود . مگر آنکه اهالی سینما کسانی باشند که از جایی دیگر و محیطی دیگر و با تربیت و فرهنگی دیگر وارد شده باشند که اینطور به نظر نمی آید. به عنوان مثال اخیرا  فیلمنامه ای کمدی نوشته بودم که شخصیت اول آن ، زن بود. کارگردانی که از من فیلمنامه ی کمدی خواسته بود، فقط با شنیدن اینکه شخصیت اصلی فیلمنامه ،زن است  منصرف شد. تهیه کننده ی حرفه ای دیگری  که فیلم های معتبری  در کارنامه خود دارد نیز توضیح داد که برای نقش اول کمدی زن  ، بازیگر مناسبی سراغ ندارد و موضوع فقط وجود مشکل در ژانر کمدی نیست، اصولا فیلم هایی که نقش اول آنها به عهده ی زن هاست ، مورد توجه تهیه کننده ها ( یا شاید مخاطب ، که درباره ی آن تردید دارم) نیست ، دلایل آن را باید کسانی برای مان شرح بدهند که دانش و شناخت ژرف تری نسبت به جامعه مان و وضعیت سینما دارند.

نویسنده فیلم "رگ خواب" اظهار داشت: اما از یک جنبه ای دیگر ، خیلی هم مطمئن نیستم که درباره ی مردها هم شخصیت پردازی های جالب توجهی ارائه شده باشد. به نظر می رسد سینما و تلویزیون و شبکه نمایش خانگی اسیر کپی کاری وحشتناکی از روی دست آثار غربی شده است و در بیشتر موارد این کپی سازی ها آنقدر شرم آور است که تماشاگر با خود می گوید یعنی واقعا تولیدکنندگان این کارها گمان می کنند که فقط خودشان فیلم ها و سریال های خارجی را دیده اند ؟! آنقدر که این سرقت ها در روز روشن انجام می شود انگار که دزدی، کارنکوهیده ای باشد. تازه، آخرالامر حاصل این سرقت ، غنیمت قابل اعتنایی هم از کار درنمی آید و نامش را می توان گذاشت ؛ معصیت بی لذت .

او افزود: دیگرانی هم هستند که از مشاهده ی صنعت سینمای موفق هالیوود ، به استنتاج شتابزده ای رسیده اند، آنها هیجان و جذابیت را با چپاندن ماجراهای پی در پی و بی دلیل  اشتباه گرفته اند یعنی تمایل سال های اخیر تولیدکنندگان آثار سینما و تلویزیون، نوعی شیفتگی بی معنا به "ماجرا" است و کمتر کسی  تمایل به شخصیت پردازی صادقانه و  ارزشمند  دارد ، این است که سهم مردان هم در واقع آنچنان چشمگیر نیست، گرچه به هرحال نقش هایی که مردان  ایفای آنها را به عهده دارند از کمیت بسیار بیشتری برخوردار است و در  مقایسه با آن زنان هیچ جایگاهی ندارند.

معصومه بیات نویسنده فیلم "قاتل و وحشی" خاطر نشان کرد: شاید کسانی که در تلویزیون ، به هر دلیلی دوست محسوب می شوند، آزادی پرداختن به نقش هایی در مورد زنان را داشته باشند ، چون در موارد خاصی به نظر می رسد  آدم های خاصی ،  از تنگناهای ممیزی تلویزیون به راحتی اجازه ی عبور می یابند. (اگر مراجعه کنید به مجموعه های چندفصلی و پرهزینه ی سیما متوجه خواهید شد.) 

این نویسنده ادامه داد: برخی از نویسنده ها اصولا کم حوصله اند، یکی از این کم کاری ها به ویژه در مورد شخصیت پردازی زنان ، خود را نمایان می سازد، اما کسانی هستند که حوصله اش را دارند و شب ها و روزهایشان را صرف ساختن شخصیت هایی می کنند که برای تماشاگر آشنا و واقعی است ، اما اجازه اش را پیدا نمی کنند و اصلاحیه های ناظران متن تلویزیون ، آنچنان حیرت انگیز و دور از ذهن است که هر کسی را از زندگی سیر می کند چه رسد به اینکه به جایگاه زنان در فیلم فکر کند. پس درباره ی تلویزیون صحبت نکنیم که داستانی است پر آب چشم .

بیات در پایان گفت: به همین دلیل است که اگر از من می پرسید چگونه می توان فیلم هایی داشت که در آن به  جایگاه زنان به گونه ای اصیل و ارزشمند پرداخته شده باشد، پاسخ من این است که باید به بخش های دیگر سینما مراجعه کرد و مشکل را در آن جاها جست، از فیلمسازها بپرسید و از تهیه کننده ها و از بازیگران زن سینما که می توانند دستمزدهای هنگفت شان را به صورت تهیه ی فیلم هایی با نقش های اصلی برای زنان، به این سینمای ورشکسته بازگردانند، ما که می نویسیم ، یا خاک می خورد یا در سلیقه ی تکراری تهیه کننده نمی گنجد یا کارگردان تغییرش می دهد ، یا مانند آخرین اثر توقیفش می کنند.

انتهای پیام//

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جامعه سرمایه سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر مردان روز زن نویسنده جایگاه زنان تبعیض جنسیتی طراح ایده سینما و تلویزیون تهیه کننده جایگاه زن فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۳۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

دیگر خبرها

  • برگزاری اجتماع مردمی صادقیون
  • گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • پای «توقف اتانازی» به رادیونمایش باز شد
  • (تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا
  • نقش مغفول مانده پدران در سلامت زنان و بارداری | تلویزیون با برنامه‌ «ماه‌ ترین» وارد شد
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • نویسنده صهیونیست: نتانیاهو اسرائیل را نابود خواهد برد
  • هنرمندان مازندرانی به عیادت مش فتاح رفتند