Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس اصفهان؛ پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به‌عنوان نقطه عطفی در تحولات وضعیت زنان در ایران و حتی جهان مطرح است؛ تلاش انقلاب اسلامی این بود که الگویی جدید ارائه دهد تا در آن زن مسلمان بتواند در عین حفظ حجاب اسلامی، مدیریت خانواده و تربیت فرزندان، در عرصه‏‌های مختلف جامعه حضوری فعال داشته و در پیشرفت جامعه خود شریک و مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه کم نیستند بانوانی که در کنار نقش همسری و مادری خود در بالاترین درجات علمی قرار دارند و هر ۲ وظیفه‌ای که به دوش دارند را به بهترین نحو پیش می‌برند، شاید باور چنین موضوعی در ابتدا سخت به‌نظر برسد اما زمانی که به صحبت با آن‌ها می‌نشینی متوجه می‌شوی که وقتی صحبت از «بانوی تراز انقلاب اسلامی» مطرح می‌شود منظور چه کسانی هستند.

آنچه که در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار فارس با صفورا ترک لادانی، مدیر گروه زبان فرانسه و روسی دانشگاه اصفهان، مترجم رسمی قوه قضائیه، کارشناس رسمی دادگستری در زبان فرانسه و فعال حوزه مطالعات اسلامی و زنان می‌باشد.

ترک لادانی متولد سال ۱۳۵۷ می‌باشد و یک پسر ۲۰ ساله به نام امیرمهدی و یک دختر ۱۲ ساله به نام نازنین زهرا دارد؛ وی مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه اصفهان اخذ کرده و دارای مدرک دکترای ادبیات تطبیقی و فرانسه با گرایش روابط ایران و فرانسه از دانشگاه لیموژ فرانسه می‌باشد، همچنین در همین گرایش در دوره فوق دکترا تحقیقات و مطالعات خود را ادامه داده است.

 

فارس: در چه سنی ازدواج کردید و چطور با همسرتان آشنا شدید؟

ترک لادانی: زمانی که دانشجوی مقطع کارشناسی زبان فرانسه بودم به موضوع روانشناسی اسلامی علاقه‌مند بودم و به همین خاطر در کلاس‌های «علم‌النفس» شرکت کردم؛ در آن زمان ۲۲ سال داشتم و استادم عامل آشنایی با همسرم  و ازدواجم بودند.

فارس: برای مدرک دکترای خود چه سالی به فرانسه رفتید و آیا در آن زمان فرزندانتان به‌دنیا آمده بودند؟

**زمان شروع مقطع دکترا فرزندم فقط ۴ سال داشت

ترک لادانی: زمانی که ارشدم را به پایان رساندم و برای دکترا اقدام کردم فرزند اولم ۴ سال داشت؛ از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ مشغول به تحصیل در مقطع دکترا بودم و زحمت نگهداری فرزندانم با مادر و همسرم بود؛ در مقطع دکترا بر موضوع روابط ایران و فرانسه کار می‌کردم و به‌طور مداوم در حال رفت و آمد بین ایران و فرانسه بودم.

پس از مقطع دکترا نیز دخترم به ‌دنیا آمد و در کنار تدریس و تحقیق و سخنرانی در رشته تخصصی خود در دانشگاه به فعالیت‌های فرهنگی اهتمام ویژه داشتم و به خصوص به ایراد سخنرانی در خصوص تبیین و معرفی شخصیت زهرا(س) در کشورهای مختلف آفریقایی و اروپایی پرداختم؛ مادر و همسرم در این مدت زحمت زیادی در بحث نگهداری فرزندانم برایم کشیدند و حمایت‌های این ۲ نفر باعث شد تا در بحث تحصیل، ‌کار و سخنرانی‌هایم موفق باشم.

فارس: با توجه به اینکه شما مقطع دکترای خود را در فرانسه اخذ کرده‌اید، اگر بخواهید مقایسه‌ای بین ایران و فرانسه انجام دهید به چه نکاتی اشاره می‌کنید؟

**در فرانسه بیش‌تر تحقیقات مطابق با نیازهای جامعه بود

ترک لادانی: در فرانسه جدیت و تلاش بیش‌تری در بحث پرداختن به علم وجود دارد ؛ موضوعی که درخصوص تحقیقات در فرانسه وجود دارد این است که بحث‌ها بیش‌تر کاربردی بوده و مطابق نیازهای جامعه به تحقیقات پرداخته می‌شود؛ حواشی همه جا وجود دارد.اما به نظرم اگر به بحث علم و تولید دانش اهمیت بیش‌تری داده شود به رشد دانشگاه کمک می‌شود.

