Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@08:14:16 GMT

قاچاق کود‌های دولتی در قالب خاک صنعتی

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۴۸۵۶

قاچاق کود‌های دولتی در قالب خاک صنعتی

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - ۲۹ آبان امسال ماجرای ۳۵۰ تن کود شیمیایی اوره در انباری در طرقبه منتشر شد در این انبار کودها از بسته بندی‌های اصلی و داخلی خود خارج و دوباره در بسته‌های ۵۰۰ تا هزار کیلویی خارجی بسته بندی شده و زیر خاک دفن می‌شد تا با تعرفه گمرکی خاک صنعتی یعنی تقریبا هیچ، به کشور‌های همسایه قاچاق شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا پس از گذشت حدود یک ماه  خبرنگار ما به خبر جدیدی دست یافت، گویا این ماجرا سر دراز دارد که برای روشن شدن ماجرای هزارتوی این قاچاق پرسود، سرنخ‌های یک منبع مطلع را از ۱۰۰ کیلومتر آن طرف‌تر در دیزباد دنبال می‌کنیم.

ادعای ارتباط میان ۲ پرونده

حالا یک منبع آگاه، اطلاعاتی  ارسال کرده است که نشان می‌دهد اتفاقاتی کمی آن سوتر از انبار کشف شده مبنی بر تخلفات توزیع همین کود‌های دولتی به چشم می‌خورد که به ادعای همین منبع مطلع کود‌های کشف شده همان کود‌هایی است که در شبکه توزیع مرتبط با جهاد کشاورزی استان و به دنبال آن یکی از شرکت‌های تعاونی روستایی کشاورزی تخلف شده است. بر اساس اسنادی که این منبع آگاه ارائه می دهد تخلفاتی در یک شرکت تعاونی تولید روستایی شکل گرفته است که شرح آن در ادامه می‌آید.

نقص در توزیع کود‌های دولتی و پوز شخصی

آغاز ماجرا از پانزدهم اردیبهشت بوده که مدیر تعاون روستایی استان در نامه‌ای خطاب به اداره تعاون روستایی مشهد پس از بازدید از شرکت تعاونی تولید روستایی دیزباد نواقصی را مشاهده و اعلام می‌کند که در بند هفتم آن آمده است: سیستم توزیع نهاده‌های کشاورزی (کود و بذر) در شرکت بسیار نامنظم است و لذا با عنایت به این که کود، تعزیرانی می‌باشد نسبت به توزیع آن برابر حواله جهاد و همچنین ثبت در سامانه (نپ) اقدام نمایید.

در بند نهم نیز اشاره شده است: وجود دستگاه pos غیرمرتبط، در واقع فعالیت و عملیات شرکت با آن انجام می‌شود که خلاف آیین نامه و دستورالعمل‌های شرکت می‌باشد.

۱۹ اردیبهشت نامه دیگری از سوی اداره تعاون روستایی مشهد به شرکت تعاونی تولید روستایی دیزباد ارسال می‌شود که در آن بیان می‌کنند برای بررسی و کارشناسی نظام‌های بهره برداری شهرستان به این شرکت مراجعه شده که با وجود هماهنگی قبلی در تعاونی بسته بوده است. در این نامه تاکید می‌شود: در سریع‌ترین زمان ممکن برای ارسال مدارک و مستندات از جمله حواله‌ها و صورت جلسات تسویه کودی با جهاد کشاورزی، تعیین تکلیف وضعیت وجود فروش کود با دستگاه پوز شرکت اقدام کنید.

سه روز بعد رئیس اداره تعاون روستایی مشهد جلسه‌ای را درباره شرکت دیزباد تشکیل می‌دهد که در آن درباره دستگاه پوز نوشته شده است: این دستگاه مربوط به کارت کشاورز و به نام مدیر عامل بوده که ایشان اظهار می‌دارد با این دستگاه عملیات قابل توجهی انجام نشده، اما مدارکی در این باره ارسال نشده و نمی‌توان اظهار نظر دقیقی در این مورد انجام داد به همین دلیل ظرف مدت سه روز باید پرینت عملیات بانکی این دستگاه از زمان تحویل به اداره مشهد ارسال گردد.

درخصوص سیستم توزیع نهاده‌های کشاورزی نیز آمده است: با عنایت به تعزیراتی بودن کود و لزوم بررسی ورودی و خروجی کود در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ و نیز وجوه واریزی که ضمیمه اسناد باید قرار گیرد مقرر شد جهت بررسی توزیع کود و اسناد مالی به شهرستان حسابرس اعزام شود.

اعزام حسابرس به دیزباد

حالا که انگار دیگر تعاون روستایی از ارسال مستندات توسط خود شرکت ناامید شده به مدیر تعاون روستایی استان نامه‌ای می‌نویسد و می‌گوید:» اعزام حسابرس جهت بررسی اسناد و مدارک مرتبط عملیات کودی سال ۹۹ و ۱۴۰۰ شرکت تعاونی تولید کشاورزی دیزباد ضروری است.»
تناقض در مقدار کود‌ها

پیرو همین اقدامات در تاریخ ۲۵ اردیبهشت صورت جلسه دیگری درباره همین موضوع تهیه شده است که در اولین ردیف آن به ابهامات توزیع کود کمی دقیق‌تر پرداخته می‌شود. در آن صورت جلسه نوشته شده است: «مقدار ۱۵۰ تن کود اوره جهت شرکت دیزباد خریداری شده است، ولی در بررسی‌های صورت گرفته مقدار ۹۸ تن کود ازته در محل شرکت دیزباد تخلیه شده که بارنامه‌های آن نیز موجود بوده است و آقای موسویان اتحادیه تعاونی تولید استان اعلام نمودند ۵۰ تن دیگر نیز حمل شده و مدیر عامل تعاونی دیزباد نیز اعلام می‌کند که در انبار جهاد کشاورزی تبادکان که در اختیار اتحادیه مرکزی استان می‌باشد تخلیه شده و بارنامه نیز توسط اتحادیه تولید مشهد پرداخت شده است؛ لذا حسابرس باید موضوع را از طریق اتحادیه تولید مشهد بررسی کند.