در این مدت مأموریت‌های علمی جهت‌داری که همکاران داده شده به نظرم بسیار سودمند است چرا که موضوعات به صورت تخصصی‌تر کار می‌شود.

فارس: از چه سالی تدریس را آغاز کردید؟

ترک لادانی: از سال ۱۳۸۴ تدریس را در دانشگاه آغاز کردم.

فارس: توضیحی درخصوص سوابق علمی و پژوهشی خودتان بفرمایید؛ در چه موضوعاتی کتاب و مقاله نوشته‌اید؟

ترک لادانی: حدود ۲۵ مقاله که بیش‌ترین مقالاتم علمی-پژوهشی و بین‌المللی و در حوزه‌های ادبیات فرانسه و تطبیقی، روابط ایران  و فرانسه و مطالعات اسلامی می‌باشد؛ در کنار این موارد سخنرانی در همایش‌های بین المللی به زبان انگلیسی و فرانسه  در رشته تخصصی خود و نیز کتابهایی که در انتشارات داخلی و خارجی چاپ شده است.

**برای انتشار کتابم مصاحبه‌ای با رادیو فرانسه داشتم

یکی از کتاب‌هایم به نام تاریخ روابط ایران و فرانسه از سده‌های میانه تا کنون است که توسط انتشارات هارماتان فرانسه در سال ۲۰۱۸ چاپ شد؛ در این کتاب برای اولین بار روابط ۸۰۰ ساله ایران و فرانسه در ابعاد مختلف به زبان فرانسه بررسی شده که به لطف الهی مورد استقبال زیادی قرار گرفت و رادیو بین‌المللی فرانسه نیز در مورد این کتاب با بنده مصاحبه‌ای انجام داد. همچنین جلسات نقد متعددی در دانشگاه‌های مختلف درباره آن برگزار شد.

در حال حاضر این کتاب در مقاطع ارشد و دکترای رشته مطالعات فرانسه تدریس می‌شود؛ این کتاب به درخواست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این کتاب به فارسی ترجمه شده و توسط انتشارات الهدی در سال ۱۳۹۹ چاپ شده است.

همچنین کتاب دیگر بنده درخصوص مطالعات اسلامی با نام خواندن متون اسلامی به زبان فرانسه توسط انتشارات سمت در ایران و کتاب دیگری با نام تعزیه، ظهور مصیبت کربلا در تئاتر ایران به زبان فرانسه توسط انتشارات دانشگاه لیموژ فرانسه چاپ شده است.

فارس: وقتی وارد کلاس‌هایتان می‌شوید چه حسی دارید و ارتباط‌تان بh دانشجوهایتان به چه صورت است؟

**در صورت وجود صمیمیت موفقیت حاصل می‌شود

ترک لادانی: همیشه دانشجویانم را مانند خواهر و برادرهای خود می‌دیدم و الآن هم مثل فرزندانم هستند؛ همه دانشجویانم را دوست دارم و به آن‌ها این مطلب را بیان می‌کنم.

در کنار تلاشی که برای تدریس دارم و دانشجویانم از این موضوع آگاه هستند که در تدریس  جدی  هستم، با این حال نسبت به آن‌ها محبت خاصی دارم و دوست دارم که همگی موفق شوند؛ همیشه دوست داشتم که بین همکارانم و دانشجویانم صمیمیت برقرار باشد؛ اگر این صمیمیت وجود داشته باشد امکان رشد و موفقیت همگی وجود دارد، برای رشد وشکوفایی علمی ،صداقت و صمیمیت موضوع بسیار مهمی است.

فارس: زمانی که متوجه می‌شوید هرکدام از دانشجوهایتان در جایگاهی که هستند موفق شده‌اند چه احساسی دارید؟

ترک لادانی: از شنیدن این خبر خیلی خوشحال می‌شوم چون موفقیت آن‌ها موفقیت ما است؛ همیشه به دانشجویانم می‌گویم شرایط فعلی‌تان را نبینید و برای ۱۰ سال بعدتان برنامه‌ریزی داشته باشید و تصمیم بگیرید که قصد دارید در جامعه  چه نقش و شغلی داشته باشید.

فارس: ظاهراً شما برای تبیین مبانی اسلام و شخصیت حضرت زهرا(س) سفرهای زیادی داشته‌اید؛ توضیحی در این باره بفرمایید.

**تبیین شخصیت حضرت زهرا(س) به زبان فرانسه

ترک لادانی: این کار را از سال ۱۳۹۲ به‌طور رسمی آغاز کردم گرچه قبل از آن هم این کار را غیر رسمی انجام می‌دادم؛ در سال ۹۲ به سنگال رفتم و حدود ۱۲ سخنرانی به زبان فرانسه درباره حضرت زهرا(س) در دانشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز تحقیقاتی و اسلامی آنجا داشتم و برای آن‌ها جالب بود که می‌دیدند یک زن ایرانی، محجبه و استاد دانشگاه به زبان فرانسوی درباره حضرت فاطمه زهرا(س) صحبت می‌کند.

در آن زمان یک مصاحبه زنده تلویزیونی هم داشتم که درباره حضرت زهرا(س) صحبت کردم و صحبت‌هایم برای آن‌ها بسیار جالب بود که بازخورد آن را در کوچه و خیابان می‌دیدم؛ در ادامه مجموعه‌ای از سخنرانی‌های مختلف به زبان فرانسه در کشور های سوئیس و فرانسه در شهرهای لوزان، ژنو، پاریس و لیون داشتم که درخصوص زن مسلمان و مدرنیته، چگونگی الگوگیری از حضرت زهرا(س) و تعامل در جامعه و موفق بودن در عین حفظ ارزش‌ها صحبت کردم؛ در این سخنرانی‌ها به ‌طور کاربردی فعالیت‌ها و دیدگاه‌های حضرت زهرا(س) در ابعاد مختلف زندگی را معرفی کرده و از زنانی که در کشورها و رشته‌های مختلف در عین حفظ حجاب و ارزش‌های اسلامی موفق بودند نام بردم.

آخرین سخنرانی‌ام در پاریس با عنوان فمینیسم در اسلام بود که بر این نکته تاکید کردم که این اسلام بوده که برای اولین بار طرفدار حقوق زنان در طول تاریخ بوده و با مثالهای قرآنی و احادیث و روایات این موضوع را شفاف سازی کردم حال که این بحث چند دهه است که در غرب مطرح شده است.

فارس: شما در عین فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی‌تان مادر نمونه‌ای نیز هستید؛ با این همه فعالیت چطور بین نقش‌تان در منزل و نفش اجتماعی‌تان تعادل ایجاد کردید؟

**در طول روز هیچ وقت اضافه‌ای ندارم

ترک لادانی: همه این موارد به برکت دعای پدر و مادر است همچنین برکتی که به‌واسطه تلاوت قرآن حاصل می‌شود؛ من همواره سعی کرده‌ام که تمام مسائل را به نحو احسن و با جدیت و تلاش زیاد انجام دهم؛ در طول روز هیچ وقت اضافه‌ای ندارم و تمام تلاشم این است که همه کارها را به‌طور منظم پیش ببرم تا به زندگی، خانه و بچه‌هایم برسم.

در خانه‌ام مهمان‌‌های زیادی رفت و آمد دارند خصوصاً در اوج سال‌هایی که کلاس و بچه کوچک داشتم اما به لطف الهی توانستم همه این موارد را با یکدیگر هماهنگ کنم تا بتوانم تدریس خوبی داشته باشم، به دانشجویانم کمک کنم  و مشکلات آن‌ها را برطرف کنم و در خانه با همسر و فرزندانم دوست باشم؛ تمام این موارد به فضل الهی و تلاش زیادم بوده است.

فارس: از این چند سال فعالیت‌تان چه خاطره‌هایی بیش‌تر در ذهن‌تان ماندگار شده است؟

ترک لادانی: در سفری که به لوزان رفتم درخصوص حضرت زهرا(س)، زن مسلمان و مدرنیته سخنرانی داشتم که یک خانمی سوئیسی از یکی از مراکز مسیحی آمده بود بسیار تحت تأثیر سخنانم قرار گرفت چرا که در سخنرانی‌ام از حضرت مریم(س) و شباهتی که با حضرت زهرا(س) داشت صحبت کرده بودم، او بسیار مشتاق و علاقه‌مند به این مباحث بود و من را به مرکزشان در شهری دیگر دعوت کرد و حتی در دیگر سخنرانی‌هایم شرکت کرد؛ یکی از اسلام‌شناسان مسیحی به نام «لویی ماسینیون» کتابی تحت عنوان مباهله مدینه و تقدیس فاطمه(س) نوشته است و در این کتاب مقایسه‌ای بین حضرت فاطمه(س) و حضرت مریم(س) انجام می‌دهد و بیان می‌کند که هر ۲ حامل نور الهی هستند؛ حضرت مریم(س) نور حضرت عیسی(ع) و حضرت فاطمه(س) نور ائمه را دارد و تنها تفاوت این است که در حضرت مریم(س) این نور الهی در وجود حضرت عیسی(س) تمام می‌شود در صورتی که در حضرت فاطمه زهرا(س)این نور  در وجود ائمه ادامه پیدا کرده و با حضرت مهدی(عج) کامل می‌شود.