بیشتر بخوانید

کشف انباری حاوی ۳۵۰ تن کود اوره غیرقانونی در حوالی مشهد

مقدار ۳۵۰ تن کود اوره خرید مستقیم برای شرکت تعاونی تولید دیزباد اعلام شده در حالی که به گفته مدیر عامل و حسابدار مقدار ۲۰۰ تن به آدرس این شرکت حمل گردیده و مابقی آن توسط اتحادیه تولید مشهد حمل شده که نیاز به بررسی بیشتر است.

۲۲ خرداد باز هم رئیس اداره تعاون روستایی مشهد خطاب به مدیران استانی خود درباره پیگیری مصوبات نامه قبلی می‌نویسد: «دستگاه کارتخوان از دفتر شرکت جمع آوری شد و حواله‌های کود با میزان تحویلی اشخاص تطبیق داده شد.» چند ماه بعد از این اقدامات در تاریخ ۸ مهرماه نامه دیگری به مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدی شهرستان مشهد ارسال می‌شود که گفته شده است:» در راستای تعیین تکلیف شرکت تعاونی تولید دیزباد و کود‌های مربوطه با توجه به صرف زمانی طولانی شایسته است کتبا تا تاریخ ۱۰ مهرماه نسخه‌ای از نتایح نهایی به سازمان تعاون روستایی استان ارائه گردد»


عزل مدیر عامل متخلف


برای اطلاع از سرنوشت مدیر عامل این شرکت تعاونی نیز از  معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان پرسیدیم که می گوید: بعد از پیگیری‌های انجام شده و طی تشریفات قانونی در جلسه‌ای که صبح دیروز برگزار شده مدیر عامل شرکت تعاونی دیزباد از سمت خود عزل و فرد دیگری جایگزین آن شده است.

به گفته جنتی کشف این تخلف از سوی کمیته رصد و پایش سازمان جهاد کشاورزی انجام شده که بر اساس آن شرکت تعاونی تولیدی دیزباد حواله‌هایی که باید از سوی سازمان جهاد کشاورزی برای تحویل کود ارائه می‌کرده نداشته است و طی فرم‌هایی به کشاورزان اطراف کود را ارائه می‌کرده و امضا می‌گرفته که وقتی بررسی شده است مشخص شده کود به اعضای این شرکت تحویل نمی‌شده و به افرادی دیگر توزیع می‌کرده که توسط بازرسان به عنوان یک تخلف شناخته شده است.

او می گوید: تخلف دیگری که انجام می‌شده این است که به وسیله یک دستگاه پوز از حساب شخصی وجوهی را دریافت کرده که نهایتا از یک ماه قبل با عنوان عرضه و فروش خارج از شبکه به تعزیرات حکومتی نیز ارجاع شده است.

انتهای پیام//م.م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نهاده های کشاورزی کود قاچاق جهاد کشاورزی شرکت تعاونی تولید جهاد کشاورزی مدیر عامل تن کود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۴۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار هداوند خبرداد: کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد در اشتهارد

به گزارش خبرآنلاین البرز ؛ سردار "حمید هداوند" در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری پلیس بیان داشت: در پی دریافت اخباری مبنی بر انتقال میزان قابل توجهی مواد اولیه تولید لوازم آرایشی بهداشتی قاچاق به یک واحد صنعتی در شهرک صنعتی اشتهارد، رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت.
وی افزود: در ادامه ماموران با هماهنگی مقام قضائی به واحد صنعتی مورد نظر اعزام و در بازرسی از آن موفق به کشف ۲۰ تن روغن نارگیل فله ای و ۵ تن سایر مواد اولیه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق شدند.
فرمانده انتظامی استان البرز تصریح کرد: در این خصوص یک نفر دستگیر و با تشکیل پرونده به تعزیرات حکومتی معرفی شد.
سردار هداوند در پایان خاطرنشان کرد: کارشناسان مربوطه ارزش کالاهای کشف شده را حدود ۲۰ میلیارد ریال برآورد کرده اند.
این مقام ارشد انتظامی در پایان خاطرنشان کرد: شماره تلفن‌های ۱۱۰ و ۰۹۶۳۰۰ به صورت شبانه روزی آماده دریافت اخبار و اطلاعات شهروندان وظیفه شناس در حوزه قاچاق کالا است

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899802

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد
  • شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال، برنامه ارائه دهند
  • سردار هداوند خبرداد: کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد در اشتهارد
  • ثبت ۱۵ هزار تماس با مرکز صدای مشاور بهزیستی
  • لزوم ارائه برنامه از سمت شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال
  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • بهره مندی بیش از ۳۳ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی چهارمحال و بختیاری
  • کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق در اشتهارد
  • بزودی، راه اندازی شرکت تولید خودرو نیسان در خرمشهر
  • تجدید پیمان با شهیدالداغی در قالب کاروان خودرویی