در یکی دیگر از سخنرانی‌هایم درخصوص حجاب صحبت کردم و از من می‌پرسیدند چطور توانستی با حجاب درس بخوانی و کار کنی.

**روایتی از مقاومت برای داشتن حجاب در قلب فرانسه

در سال سوم مقطع دکترا در فرانسه به من گفتند که اگر حجابت را بر نداری اجازه درس خواندن نداری؛ در آن مدت با سختی به دانشگاه می‌رفتم اما مقاومت کردم  و موفق شدم تا با حجاب به ادامه تحصیل بپردازم.

 در یکی از سفرهایم اتفاق جالبی برام افتاد که ارزش گفتن دارد:  برای بازگشت از فرانسه به ایران برخی مشکلات وجود داشت و قصد بازگشت سریع از تهران به اصفهان داشتم ؛ وقتی به فرودگاه مهرآباد رسیدم پروازها به‌هم خورده بود، رئیس فرودگاه خودش در صحنه حاضر بود و با شرایط خاصی افراد را سوار پرواز می‌کردند.

**سفری که برای عکس با حجاب کارت دانشجویی جور شد

قرار شد لیست انتظاری بنویسند و خانواده شهدا و جانبازان زودتر سوار شوند؛ من هم اسمم را در لیست نوشتم و وقتی که به اسمم در لیست رسیدند پرسیدند خانواده شهید یا جانباز هستی که گفتم خیر. وقتی دلیل عجله‌ام را پرسیدند گفتم که دانشجوی فرانسه‌ام، بچه کوچک دارم و عجله دارم تا زود به اصفهان برسم؛‌ کارت دانشجویی‌ام را گرفتند و از اینکه عکس روی کارت با حجاب بود بسیار تعجب کردند و گفتند چطور با حجاب در فرانسه تحصیل می‌کنید. در ادامه رئیس فرودگاه گفت فقط برای حجابت  به شما بلیط می‌دهیم.

این خاطره را در یکی از سخنرانی‌هایم در شهر لیون فرانسه تعریف کردم و به آن‌ها گفتم که نیاز است مقاومت کنید؛ بعد از این صحبت‌ها خانمی پیش من آمد و گفت ۳ سال است به فرانسه آمده‌ام و برای حجاب خانه‌ نشین شدم اما امشب با این سخنرانی نیرو گرفتم و با حفظ حجاب به تحصیل و کار ادامه خواهم داد.

تمام این موارد به برکت لطف و عنایت حضرت زهرا(س) بوده است که در سخن من اثری می‌گذارند که دیگران برای حفظ حجاب تشویق شوند.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز زن بانوی تراز انقلاب اسلامی زنان موفق روز زن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گام دوم انقلاب اسلامی بانوی انقلابی دانشگاه اصفهان دانشجو حضرت زهرا س ژنو پاریس لوزان ایران و فرانسه زبان فرانسه توسط انتشارات سخنرانی هایم روابط ایران حضرت زهرا س حضرت مریم س مقطع دکترا حضرت فاطمه سخنرانی ها حفظ حجاب بیش تر چاپ شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۴۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مرهونی پنج شنبه شب در مراسم یادواره شهید حسن محمد زاده در شهر خورموج اظهار داشت: اگر می‌خواهید نزد خدا محبوب شوید در مسیر شهدا حرکت کنید و اگر در این مسیر حرکت کردید خدا شما را نزد مردم عزیز می‌کند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام رضا علیه‌السلام شهرستان دشتی با بیان اینکه شهدا فردای قیامت می‌توانند آبرو داری و شفاعت کنند، افزود: یاد شهید کردن تنها لازم نیست باید راه آنها نیز ادامه دهیم.

حجت الاسلام مرهونی بیان کرد: شهدا زنده هستند و زندگی ما را می‌بینند هر گاه حال دلمان خراب است چون از شهدا فاصله گرفتیم.

وی ادامه داد: الگوی دختران ما باید مادران شهدا و حضرت فاطمه زهرا (س) باشد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام رضا علیه‌السلام شهرستان دشتی تصریح کرد: شهدا مایه عزت و افتخار ما هستند شهدا اعمال ما را می‌بینند و کاری نکنیم شرمنده شهدا باشیم.

کد خبر 6088808

دیگر خبرها

  • خبرنگاران جنگ ترکیبی دشمن را با جهاد تبیین روشنگری کنند
  • اولین گردهمایی ائمه جمعه استان خوزستان با محوریت تبیین جایگاه مسجد در الگوی اعتلای شهر
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه
  • ماکرون: اروپا در خطر مرگ قرار دارد
  • بزرگداشت حمزه سیدالشهدا در کشور کم‌رنگ است
  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت